مجسمهسازی: تفاوت میان نسخهها
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) اصلاح ساختار |
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۳۹: | خط ۳۹: | ||
اجماع مذکور از سوی فقیهانی چون سید تقی طباطبایی قمی و حسینعلی منتظری مورد انتقاد واقع شده است؛ چرا که این اجماع را مدرکی و یا محتمل المدرک دانسته و بر این نظرند که محتمل است مدرک فتوای فقها در مسئله حرمت مجسمهسازی، روایات زیادی باشد که از طریق شیعه و سنی وارد شده، و بنابراین اجماع دلیل مستقلی برای این مسئله محسوب نمیشود.<ref>منتظری، دراسات فی المکاسب المحرمه، ج۲، ص۵۶۹؛ طباطبایی قمی، عمده المطالب فی التعلیق علی المکاسب، ج۱، ص۱۶۷.</ref> | اجماع مذکور از سوی فقیهانی چون سید تقی طباطبایی قمی و حسینعلی منتظری مورد انتقاد واقع شده است؛ چرا که این اجماع را مدرکی و یا محتمل المدرک دانسته و بر این نظرند که محتمل است مدرک فتوای فقها در مسئله حرمت مجسمهسازی، روایات زیادی باشد که از طریق شیعه و سنی وارد شده، و بنابراین اجماع دلیل مستقلی برای این مسئله محسوب نمیشود.<ref>منتظری، دراسات فی المکاسب المحرمه، ج۲، ص۵۶۹؛ طباطبایی قمی، عمده المطالب فی التعلیق علی المکاسب، ج۱، ص۱۶۷.</ref> | ||
=== | ===ملاکهای حرمت مجسمهسازی=== | ||
شیخ انصاری و محمدابراهیم جناتی، با استناد به روایات، ملاکهایی برای حرمت مجسمهسازی برشمردهاند. برخی از این ملاکها عبارتند از: | شیخ انصاری و محمدابراهیم جناتی، با استناد به روایات، ملاکهایی برای حرمت مجسمهسازی برشمردهاند. برخی از این ملاکها عبارتند از: | ||
*مجسمه ساختهشده اعجاببرانگیز باشد؛ بهگونهای که نظر بیننده را جلب و تحسین او را برانگیزاند.<ref>شیخ انصاری، کتاب المکاسب، ج۱، ص۱۸۸.</ref> سید محمدصادق روحانی، با وجود چنین ملاکی در روایات مخالفت نموده است.<ref>روحانی، فقه الصادق، ج۱۴، ص۲۳۰.</ref> | *مجسمه ساختهشده اعجاببرانگیز باشد؛ بهگونهای که نظر بیننده را جلب و تحسین او را برانگیزاند.<ref>شیخ انصاری، کتاب المکاسب، ج۱، ص۱۸۸.</ref> سید محمدصادق روحانی، با وجود چنین ملاکی در روایات مخالفت نموده است.<ref>روحانی، فقه الصادق، ج۱۴، ص۲۳۰.</ref> |