کاربر:Mkhaghanif/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخهها
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) |
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۱۷: | خط ۱۷: | ||
درباره سقط جنین ناشی از رابطه نامشروع دو فتوا میتوان یافت؛ | درباره سقط جنین ناشی از رابطه نامشروع دو فتوا میتوان یافت؛ | ||
# بر اساس فتوای سید عبدالاعلی سبزواری و بیشتر فقهای معاصر سقط جنین حرام است هر چند بر اثر زنا باشد. استدلال برخی از این فقیهان اطلاق ادله حرمت سقط جنین مانند موثقه عمار و | # بر اساس فتوای سید عبدالاعلی سبزواری و بیشتر فقهای معاصر سقط جنین حرام است هر چند بر اثر زنا باشد.<ref>سبزوارى، مهذب الأحكام، ج۲۵، ص۲۵۳؛ ایروانی، دروس تمهيدية فی الفقه الاستدلالی، ج۳، ص۳۰۹؛ خامنهاى، أجوبة الاستفتاءات، ص۲۸۰، حکیم، مرشد المغترب، ص۳۵۵؛ گلپایگانی، (اگر حداقل یکی از طرفین زنا مسلمان باشد) مختصر الأحكام؛ ص۱۳۷.</ref> استدلال برخی از این فقیهان اطلاق ادله حرمت سقط جنین مانند موثقه عمار <ref>سبزوارى، مهذب الأحكام، ج۲۵، ص۲۵۳.</ref> و نیز صدق عنوان قتل نفس محسوب است.<ref>حکیم، مرشد المغترب، ص۳۵۵.</ref> | ||
# میرزا جواد تبریزی سقط جنین نامشروع را به سه شرط جایز میداند؛ (۱) تجاوز به عنف باشد، (۲) نگهداری جنین برای او موجب حرج | # میرزا جواد تبریزی سقط جنین نامشروع را به سه شرط جایز میداند؛ (۱) تجاوز به عنف باشد، (۲) نگهداری جنین برای او موجب حرج شدید باشد، (۳) و سقط پیش از دمیده شدن روح انجام شود.<ref>تبریزی، صراط النجاة، ج۹، ص۲۷۳.</ref> محمداسحاق فیاض نیز با حذف شرط نخست با فتوای جواز همراهی کرده است. <ref>فياض، توضيح المسائل، ص۷۴۴.</ref> هر چند بر استدلال فتوای تبریزی و فیاض تصریح نشده است، اما طبق مبانی فقهی، مقتضای حکومت دلیل نفی حرج بر ادله حرمت سقط جنین میتواند بخشی از استدلال این فتوا را بیان کند. | ||
آیتالله تبریزی و آیتالله سبزواری پیش از دمیده شدن روح، سقط جنین نامشروع را در حالت اضطرار مادر مانند ترس از بین رفتن جان خود جایز می دانند. آیت الله تبریزی ترس از بیآبرویی خانواده و از بین رفتن خوشنامی ایشان را نمونه ای از اضطرار معرفی کرده است. | |||
آیت الله سبزواری در استدلال خود این مساله را از موارد دوران امر میان دو کار اهم (مهم تر؛ حفظ جان مادر) و مهم (حفظ جنین نامشروع) میشمارد و حفظ جان مادر را از منظر عرف مقدم میداند؛ به ویژه در مواردی که مادر از کردهی خویش توبه کرده باشد. | آیت الله سبزواری در استدلال خود این مساله را از موارد دوران امر میان دو کار اهم (مهم تر؛ حفظ جان مادر) و مهم (حفظ جنین نامشروع) میشمارد و حفظ جان مادر را از منظر عرف مقدم میداند؛ به ویژه در مواردی که مادر از کردهی خویش توبه کرده باشد. |