هیپنوتیزم (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Salehi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Reyhani (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[هیپنوتیزم]] <small>(به انگلیسی: Hypnosis)</small> یا خواب مغناطیسی، فرایندی روانشناختی است که از طریق آن می‌توان به طور ناخودآگاه و به کمک تلقین، تغییرات محدودی در روان فرد ایجاد نمود. در این روش، هوشیاری فرد محدود می‌شود و ممکن است گفتار یا رفتار خاصی را بدون اراده و تحت تاثیر درمانگر انجام دهد؛ از این رو هیپنوتیزم را نوعی خواب مصنوعی یا مغناطیسی نیز دانسته‌اند. هیپتوتیزم در زبان عربی با عنوان «التنویم المغناطیسی» نام‌گذاری شده است.   
[[هیپنوتیزم]] <small>(به انگلیسی: Hypnosis)</small> یا خواب مغناطیسی، فرایندی روانشناختی است که از طریق آن می‌توان به طور ناخودآگاه و به کمک تلقین، تغییرات محدودی در روان فرد ایجاد نمود. در این روش، هوشیاری فرد محدود می‌شود و ممکن است گفتار یا رفتار خاصی را بدون اراده و تحت تاثیر درمانگر انجام دهد؛ از این رو هیپنوتیزم را نوعی خواب مصنوعی یا مغناطیسی دانسته‌اند. هیپتوتیزم در زبان عربی با عنوان «التنویم المغناطیسی» نام‌گذاری شده است.   


در فقه معاصر پرسش‌هایی درباره هیپنوتیزم مطرح شده است: با توجه به محدودسازی هوشیاری فرد، آیا هیپنوتیزم جایز است؟ با توجه به شباهت‌های این روش با خواب طبیعی، مسئولیت رفتارهای فرد در وضعیت هیپنوتیزم به عهده خودش است یا درمانگر یا هیچکدام؟ به لحاظ موضوعی چه رابطه‌ای میان سحر و هیپنوتیزم برقرار است؟ آیا رابطه سببیت میان درمانگر و رفتارهای فرد وجود دارد؟ اگر فرد تحت تاثیر هیپنوتیزم مرتکب قتل شود آیا می‌توان سبب را درمانگر و مباشر را خود فرد دانست؟ آیا گفته‌های فرد در وضعیت هیپنوتیزم از اعتبار حقوقی برخوردار است؟ اگر در این حالت فرد نسبت به خود اقرار نماید و یا درباره چیزی شهادت دهد، آیا اقرار یا شهادت وی معتبر است؟ اگر در فرایند هیپنوتیزم افشا سر، توهین یا هتک حرمت رخ دهد، مسئولیت کیفری آن به عهده درمانگر است؟ با توجه به آنکه این روش می‌تواند تغییراتی در باورهای فرد ایجاد کند، آیا تلقین باورهای کاذب جایز است؟  
در فقه معاصر پرسش‌هایی درباره هیپنوتیزم مطرح شده است: با توجه به محدودسازی هوشیاری فرد، آیا هیپنوتیزم جایز است؟ با توجه به شباهت‌های این روش با خواب طبیعی، مسئولیت رفتارهای فرد در وضعیت هیپنوتیزم به عهده خودش است یا درمانگر یا هیچکدام؟ به لحاظ موضوعی چه رابطه‌ای میان سحر و هیپنوتیزم برقرار است؟ آیا رابطه سببیت میان درمانگر و رفتارهای فرد وجود دارد؟ اگر فرد تحت تاثیر هیپنوتیزم مرتکب قتل شود آیا می‌توان سبب را درمانگر و مباشر را خود فرد دانست؟ آیا گفته‌های فرد در وضعیت هیپنوتیزم از اعتبار حقوقی برخوردار است؟ اگر در این حالت فرد نسبت به خود اقرار نماید و یا درباره چیزی شهادت دهد، آیا اقرار یا شهادت وی معتبر است؟ اگر در فرایند هیپنوتیزم افشا سر، توهین یا هتک حرمت رخ دهد، مسئولیت کیفری آن به عهده درمانگر است؟ با توجه به آنکه این روش می‌تواند تغییراتی در باورهای فرد ایجاد کند، آیا تلقین باورهای کاذب جایز است؟  

نسخهٔ ‏۷ فوریهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۷:۴۷

آخرین ویرایش: ۱۴۰۱/۱۱/۱۸

همه منابع مطالعاتی

هیپنوتیزم (به انگلیسی: Hypnosis) یا خواب مغناطیسی، فرایندی روانشناختی است که از طریق آن می‌توان به طور ناخودآگاه و به کمک تلقین، تغییرات محدودی در روان فرد ایجاد نمود. در این روش، هوشیاری فرد محدود می‌شود و ممکن است گفتار یا رفتار خاصی را بدون اراده و تحت تاثیر درمانگر انجام دهد؛ از این رو هیپنوتیزم را نوعی خواب مصنوعی یا مغناطیسی دانسته‌اند. هیپتوتیزم در زبان عربی با عنوان «التنویم المغناطیسی» نام‌گذاری شده است.

در فقه معاصر پرسش‌هایی درباره هیپنوتیزم مطرح شده است: با توجه به محدودسازی هوشیاری فرد، آیا هیپنوتیزم جایز است؟ با توجه به شباهت‌های این روش با خواب طبیعی، مسئولیت رفتارهای فرد در وضعیت هیپنوتیزم به عهده خودش است یا درمانگر یا هیچکدام؟ به لحاظ موضوعی چه رابطه‌ای میان سحر و هیپنوتیزم برقرار است؟ آیا رابطه سببیت میان درمانگر و رفتارهای فرد وجود دارد؟ اگر فرد تحت تاثیر هیپنوتیزم مرتکب قتل شود آیا می‌توان سبب را درمانگر و مباشر را خود فرد دانست؟ آیا گفته‌های فرد در وضعیت هیپنوتیزم از اعتبار حقوقی برخوردار است؟ اگر در این حالت فرد نسبت به خود اقرار نماید و یا درباره چیزی شهادت دهد، آیا اقرار یا شهادت وی معتبر است؟ اگر در فرایند هیپنوتیزم افشا سر، توهین یا هتک حرمت رخ دهد، مسئولیت کیفری آن به عهده درمانگر است؟ با توجه به آنکه این روش می‌تواند تغییراتی در باورهای فرد ایجاد کند، آیا تلقین باورهای کاذب جایز است؟

کتاب‌ها

  1. واکاوی فقهی: انرژی درمانی و هیپنوتیزم، عباس نوری، قم، نشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، ۱۴۰۰ش. فهرست مطالب کتاب این کتاب در اصل پایان‌نامه سطح ۴ نویسنده است.
  2. مسئولیت مدنی ناشی از هیپنوتیزم، سید محمد باقری، قم، نشر جباری، ۱۳۹۷ش. فهرست مطالب کتاب

مقاله‌ها

فارسی

  1. نقش هیپنوتیزم در شکل‌گیری اعمال مجرمانه و بررسی ابعاد فقهی و حقوقی آن، محمدتقی فخلعی و هدیه نصیری، فصلنامه فقه پزشکی، دوره ۱۳، شماره ۴۳، ۱۴۰۰ش. مقاله را اینجا ببینید
  2. حکم فقهی هیپنوتیزم در اسلام با تأکید بر نظرات فقهای امامیه، محمدرضا باقری‌پور، دوفصلنامه جستارهایی در فقه پزشکی، شماره ۲، ۱۴۰۰ش. مقاله را اینجا ببینید
  3. تبیین فقهی اباحه پدیده نوظهور هیپنوتیزم، سید رضا اسدی وانانی و محمد محسنی دهکلانی و سعید ابراهیمی و عباسعلی سلطانی، فصلنامه فقه پزشکی، دوره ۱۱، شماره ۳۹–۳۸، ۱۳۹۸ش. مقاله را اینجا ببینید
  4. بررسی حکم فقهی اخراج متاع از حرز در حال هیپنوتیزم، علی‌اکبر ایزدی فرد و سید مجتبی حسین‌نژاد و حسین شکریان، فصلنامه فقه و اصول، دوره ۵۱، شماره ۱، ۱۳۹۸ش. مقاله را اینجا ببینید
  5. هیپنوتیزم درمانی در فقه امامیه، عباس نوری، دوفصلنامه فقه و اجنهاد، دوره ۵، شماره ۹، ۱۳۹۷ش. مقاله را اینجا ببینید
  6. بررسی نگرش فقهی به هیپنوتیزم بالینی، نوشین چترچی و محمدرضا شعیری، دوماهنامه دانشور رفتار، دوره ۳، شماره ۲، ۱۳۸۴ش. مقاله را اینجا ببینید

عربی

  1. مدی مشروعیة التنویم المغنطیسی کأحد الأدلة الجنائیة، أحمد حامد أبوسن، مجلة الشریعة والدراسات الإسلامیة، العدد ۱۷،

۲۰۱۱م. مقاله را اینجا ببینید

پایان‌نامه‌ها

فارسی

  1. قتل در وضعیت هیپنوتیزم و مسئولیت کیفری ناشی از آن، ندا زمان‌پور بروجنی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی تفت، ۱۳۹۸ش. پایان‌نامه را اینجا ببینید
  2. جایگاه فقهی انرژی درمانی و هیپنوتیزم در فقه امامیه و بررسی تطبیقی آن، عباس نوری، پایان‌نامه سطح ۴، ۱۳۹۸ش. اطلاعات پایان‌نامه این پایان‌نامه توسط مرکز فقهی ائمه اطهار در قالب کتاب چاپ شده است.
  3. حکم فقهی احضار ارواح استخدام جن و هیپنوتیزم، محمد بهزادی، پایان‌نامه سطح سه، پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، قم، ۱۳۹۶ش. اطلاعات پایان‌نامه
  4. تبیین فقهی حقوقی جایگاه خواب مغناطیسی در اثبات دعوا، مهدیه دارای‌باف، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد، ۱۳۹۶ش. پایان‌نامه را اینجا ببینید

منابع دیگر

  1. چیستی هیپنوتیزم و اعتبار حقوقی دلیل تحصیل شده به طریق هیپنوتیزم، حبیب طاهرزاده، ۱۳۹۹ش. یادداشت را اینجا ببینید
  2. تلقینات غیرواقعی مبنای حرمت هیپنوتیزم است، عباس نوری، ۱۳۹۸ش. گزارش نشست را اینجا ببینید