المبسوط في فقه المسائل المعاصرة: المسائل الطبية (کتاب): تفاوت میان نسخهها
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) |
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) افزودن منبع |
||
خط ۸: | خط ۸: | ||
محمد قائنی، فقه مقاصدی را اجتهاد در مقابل نص دانسته و بر آن است که اگر عمومات تعلیلی مبنای فقه قرار گیرد، فقه جدیدی تأسیس شده و اجتهاد از مسیر صحیح خود خارج خواهد شد. به باور او، با تغییر شریعت مطابق با وضعیت اجتماعی، و بر اساس فقه مقاصدی، بهمرور فقه و شریعت جدیدی تأسیس خواهد شد و جز نشانههایی از دین باقی نخواهد ماند.<ref>[http://ijtihadnet.ir/گفتگوی-نقادانه-اندیشمندان-درباره-جای/ «گفتگوی نقادانه اندیشمندان درباره جایگاه احکام تدبیری...»]، سایت شبکه اجتهاد.</ref> | محمد قائنی، فقه مقاصدی را اجتهاد در مقابل نص دانسته و بر آن است که اگر عمومات تعلیلی مبنای فقه قرار گیرد، فقه جدیدی تأسیس شده و اجتهاد از مسیر صحیح خود خارج خواهد شد. به باور او، با تغییر شریعت مطابق با وضعیت اجتماعی، و بر اساس فقه مقاصدی، بهمرور فقه و شریعت جدیدی تأسیس خواهد شد و جز نشانههایی از دین باقی نخواهد ماند.<ref>[http://ijtihadnet.ir/گفتگوی-نقادانه-اندیشمندان-درباره-جای/ «گفتگوی نقادانه اندیشمندان درباره جایگاه احکام تدبیری...»]، سایت شبکه اجتهاد.</ref> | ||
قائنی همچنین معتقد است که اصل در احکامِ ذکر شده در روایات، مولوی بودن است نه تدبیری بودن؛ چرا که ائمه نیز در مقام پاسخ، قضایای عامی صادر میکردند و از مردم میخواستند تا روایات را بنویسند تا به دست دیگران برسد. وی با این حال تدبیری بودن روایات را با وجود قرائن و شواهد میپذیرد.<ref>[http://ijtihadnet. | قائنی همچنین معتقد است که اصل در احکامِ ذکر شده در روایات، مولوی بودن است نه تدبیری بودن؛ چرا که ائمه نیز در مقام پاسخ، قضایای عامی صادر میکردند و از مردم میخواستند تا روایات را بنویسند تا به دست دیگران برسد. وی با این حال تدبیری بودن روایات را با وجود قرائن و شواهد میپذیرد.<ref>[http://ijtihadnet.ir/گفتگوی-نقادانه-اندیشمندان-درباره-جای/ «گفتگوی نقادانه اندیشمندان درباره جایگاه احکام تدبیری...»]، سایت شبکه اجتهاد.</ref> وی با این حال بر آن است که احکام تدبیری پیامبر برای تمام زمانها حجت است؛ چرا که حتی احکام ولایی پیامبر هم بر تمام امت، چه معاصران و چه متأخران، نافذ خواهد بود. وی این نظر خود را به روایتی از امام صادق(ع) مستند ساخته است که در باب حکم ولایی پیامبر(ص) درباره زکات است.<ref>[http://ijtihadnet.ir/گفتگوی-نقادانه-اندیشمندان-درباره-جای/ «گفتگوی نقادانه اندیشمندان درباره جایگاه احکام تدبیری...»]، سایت شبکه اجتهاد.</ref> | ||
==پژوهشها و تألیفات== | ==پژوهشها و تألیفات== | ||
خط ۴۴: | خط ۴۳: | ||
==نقدها== | ==نقدها== | ||
==فایل یا لینک کتابخانه== | ==فایل یا لینک کتابخانه== | ||
==پانویسها== | |||
{{پانویس۲}} | |||
==منابع== | |||
* «گفتگوی نقادانه اندیشمندان درباره جایگاه احکام تدبیری و مقاصد شریعت در اجتهاد»، سایت شبکه اجتهاد، تاریخ درج مطلب: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ش، تاریخ بازدید: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ش. |
نسخهٔ ۲ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۰۸:۳۶
صفحه پودمان:Message box/ambox.css محتوایی ندارد.
توجه! این مقاله در حال نگارش است و ممکن است مطالب آن تغییر کند. پس از نهایی شدنِ مقاله، این برچسب برداشته میشود. |
معرفی اجمالی
جایگاه کتاب
نویسنده
محمد قائنی
نظرات و دیدگاهها
محمد قائنی، فقه مقاصدی را اجتهاد در مقابل نص دانسته و بر آن است که اگر عمومات تعلیلی مبنای فقه قرار گیرد، فقه جدیدی تأسیس شده و اجتهاد از مسیر صحیح خود خارج خواهد شد. به باور او، با تغییر شریعت مطابق با وضعیت اجتماعی، و بر اساس فقه مقاصدی، بهمرور فقه و شریعت جدیدی تأسیس خواهد شد و جز نشانههایی از دین باقی نخواهد ماند.[۱]
قائنی همچنین معتقد است که اصل در احکامِ ذکر شده در روایات، مولوی بودن است نه تدبیری بودن؛ چرا که ائمه نیز در مقام پاسخ، قضایای عامی صادر میکردند و از مردم میخواستند تا روایات را بنویسند تا به دست دیگران برسد. وی با این حال تدبیری بودن روایات را با وجود قرائن و شواهد میپذیرد.[۲] وی با این حال بر آن است که احکام تدبیری پیامبر برای تمام زمانها حجت است؛ چرا که حتی احکام ولایی پیامبر هم بر تمام امت، چه معاصران و چه متأخران، نافذ خواهد بود. وی این نظر خود را به روایتی از امام صادق(ع) مستند ساخته است که در باب حکم ولایی پیامبر(ص) درباره زکات است.[۳]
پژوهشها و تألیفات
- تعلیقه بر کتاب تبصرة المتعلمین في أحکام الدین، نوشته علامه حلی. این اثر با تحقیق محمدهادی یوسفی غروی و سید احمد حسینی اشکوری.
ساختار و فهرست
کتاب در دو جلد، شش بخش و نیز بخشی با عنوان ملحقات سامان یافته است: جلد اول:
- مقدمه مؤلف بر ترجمه کتاب
- مقدمه
- پیشگفتار
- کلیات
- مطلب اول: توقیفی بودن معاملات
- مطلب دوم: ملاک مستحدثه بودن مسائل فقهی
- مطلب سوم: بحثهای مقدماتی عمومی مسائل نوپدید
- بخش اول: مسائل پیوند اعضا
- بخش دوم: مسائل مربوط به نطفه و بارداری و احکام آنها
- بخش سوم: باروری مصنوعی
جلد دوم:
- مقدمه مؤلف
- بخش چهارم: درمان و فروعات آن
- بخش پنجم: عیوب زوجین و بیماریهای جدید
- بخش ششم: همزادسازی و شبیهسازی
- ملحقات
- ملحق اول: در لهو و آلات آن
- ملحق دوم: قرعه
- ملحق سوم: مرسلههای جزمی ثقات
- ملحق چهارم: مرگ مغزی و تشریح بدن میت
- فهرست منابع و مآخذ
مدعیات
دلایل
نقدها
فایل یا لینک کتابخانه
پانویسها
منابع
- «گفتگوی نقادانه اندیشمندان درباره جایگاه احکام تدبیری و مقاصد شریعت در اجتهاد»، سایت شبکه اجتهاد، تاریخ درج مطلب: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ش، تاریخ بازدید: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ش.
- ↑ «گفتگوی نقادانه اندیشمندان درباره جایگاه احکام تدبیری...»، سایت شبکه اجتهاد.
- ↑ «گفتگوی نقادانه اندیشمندان درباره جایگاه احکام تدبیری...»، سایت شبکه اجتهاد.
- ↑ «گفتگوی نقادانه اندیشمندان درباره جایگاه احکام تدبیری...»، سایت شبکه اجتهاد.