کاربر:Hamzeahmadi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(اصلاح و بازنویسی شناسه)
خط ۱: خط ۱:
'''مُجسمه‌سازی''' از موضوعات فقه هنر و یکی از مسائل مورد بحث نزد فقهای متقدم است که به جهت ابتلای آن در جوامع اسلامی معاصر، امروزه مورد توجه فقها قرار گرفته است. مجسمه‌سازی شاخه‌ای از هنرهای تجسمی است که به بازنمایی اشیاء واقعی یا خیالی با مواد جامد نظیر چوب، سنگ و فلز در سه بُعد می‌پردازد. در آثار فقهی فقهای شیعه بخش مستقلی با عنوان مجسمه‌سازی اختصاص داده نشده است و مباحث مربوط به آن در ضمن ابواب فقهی صلواة و متاجر بحث شده است.
'''مُجسمه‌سازی''' از موضوعات فقهی که در آثار فقهی متقدم و متأخر بیان شده و امروزه نیز به‌دلیل افزایش استفاده از مجسمه‌ها و تندیس‌ها، مورد توجه قرار گرفته و مسائل تازه‌ای یافته است.  
بیشتر فقهای شیعه و اهل‌سنت، به حرمت ساخت مجسمه موجودات جاندار (ذی روح) نظیر انسان و حیوان، با توجه به دلیل اجماع و روایات فتوا داده‌اند. درباره حکم فقهی خرید و فروش و نگهداری مجسمه نیز اگرچه بیشتر فقها رأی به جواز داده‌اند؛ اما برخی این موارد را نیز محل اشکال دانسته‌اند.
 
فقها با توجه به روایات، اموری چون: «تشبه به خالق» و «تعظیم و پرستش» را به عنوان ملاک‌هایی برای حکم حرمت مجسمه‌سازی در نظر گرفته‌اند. برخی فقهای معاصر حرمت مجسمه‌سازی را منوط به وجود این ملاک‌ها دانسته‌اند؛ به‌طوری که اگر این ملاک‌ها تحقق یابد مجسمه‌سازی حرام است و در صورت فقدان این ملاک‌ها، حرام نیست.
بیشتر فقیهان شیعه و اهل‌سنت ساخت مجسمه موجودات جاندار (ذی‌روح) مانند انسان و حیوان را بنابر روایات و اجماع حرام دانسته‌اند. با این حال گروهی از فقیهان با اتکا به ملاک‌های ذکر شده در روایات، حرمت مجسمه‌سازی را مختص به مواردی از جمله تشبه به خالق و تعظیم و پرستش آن دانسته‌اند.
 
گروهی از فقیهان معاصر حرمت ساختن مجسمه جانداران را در مواردی مستثنی کرده‌اند؛ از جمله سید روح‌الله خمینی درباره ساخته شدن مجسمه با دستگاه، و ناصر مکارم شیرازی، درباره ساختن مجسمه‌هایی برای آموزش پزشکی.
 
در آثار فقهی فقیهان شیعه، بخش مستقلی با عنوان مجسمه‌سازی دیده نمی‌شود و مباحث مربوط به آن در ضمن ابواب فقهی صلوة و متاجر بحث شده است. با این حال آثاری مستقل در این باره نگاشته شده است.


==جایگاه و اهمیت==
==جایگاه و اهمیت==