کاربر:Mkhaghanif/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
برچسب: برگردانده‌شده
برچسب: برگردانده‌شده
خط ۲۸: خط ۲۸:
===موضوع و مخاطب فقه===
===موضوع و مخاطب فقه===
موضوع فقه، حق است یا تکلیف؟  این پرسش مبتنی بر پرسش‌های دین‌شناسانه‌ای است که  آیا اسلام براى بشر حقى قائل است ‏یا فقط او را مکلف می‌داند و همچنین آیا مخاطب احکام اسلام، انسان مکلف است‏ یا انسان صاحب حق. پاسخ این پرسش‌ها به نوبه خود، از سویی مبتنی بر تعریف فلسفی حق و تکلیف، و از سوی دیگر مبتنی بر موضعی است که درباره ویژگی‌های اساسی انسان و مقام در هستی اتخاذ می‌کنیم. مقایسه پاسخ‌ این پرسشها با موضع‌گیری فقه دربارۀ معنای حق، تکلیف و انسان سرمنشأ مخاطب‌شناسی فقه خواهد بود.<ref>جوانمرد فرخانی، حق‌محوری یا تکلیف‌مداری...، ص۷۷.</ref>
موضوع فقه، حق است یا تکلیف؟  این پرسش مبتنی بر پرسش‌های دین‌شناسانه‌ای است که  آیا اسلام براى بشر حقى قائل است ‏یا فقط او را مکلف می‌داند و همچنین آیا مخاطب احکام اسلام، انسان مکلف است‏ یا انسان صاحب حق. پاسخ این پرسش‌ها به نوبه خود، از سویی مبتنی بر تعریف فلسفی حق و تکلیف، و از سوی دیگر مبتنی بر موضعی است که درباره ویژگی‌های اساسی انسان و مقام در هستی اتخاذ می‌کنیم. مقایسه پاسخ‌ این پرسشها با موضع‌گیری فقه دربارۀ معنای حق، تکلیف و انسان سرمنشأ مخاطب‌شناسی فقه خواهد بود.<ref>جوانمرد فرخانی، حق‌محوری یا تکلیف‌مداری...، ص۷۷.</ref>
==جایگاه عقل و کشف ملاکات احکام==
بحث اساسی در جایگاه عقل در فقه، بر سر قرار گرفتن احکام مستقل عقل عملی (مستقلات عقلیه) به عنوان مبادی تصدیقی فقه (کبرای قضایای فقهی یا مبنای آن‌ها) و تبعیت احکام شرعی از مصالح و مفاسد واقعی است. به طور سنتی این مباحثه ذیل بحثی با عنوان «ملازمه یا عدم ملازمه بین حکم عقل و شرع» (به طور خلاصه [[قانون ملازمه]]) و همچنین امکان [[کشف ملاکات احکام]] است مطرح بوده است.


==پانویس==
==پانویس==
{{پانویس}}
{{پانویس}}