۵٬۲۱۷
ویرایش
خط ۶۹: | خط ۶۹: | ||
==تأثیر نظریه افلاک بر فلسفه== | ==تأثیر نظریه افلاک بر فلسفه== | ||
افلاک افزون بر برخی مباحث هستیشناسی در برخی از مباحث فلسفی تأثیرات فراوانی دارند، ازجمله: | |||
1. تأتیر بر عالم ماده: بنابر نظر برخی فیلسوفان، وجود جهان مادی تحت فلک قمر، مرهون عقل فعال است و حرکت و فعل و انفعالشان مرهون نفوذ افلاک است؛ به گونهای که افلاک به عالم کون و فساد نظم میبخشند (ابنسینا، المبدأ و المعاد، 83؛ ملاصدرا، الشواهد الربوبیه، 238؛ همو، مفاتیح الغیب، 567) و از آنجاکه عناصر قابل کون و فسادند، علت آنها نمیتواند عقل محض باشد، بلکه باید شیای باشد که نوعی از تغییر و حرکت را بپذیرد که آن فلک است؛ چنانکه نشو و نمای کائنات نتیجه حرکات و انوار گوناگون ستارگان است (همو، المشاعر، 70؛ انواری و دادبه، 66 ـ 67). امامخمینی نیز آورده است که افلاک بر عالم اجسام زمینی و عنصری تأثیر میگذارند و سبب پدیدآمدن روز و شب و همچنین تغییر فصول و سبب تحقق استعداد و مخصصات میشوند (تقریرات، 1/266 و 2/391 ـ 392). | 1. تأتیر بر عالم ماده: بنابر نظر برخی فیلسوفان، وجود جهان مادی تحت فلک قمر، مرهون عقل فعال است و حرکت و فعل و انفعالشان مرهون نفوذ افلاک است؛ به گونهای که افلاک به عالم کون و فساد نظم میبخشند (ابنسینا، المبدأ و المعاد، 83؛ ملاصدرا، الشواهد الربوبیه، 238؛ همو، مفاتیح الغیب، 567) و از آنجاکه عناصر قابل کون و فسادند، علت آنها نمیتواند عقل محض باشد، بلکه باید شیای باشد که نوعی از تغییر و حرکت را بپذیرد که آن فلک است؛ چنانکه نشو و نمای کائنات نتیجه حرکات و انوار گوناگون ستارگان است (همو، المشاعر، 70؛ انواری و دادبه، 66 ـ 67). امامخمینی نیز آورده است که افلاک بر عالم اجسام زمینی و عنصری تأثیر میگذارند و سبب پدیدآمدن روز و شب و همچنین تغییر فصول و سبب تحقق استعداد و مخصصات میشوند (تقریرات، 1/266 و 2/391 ـ 392). | ||