کاربر:Hamzeahmadi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخهها
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) |
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۵۷: | خط ۵۷: | ||
۲-وجود روایاتی که در آنها به شکستن مجسمهها امر شده است.(کلینی، الکافی، ۱۳۸۷ش، ج۱۳، ص۲۳۳.) | ۲-وجود روایاتی که در آنها به شکستن مجسمهها امر شده است.(کلینی، الکافی، ۱۳۸۷ش، ج۱۳، ص۲۳۳.) | ||
شیخ انصاری در انتقاد به دلیل اول معتقد است با توجه به روایات فقط ایجاد مجسمه از نظر شارع ممنوع است، اما وجود و بقای آن در نزد شارع مبغوضیت ندارد تا نتیجه گرفته شود که محو و از بین بردن آن واجب باشد.(شیخ انصاری، کتاب المکاسب، ۱۴۱۵ق، ج۱، ص۱۹۳.) همچنین محمد فاضل لنکرانی بر این نظر است که هیچ ملازمهای بین حرمت مجسمهسازی و وجوب محو مجسمه وجود ندارد؛ ضمن اینکه ما هیچ دلیل مستقلی برای وجوب محو و از بین بردن مجسمه در دست نداریم.(فاضل لنکرانی، تفصیل الشریعه: المکاسب المحرمه، ۱۳۸۵ش، ص۱۵۷-۱۵۸) اما روایاتی که در آن به شکستن مجسمه امر شده است، بنا به نظر فقهایی مانند سید محمدصادق روحانی و فاضل لنکرانی، ناظر به مواردی است که از مجسمهها به عنوان بت، برای تعظیم و پرستش استفاده شود.(روحانی، فقه الصادق، ۱۴۱۲ق، ج۱۴، ص۲۴۰؛ فاضل لنکرانی، تفصیل الشریعه: المکاسب المحرمه، ص۱۴۲) | شیخ انصاری در انتقاد به دلیل اول معتقد است با توجه به روایات فقط ایجاد مجسمه از نظر شارع ممنوع است، اما وجود و بقای آن در نزد شارع مبغوضیت ندارد تا نتیجه گرفته شود که محو و از بین بردن آن واجب باشد.(شیخ انصاری، کتاب المکاسب، ۱۴۱۵ق، ج۱، ص۱۹۳.) همچنین محمد فاضل لنکرانی بر این نظر است که هیچ ملازمهای بین حرمت مجسمهسازی و وجوب محو مجسمه وجود ندارد؛ ضمن اینکه ما هیچ دلیل مستقلی برای وجوب محو و از بین بردن مجسمه در دست نداریم.(فاضل لنکرانی، تفصیل الشریعه: المکاسب المحرمه، ۱۳۸۵ش، ص۱۵۷-۱۵۸) اما روایاتی که در آن به شکستن مجسمه امر شده است، بنا به نظر فقهایی مانند سید محمدصادق روحانی و فاضل لنکرانی، ناظر به مواردی است که از مجسمهها به عنوان بت، برای تعظیم و پرستش استفاده شود.(روحانی، فقه الصادق، ۱۴۱۲ق، ج۱۴، ص۲۴۰؛ فاضل لنکرانی، تفصیل الشریعه: المکاسب المحرمه، ص۱۴۲) | ||
==دلایل== | ==دلایل== | ||
فقها برای بیان حکم شرعی مجسمهسازی به روایات و دلیل اجماع استناد کردهاند. | فقها برای بیان حکم شرعی مجسمهسازی به روایات و دلیل اجماع استناد کردهاند. |