کاربر:Ms.sadeghi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخهها
Ms.sadeghi (بحث | مشارکتها) ←معرفی و گزارش ساختار کتاب: اصلاح ارقام، اصلاح فاصلهٔ مجازی |
Ms.sadeghi (بحث | مشارکتها) ←احکام تکلیفی شبیه سازی انسان: اصلاح ارقام، اصلاح فاصلهٔ مجازی |
||
خط ۵۴: | خط ۵۴: | ||
==احکام تکلیفی شبیه سازی انسان== | ==احکام تکلیفی شبیه سازی انسان== | ||
به گفته مولف درباره شبیه سازی انسان، دو دیدگاه وجود دارد. برخی آن را حرام و بعض دیگر از فقها قائل به جواز شبیه سازی هستند. (ص۳۲) او دلایل هفتگانه حرمت شبیه سازی را ذکر می کند. از آن جمله؛ شبیه سازی، نوعی تشبه به خالق است (ص۳۲)، شبیه سازی، مصداق تغییر خلقت الهی است (ص۳۳)، شبیه سازی انسان، تمایز و اختلاف بین انسانها را از بین میبرد (ص۳۸)، در شبیه سازی، قانون فرزندآوری را که از راه ترکیب سلولهای جنسی زن و شوهر است نابود میکند (ص۴۲) و شبیه سازی انسان، نسب و هویت فرزند شبیه سازی شده را از بین میبرد. (ص۴۹) | |||
==احکام وضعی شبیه سازی انسان== | ==احکام وضعی شبیه سازی انسان== |
نسخهٔ ۲۶ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۵۵
- چکیده
شبیه سازی انسان در آیینه فقه
معرفی و گزارش ساختار کتاب
کتاب «شبیهسازی انسان در آیینه فقه» اثری به زبان فارسی است که توسط سید محسن مرتضوی در سال ۱۳۹۵ شمسی از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در قم منتشر شده است. این کتاب به بررسی موضوع شبیهسازی انسان و حیوان از منظر فقهی میپردازد و شامل چهار بخش و ده فصل است.
مرتضوی در فصل اول بخش اول، به تعریف مفاهیم (ص۱۷)، روشهای تولید (ص۲۱)، فواید (ص۲۲) و زیانهای شبیهسازی انسان (ص۲۴) میپردازد. در فصل دوم همین بخش، دلایل و احکام شبیهسازی انسان (ص۳۱) و دیدگاههای فقها در این زمینه بررسی میشود (ص۶۷). همچنین، احکام وضعی و تکلیفی مرتبط با شبیهسازی انسان مانند نسب و هویت (ص۷۲)، دین (ص۸۶)، نفقه (ص۹۴)، خرید و فروش سلولها (ص۹۵) و نظرات فقها درباره نسب فرزند شبیهسازیشده (ص۸۵) مطرح شده است.
در بخش دوم، مباحث مربوط به احکام تکلیفی (ص۱۰۹) و احکام وضعی شبیهسازی اعضای بدن انسان، از جمله طهارت، نجاست (ص۱۱۷) و مالکیت عضو شبیهسازیشده (ص۱۱۹) بررسی میشود. بخش سوم به موضوع همزادسازی (ص۱۲۵-۱۲۸) اختصاص دارد و در آن احکام تکلیفی (ص۱۳۱) و وضعی (ص۱۴۳) این فرآیند مورد بحث قرار میگیرد. در نهایت، نویسنده در بخش چهارم به شبیهسازی حیوانات پرداخته (ص۱۷۷) و احکام تکلیفی (ص۱۸۳) و وضعی آن (ص۱۹۵) را بررسی میکند.
احکام تکلیفی شبیه سازی انسان
به گفته مولف درباره شبیه سازی انسان، دو دیدگاه وجود دارد. برخی آن را حرام و بعض دیگر از فقها قائل به جواز شبیه سازی هستند. (ص۳۲) او دلایل هفتگانه حرمت شبیه سازی را ذکر می کند. از آن جمله؛ شبیه سازی، نوعی تشبه به خالق است (ص۳۲)، شبیه سازی، مصداق تغییر خلقت الهی است (ص۳۳)، شبیه سازی انسان، تمایز و اختلاف بین انسانها را از بین میبرد (ص۳۸)، در شبیه سازی، قانون فرزندآوری را که از راه ترکیب سلولهای جنسی زن و شوهر است نابود میکند (ص۴۲) و شبیه سازی انسان، نسب و هویت فرزند شبیه سازی شده را از بین میبرد. (ص۴۹)