کاربر:Hamzeahmadi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخهها
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) (←اجماع) |
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۵۵: | خط ۵۵: | ||
===ملاکات حکم حرمت مجسمهسازی=== | ===ملاکات حکم حرمت مجسمهسازی=== | ||
برخی فقها با بررسی روایات، برای حرمت مجسمهسازی به مسئله ملاک و فلسفه حکم اشاره کردهاند. به عنوان نمونه: شیخ انصاری به برخی مواردی که حرمت مجسمهسازی به آنها مشروط شده، اشاره کرده است: | برخی فقها با بررسی روایات، برای حرمت مجسمهسازی به مسئله ملاک و فلسفه حکم اشاره کردهاند. به عنوان نمونه: شیخ انصاری به برخی مواردی که حرمت مجسمهسازی به آنها مشروط شده، اشاره کرده است: | ||
*مجسمه ساختهشده، اعجاب برانگیز باشد به گونهای که نظر بیننده را جلب و تحسین او را برانگیزاند.<ref>شیخ انصاری، کتاب المکاسب، | *مجسمه ساختهشده، اعجاب برانگیز باشد به گونهای که نظر بیننده را جلب و تحسین او را برانگیزاند.<ref>شیخ انصاری، کتاب المکاسب، ج۱، ص۱۸۸.</ref> به گفته سید محمدصادق روحانی در هیچیک از ادله شرعی و بهویژه روایات، چنین چیزی ثابت نشده است.<ref>روحانی، فقه الصادق، ج۱۴، ص۲۳۰.</ref> | ||
*مجسمهسازی برای همانندی با فعل خداوند و تشبه به او باشد؛ یعنی مجسمهساز با ساختن مجسمه موجودات جاندار (که اصل آنها به دست خدا ساخته شده است) قصد داشته باشد که خودش را به خالق واقعی آنها تشبیه کند.<ref>شیخ انصاری، کتاب المکاسب، | *مجسمهسازی برای همانندی با فعل خداوند و تشبه به او باشد؛ یعنی مجسمهساز با ساختن مجسمه موجودات جاندار (که اصل آنها به دست خدا ساخته شده است) قصد داشته باشد که خودش را به خالق واقعی آنها تشبیه کند.<ref>شیخ انصاری، کتاب المکاسب، ج۱، ص۱۸۵.</ref> | ||
برخی فقها ساختن مجسمه به قصد پرستش و تعظیم آن و همچنین همانندی و تشبه به بتپرستان و مشرکان را نیز از ملاکات تحریم مجسمهسازی محسوب کردهاند. <ref>جناتی، «نظریه اجتهاد تفریعی و تطبیقی»، ص۳۸؛ حسینی، «جواز مجسمهسازی و نقاشی»، ص۲۱۳.</ref> | برخی فقها ساختن مجسمه به قصد پرستش و تعظیم آن و همچنین همانندی و تشبه به بتپرستان و مشرکان را نیز از ملاکات تحریم مجسمهسازی محسوب کردهاند. <ref>جناتی، «نظریه اجتهاد تفریعی و تطبیقی»، ص۳۸؛ حسینی، «جواز مجسمهسازی و نقاشی»، ص۲۱۳.</ref> | ||