کاربر:Hamzeahmadi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخهها
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) (ویکیسازی و اصلاح متن) |
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۶۸: | خط ۶۸: | ||
*وجود روایاتی که در آنها به شکستن مجسمهها امر شده است.<ref>کلینی، الکافی، ج۱۳، ص۲۳۳.</ref> در این باره نیز سید محمدصادق روحانی و محمد فاضل لنکرانی بر آنند که روایات شکستن مجسمه ناظر به مواردی است که از مجسمهها بهعنوان بت و برای تعظیم و پرستش استفاده شود.<ref>روحانی، فقه الصادق، ج۱۴، ص۲۴۰؛ فاضل لنکرانی، تفصیل الشریعه: المکاسب المحرمه، ص۱۴۲.</ref> | *وجود روایاتی که در آنها به شکستن مجسمهها امر شده است.<ref>کلینی، الکافی، ج۱۳، ص۲۳۳.</ref> در این باره نیز سید محمدصادق روحانی و محمد فاضل لنکرانی بر آنند که روایات شکستن مجسمه ناظر به مواردی است که از مجسمهها بهعنوان بت و برای تعظیم و پرستش استفاده شود.<ref>روحانی، فقه الصادق، ج۱۴، ص۲۴۰؛ فاضل لنکرانی، تفصیل الشریعه: المکاسب المحرمه، ص۱۴۲.</ref> | ||
== | ==دیدگاه مذاهب اهلسنت== | ||
مطابق دیدگاه مذاهب چهارگانه | مطابق دیدگاه مذاهب چهارگانه اهلسنت، یعنی مالکی، شافعی، حنفی و حنبلی، ساختن مجسمه موجودات جاندار (ذیروح) مانند انسان و حیوان حرام است.<ref>جزیری، کتاب الفقه علی المذاهب الاربعة، ج۲، ص۴۰-۴۱.</ref> عبدالرحمن بن محمد جزیری (فقیه و عالم مصری) بر این نظر است که اگر مجسمهسازی برای اغراض درستی مثل تعلیم و تربیت باشد، از دایره حکم حرمت خارج میشود.<ref>جزیری، کتاب الفقه علی المذاهب الاربعة، ج۲، ص۴۰.</ref> بهگفته جزیری، برخی از مذاهب اهلسنت مانند مالکیه، ساخت و خرید و فروش عروسکهای بازی برای کودکان دختر را جایز دانستهاند، بدین جهت که در بازی با این عروسکها، فرزندپروری میآموزند.<ref>جزیری، کتاب الفقه علی المذاهب الاربعة، ج۲، ص۴۰.</ref> | ||
==منابع مطالعاتی== | ==منابع مطالعاتی== |