محمدمهدی شمسالدین: تفاوت میان نسخهها
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) |
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۲۳: | خط ۲۳: | ||
وی همچنین عدم مالکیت بر بدن را نیز بهعنوان دلیلی دیگر برای حرمت اولی شبیهسازی طرح کرده است و بر این اساس تنها خداوند مالک انسان است و انسان نمیتواند چنین تصرفی انجام دهد.<ref>قاسمی، دانشنامه فقه پزشکی، ج۲، ص۵۶۰-۵۶۱.</ref> | وی همچنین عدم مالکیت بر بدن را نیز بهعنوان دلیلی دیگر برای حرمت اولی شبیهسازی طرح کرده است و بر این اساس تنها خداوند مالک انسان است و انسان نمیتواند چنین تصرفی انجام دهد.<ref>قاسمی، دانشنامه فقه پزشکی، ج۲، ص۵۶۰-۵۶۱.</ref> | ||
چنانکه سید حسن اسلامی، پژوهشگر، بیان کرده است، شمسالدین در این باره به آیه تغییر خلق، اصل عدم ملکیت انسان بر بدن خود، و اصالة الحظر (در برابر اصالة الاباحه) تکیه کرده است. اسلامی نقدهایی بر نظر شمسالدین وارد ساخته است؛ از جمله آنکه شمسالدین شبیهسازی انسانی را مصداق تغییرات نامناسب جسمانی قلمداد میکند و از همین رو آن را مصداق آیه ۱۱۹ سوره نساء میداند، در حالی که اگر شبیهسازی انسانی منجر به شبیهسازی موجودی سالم شود، استدلال وی ناکامل خواهد بود؛ چرا که در این صورت شبیهسازی مصداق تغییر نامناسب نخواهد بود.<ref>اسلامی، «شبیهسازی انسان از دیدگاه شیعه...»، ص۲۷-۲۸.</ref> | |||
===دلیل دور ماندن فقه شیعه از فقه مقاصدی=== | ===دلیل دور ماندن فقه شیعه از فقه مقاصدی=== |