کاربر:Khoshnudi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Khoshnudi (بحث | مشارکت‌ها)
Khoshnudi (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۷۸: خط ۷۸:


نویسنده در بخش موضوع‌شناسی بیش از حد نیاز قلم فرسایی کرده و تطویل کاملا مشهود و ملال آور است. با توجه به رویکرد گزارشی تحلیلی کتاب، جمع آوری تعاریف از فرهنگ لغات گوناگون و اقتصاد دانان مختلف و تقسیم‌بندی‌ها، نه تنها تأثیری در درک موضوع ندارد بلکه همین تشتت آرا سبب آشفتگی ذهن مخاطب می‌شود. با اینکه نویسنده سعی در جمع عناصر مشترک برای رسیدن به تعریف جامعی داشته، حتی خودش به تشخیص و تبیین موضوع نرسیده یا دست کم در تفهیم آن قاصر بوده است. نویسنده به تعریف جامع ارائه شده پایبند نبوده و در بخشهای مختلف کتاب معیارهای متفاوتی برای تحقق آن بیان می‌کند. گاهی سه و گاهی پنج معیار و گاهی بیشتر! گاه برای آن بار معنایی منفی و گاه معنای اعمی قائل است و تعبیر به بورس‌بازی آگاهانه و ناآگاهانه می‌کند.
نویسنده در بخش موضوع‌شناسی بیش از حد نیاز قلم فرسایی کرده و تطویل کاملا مشهود و ملال آور است. با توجه به رویکرد گزارشی تحلیلی کتاب، جمع آوری تعاریف از فرهنگ لغات گوناگون و اقتصاد دانان مختلف و تقسیم‌بندی‌ها، نه تنها تأثیری در درک موضوع ندارد بلکه همین تشتت آرا سبب آشفتگی ذهن مخاطب می‌شود. با اینکه نویسنده سعی در جمع عناصر مشترک برای رسیدن به تعریف جامعی داشته، حتی خودش به تشخیص و تبیین موضوع نرسیده یا دست کم در تفهیم آن قاصر بوده است. نویسنده به تعریف جامع ارائه شده پایبند نبوده و در بخشهای مختلف کتاب معیارهای متفاوتی برای تحقق آن بیان می‌کند. گاهی سه و گاهی پنج معیار و گاهی بیشتر! گاه برای آن بار معنایی منفی و گاه معنای اعمی قائل است و تعبیر به بورس‌بازی آگاهانه و ناآگاهانه می‌کند.
نگارنده بارها از واژه بورس‌بازی استفاده کرده است و تعریف آن از فرهنگ لغات لاتین را ذکر کرده ولی اصلاً مشخص نمی‌کند که واژه لاتین معادل با بورس‌بازی چیست و دقیقاً در مورد چه مفهومی صحبت می‌کند.


نویسنده در عناوین این فصل بورس‌بازی را در کنار رفتارهای مخرب ذکر می‌کند که چنین برداشت می‌شود که فعالیتهای بروس‌بازانه سبب این رفتارهای تخریبی می‌شود. حال آنکه این رفتارهای مخرب فقط توسط برخی از فعالان در بازار انجام می‌شود. در نتیجه لزوما خود بورس‌بازی نتیجه منفی برای نظام اقتصادی ندارد. در واقع محور اصلی کتاب رفتارهای مخرب در بازار است و ارتباطی با بورس‌بازی ندارد. چنانکه در بخش دوم و بیان حکم فقهی محور بحث را دستکاری قیمتی و اطلاعات نهانی مورد توجه قرار گرفته است.
نویسنده در عناوین این فصل بورس‌بازی را در کنار رفتارهای مخرب ذکر می‌کند که چنین برداشت می‌شود که فعالیتهای بروس‌بازانه سبب این رفتارهای تخریبی می‌شود. حال آنکه این رفتارهای مخرب فقط توسط برخی از فعالان در بازار انجام می‌شود. در نتیجه لزوما خود بورس‌بازی نتیجه منفی برای نظام اقتصادی ندارد. در واقع محور اصلی کتاب رفتارهای مخرب در بازار است و ارتباطی با بورس‌بازی ندارد. چنانکه در بخش دوم و بیان حکم فقهی محور بحث را دستکاری قیمتی و اطلاعات نهانی مورد توجه قرار گرفته است.

نسخهٔ ‏۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۵:۳۶

نویسنده: مجید خشنودی
اطلاعات کتاب
نویسندهمحمد توحیدی سید عباس موسویان
موضوعفقه بازارهای مالی
سبکگزارشی تحلیلی
زبانفارسی
تعداد صفحات۳۲۴ص
قطعرقعی (شومیز)
اطلاعات نشر
ناشردانشگاه امام صادق (ع) سازمان بورس و اوراق بهادار
محل نشرتهران
تاریخ نشر۱۳۹۹
نوبت چاپاول
شمارگان۱۰۰۰

بورس‌بازی در نگاه شریعت

گزارش کتاب

معرفی اجمالی

بورس‌بازی در نگاه شریعت کتابی در زمینه فقه بازارهای مالی و نوشته محمد توحیدی و سید عباس موسویان است. این کتاب توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و دانشگاه امام صادق(ع) در سال ۱۳۹۹ انتشار یافته است. کتاب در صدد بیان موضوع و ارائه تعریف از بورس بازی است. پس از بیان موضوع به تحلیل فقهی جامعی از ابعاد مختلف بورس‌بازی پرداخته است. رویکرد غالب در این کتاب نقل نظریات و جمع‌آوری عناصر مشترک از میان کلمات صاحب‌نظران است. از این روی در موارد اندکی تحلیلهای شخصی نویسنده ارائه شده است. کتاب شامل هفت بخش است که به تصریح نگارنده، بخشهای مختلف کتاب مقالات مستقلی بوده و در این کتاب جمع‌آوری شده‌اند.

نویسندگان

محمد توحیدی در حوزه‌های مدیریت مالی اسلامی، بازار سرمایه اسلامی، بانکداری اسلامی فعالیت تدریسی و پژوهشی دارد و کتب و مقالات متعددی از وی چاپ شده است.

سید عباس موسویان دانش آموخته حوزه علمیه قم می‌باشد. وی ریاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی را بر عهده داشت و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو شواری فقهی مشورتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. موسویان اولین جایزه علوم انسانی اسلامی در دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی را دریافت نمود. کتب و مقالات متعددی در حوزه مباحث اقتصادی نگاشته است. از جمله آثار علمی وی می‌توان به بانکداری اسلامی که در چندین جشنواره حائز رتبه شده است، کتاب پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در اقتصاد اسلامی، کلیات نظام اقتصادی اسلام، ربا و مسائل عصر حاضر، پول و نظام‌های پولی، فلسفه اقتصاد اسلامی و بهره یا ربا اشاره کرد.

ساختار و فهرست

کتاب مشتمل بر پیشگفتار و دو بخش و هفت فصل است:

بخش اول: موضوع‌شناسی بورس‌بازی

  • کلیات بورس‌بازی
  • بورس‌بازی و رفتارهای مخرب
  • بورس‌بازی و عدم ثبات

بخش دوم: فقه بورس‌بازی

  • مبانی فقهی بورس‌بازی
  • فقه بورس‌بازی با فرض عدم رفتارهای مخرب
  • فقه بورس‌بازی با فرض دستکاری بازار
  • فقه بورس‌بازی با فرض استفاده از اطلاعات نهانی

موضوع‌شناسی بورس‌بازی

مفهوم‌شناسی

واژه (بورس‌بازی) و تعاریف عمومی و تخصصی آن از فرهنگ لغات مختلف بیان شده است. تعاریف اصطلاحی اقتصاددانان جمع‌آوری شده و با تمرکز بر عناصر مشترک، تعریفی جامع از بورس بازی ارائه شده است. (ص۲۷–۳۱) معامله در زمان کوتاه، معامله با ریسک زیاد، عدم قصد نگه‌داری، قصد کسب سود از نوسانات قیمتی و عدم آگاهی و اطمینان، به عنوان معیار تحقق بورس‌بازی معرفی شده است. سایر مفاهیم مالی همچون سرمایه‌گذاری، قمار بازی، آٰبیتراژ، پوشش ریسک از طریق بازارهای مشتقه را توضیح داده و به مقایسه این مفاهیم با مفهوم بورس‌بازی پرداخته است. (ص۳۳–۴۹) بورس‌بازی را با توجه به ابزار تحلیل و مدت زمان معامله تقسیم‌بندی کرده است. ضمن توضیحاتی در مورد بورس‌بازی آگاهانه و نا آگاهانه به بیان مزایا و معایب آن پرداخته است. (ص۵۰–۷۳)

رفتارهای مخرب

دو نمونه از مصادیق رفتارهای مخرب مورد بررسی قرار گرفته است. دستکاری بازار که عبارت است از هر گونه دخالت در روند طبیعی بازار که مانع از تعیین قیمت عادلانه می‌شود. مورد دیگر استفاده از اطلاعات نهانی است بدین معنا که با در اختیار داشتن اطلاعات محرمانه کسب سود می‌شود. سه مورد از ضرر و زیانهای ناشی از معاملات با اطلاعات نهانی را ذکر کرده است. (ص۷۵–۹۹)

بی‌ثبات در قیمت

واکنش بازار به فعالیت‌های بورس‌بازانه را مورد توجه قرار داده است. بر اساس فرضیه بازار کارا، بورس‌بازی سبب ایجاد تثبیت در بازارهای مالی می‌شود. به این صورت که آربیتراژگران با مشاهده عدم تعادل قیمتی وارد عمل شده و اثر انحرافات شناختی و باورهای گمراه کننده را خنثی می‌کنند. بورس‌بازی سبب وقوع نوسانات غیرطبیعی در بازارهای مالی می‌شود. عدم توان در کنترل هیجانات و رفتارهای گله‌ای علت اصلی نوسانات شدید است. بورس‌بازی می‌تواند قیمتها را از ارزش ذاتی و بنیادی منحرف کرده و سبب ایجاد حباب قیمتی شود. تعاریف حباب قیمتی و تقسیم‌بندی انواع حباب قیمتی و نحوه شکل‌گیری آن را توضیح داده است. با ذکر عناصر مشترک به جمع‌بندی رسیده و اثرات مطلوب و مخرب حباب قیمتی را بیان کرده است. (ص۱۰۱–۱۳۷)

نقد و ارزیابی

نویسنده در بخش موضوع‌شناسی بیش از حد نیاز قلم فرسایی کرده و تطویل کاملا مشهود و ملال آور است. با توجه به رویکرد گزارشی تحلیلی کتاب، جمع آوری تعاریف از فرهنگ لغات گوناگون و اقتصاد دانان مختلف و تقسیم‌بندی‌ها، نه تنها تأثیری در درک موضوع ندارد بلکه همین تشتت آرا سبب آشفتگی ذهن مخاطب می‌شود. با اینکه نویسنده سعی در جمع عناصر مشترک برای رسیدن به تعریف جامعی داشته، حتی خودش به تشخیص و تبیین موضوع نرسیده یا دست کم در تفهیم آن قاصر بوده است. نویسنده به تعریف جامع ارائه شده پایبند نبوده و در بخشهای مختلف کتاب معیارهای متفاوتی برای تحقق آن بیان می‌کند. گاهی سه و گاهی پنج معیار و گاهی بیشتر! گاه برای آن بار معنایی منفی و گاه معنای اعمی قائل است و تعبیر به بورس‌بازی آگاهانه و ناآگاهانه می‌کند.

نویسنده در عناوین این فصل بورس‌بازی را در کنار رفتارهای مخرب ذکر می‌کند که چنین برداشت می‌شود که فعالیتهای بروس‌بازانه سبب این رفتارهای تخریبی می‌شود. حال آنکه این رفتارهای مخرب فقط توسط برخی از فعالان در بازار انجام می‌شود. در نتیجه لزوما خود بورس‌بازی نتیجه منفی برای نظام اقتصادی ندارد. در واقع محور اصلی کتاب رفتارهای مخرب در بازار است و ارتباطی با بورس‌بازی ندارد. چنانکه در بخش دوم و بیان حکم فقهی محور بحث را دستکاری قیمتی و اطلاعات نهانی مورد توجه قرار گرفته است.

در نهایت به صورت شفاف مشخص نمی‌شود که در مورد چه حقیقتی مطلب نگاشته است. گمان می‌رود یکی از دلالیل این ابهامات این است که کتاب تلفیقی از مجموعه مقالات مختلف بوده است. با دقت و استفاده از اصطلاحات فنی همانند معاملات اسکلپ و سویینگ و بورس‌بازی آگاهانه می‌توان گمان برد که در مورد منظور نویسنده از بورس‌بازی همان تریدینگ است. ولی این نقطه مبهمی است که حتماً نیاز به توضیح داشت.

فقه بورس‌بازی

مبانی فقهی

نویسنده بعد از شناخت موضوع و حقیقت بورس‌بازی در بخش دوم وارد مباحث فقهی شده است. در این فصل به تبیین مفاهیم و قواعد فقهی قابل انطباق بر مسئله بورس‌بازی به صورت مبسوط پرداخته است. قاعده ممنوعیت أکل مال بالباطل، قاعده لاضرر و لا حرج، ممنوعیت تدلیس، ممنوعیت نجش، ممنوعیت غرر، ممنوعت تبانی، ممنوعیت انحصار و احتکار، ممنوعیت قمار را بررسی کرده است. (ص۱۴۵–۲۱۸)

در انتها به تبیین نظریه منطقة الفراغ پرداخته است. ممکن است بر اساس قواعد فقهی بروس‌بازی منعی نداشته باشد. اما برای برقراری نظم اقتصادی در بازارهای مالی لازم است که قوانینی جعل شود و برخی فعالیتها ممنوع شود. در چنین شرایطی بر اساس نظریه منطقة الفراغ سید محمد باقر صدر حاکم اسلامی می‌تواند قوانین را الزامی کند. (ص۲۱۹–۲۲۶)

'نقد

بیان قواعد فقهی گرچه لازم و هدف نگارنده بوده است ولی این مقدار تطویل و تفصیل هیچ لزومی نداشت. اینکه به صورت تفصیلی هر یک از قواعد را بررسی کرده و آیات و روایات و ادله عقلی و عقلائی را جمع‌آوری کند و علاوه بر این برداشتهای مختلف از علما و صاحب نظران را ذکر کند، از رسالت این کتاب خارج است. بسنده کردن به کلیات و نقل برداشت مشهور کفایت می‌کرد. مخاطب کتابهایی با موضوعات ریز و تخصصی فقط در پی فهم همان مسئله است. باید مباحث تفصیلی را به کتب مبسوط فقهی ارجاع داد. کما اینکه نویسنده در بحث منطقة الفراغ مختصر و مفید این نظریه را تبیین کرده و از تطویل دوری جسته است.

نویسنده در این فصل صرفاً به بیان قواعد فقهی پرداخته است. نکته مهم تطبیق این قواعد بر مسئله مورد نظر بود که کاملاً از نظر وی مغفول مانده است. ارتباط موضوع بورس‌بازی با قواعد فقهی مشخص نشده است.

فرض عدم رفتارهای مخرب

در این فصل به بیان حکم بورس‌بازی یعنی معاملات کوتاه مدت و عاری از رفتارهای مخرب، پرداخته شده است. مدعای نویسنده این است که بورس‌بازی از مصادیق خرید و فروش بوده بنابراین فی حد نفسه جایز است و اگر در چارچوب احکام و قوانین شریعت باشد منعی ندارد. (ص۲۲۷)

دلایل صحت

برای اثبات جواز بورس‌بازی به اطلاقات و عمومات آیات شریفه تمسک کرده است. از جمله به این آیات شریفه استناد کرده است احل الله البیع،[۱] لا تأکلوا أموالکم بالباطل إلا أن تکون تجارة عن تراض منکم[۲] و لو کنت أعلم الغیب لاستکثرت من الخیر.[۳] در دو آیه ابتدایی هر گونه داد و ستدی اگر از روی رضایت طرفین باشد، حلال شمرده شده است که بورس‌بازی هم از همین قبیل معاملات است. اما نسبت به آیه سوم به دلالت ضمنی آیه استدلال کرده است. با تأکید بر کلمه خیر و تفسیر ابی حاتم و ابن جریج که خیر را به خرید هر آنچه در آن سود می‌کنند، تعریف کرده است. بورس‌بازی نیز خرید به قصد سود است پس با توجه به کلام خدا این عمل منعی ندارد. در ادامه به سه روایت در تأیید صحت داد و ستد کوتاه مدت استدلال کرده است. (ص۲۲۷–۲۳۲)

اشکالات

برخی از اشکالات را مطرح کرده و ضمن جواب به این اشکالات به فتاوای مراجع عظام تقلید نیز اشاره کرده است. (ص۲۳۳–۲۵۰)

  • بورس‌بازی مصداق عدم کار مفید اقتصادی و اکل مال بالباطل است. اینچنین پاسخ داده است که در این معاملات سبب شرعی یعنی عقد بیع وجود دارد. همچنین عوض دارای ارزش است که در حقیقت بخشی از مالکیت یک شرکت را مبادله می‌کنند. بورس‌بازی خدماتی همچون افزایش نقدشوندگی، افزایش ظرفیت تقبل ریسک و افزایش کارایی را به بازارهای مالی ارائه می‌شود.
  • بورس‌بازی مصداق معاملات صوری است. در پاسخ آورده که این معاملات واقعی هستند و عوض دارای ارزش که در حقیقت بخشی از مالکیت یک شرکت است، مبادله می‌شود.
  • بورس‌بازی مصداق معاملات قماری است. چنین جواب داده است اگر بورس‌بازی روی دارایی‌های واقعی انجام شود قمار نیست. اما اگر روی دارایی‌های انتزاعی مانند شاخص سهام که قابل قبض و اقبض نیست، به مثابه شرطبندی و قمار بوده و مصداق اکل مال بالباطل است.
  • بورس‌بازی مصداق معاملات غرری است. پاسخ داده است که از بین چهار صورت غرر، تنها ابهام در در شرایط و اوضاف عوضین تصور دارد. اگر اطلاعات اساسی به صورت کامل منتظر و شفاف سازی نشود و در دسترس عموم نباشد، ابهام وجود دارد و مصداق معامله غرری خواهد بود.
  • بورس‌بازی مصداق معاملات ضرری است. این اشکال را با تقسیم‌بندی بورس‌بازی به آگاه و عقلایی و نا آگاه و تقلیدی حل کرده است. با ترویج بورس‌بازی آگاهانه از ورود دسته دوم که موجب بروز ضرر در سطح کلان به بازارهای مالی می‌شود، جلوگیری کرد.

نقد آیه خیر غلط است باز تکلیف بورس‌بازی مشخص نشد برگرفته از مقالات است

فرض دستکاری بازار

بورس‌بازی با دستکاری بازار رابطه عموم و خصوص من وجه دارد. در فصل قبلی گذشت که بورس‌بازی بخودی خود صحیح است. در این فصل به انواع دستکاری‌ها و حکم فقهی آن پرداخته است. تمرکز اصلی دستکاری بر فریب معامله گران می‌باشد. بنابر این عناوین تدلیس و غرور و نجش بر بسیاری از روشهای دستکاری منطبق می‌شود. روشهای دستکاری: همانند ایجاد رونق مصنوعی و ایجاد افزایش قیمت کاذب، قراردادن سفارش بدون قصد انجام معامله به قصد فریب فعالان بازار، نشر اخبار و اطلاعات کذب و گمراه کننده، جلوگیری از انتشار عمومی اطلاعات مهم و مؤثر بر قیمت. (ص۲۵۱–۲۶۰)

نویسنده دستکاری بازار را با سایر عناوین فقهی تطبیق داده است و در نتیجه عدم جواز این عمل را ثابت می‌کند. تطبیق دستکاری بازار با غبن درمعامله، معاملات صوری، احتکار و انحصار، قاعده لاضرر، تبانی و قاعده اکل مال به باطل را مورد بررسی قرار داده است. (ص۲۶۱–۲۶۸)

در انتها به نظریه منطقة الفراغ سید محمدباقر صدر اشاره کرده است. در مواردی ممکن است ممنوعیت شرعی برخی از روشهای دستکاری بازار پذیرفته نشد، اما برای ایجاد نظم اقتصادی در بازارهای مالی نیاز به وضع قوانین و مقررات باشد. بر اساس نظریه منطقة الفراغ حاکم اسلامی می‌تواند دستورات الزامی وضع نماید. (ص۲۶۹)

فرض استفاده از اطلاعات نهانی

نگارنده استفاده از اطلاعات نهانی را بر عنواین فقهی تطبیق کرده و در نتیجه آن را عملی نامشروع دانسته است. اطلاعات نهانی را به عنوان مصادیق سرقت و تصرف غیر قانونی از اموال حقیقی و معنوی، خیانت در امانت، تدلیس در معامله، تدلیس در معامله، روایات نهی از تلقی رکبان، غبن در معامله و ضرر و ضرار در بازار معرفی کرده است.


نقد

در بخش دوم نیز مباحث فقهی به صورت مبسوط به ذکر ادله عقلی و شرعی و نظریات فقها پرداخته است. نیازی به این تفصیل نبود و تطبیق این قواعد بر بورس‌بازی مورد توجه قرار نگرفته است. کتاب از انسجام کافی برخوردار نیست و ارتباط بعضی از بخشهای آن با هم مفهوم نمی‌شود. گویا نویسنده علاقه وافری به واژه بورس‌بازی داشته است و بارها و بارها آن را تکرار کرده است

جستارهای وابسته

پانویس

  1. بقره / ۲۷۵
  2. نساء / ۲۹،
  3. اعراف / ۱۸۸