کاربر:Hamzeahmadi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخهها
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) |
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''مُجسمهسازی''' از موضوعات فقه هنر و یکی از مسائل مورد بحث نزد فقهای متقدم است که به جهت ابتلای آن در جوامع اسلامی معاصر، امروزه مورد توجه فقها قرار گرفته است. مجسمهسازی شاخهای از هنرهای تجسمی است که به بازنمایی اشیاء واقعی یا خیالی با مواد جامد نظیر چوب، سنگ و فلز در سه بُعد میپردازد. در آثار فقهی فقهای شیعه بخش مستقلی با عنوان مجسمهسازی اختصاص داده نشده است و مباحث مربوط به آن در ضمن ابواب فقهی صلواة و متاجر بحث شده است. | '''مُجسمهسازی''' از موضوعات فقه هنر و یکی از مسائل مورد بحث نزد فقهای متقدم است که به جهت ابتلای آن در جوامع اسلامی معاصر، امروزه مورد توجه فقها قرار گرفته است. مجسمهسازی شاخهای از هنرهای تجسمی است که به بازنمایی اشیاء واقعی یا خیالی با مواد جامد نظیر چوب، سنگ و فلز در سه بُعد میپردازد. در آثار فقهی فقهای شیعه بخش مستقلی با عنوان مجسمهسازی اختصاص داده نشده است و مباحث مربوط به آن در ضمن ابواب فقهی صلواة و متاجر بحث شده است. | ||
بیشتر فقهای شیعه و اهل سنت، به حرمت ساخت مجسمه موجودات جاندار (ذی روح) نظیر انسان و حیوان، با توجه به دلیل اجماع و روایات فتوا دادهاند. درباره حکم فقهی خرید و فروش و نگهداری مجسمه نیز اگرچه بیشتر فقها رأی به جواز دادهاند؛ اما برخی این موارد را نیز محل اشکال دانستهاند. | بیشتر فقهای شیعه و اهل سنت، به حرمت ساخت مجسمه موجودات جاندار (ذی روح) نظیر انسان و حیوان، با توجه به دلیل اجماع و روایات فتوا دادهاند. درباره حکم فقهی خرید و فروش و نگهداری مجسمه نیز اگرچه بیشتر فقها رأی به جواز دادهاند؛ اما برخی این موارد را نیز محل اشکال دانستهاند. | ||
فقها با توجه به روایات، اموری چون: | فقها با توجه به روایات، اموری چون: «تشبه به خالق» و «تعظیم و پرستش» را به عنوان ملاکهایی برای حکم حرمت مجسمهسازی در نظر گرفتهاند. برخی فقهای معاصر حرمت مجسمهسازی را منوط به وجود این ملاکها دانستهاند؛ بهطوری که اگر این ملاکها تحقق یابد مجسمهسازی حرام است و در صورت فقدان این ملاکها، حرام نیست. | ||
==تبیین مسئله و جایگاه آن== | ==تبیین مسئله و جایگاه آن== |