۲٬۶۴۵
ویرایش
(←آیات) |
|||
خط ۱۳: | خط ۱۳: | ||
موضوع سلاحهای کشتار جمعی دقیقا مشخص نیست و اندیشمندان در این حوزه صرفا به بیان مصادیق پرداختهاند و ملاک روشنی برای تطبیق موارد بیان نکردهاند بنابراین برای شناخت موضوع تنها به بررسی خصوصیات اصلی این سلاحها پرداخته شده است. سه ویژگی عمده در سلاحهای کشتار جمعی مطرح است: غیر متعارف بودن نسبت به سلاحهای موجود، امکان کشتار جمعی و عدم امکان تفکیک بین نظامیان و غیر نظامیان از خصوصیات این سلاحها است.(ص ۱۳۰-۱۳۷) در ابتدای اکثر مقالههای کتاب در بحث موضوعشناسی و یا تعاریف، این ویژگیها مطرح شده است. | موضوع سلاحهای کشتار جمعی دقیقا مشخص نیست و اندیشمندان در این حوزه صرفا به بیان مصادیق پرداختهاند و ملاک روشنی برای تطبیق موارد بیان نکردهاند بنابراین برای شناخت موضوع تنها به بررسی خصوصیات اصلی این سلاحها پرداخته شده است. سه ویژگی عمده در سلاحهای کشتار جمعی مطرح است: غیر متعارف بودن نسبت به سلاحهای موجود، امکان کشتار جمعی و عدم امکان تفکیک بین نظامیان و غیر نظامیان از خصوصیات این سلاحها است.(ص ۱۳۰-۱۳۷) در ابتدای اکثر مقالههای کتاب در بحث موضوعشناسی و یا تعاریف، این ویژگیها مطرح شده است. | ||
=== | === مباحث حقوقی === | ||
در لابلای مباحث کتاب، به فراخور موضوع، مطالبی حقوقی مطرح شده است. این مطالب عبارتند از: | |||
۱. اصل تعرض نکردن به غیرنظامیان، یا اصل مصونیت غیرنظامیان تنها عامل محدود کننده رفتار نظامی در زمان جنگ است که گاه از آن با تسامح به اصل تمایز نیز تعبیر میشود. اصل تمایز توسعه بیشتری دارد و شامل اموال نیز میشود. اصل مصونیت در سه سطح دستهبندی میشود: مصونیت ضعیف، مصونیت همراه با وضع اضطراری و مصونیت قوی. دو مبنا برای توجیه مشروعیت این اصل مطرح است. مبنای کارکردگرایانه و مبنای حقوق بشری. بر اساس مبنای اول کسانی که در زمان صلح کارشان در جامعه ضرورت دارد مثل کشاورزان نباید در معرض جنگ قرار گیرند. بر اساس مبنای دوم مصونیت غیرنظامیان حقی اخلاقی و از سنخ حقوق بشر است و کارکرد آنان مد نظر نیست. | |||
=== مبانی فقهی کلامی و اخلاقی=== | === مبانی فقهی کلامی و اخلاقی=== | ||
در لابلای مباحث کتاب از مبانی متعددی بحث شده است از جمله: | در لابلای مباحث کتاب از مبانی متعددی بحث شده است از جمله: |
ویرایش