کاربر:Hamzeahmadi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۸۴: خط ۸۴:
==منابع مطالعاتی==
==منابع مطالعاتی==
مجسمه‌سازی در آثار و متون فقهی معاصر به دو صورت ارائه شده است:
مجسمه‌سازی در آثار و متون فقهی معاصر به دو صورت ارائه شده است:
۱-در برخی آثار فقهی در ضمن دیگر مباحث فقهی مطرح شده است. برخی از این آثار عبارتند از:
۱-در برخی آثار در ضمن دیگر مباحث فقهی مطرح شده است. برخی از این آثار عبارتند از:
الف-کتاب المکاسب: تألیف شیخ انصاری. او در ذیل بخشی با عنوان «اموری که اکتساب به واسطه آنها ذاتاً حرام است» به بررسی حکم فقهی مجسمه‌سازی پرداخته است.(شیخ انصاری، کتاب المکاسب، ۱۴۱۵ق، ج۱، ص۱۸۳)
*کتاب المکاسب: تألیف شیخ انصاری. او در ذیل بخشی با عنوان «اموری که اکتساب به واسطه آنها ذاتاً حرام است» به بررسی حکم فقهی مجسمه‌سازی پرداخته است.
ب-مصباح الفقاهة: این اثر محصول درس خارج فقه آیت الله خویی با محوریت کتاب المکاسب شیخ انصاری است که به دست محمدعلی توحیدی تبریزی تقریر شده است.(توحیدی، مصباح الفقاهه، ۱۳۷۷ش، ج۱، ص۱۴) خویی در این کتاب به تفصیل حکم فقهی مجسمه‌سازی را بررسی کرده است. .(توحیدی، مصباح الفقاهه، ۱۳۷۷ش، ج۱، ص۳۵۳)
*مصباح الفقاهة: این اثر محصول درس خارج فقه آیت الله خویی با محوریت کتاب المکاسب شیخ انصاری است که به دست محمدعلی توحیدی تبریزی تقریر شده است. خویی در این کتاب به تفصیل حکم فقهی مجسمه‌سازی را بررسی کرده است.  
پ-المکاسب المحرمه: نوشته امام خمینی در موضوع کسب‌های حرام است که در دو جلد نگارش یافته است. امام خمینی در این کتاب ذیل عنوان «اکتساب با اموری که ذاتاً حرام است» احکام مربوط به مجسمه‌سازی را بررسی کرده است.(خمینی، المکاسب المحرمة، ۱۴۱۵ق، ج۱، ص۱۶۹)
*المکاسب المحرمه: نوشته سید روح الله خمینی در موضوع کسب‌های حرام است که در دو جلد نگارش یافته است. او در این کتاب ذیل عنوان «اکتساب با اموری که ذاتاً حرام است» احکام مربوط به مجسمه‌سازی را بررسی کرده است.
ت-دراسات فی المکاسب المحرمة: نوشته حسینعلی منتظری و شرح مکاسب محرمه کتاب المکاسب شیخ انصاری است. منتظری در این کتاب مسئله حکم شرعی مجسمه‌سازی را مطرح کرده و به تفصیل به بررسی ادله این مسئله پرداخته است.
*دراسات فی المکاسب المحرمة: نوشته حسینعلی منتظری و شرح مکاسب محرمه کتاب المکاسب شیخ انصاری است. منتظری در این کتاب مسئله حکم شرعی مجسمه‌سازی را مطرح کرده و به تفصیل به بررسی ادله این مسئله پرداخته است.
ث-فقه الصادق: اثر سید محمدصادق روحانی و شرحی مبسوط بر کتاب «تبصرة المتعلمین» علامه حلی است که در ۲۶ جلد نگارش یافته است.(روحانی، فقه الصادق، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۷) روحانی در بخش متاجر این کتاب به نحو مبسوط به بحث درباره حکم فقهی مجسمه‌سازی پرداخته است.(روحانی، فقه الصادق، ۱۴۱۲ق، ج۱۴، ص۲۱۸)
*فقه الصادق: اثر سید محمدصادق روحانی و شرحی مبسوط بر کتاب «تبصرة المتعلمین» علامه حلی است که در ۲۶ جلد نگارش یافته است. روحانی در بخش متاجر این کتاب به نحو مبسوط به بحث درباره حکم فقهی مجسمه‌سازی پرداخته است.
ج-المواهب فی تحریر مکاسب المحرمه: مجموعه دروس فقهی با موضوع مکاسب محرمه جعفر سبحانی است که به دست سیف الله یعقوبی اصفهانی تحریر و تدوین یافته است.(سبحانی، المواهب فی تحریر، ۱۴۲۴ق،  احکام المکاسب، ص۱۰) سبحانی در این اثر به بررسی ادله حکم فقهی مجسمه‌سازی پرداخته است. (سبحانی، المواهب فی تحریر، ۱۴۲۴ق،  احکام المکاسب، ص۳۷۷)
*المواهب فی تحریر مکاسب المحرمه: مجموعه دروس فقهی با موضوع مکاسب محرمه جعفر سبحانی است که به دست سیف الله یعقوبی اصفهانی تحریر و تدوین یافته است. سبحانی در این اثر به بررسی ادله حکم فقهی مجسمه‌سازی پرداخته است.  
۲-تک‌نگاری‌ها: برخی از تک‌نگاری‌ها با موضوع مجسمه‌سازی عبارتند از:
۲-تک‌نگاری‌ها:  
الف-مجسمه‌سازی و نقاشی: درس خارج فقه علیرضا اعرافی با موضوع مجسمه‌سازی و نقاشی است که به قلم علیرضا عابدین‌زاده تقریر یافته است.(عابدین‌زاده، مجسمه‌سازی و نقاشی، ۱۳۹۰ش، ص۴)
*مجسمه‌سازی و نقاشی: درس خارج فقه علیرضا اعرافی با موضوع مجسمه‌سازی و نقاشی است که به قلم علیرضا عابدین‌زاده تقریر یافته است.
 
==پانویس==
==پانویس==
{{پانویس|۲}}
{{پانویس|۲}}