کاربر:Mkhaghanif/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخهها
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) جز صفحه را خالی کرد برچسب: خالی کردن |
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) جزبدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
==کلیات== | |||
===احکام چیست=== | |||
* جایگاه احکام در منظومه دین | |||
* تفاوت فقه و حقوق با اخلاق و عرفان | |||
===تقسیمات احکام=== | |||
* فردی/ اجتماعی | |||
* عبادی/ معاملی | |||
* اقتصادی/ سیاسی/.... | |||
* خانواده | |||
* زن و مرد | |||
* الزامی/ غیر الزامی | |||
===نظاممندی احکام=== | |||
===ملاکمندی احکام === | |||
اثبات گزافنبودن احکام بر اساس مبنای عدلیه و هدفمندی خلقت و نصوص دینی | |||
==فلسفه احکام == | |||
===تبعیت احکام از مصالح و مفاسد=== | |||
===امکان شناخت فلسفه احکام=== | |||
===شناخت از راه متون دینی=== | |||
===شناخت از راه دانش تجربی=== | |||
===شناخت بر اساس نظریه اهداف دین=== | |||
==اهداف دین== | |||
=== تفاوت اهداف دین با نظریه مقاصد الشریعه=== | |||
===آیات قرآن=== | |||
===روایات=== | |||
===سازمان اهداف دین=== | |||
==مبانی نظری و عملی احکام== | |||
نکات کلی | |||
* آخرتمحوری | |||
* قراردادی بودن برخی از احکام مثل نکاح | |||
* جمع بین معنویت و امور روزمره | |||
* نظام حقوقی بر اساس حق و مصلحت عمومی نه صرفا حق. امکان تضییع حقوق (برای حفظ حقوق همه افراد باید بخشی از حقوق فردی را گرفت) | |||
* | |||
==پیوستها== | |||
===حقوق زن و برتری مردان=== | |||
===امکان تغییر احکام=== | |||
=== عناوین ثانویه=== | |||
=== تزاحم احکام=== |
نسخهٔ ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۵۰
کلیات
احکام چیست
- جایگاه احکام در منظومه دین
- تفاوت فقه و حقوق با اخلاق و عرفان
تقسیمات احکام
- فردی/ اجتماعی
- عبادی/ معاملی
- اقتصادی/ سیاسی/....
- خانواده
- زن و مرد
- الزامی/ غیر الزامی
نظاممندی احکام
ملاکمندی احکام
اثبات گزافنبودن احکام بر اساس مبنای عدلیه و هدفمندی خلقت و نصوص دینی
فلسفه احکام
تبعیت احکام از مصالح و مفاسد
امکان شناخت فلسفه احکام
شناخت از راه متون دینی
شناخت از راه دانش تجربی
شناخت بر اساس نظریه اهداف دین
اهداف دین
تفاوت اهداف دین با نظریه مقاصد الشریعه
آیات قرآن
روایات
سازمان اهداف دین
مبانی نظری و عملی احکام
نکات کلی
- آخرتمحوری
- قراردادی بودن برخی از احکام مثل نکاح
- جمع بین معنویت و امور روزمره
- نظام حقوقی بر اساس حق و مصلحت عمومی نه صرفا حق. امکان تضییع حقوق (برای حفظ حقوق همه افراد باید بخشی از حقوق فردی را گرفت)