حجیت سیرههای متشرعه (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخهها
←پایاننامهها: اصلاح ارقام، اصلاح نویسههای عربی |
|||
خط ۹: | خط ۹: | ||
==مقاله== | ==مقاله== | ||
{{چپچین}} | {{چپچین}} | ||
#An Evaluation of the Jurisprudential Application of "the Faithful's Practice"(کارآیی فقهی «سیرهی متشرّعه» در بوتهی نقد), Muḥammad Taqī Fakhla, Journal of Contemporary Islamic Studies, Vol. 1, No. 1, Winter & Spring 2019. [https://jcis.ut.ac.ir/article_65957_bdf85a33e18e9ec2d72b9b03244ee954.pdf?lang=fa مقاله را اینجا ببینید | #An Evaluation of the Jurisprudential Application of "the Faithful's Practice"(کارآیی فقهی «سیرهی متشرّعه» در بوتهی نقد), Muḥammad Taqī Fakhla, Journal of Contemporary Islamic Studies, Vol. 1, No. 1, Winter & Spring 2019. [https://jcis.ut.ac.ir/article_65957_bdf85a33e18e9ec2d72b9b03244ee954.pdf?lang=fa مقاله را از اینجا ببینید] | ||
{{پایان}} | {{پایان}} | ||
# بررسی سیره متشرعه و حجیت آن، عباس دهقان، دوفصلنامه مدرسه شهیدین (ره)، شماره ۱۱، سال ۶، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. [http://shahidain.ir/downloads/research/1398/num11/num11-1.pdf مقاله را از اینجا ببینید] | |||
#بررسی ماهیت و شرایط کاربرد عرف و عادت در استنباط و قانونگذاری، امیرحسین ورشوچی منفرد و مهدی ساجدی، [[فصلنامه پژوهشنامه میانرشتهای فقهی]]، سال ششم، شماره ۲، بهار و تابستان ۱۳۹۷ش. [https://irj.journals.isu.ac.ir/article_2287_9e70d84117950ce8c0a5594708bfd138.pdf مقاله را اینجا ببنید.] | #بررسی ماهیت و شرایط کاربرد عرف و عادت در استنباط و قانونگذاری، امیرحسین ورشوچی منفرد و مهدی ساجدی، [[فصلنامه پژوهشنامه میانرشتهای فقهی]]، سال ششم، شماره ۲، بهار و تابستان ۱۳۹۷ش. [https://irj.journals.isu.ac.ir/article_2287_9e70d84117950ce8c0a5594708bfd138.pdf مقاله را اینجا ببنید.] | ||
#نقد و تحلیل ادلّهی حجیّت «سیرهی متشرّعه»، محمدتقی فخلعی و محمدحسن حائری و زهراسادات احمدی سلیمانی، [[فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی]]، سال دوم، شماره ۳، تابستان ۱۳۹۵ش. [http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_22716_efc816cf673bca52fb426a41cfbb29af.pdf مقاله را اینجا ببینید | #نقد و تحلیل ادلّهی حجیّت «سیرهی متشرّعه»، محمدتقی فخلعی و محمدحسن حائری و زهراسادات احمدی سلیمانی، [[فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی]]، سال دوم، شماره ۳، تابستان ۱۳۹۵ش. [http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_22716_efc816cf673bca52fb426a41cfbb29af.pdf مقاله را از اینجا ببینید] | ||
#پژوهشی در «سیرهی متشرعه» شرایط حجیت و شبکهی روابط مفهومی آن، زهراسادات احمدی سلیمانی، محمدحسن حائری، محمدتقی فخلعی، [[فصلنامه فقه و اصول]]، شماره ۱۰۱، تابستان ۱۳۹۴ش. [http://profdoc.um.ac.ir/articles/a/1052573.pdf مقاله را اینجا ببینید | #پژوهشی در «سیرهی متشرعه» شرایط حجیت و شبکهی روابط مفهومی آن، زهراسادات احمدی سلیمانی، محمدحسن حائری، محمدتقی فخلعی، [[فصلنامه فقه و اصول]]، شماره ۱۰۱، تابستان ۱۳۹۴ش. [http://profdoc.um.ac.ir/articles/a/1052573.pdf مقاله را از اینجا ببینید] | ||
== پایاننامهها == | == پایاننامهها == |
نسخهٔ ۵ مارس ۲۰۲۳، ساعت ۰۷:۳۴
حجیت سیرههای متشرعه به معنای اعتبار سلوک عمومی، عادت رفتاری یا رویههای فرهنگی متشرعان در جایگاه مستندی برای استنباط حکم شرعی است. این آداب یا رفتارها فقط وقتی جزو سیره متشرعه محسوب میشوند که علّت حدوثشان تشرع (مسلمان بودن) فاعلشان باشد. بنابر این نمیتوان هر عمل عادی و روزمرهای که مسلمانان انجام میدهند را جزو سیره متشرعه دانست. از این رو، بلند خواندن (جهر) نماز جمعه یا بلند گذاشتن ریش مردان مسلمان جزو سیره متشرعه است؛ اما مثلاً نوع پوشش محلی مسلمانان شرق آفریقا جزو سیره متشرعه نیست؛ چرا که از جهت مسلمان بودنشان وارد عرف و سیره آنها نشده است. سیره متشرعه با مفاهیم شرعی دیگری همچون سیرهی عقلا، «سنّت» و ارتکاز متشرعه مرتبط است.
در این باره پرسش پیش روی فقه این است که آیا سیره متشرعه میتواند مستند حکم شرعی باشد؟ اگر سیره متشرعه به معنای توافق عملی مسلمانان بر رویهای شرعی باشد، جایگاهی همچون اجماع دارد؟ آیا حجیت سیره متشرعه مشروط به عمل مسلمانان عصر ظهور معصومان است یا آداب شرعی مسلمانان عصر غیبت نیز جز سیره متشرعه محسوب میشود؟ آیا احراز عدم ردع شارع برای حجیت سیره متشرعه کافی است؟ آیا حجیت رفتار متشرعان مشروط به مسائلی همچون موضع موافق شارع ذیل قول یا فعل معصوم است؟ در صورت اثبات عملی به عنوان سیره متشرعه، آیا میتواند مقدمهای برای اثبات ارتکاز متشرّعه باشد؟
به طور تاریخی، شروط و محدودیتهای نهاده شده در طریق حجیت شرعی سیره متشرعه باعث شده تا استدلال فقهی بر اساس آن بسیار دشوار و عملاً استناد به آن بسیار نادر باشد. همچنین علیرغم اهمیت این بحث در فقه شیعی، فقیهان معاصر در آثار خود توجه زیادی به آن نداشتهاند و آثار کمی در این رابطه منتشر شده است.
مقاله
- An Evaluation of the Jurisprudential Application of "the Faithful's Practice"(کارآیی فقهی «سیرهی متشرّعه» در بوتهی نقد), Muḥammad Taqī Fakhla, Journal of Contemporary Islamic Studies, Vol. 1, No. 1, Winter & Spring 2019. مقاله را از اینجا ببینید
- بررسی سیره متشرعه و حجیت آن، عباس دهقان، دوفصلنامه مدرسه شهیدین (ره)، شماره ۱۱، سال ۶، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. مقاله را از اینجا ببینید
- بررسی ماهیت و شرایط کاربرد عرف و عادت در استنباط و قانونگذاری، امیرحسین ورشوچی منفرد و مهدی ساجدی، فصلنامه پژوهشنامه میانرشتهای فقهی، سال ششم، شماره ۲، بهار و تابستان ۱۳۹۷ش. مقاله را اینجا ببنید.
- نقد و تحلیل ادلّهی حجیّت «سیرهی متشرّعه»، محمدتقی فخلعی و محمدحسن حائری و زهراسادات احمدی سلیمانی، فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی، سال دوم، شماره ۳، تابستان ۱۳۹۵ش. مقاله را از اینجا ببینید
- پژوهشی در «سیرهی متشرعه» شرایط حجیت و شبکهی روابط مفهومی آن، زهراسادات احمدی سلیمانی، محمدحسن حائری، محمدتقی فخلعی، فصلنامه فقه و اصول، شماره ۱۰۱، تابستان ۱۳۹۴ش. مقاله را از اینجا ببینید
پایاننامهها
- سیره متشرعه و کاربرد آن در استنباط فقهی، زهراسادات احمدی سلیمانی، کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری، ۱۳۹۲ش. اطلاعات پایاننامه را از اینجا ببینید
- سیره بین از نظریه و تطبیق اصولی، نادین یحفوفی، کارشناسی ارشد، جامعه المصطفی العالمیه، مجتمع آموزش عالی بنتالهدی (رض)، ۱۳۹۶ش. اطلاعات پایاننامه را از اینجا ببینید
- جایگاه سیرة عقلا و متشرعه در فقه و تفاوت آنها، لیلا کشتی آرای، پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خوهران، ۱۳۹۶ش.
- بررسی حجیت سیره متشرعه در استنباط احکام، قنبرعلی راشدی، مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، جامعة المصطفی العالمیة، ۱۳۹۴ش.
- حجیت سیره عقلا و متشرعه در استنباطات فقهی، سیدموسی علوی، مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۹۱ش.
- عرف و سیره در فقه امامیه، فاطمه قدرتی، کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ۱۳۸۸ش. اطلاعات پایاننامه را از اینجا ببینید
- حجیت سیره عقلا و متشرعه در استنباطات فقهی، سید موسی علوی، مجتمع آموزش عالی فقه، ۱۳۸۷ش.