کاربر:Hamzeahmadi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخهها
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) |
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۴۶: | خط ۴۶: | ||
۱-همانطور که ایجاد مجسمه نزد شارع مبغوضیت دارد، وجود مجسمه و بقای آن نیز مبغوضیت دارد، بنابراین آنچه بر حرمت مجسمهسازی دلالت دارد بر وجوب محو آن نیز دلالت میکند.(روحانی، فقه الصادق، ۱۴۱۲ق، ج۱۴، ص۲۳۸.) | ۱-همانطور که ایجاد مجسمه نزد شارع مبغوضیت دارد، وجود مجسمه و بقای آن نیز مبغوضیت دارد، بنابراین آنچه بر حرمت مجسمهسازی دلالت دارد بر وجوب محو آن نیز دلالت میکند.(روحانی، فقه الصادق، ۱۴۱۲ق، ج۱۴، ص۲۳۸.) | ||
۲-وجود روایاتی که در آنها به شکستن مجسمهها امر شده است.(کلینی، الکافی، ۱۳۸۷ش، ج۱۳، ص۲۳۳.) | ۲-وجود روایاتی که در آنها به شکستن مجسمهها امر شده است.(کلینی، الکافی، ۱۳۸۷ش، ج۱۳، ص۲۳۳.) | ||
شیخ انصاری در انتقاد به دلیل اول معتقد است با توجه به روایات فقط ایجاد مجسمه از نظر شارع ممنوع است، اما وجود و بقای آن در نزد شارع مبغوضیت ندارد تا نتیجه گرفته شود که محو و از بین بردن آن واجب باشد.(شیخ انصاری، کتاب المکاسب، ۱۴۱۵ق، ج۱، ص۱۹۳.) همچنین محمد فاضل لنکرانی بر این نظر است که هیچ ملازمهای بین حرمت مجسمهسازی و وجوب محو مجسمه وجود ندارد؛ ضمن اینکه ما هیچ دلیل مستقلی برای وجوب محو و از بین بردن مجسمه در دست نداریم.(فاضل لنکرانی، تفصیل الشریعه: المکاسب المحرمه، ۱۳۸۵ش، ص۱۵۷-۱۵۸) اما روایاتی که در آن به شکستن مجسمه امر شده است، بنا به نظر فقهایی مانند سید محمدصادق روحانی و فاضل لنکرانی، ناظر به مواردی است که از مجسمهها به عنوان بت، برای تعظیم و پرستش استفاده شود.(روحانی، فقه الصادق، ۱۴۱۲ق، ج۱۴، ص۲۴۰؛ فاضل لنکرانی، تفصیل الشریعه: المکاسب المحرمه، ص۱۴۲) | |||
====مجسمه موجودات غیر جاندار==== | ====مجسمه موجودات غیر جاندار==== | ||
به گفته آیت الله خویی در میان فقهای شیعه سوای موجودات جاندار، کسی به حرمت مجسمهسازی موجودات غیر جاندار قائل نشده است.(توحیدی تبریزی، مصباح الفقاهة، ۱۳۷۷ش، ج۱، ص۳۵۵) جعفر سبحانی معتقد است اطلاق کلام ابو صلاح حلبی (حلبی، الکافی فی الفقه، ۱۴۰۳ق، ص۲۸۱) و ابن براج، (ابن براج، المهذب، ۱۴۰۶ق، ج۱، ص۳۴۴) ظهور در حرمت ساخت مجسمه موجودات غیر جاندار نیز دارد.(سبحانی، المواهب فی تحریر مکاسب المحرمة، ص۳۷۷) | به گفته آیت الله خویی در میان فقهای شیعه سوای موجودات جاندار، کسی به حرمت مجسمهسازی موجودات غیر جاندار قائل نشده است.(توحیدی تبریزی، مصباح الفقاهة، ۱۳۷۷ش، ج۱، ص۳۵۵) جعفر سبحانی معتقد است اطلاق کلام ابو صلاح حلبی (حلبی، الکافی فی الفقه، ۱۴۰۳ق، ص۲۸۱) و ابن براج، (ابن براج، المهذب، ۱۴۰۶ق، ج۱، ص۳۴۴) ظهور در حرمت ساخت مجسمه موجودات غیر جاندار نیز دارد.(سبحانی، المواهب فی تحریر مکاسب المحرمة، ص۳۷۷) | ||
==دلایل== | ==دلایل== | ||
فقها برای بیان حکم شرعی مجسمهسازی به روایات و دلیل اجماع استناد کردهاند. | فقها برای بیان حکم شرعی مجسمهسازی به روایات و دلیل اجماع استناد کردهاند. |