ماءالشعیر (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخهها
خط ۱۷: | خط ۱۷: | ||
==مقالهها== | ==مقالهها== | ||
# موضوع شناسی فقاع و امکان سنجی تطبیق آن بر مصادیق نوپدید (مبانی فقهی تبصره ماده 264 ق.م.ا)، محمد اسحاقی و سعید سبوئی جهرمی و سعید سبوئی جهرمی و مجتبی کرمی، نشریه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دوره ۵۶، شماره ۱، بهار و تابستان ۱۴۰۲ش. [https://ensani.ir/fa/article/553074/%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%81%D9%82%D8%A7%D8%B9-%D9%88-%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%86%D8%AC%DB%8C-%D8%AA%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D9%82-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%B5 اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید] | # موضوع شناسی فقاع و امکان سنجی تطبیق آن بر مصادیق نوپدید (مبانی فقهی تبصره ماده 264 ق.م.ا)، محمد اسحاقی و سعید سبوئی جهرمی و سعید سبوئی جهرمی و مجتبی کرمی، نشریه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دوره ۵۶، شماره ۱، بهار و تابستان ۱۴۰۲ش. [https://ensani.ir/fa/article/553074/%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%81%D9%82%D8%A7%D8%B9-%D9%88-%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%86%D8%AC%DB%8C-%D8%AA%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D9%82-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%B5 اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید] | ||
# بررسی موضوعی و حکمی فقاع و ماءالشعیر، سید حسام الدین برقعی، فصلنامه مشکات معرفت، سال اوّل، پيش شماره، ۱۳۹۳ش. [ | # بررسی موضوعی و حکمی فقاع و ماءالشعیر، سید حسام الدین برقعی، فصلنامه مشکات معرفت، سال اوّل، پيش شماره، ۱۳۹۳ش. [https://digilib.feqhemoaser.com/persian-articles/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%b6%d9%88%d8%b9%db%8c-%d9%88-%d8%ad%da%a9%d9%85%db%8c-%d9%81%d9%82%d8%a7%d8%b9-%d9%88-%d9%85%d8%a7%d8%a1%d8%a7%d9%84%d8%b4%d8%b9%db%8c%d8%b1/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر] | ||
# فقاع محرّم در شریعت، احسنی، ذکری، شماره ۵۰. [https://mfeb.ir/home/zkrfegh50-2/ مقاله را از اینجا ببینید] | # فقاع محرّم در شریعت، احسنی، ذکری، شماره ۵۰. [https://mfeb.ir/home/zkrfegh50-2/ مقاله را از اینجا ببینید] | ||
نسخهٔ ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۲۴
ماء الشعیر از نوشیدنیهایی است که به علت شباهت با مشروبات الکلی (خمر) محل گفتوگوی فقهی قرار گرفته است. و از آنجا که در جهان معاصر امکان تولید انبوه آن وجود دارد مورد پرسش مؤمنان است. درباره حکم نوشیدن ماء الشعیر پژوهشهایی انجام شده است.
کتابها
کتابهای فقه قدیم
- تنقیح مبانی العروة الطهارة، ميرزا جواد تبريزی، قم، نشر دارالصدیقه الشهیده، ۱۴۲۶ق.کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
- أنوار الفقاهة (كتاب الطهارة) شيخ حسن كاشف الغطاء، نجف، مکتبة کاشف الغطاء العامة، ج۱، ص۳۶۸. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
- موسوعة الامام الخوئی. سيد أبوالقاسم خوئی، نجف، مؤسسة الخوئی الإسلامیة، ج۳، ص۱۲۹. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
- الرسائل العشر، شیخ طوسی، موسسه النشر الاسلامي، ۱۳۶۳ش (رسالة فی تحریم الفقاع). کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
- كتاب الطهارة، سید روحالله خمینی، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، ۱۴۲۱ق، ج۳، ص۲۸۴.
کتابهای معاصر
- رسالتان فی ماءالشعیر، الفقاع و ملت الشعیر، محمد سند، نشر صادق، ۱۳۹۶. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
- آیين كيفرى اسلام، اكبر ترابى شهرضايى، قم، مركز فقهى ائمه اطهار( ع)، ۱۳۹۰ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
- مالت و ماءالشعیر، احمدرضا فیضیپور و سید حسین حسینیقابوس، تهران، نشر علم کشاورزی ایران ۱۳۸۹ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
- فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهمالسّلام، تحقيق و تأليف مؤسّسه دائرةالمعارف فقه اسلامى، زير نظر سید محمود هاشمى شاهرودى، قم، نشر مؤسّسه دائرة المعارف فقه اسلامى، ۱۳۸۷ش، ج۳ ص۱۳۸ و ج۴، ص۴۹۴. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
مقالهها
- موضوع شناسی فقاع و امکان سنجی تطبیق آن بر مصادیق نوپدید (مبانی فقهی تبصره ماده 264 ق.م.ا)، محمد اسحاقی و سعید سبوئی جهرمی و سعید سبوئی جهرمی و مجتبی کرمی، نشریه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دوره ۵۶، شماره ۱، بهار و تابستان ۱۴۰۲ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید
- بررسی موضوعی و حکمی فقاع و ماءالشعیر، سید حسام الدین برقعی، فصلنامه مشکات معرفت، سال اوّل، پيش شماره، ۱۳۹۳ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
- فقاع محرّم در شریعت، احسنی، ذکری، شماره ۵۰. مقاله را از اینجا ببینید
پایان نامه
فارسی
- بررسی حکم و موضوع فقاع و ماءالشعيرهای موجود در بازار، علی امیدی نژاد، سطح ۳، حوزه علمیه قم، ۱۳۹۲ش. پایاننامه را از اینجا ببینید
سایر منابع
- حکم آب جو و دلستر چیست؟ دارالافتاء عین العلوم گشت سراوان، دارالافتاء مرکزی سامانه پزسش و پاسخ شرعی اهل سنت، ۱۴۰۰ش. از اینجا ببینید