کاربر:Mkhaghanif/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخهها
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) جزبدون خلاصۀ ویرایش برچسب: برگرداندهشده |
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) برچسب: برگرداندهشده |
||
خط ۲۸: | خط ۲۸: | ||
===موضوع و مخاطب فقه=== | ===موضوع و مخاطب فقه=== | ||
موضوع فقه، حق است یا تکلیف؟ این پرسش مبتنی بر پرسشهای دینشناسانهای است که آیا اسلام براى بشر حقى قائل است یا فقط او را مکلف میداند و همچنین آیا مخاطب احکام اسلام، انسان مکلف است یا انسان صاحب حق. پاسخ این پرسشها به نوبه خود، از سویی مبتنی بر تعریف فلسفی حق و تکلیف، و از سوی دیگر مبتنی بر موضعی است که درباره ویژگیهای اساسی انسان و مقام در هستی اتخاذ میکنیم. مقایسه پاسخ این پرسشها با موضعگیری فقه دربارۀ معنای حق، تکلیف و انسان سرمنشأ مخاطبشناسی فقه خواهد بود.<ref>جوانمرد فرخانی، حقمحوری یا تکلیفمداری...، ص۷۷.</ref> | موضوع فقه، حق است یا تکلیف؟ این پرسش مبتنی بر پرسشهای دینشناسانهای است که آیا اسلام براى بشر حقى قائل است یا فقط او را مکلف میداند و همچنین آیا مخاطب احکام اسلام، انسان مکلف است یا انسان صاحب حق. پاسخ این پرسشها به نوبه خود، از سویی مبتنی بر تعریف فلسفی حق و تکلیف، و از سوی دیگر مبتنی بر موضعی است که درباره ویژگیهای اساسی انسان و مقام در هستی اتخاذ میکنیم. مقایسه پاسخ این پرسشها با موضعگیری فقه دربارۀ معنای حق، تکلیف و انسان سرمنشأ مخاطبشناسی فقه خواهد بود.<ref>جوانمرد فرخانی، حقمحوری یا تکلیفمداری...، ص۷۷.</ref> | ||
==جایگاه عقل و کشف ملاکات احکام== | |||
بحث اساسی در جایگاه عقل در فقه، بر سر قرار گرفتن احکام مستقل عقل عملی (مستقلات عقلیه) به عنوان مبادی تصدیقی فقه (کبرای قضایای فقهی یا مبنای آنها) و تبعیت احکام شرعی از مصالح و مفاسد واقعی است. به طور سنتی این مباحثه ذیل بحثی با عنوان «ملازمه یا عدم ملازمه بین حکم عقل و شرع» (به طور خلاصه [[قانون ملازمه]]) و همچنین امکان [[کشف ملاکات احکام]] است مطرح بوده است. | |||
==پانویس== | ==پانویس== | ||
{{پانویس}} | {{پانویس}} |