کاربر:Mkhaghanif/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
جز اصلاح ارقام
برچسب: برگردانده‌شده
جز اصلاح فاصلهٔ مجازی
برچسب: برگردانده‌شده
خط ۱: خط ۱:
امروزه یکی از روشهای باروری زوجین نابارور در صورتی که رحم زن آمادگی برای باروری و حمل جنین را نداشته باشد ،استفاده از باروری به وسیله رحم جایگزین می باشد که در مراکز ناباروری رایج می باشد ، در این روش از تلقیح خارج رحمی استفاده می شود .
رحم جایگزین یکی از روش‌های باروری مصنوعی است که افراد نابارور از آن استفاده می‌کنند. استفاده از رحم جایگزین در صورتی است که رحم زن آمادگی برای باروری و حمل جنین را نداشته باشد. در این روش از تلقیح خارج رحمی استفاده می‌شود.  
==تلقیح خارج رحمی (IVF) ==
== رحم جایگزین چیست؟ ==
در تمام مواردی که شرایط رسیدن اسپرم به تخمک و تلقیح در داخل رحم فراهم نباشد به خاطر عواملی همچون انسداد لوله‌های رحمی، چسبندگی‌های حفره لگن، تعداد کم اسپرم و تحرک پایین و ضعیف بودن اسپرم یا تخمک از روش لقاح خارج رحمی (IVF) که مخفف اصطلاح پزشکی In Vitro fertilization است، برای درمان ناباروری استفاده می‌شود. <ref>[http://www.ivfsari.com پایگاه اطلاع رسانی مرکز ناباروری حضرت مریم3]</ref>
در تمام مواردی که شرایط رسیدن اسپرم به تخمک و تلقیح در داخل رحم فراهم نباشد، از روش لقاح خارج رحمی (IVF) که مخفف اصطلاح پزشکی In Vitro fertilization است، برای درمان ناباروری استفاده می‌شود. <ref>[http://www.ivfsari.com پایگاه اطلاع رسانی مرکز ناباروری حضرت مریم(س)]</ref> این ناتوانی ممکن است ناشی از انسداد لوله‌های رحمی، چسبندگی‌های حفره لگن، تعداد کم اسپرم و تحرک پایین و ضعیف بودن اسپرم یا تخمک و مانند آن باشد. و می‌توان مواردی را نیز تصور کرد که زنی به هر دلیل مایل به حمل جنین خود در رحمش نباشد.
به این صورت را که نمونه اسپرم مرد و تخمک زن گرفته می‌شود سپس در آزمایشگاه جنین شناسی آنها را در لوله آزمایش و محیط کشت، به مدت یک شبانه روز مجاور یکدیگر قرار می‌دهند تا اسپرم خودش وارد تخمک شود و آن را بارور سازد، به تخمک لقاح یافته جنین گفته می‌شود، جنین تک سلولی شروع به تقسیم می‌کند و یک جنین چند سلولی ایجاد می‌شود و پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت جنین را به رحم زن منتقل می‌کنند تا در آنجا لانه گزینی کند و دوران بارداری سپری شود.<ref>[http://www.ivfsari.com پایگاه اطلاع رسانی مرکز ناباروری حضرت مریم3]</ref>


بعد از تلقیح در آزمایشگاه و تشکیل جنین می‌توان این جنین و سلول تلقیح را به رحم خود زن یا رحم جایگزین و یا در آینده‌ای نزدیک با پیشرفت علم و تکنولوژی به رحم صناعی و یا حتی رحم حیوانات انتقال داد.
در روش لقاح خارج رحمی نمونه اسپرم مرد و تخمک زن گرفته می‌شود سپس در آزمایشگاه جنین‌شناسی آنها را در لوله آزمایش و محیط کشت، به مدت یک شبانه روز مجاور یکدیگر قرار می‌دهند تا اسپرم خودش وارد تخمک شود و آن را بارور سازد، به تخمک لقاح یافته جنین گفته می‌شود، جنین تک سلولی شروع به تقسیم می‌کند و یک جنین چند سلولی ایجاد می‌شود و پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت جنین را به رحم زن منتقل می‌کنند تا در آنجا لانه‌گزینی کند و دوران بارداری سپری شود.<ref>[http://www.ivfsari.com پایگاه اطلاع رسانی مرکز ناباروری حضرت مریم(س)]</ref> در حقیقت در این روش زن صاحب رحم، جنین را در مدّت حمل برای پدر و مادرش که همان مرد صاحب اسپرم و زن صاحب تخمک‌اند نگهداری می‌کند و پس از تولد به آنها تحویل می‌دهد.<ref>[http://www.royaninstitute.org پایگاه اطلاع رسانی مرکز رویان]</ref>


پس در مواردی که زن نمی‌‌تواند جنین را در رحم نگه دارد از رحم جایگزین و مادر جانشین برای حمل جنین استفاده می‌کند که امروزه بسیار رواج پیدا کرده و یکی از راهکارهای موفق در زمینه درمان ناباروری‌ها می‌باشد.
از روش رحم جایگزین با اصطلاحاتی نظیر مادر سفارشی، رحم اجاره‌ای، مادر اجاره‌ای، مادر جایگزین، رحم میانجی، رحم جایگزین، حامل بارداری، رحم جانشین، و بارداری میانجی نیز یاد می‌شود.
{{درختواره باروری مصنوعی}}
===تاریخچه مختصر روش رحم جایگزین===


در حقیقت در این روش زن صاحب رحم ، جنین را در مدّت حمل برای پدر و مادرش که همان مرد صاحب اسپرم و زن صاحب تخمک‌اند نگهداری می‌کند و پس از تولد به آنها تحویل می‌دهد که این روش رحم جایگزین، از فناوری‌های نوین پزشکی در زمینه ژنتیک و درمان ناباروری زوجین به شمار می‌رود.  <ref>[http://www.royaninstitute.org پایگاه اطلاع رسانی مرکز رویان]</ref>
در سال ۱۹۷۷م اولین قرارداد رحم جایگزین توسط یک وکیل حقوقی در آمریکا تدوین گشت، و اولین نوزاد به روش رحم جایگزین در سال ۱۹۷۸م در آمریکا متولد شد.<ref>بابکی، رحم جایگزین از دیدگاه فقه معاصر، ص۲۲.</ref> در سال ۱۹۹۶م دادگاه دیوان عالی کالیفرنیای آمریکا، قراردادهای جایگزینی رحم را در این ایالت قانونی اعلام کرد. آمارها نشان می‌دهد از سال ۱۹۷۷م تا ۱۹۸۸م حدود ۶۰۰ کودک به این روش به دنیا آمده‌اند و از سال ۱۹۸۸م به بعد بیش از ۵۰۰۰ کودک به روش رحم جایگزین متولد شده‌اند. <ref>ماهیت و آثار تعهدات ناشی از قراردادهای رحم جایگزین در حقوق ایران، ص۱۱۱.</ref>
==تاریخچه مختصر روش رحم جایگزین==
در قدیم تصور می‌شد که جنین تشکیل شده جایی به جز رحم مادر خود را ندارد، امّا دانش پزشکی نشان داد ه می‌توان با انتقال جنین به رحم جایگزین شرایطی را فراهم کرد که فرزند والدینی در رحم دیگری رشد یابد. با استفاده از این روش، آرزوی دیرینه خانواده‌های فاقد فرزند و ناباروری، به واقعیت تبدیل شده و موجب بقای خانواده و نسل آنها می‌گردد.
در سال ۱۹۷۷م اولین قرارداد رحم جایگزین توسط یک وکیل حقوقی در آمریکا تدوین گشت، ضمن توافق انجام شده میان زوج نابارور و بانوی صاحب رحم، نطفه همسر زوج نابارور پس از شستشو و آماده سازی به رحم بانوی صاحب رحم تزریق می‌شود و نوزاد حاصل پس از تولد به زوجین نابارور مسترد می‌گردد.
و اولین نوزاد به روش رحم جایگزین در سال ۱۹۷۸م در آمریکا متولد شد. <ref>بابکی، رحم جایگزین از دیدگاه فقه معاصر، ص۲۲.</ref>  
در سال ۱۹۹۶م دادگاه دیوان عالی کالیفرنیای آمریکا، قراردادهای جایگزینی را در این ایالت قانونی اعلام کرد.


آمارها نشان می‌دهد از سال ۱۹۷۷م تا ۱۹۸۸م حدود ۶۰۰ کودک به این روش به دنیا آمده‌اند و از سال ۱۹۸۸م به بعد بیش از ۵۰۰۰ کودک به روش رحم جایگزین متولد شده‌اند. <ref>ماهیت و آثار تعهدات ناشی از قراردادهای رحم جایگزین در حقوق ایران، ص۱۱۱.</ref>  
در ایران قانون اهدای جنین در تیرماه ۱۳۸۲ مصوب و جهت اجراء به مراکز ناباروری ابلاغ شده است.
==انواع رحم جایگزین==
در ماده ۱ این قانون آمده است: کلیه مراکز تخصصی درمان ناباروری ذی صلاح مجاز خواهند بود با رعایت ضوابط شرعی و شرائط مندرج در این قانون، نسبت به انتقال جنین‌های حاصله از تلقیح خارج از رحم زوج‌های قانونی و شرعی پس از موافقت کتبی زوجین صاحب جنین، به رحم زنانی که پس از ازدواج و انجام اقدامات پزشکی ناباروری آنها به اثبات رسیده اقدام نمایند.<ref>[http://www.scienceoflaw.ir وب سایت علم حقوق]</ref>  
 
==دیدگاه فقها در رابطه با استفاده از رحم جایگزین==
انواع جایگزینی رحم به سه صورت قابل تصور است، جایگزینی رحم بانوی دیگر، جایگزینی رحم مصنوعی و جایگزینی رحم حیوان، که نوع دوم و سوم در حد تئوری و مطالعاتی است.
انواع جایگزینی رحم به سه صورت قابل تصور است، جایگزینی رحم بانوی دیگر، جایگزینی رحم مصنوعی و جایگزینی رحم حیوان، که نوع دوم و سوم در حد تئوری و مطالعاتی است.
قانون اهدای جنین در تیرماه ۱۳۸۲ در کشور اسلامی ایران مصوب و جهت اجراء به مراکز ناباروری ابلاغ شده است.
در ماده ۱ این قانون آمده است:
کلیه مراکز تخصصی درمان ناباروری ذی صلاح مجاز خواهند بود با رعایت ضوابط شرعی و شرائط مندرج در این قانون، نسبت به انتقال جنین‌های حاصله از تلقیح خارج از رحم زوج‌های قانونی و شرعی پس از موافقت کتبی زوجین، صاحب جنین به رحم زنانی که پس از ازدواج و انجام اقدامات پزشکی ناباروری آنها به اثبات رسیده اقدام نمایند. <ref>[http://www.scienceoflaw.ir وب سایت علم حقوق]</ref>
در کشور ایران این روش بعد از قانونی شدن آن در سال ۱۳۸۲ بیش از یک دهه است که در مراکز ناباروری در حال انجام است.
و با اصطلاحاتی نظیر مادر سفارشی، رحم اجاره‌ای، مادر اجاره‌ای، مادر جایگزین، رحم میانجی، رحم جایگزین، حامل بارداری، رحم جانشین، بارداری میانجی استعمال می‌شود.
==دیدگاه فقها در رابطه با استفاده از رحم جایگزین :==


در رابطه با حکم تکلیفی استفاده از رحم جایگزین در فقه امامیه دو نظریه وجود دارد :
در رابطه با حکم تکلیفی استفاده از رحم جایگزین در فقه امامیه دو نظریه وجود دارد :
=== نظریه جواز استفاده از رحم جایگزین===
=== نظریه جواز استفاده از رحم جایگزین===
نظریه اول : فقهایی همچون حضرات آیات سیستانی،<ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه سیستانی به نشانی sistani.org بخش پرسش و پاسخ، لقاح مصنوعی.</ref> خامنه‌ای،<ref>خامنه‌ای، اجوبة الاستفتائات، س۱۲۷۲.</ref>  مکارم شیرازی،<ref>مکارم شیرازی، احکام پزشکی، ص۷۵.</ref>  صافی گلپایگانی،<ref>صافی گلپایگانی، جامع الاحکام، ج۲، ص۵۳.</ref>  شبیری زنجانی،<ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه شبیری زنجانی به نشانی zanjani.ir.</ref> منتظری،<ref>منتظری، احکام پزشکی، ص۹۲.</ref>  موسوی اردبیلی،<ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه موسوی اردبیلی به نشانی  ardebili.com، بخش استفتائات.</ref>  و هاشمی شاهرودی <ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه هاشمی شاهرودی به نشانی hashemishahroudi.org بخش استفتائات.</ref> قائل به جواز استفاده از رحم جایگزین شده‌اند .
گروهی از فقیهان شیعه از جمله حضرات آیات سیستانی،<ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه سیستانی به نشانی sistani.org بخش پرسش و پاسخ، لقاح مصنوعی.</ref> خامنه‌ای،<ref>خامنه‌ای، اجوبة الاستفتائات، س۱۲۷۲.</ref>  مکارم شیرازی،<ref>مکارم شیرازی، احکام پزشکی، ص۷۵.</ref>  صافی گلپایگانی،<ref>صافی گلپایگانی، جامع الاحکام، ج۲، ص۵۳.</ref>  شبیری زنجانی،<ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه شبیری زنجانی به نشانی zanjani.ir.</ref> منتظری،<ref>منتظری، احکام پزشکی، ص۹۲.</ref>  موسوی اردبیلی،<ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه موسوی اردبیلی به نشانی  ardebili.com، بخش استفتائات.</ref>  و هاشمی شاهرودی <ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه هاشمی شاهرودی به نشانی hashemishahroudi.org بخش استفتائات.</ref> قائل به جواز استفاده از رحم جایگزین شده‌اند.


برای اثبات این نظریه [[سید محمدرضا سیستانی]] این گونه استدلال کرده است: که در این صورت عنوان و فعل حرامی محقق نشده است،<ref>سیستانی، وسائل الانجاب الصناعیة، ص۱۱۳.</ref>  چون موضوع حرمت در روایات، افراغ منی در رحم زن اجنبی می باشد  ولی در این صورت منی مرد وارد رحم زن نمی‌شود، بلکه جنین و سلول تلقیح یافته شده وارد رحم زن (مادر جانشین) می‌شود که عنوان جدیدی غیر از منی مرد می‌باشد، لذا افراغ منی صادق نیست.
[[سید محمدرضا سیستانی]] برای اثبات این نظریه استدلال کرده است که در فرایند استفاده از رحم جایگزین عنوان و فعل حرامی محقق نمی‌شود،<ref>سیستانی، وسائل الانجاب الصناعیة، ص۱۱۳.</ref>  چون موضوع حرمت در روایات، افراغ منی در رحم زن اجنبی است، و در روش اجاره رحم منی مرد وارد رحم زن دیگری نمی‌شود، بلکه جنین و سلول تلقیح یافته شده وارد رحم زن (مادر جانشین) می‌شود که عنوان جدیدی غیر از منی مرد است، پس عنوان افراغ منی صادق نیست.


وادله حفظ فرج همچون آیه شریفه (وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلاَّ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ) <ref>المومنون /۲۳</ref>  ...  و آیات دیگر حفظ فرج  هم می‌گوید بر زن مسلمان لازم است از هر فعل مرتبط با فرج در ارتباط با غیر زوج، خودش را حفظ نماید. ولی متفاهم عرفی از این دلیل اینست که اگر منی اجنبی ابتداء و مستقیم بخواهد وارد رحم زن شود این منافات با حفظ فرج بر زن مسلمان دارد ولی در این صورت منی مرد وارد رحم نمی‌شود بلکه جنین تلقیح یافته وارد رحم زن می‌شود و رحم زن تنها ظرف نگهداری جنین می باشد . لذا با عدم شمول ادله حرمت، به اصول ترخیصیه مثل اصالة البرائه و اصالة الحلیة رجوع می‌شود و حکم به جواز این صورت می‌شود.<ref>بابکی، رحم جایگزین از دیدگاه فقه معاصر، ص۱۰۹.</ref>   
و ادله حفظ فرج همچون آیه شریفه (وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلاَّ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ) <ref>المومنون /۲۳</ref>  ...  و آیات دیگر حفظ فرج  هم می‌گوید بر زن مسلمان لازم است از هر فعل مرتبط با فرج در ارتباط با غیر زوج، خودش را حفظ نماید. ولی متفاهم عرفی از این دلیل اینست که اگر منی اجنبی ابتداء و مستقیم بخواهد وارد رحم زن شود این منافات با حفظ فرج بر زن مسلمان دارد ولی در این صورت منی مرد وارد رحم نمی‌شود بلکه جنین تلقیح یافته وارد رحم زن می‌شود و رحم زن تنها ظرف نگهداری جنین می‌باشد . لذا با عدم شمول ادله حرمت، به اصول ترخیصیه مثل اصالة البرائه و اصالة الحلیة رجوع می‌شود و حکم به جواز این صورت می‌شود.<ref>بابکی، رحم جایگزین از دیدگاه فقه معاصر، ص۱۰۹.</ref>   
=== نظریه حرمت استفاده از رحم جایگزین===
=== نظریه حرمت استفاده از رحم جایگزین===
نظریه دوم :فقهایی همچون حضرات آیات خویی،<ref>خویی، فقه الاعذار الشرعیة والمسائل الطبیة، ص۱۷۵.</ref>  فاضل لنکرانی،<ref>فاضل لنکرانی، احکام پزشکان و بیماران، ص۹۶.</ref> تبریزی،<ref>تبریزی، استفتائات جدید، ج۲، ص۴۵۶.</ref>  وحید خراسانی،<ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه وحید خراسانی به نشانی wahidkhorasani.com بخش استفتائات پزشکی ،لقاح مصنوعی.</ref>  و فیاض <ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه فیاض به نشانی alfayadh.org بخش استفتائات،مسائل جدید پزشکی</ref> قائل به حرمت استفاده از رحم جایگزین برای باروری زوجین شده‌اند .
نظریه دوم :فقهایی همچون حضرات آیات خویی،<ref>خویی، فقه الاعذار الشرعیة والمسائل الطبیة، ص۱۷۵.</ref>  فاضل لنکرانی،<ref>فاضل لنکرانی، احکام پزشکان و بیماران، ص۹۶.</ref> تبریزی،<ref>تبریزی، استفتائات جدید، ج۲، ص۴۵۶.</ref>  وحید خراسانی،<ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه وحید خراسانی به نشانی wahidkhorasani.com بخش استفتائات پزشکی ،لقاح مصنوعی.</ref>  و فیاض <ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه فیاض به نشانی alfayadh.org بخش استفتائات،مسائل جدید پزشکی</ref> قائل به حرمت استفاده از رحم جایگزین برای باروری زوجین شده‌اند .
خط ۴۱: خط ۲۹:
دلیل بر این نظریه را شوپایی جویباری این گونه تبیین نموده است: دلیل حرمت افراغ منی در رحم زن اجنبی اطلاق دارد و شامل منی تلقیح یافته با تخمک نیز می‌شود،<ref>رضانیا معلم، باروری‌های پزشکی از دیدگاه فقه و حقوق، ص۲۵۳.</ref> منی مرد چون که منشأ تولد فرزند است نباید در رحم زن اجنبی که با او علقه زوجیت ندارد قرار بگیرد و به عبارت دیگر  بین تولید نسل و رابطه زوجیت در شریعت مقدس اسلام ملازمه وجود دارد، لذا شخص مسلمان نمی‌تواند از کسی که با او علقه زوجیت ندارد و اجنبی است بچه‌دار شود بنابراین مبنا که ملاک در نسب مادری به صاحب رحم بودن است لذا طفلی که از این طریق متولد شده بین پدر او (صاحب اسپرم ) و مادر او (زن صاحب رحم) علقه زوجیت وجود ندارد. در حالیکه در اسلام موضع مقرر شرعی برای اسپرم مرد منحصر در رحم همسرش می‌باشد.<ref>مؤمن، کلمات سدیده، ص۹۲.</ref>   
دلیل بر این نظریه را شوپایی جویباری این گونه تبیین نموده است: دلیل حرمت افراغ منی در رحم زن اجنبی اطلاق دارد و شامل منی تلقیح یافته با تخمک نیز می‌شود،<ref>رضانیا معلم، باروری‌های پزشکی از دیدگاه فقه و حقوق، ص۲۵۳.</ref> منی مرد چون که منشأ تولد فرزند است نباید در رحم زن اجنبی که با او علقه زوجیت ندارد قرار بگیرد و به عبارت دیگر  بین تولید نسل و رابطه زوجیت در شریعت مقدس اسلام ملازمه وجود دارد، لذا شخص مسلمان نمی‌تواند از کسی که با او علقه زوجیت ندارد و اجنبی است بچه‌دار شود بنابراین مبنا که ملاک در نسب مادری به صاحب رحم بودن است لذا طفلی که از این طریق متولد شده بین پدر او (صاحب اسپرم ) و مادر او (زن صاحب رحم) علقه زوجیت وجود ندارد. در حالیکه در اسلام موضع مقرر شرعی برای اسپرم مرد منحصر در رحم همسرش می‌باشد.<ref>مؤمن، کلمات سدیده، ص۹۲.</ref>   


[[محمدجواد فاضل لنکرانی|فاضل لنکرانی]] نیز استدلال کرده‌ است که: دلیل لزوم  حفظ فرج بر زن مسلمان هم این صورت را می‌گیرد، زن مسلمان باید از هر فعل مرتبط با فرج مثل استیلاد از غیر همسرش اجتناب کند، لذا زن مسلمان حق باردار شدن از مردی که با او رابطه زوجیت ندارد نخواهد داشت لذا حق ندارد رحم خود را منبت و جایگاه برای نطفه تلقیح یافته مرد اجنبی قرار دهد و از او بچه‌دار شود. <ref>فاضل لنکرانی، بررسی فقهی حقوقی تلقیح مصنوعی، ص۱۳۹.</ref>  
[[محمدجواد فاضل لنکرانی|فاضل لنکرانی]] نیز استدلال کرده است که: دلیل لزوم  حفظ فرج بر زن مسلمان هم این صورت را می‌گیرد، زن مسلمان باید از هر فعل مرتبط با فرج مثل استیلاد از غیر همسرش اجتناب کند، لذا زن مسلمان حق باردار شدن از مردی که با او رابطه زوجیت ندارد نخواهد داشت لذا حق ندارد رحم خود را منبت و جایگاه برای نطفه تلقیح یافته مرد اجنبی قرار دهد و از او بچه‌دار شود. <ref>فاضل لنکرانی، بررسی فقهی حقوقی تلقیح مصنوعی، ص۱۳۹.</ref>  


لذا نظر برگزیده این است که باردار شدن زن مسلمان از مرد اجنبی به روش رحم جایگزین منافات با ادله وجوب حفظ فرج و حرمت افراغ منی در رحم اجنبی دارد و جایز نیست.
لذا نظر برگزیده این است که باردار شدن زن مسلمان از مرد اجنبی به روش رحم جایگزین منافات با ادله وجوب حفظ فرج و حرمت افراغ منی در رحم اجنبی دارد و جایز نیست.
البته برای فرار از حرمت بنابر این نظریه می توان بین زن صاحب رحم جایگزین و مرد صاحب اسپرم عقد موقت خواند در صورتی که زن شرائط عقد موقت را داشته باشد.
البته برای فرار از حرمت بنابر این نظریه می‌توان بین زن صاحب رحم جایگزین و مرد صاحب اسپرم عقد موقت خواند در صورتی که زن شرائط عقد موقت را داشته باشد.


آیت اللّه [[جعفر سبحانی]] نیز قائل به تفصیل در مسأله شده اند به این بیان که:
آیت اللّه [[جعفر سبحانی]] نیز قائل به تفصیل در مسأله شده‌اند به این بیان که:
"هرگاه نطفۀ مرد را با همسر خویش در بیرون رحم تلقیح کنند و به خاطر این که رحم زن استعداد پرورش کودک را ندارد، از رحم زنی که شوهر ندارد به عنوان محل پرورش استفاده کنند اشکال ندارد و اگر در زحم زن شوهرداری قرار دهند جایز نیست. <ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه سبحانی به نشانی tohid.ir، بخش استفتائات، سؤال ۱۲۴۹.</ref>
"هرگاه نطفۀ مرد را با همسر خویش در بیرون رحم تلقیح کنند و به خاطر این که رحم زن استعداد پرورش کودک را ندارد، از رحم زنی که شوهر ندارد به عنوان محل پرورش استفاده کنند اشکال ندارد و اگر در زحم زن شوهرداری قرار دهند جایز نیست. <ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه سبحانی به نشانی tohid.ir، بخش استفتائات، سؤال ۱۲۴۹.</ref>
می توان دلیل تفصیل ایشان و قول به حرمت استفاده از رحم زن شوهر دار به عنوان رحم جایگزین را منافات داشتن با حقوق شوهر در صورت استفاده از رحم زن شوهردار دانست.
می‌توان دلیل تفصیل ایشان و قول به حرمت استفاده از رحم زن شوهر دار به عنوان رحم جایگزین را منافات داشتن با حقوق شوهر در صورت استفاده از رحم زن شوهردار دانست.


محققان و دانش پژوهان برای تحقیق بیشتر به مباحث استدلالی و اجتهادی تلقیح مصنوعی می توانند به تقریرات درس خارج استاد سید محمدرضا سیستانی تحت عنوان وسائل الانجاب الصناعیه و تقریرات استاد شوپایی جویباری تحت عنوان تلقیح مصنوعی در آینه فقه و تقریرات استاد محمد جواد فاضل لنکرانی تحت عنوان تلقیح مصنوعی مراجعه کنند.
محققان و دانش پژوهان برای تحقیق بیشتر به مباحث استدلالی و اجتهادی تلقیح مصنوعی می‌توانند به تقریرات درس خارج استاد سید محمدرضا سیستانی تحت عنوان وسائل الانجاب الصناعیه و تقریرات استاد شوپایی جویباری تحت عنوان تلقیح مصنوعی در آینه فقه و تقریرات استاد محمد جواد فاضل لنکرانی تحت عنوان تلقیح مصنوعی مراجعه کنند.
==پانویس==
==پانویس==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
==منابع ==
==منابع ==
* بابکی، محمد، رحم جایگزین از دیدگاه فقه معاصر،‌ مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)،‌ قم،‌ ۱۳۹۵ش.
* بابکی، محمد، رحم جایگزین از دیدگاه فقه معاصر، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، قم، ۱۳۹۵ش.
* تبریزی، جواد، استفتائات جدید، چاپ اول، قم، دار الصدیقة الشهیدة، [بی تا].
* تبریزی، جواد، استفتائات جدید، چاپ اول، قم، دار الصدیقة الشهیدة، [بی تا].
* خامنه‌ای، سید علی، اجوبة الاستفتائات، چاپ اول، قم، دفتر آیت الله خامنه‌ای، ۱۴۲۴ق.
* خامنه‌ای، سید علی، اجوبة الاستفتائات، چاپ اول، قم، دفتر آیت الله خامنه‌ای، ۱۴۲۴ق.
* خویی، سید ابوالقاسم، فقه الاعذار الشرعیة والمسائل الطبیة، چاپ اول، قم، دار الصدیقة الشهیدة، ۱۴۲۷ق.
* خویی، سید ابوالقاسم، فقه الاعذار الشرعیة والمسائل الطبیة، چاپ اول، قم، دار الصدیقة الشهیدة، ۱۴۲۷ق.
* رضانیا معلم، محمدرضا،‌ باروری‌های پزشکی از دیدگاه فقه و حقوق، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)،‌ قم،‌ ۱۳۸۳ش.
* رضانیا معلم، محمدرضا، باروری‌های پزشکی از دیدگاه فقه و حقوق، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، قم، ۱۳۸۳ش.
* سبحانی، جعفر، پایگاه اطلاع رسانی به آدرس: www.tohid.ir
* سبحانی، جعفر، پایگاه اطلاع رسانی به آدرس: www.tohid.ir
* سیستانی، سید محمد رضا، وسائل الانجاب الصناعیة، چاپ اول، بیروت، دار المؤرخ العربی، ۲۰۰۴م.  
* سیستانی، سید محمد رضا، وسائل الانجاب الصناعیة، چاپ اول، بیروت، دار المؤرخ العربی، ۲۰۰۴م.  
* سیستانی،‌سید علی، پایگاه اطلاع رسانی به آدرس:    www.sistani.org
* سیستانی،سید علی، پایگاه اطلاع رسانی به آدرس:    www.sistani.org
* شبیری زنجانی، سید موسی، پایگاه اطلاع رسانی به آدرس: : www.zanjani.ir
* شبیری زنجانی، سید موسی، پایگاه اطلاع رسانی به آدرس: : www.zanjani.ir
* شوپایی جویباری، حسین، تقریرات درس خارج فقه (مسائل مستحدثه)، مخطوط، قم، ۱۳۹۲ش.
* شوپایی جویباری، حسین، تقریرات درس خارج فقه (مسائل مستحدثه)، مخطوط، قم، ۱۳۹۲ش.
خط ۶۷: خط ۵۵:
* فاضل لنکرانی، محمدجواد، بررسی فقهی، حقوقی تلقیح مصنوعی، چاپ اول، قم، مرکز فقهی ائمه اطهار، [بی تا].
* فاضل لنکرانی، محمدجواد، بررسی فقهی، حقوقی تلقیح مصنوعی، چاپ اول، قم، مرکز فقهی ائمه اطهار، [بی تا].
* فاضل لنکرانی، محمد، احکام پزشکان و بیماران، قم، مرکز فقهی ائمه اطهار، [بی تا].
* فاضل لنکرانی، محمد، احکام پزشکان و بیماران، قم، مرکز فقهی ائمه اطهار، [بی تا].
* فتاحی معصوم، سید حسین، مجموعه مقالات و گفتارهای سومین همایش دیدگاه‌‌های اسلام در پزشکی، معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، زمستان ۱۳۸۴ش.
* فتاحی معصوم، سید حسین، مجموعه مقالات و گفتارهای سومین همایش دیدگاه‌های اسلام در پزشکی، معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، زمستان ۱۳۸۴ش.
* فیاض، محمداسحاق، پایگاه اطلاع رسانی به آدرس:        www.alfayadh.org
* فیاض، محمداسحاق، پایگاه اطلاع رسانی به آدرس:        www.alfayadh.org
* مرکز ناباروری حضرت مریم(۳)      www.ivfsari.com
* مرکز ناباروری حضرت مریم(۳)      www.ivfsari.com

نسخهٔ ‏۴ اوت ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۳۶

رحم جایگزین یکی از روش‌های باروری مصنوعی است که افراد نابارور از آن استفاده می‌کنند. استفاده از رحم جایگزین در صورتی است که رحم زن آمادگی برای باروری و حمل جنین را نداشته باشد. در این روش از تلقیح خارج رحمی استفاده می‌شود.

رحم جایگزین چیست؟

در تمام مواردی که شرایط رسیدن اسپرم به تخمک و تلقیح در داخل رحم فراهم نباشد، از روش لقاح خارج رحمی (IVF) که مخفف اصطلاح پزشکی In Vitro fertilization است، برای درمان ناباروری استفاده می‌شود. [۱] این ناتوانی ممکن است ناشی از انسداد لوله‌های رحمی، چسبندگی‌های حفره لگن، تعداد کم اسپرم و تحرک پایین و ضعیف بودن اسپرم یا تخمک و مانند آن باشد. و می‌توان مواردی را نیز تصور کرد که زنی به هر دلیل مایل به حمل جنین خود در رحمش نباشد.

در روش لقاح خارج رحمی نمونه اسپرم مرد و تخمک زن گرفته می‌شود سپس در آزمایشگاه جنین‌شناسی آنها را در لوله آزمایش و محیط کشت، به مدت یک شبانه روز مجاور یکدیگر قرار می‌دهند تا اسپرم خودش وارد تخمک شود و آن را بارور سازد، به تخمک لقاح یافته جنین گفته می‌شود، جنین تک سلولی شروع به تقسیم می‌کند و یک جنین چند سلولی ایجاد می‌شود و پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت جنین را به رحم زن منتقل می‌کنند تا در آنجا لانه‌گزینی کند و دوران بارداری سپری شود.[۲] در حقیقت در این روش زن صاحب رحم، جنین را در مدّت حمل برای پدر و مادرش که همان مرد صاحب اسپرم و زن صاحب تخمک‌اند نگهداری می‌کند و پس از تولد به آنها تحویل می‌دهد.[۳]

از روش رحم جایگزین با اصطلاحاتی نظیر مادر سفارشی، رحم اجاره‌ای، مادر اجاره‌ای، مادر جایگزین، رحم میانجی، رحم جایگزین، حامل بارداری، رحم جانشین، و بارداری میانجی نیز یاد می‌شود.

باروری مصنوعی
تزریق خارج رحمیتزریق داخل رحمی
رحم جایگزینکودکان آزمایشگاهیاهدای تخمکاسپرم بیگانهاسپرم زوج
اسپرم بیگانهاسپرم زوجپس از مرگدر حیات مردپس از مرگ زوجدر حیات زوج

تاریخچه مختصر روش رحم جایگزین

در سال ۱۹۷۷م اولین قرارداد رحم جایگزین توسط یک وکیل حقوقی در آمریکا تدوین گشت، و اولین نوزاد به روش رحم جایگزین در سال ۱۹۷۸م در آمریکا متولد شد.[۴] در سال ۱۹۹۶م دادگاه دیوان عالی کالیفرنیای آمریکا، قراردادهای جایگزینی رحم را در این ایالت قانونی اعلام کرد. آمارها نشان می‌دهد از سال ۱۹۷۷م تا ۱۹۸۸م حدود ۶۰۰ کودک به این روش به دنیا آمده‌اند و از سال ۱۹۸۸م به بعد بیش از ۵۰۰۰ کودک به روش رحم جایگزین متولد شده‌اند. [۵]

در ایران قانون اهدای جنین در تیرماه ۱۳۸۲ مصوب و جهت اجراء به مراکز ناباروری ابلاغ شده است. در ماده ۱ این قانون آمده است: کلیه مراکز تخصصی درمان ناباروری ذی صلاح مجاز خواهند بود با رعایت ضوابط شرعی و شرائط مندرج در این قانون، نسبت به انتقال جنین‌های حاصله از تلقیح خارج از رحم زوج‌های قانونی و شرعی پس از موافقت کتبی زوجین صاحب جنین، به رحم زنانی که پس از ازدواج و انجام اقدامات پزشکی ناباروری آنها به اثبات رسیده اقدام نمایند.[۶]

دیدگاه فقها در رابطه با استفاده از رحم جایگزین

انواع جایگزینی رحم به سه صورت قابل تصور است، جایگزینی رحم بانوی دیگر، جایگزینی رحم مصنوعی و جایگزینی رحم حیوان، که نوع دوم و سوم در حد تئوری و مطالعاتی است.

در رابطه با حکم تکلیفی استفاده از رحم جایگزین در فقه امامیه دو نظریه وجود دارد :

نظریه جواز استفاده از رحم جایگزین

گروهی از فقیهان شیعه از جمله حضرات آیات سیستانی،[۷] خامنه‌ای،[۸] مکارم شیرازی،[۹] صافی گلپایگانی،[۱۰] شبیری زنجانی،[۱۱] منتظری،[۱۲] موسوی اردبیلی،[۱۳] و هاشمی شاهرودی [۱۴] قائل به جواز استفاده از رحم جایگزین شده‌اند.

سید محمدرضا سیستانی برای اثبات این نظریه استدلال کرده است که در فرایند استفاده از رحم جایگزین عنوان و فعل حرامی محقق نمی‌شود،[۱۵] چون موضوع حرمت در روایات، افراغ منی در رحم زن اجنبی است، و در روش اجاره رحم منی مرد وارد رحم زن دیگری نمی‌شود، بلکه جنین و سلول تلقیح یافته شده وارد رحم زن (مادر جانشین) می‌شود که عنوان جدیدی غیر از منی مرد است، پس عنوان افراغ منی صادق نیست.

و ادله حفظ فرج همچون آیه شریفه (وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلاَّ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ) [۱۶] ... و آیات دیگر حفظ فرج هم می‌گوید بر زن مسلمان لازم است از هر فعل مرتبط با فرج در ارتباط با غیر زوج، خودش را حفظ نماید. ولی متفاهم عرفی از این دلیل اینست که اگر منی اجنبی ابتداء و مستقیم بخواهد وارد رحم زن شود این منافات با حفظ فرج بر زن مسلمان دارد ولی در این صورت منی مرد وارد رحم نمی‌شود بلکه جنین تلقیح یافته وارد رحم زن می‌شود و رحم زن تنها ظرف نگهداری جنین می‌باشد . لذا با عدم شمول ادله حرمت، به اصول ترخیصیه مثل اصالة البرائه و اصالة الحلیة رجوع می‌شود و حکم به جواز این صورت می‌شود.[۱۷]

نظریه حرمت استفاده از رحم جایگزین

نظریه دوم :فقهایی همچون حضرات آیات خویی،[۱۸] فاضل لنکرانی،[۱۹] تبریزی،[۲۰] وحید خراسانی،[۲۱] و فیاض [۲۲] قائل به حرمت استفاده از رحم جایگزین برای باروری زوجین شده‌اند .

دلیل بر این نظریه را شوپایی جویباری این گونه تبیین نموده است: دلیل حرمت افراغ منی در رحم زن اجنبی اطلاق دارد و شامل منی تلقیح یافته با تخمک نیز می‌شود،[۲۳] منی مرد چون که منشأ تولد فرزند است نباید در رحم زن اجنبی که با او علقه زوجیت ندارد قرار بگیرد و به عبارت دیگر بین تولید نسل و رابطه زوجیت در شریعت مقدس اسلام ملازمه وجود دارد، لذا شخص مسلمان نمی‌تواند از کسی که با او علقه زوجیت ندارد و اجنبی است بچه‌دار شود بنابراین مبنا که ملاک در نسب مادری به صاحب رحم بودن است لذا طفلی که از این طریق متولد شده بین پدر او (صاحب اسپرم ) و مادر او (زن صاحب رحم) علقه زوجیت وجود ندارد. در حالیکه در اسلام موضع مقرر شرعی برای اسپرم مرد منحصر در رحم همسرش می‌باشد.[۲۴]

فاضل لنکرانی نیز استدلال کرده است که: دلیل لزوم حفظ فرج بر زن مسلمان هم این صورت را می‌گیرد، زن مسلمان باید از هر فعل مرتبط با فرج مثل استیلاد از غیر همسرش اجتناب کند، لذا زن مسلمان حق باردار شدن از مردی که با او رابطه زوجیت ندارد نخواهد داشت لذا حق ندارد رحم خود را منبت و جایگاه برای نطفه تلقیح یافته مرد اجنبی قرار دهد و از او بچه‌دار شود. [۲۵]

لذا نظر برگزیده این است که باردار شدن زن مسلمان از مرد اجنبی به روش رحم جایگزین منافات با ادله وجوب حفظ فرج و حرمت افراغ منی در رحم اجنبی دارد و جایز نیست. البته برای فرار از حرمت بنابر این نظریه می‌توان بین زن صاحب رحم جایگزین و مرد صاحب اسپرم عقد موقت خواند در صورتی که زن شرائط عقد موقت را داشته باشد.

آیت اللّه جعفر سبحانی نیز قائل به تفصیل در مسأله شده‌اند به این بیان که: "هرگاه نطفۀ مرد را با همسر خویش در بیرون رحم تلقیح کنند و به خاطر این که رحم زن استعداد پرورش کودک را ندارد، از رحم زنی که شوهر ندارد به عنوان محل پرورش استفاده کنند اشکال ندارد و اگر در زحم زن شوهرداری قرار دهند جایز نیست. [۲۶] می‌توان دلیل تفصیل ایشان و قول به حرمت استفاده از رحم زن شوهر دار به عنوان رحم جایگزین را منافات داشتن با حقوق شوهر در صورت استفاده از رحم زن شوهردار دانست.

محققان و دانش پژوهان برای تحقیق بیشتر به مباحث استدلالی و اجتهادی تلقیح مصنوعی می‌توانند به تقریرات درس خارج استاد سید محمدرضا سیستانی تحت عنوان وسائل الانجاب الصناعیه و تقریرات استاد شوپایی جویباری تحت عنوان تلقیح مصنوعی در آینه فقه و تقریرات استاد محمد جواد فاضل لنکرانی تحت عنوان تلقیح مصنوعی مراجعه کنند.

پانویس

  1. پایگاه اطلاع رسانی مرکز ناباروری حضرت مریم(س)
  2. پایگاه اطلاع رسانی مرکز ناباروری حضرت مریم(س)
  3. پایگاه اطلاع رسانی مرکز رویان
  4. بابکی، رحم جایگزین از دیدگاه فقه معاصر، ص۲۲.
  5. ماهیت و آثار تعهدات ناشی از قراردادهای رحم جایگزین در حقوق ایران، ص۱۱۱.
  6. وب سایت علم حقوق
  7. پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه سیستانی به نشانی sistani.org بخش پرسش و پاسخ، لقاح مصنوعی.
  8. خامنه‌ای، اجوبة الاستفتائات، س۱۲۷۲.
  9. مکارم شیرازی، احکام پزشکی، ص۷۵.
  10. صافی گلپایگانی، جامع الاحکام، ج۲، ص۵۳.
  11. پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه شبیری زنجانی به نشانی zanjani.ir.
  12. منتظری، احکام پزشکی، ص۹۲.
  13. پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه موسوی اردبیلی به نشانی ardebili.com، بخش استفتائات.
  14. پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه هاشمی شاهرودی به نشانی hashemishahroudi.org بخش استفتائات.
  15. سیستانی، وسائل الانجاب الصناعیة، ص۱۱۳.
  16. المومنون /۲۳
  17. بابکی، رحم جایگزین از دیدگاه فقه معاصر، ص۱۰۹.
  18. خویی، فقه الاعذار الشرعیة والمسائل الطبیة، ص۱۷۵.
  19. فاضل لنکرانی، احکام پزشکان و بیماران، ص۹۶.
  20. تبریزی، استفتائات جدید، ج۲، ص۴۵۶.
  21. پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه وحید خراسانی به نشانی wahidkhorasani.com بخش استفتائات پزشکی ،لقاح مصنوعی.
  22. پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه فیاض به نشانی alfayadh.org بخش استفتائات،مسائل جدید پزشکی
  23. رضانیا معلم، باروری‌های پزشکی از دیدگاه فقه و حقوق، ص۲۵۳.
  24. مؤمن، کلمات سدیده، ص۹۲.
  25. فاضل لنکرانی، بررسی فقهی حقوقی تلقیح مصنوعی، ص۱۳۹.
  26. پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه سبحانی به نشانی tohid.ir، بخش استفتائات، سؤال ۱۲۴۹.

منابع

  • بابکی، محمد، رحم جایگزین از دیدگاه فقه معاصر، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، قم، ۱۳۹۵ش.
  • تبریزی، جواد، استفتائات جدید، چاپ اول، قم، دار الصدیقة الشهیدة، [بی تا].
  • خامنه‌ای، سید علی، اجوبة الاستفتائات، چاپ اول، قم، دفتر آیت الله خامنه‌ای، ۱۴۲۴ق.
  • خویی، سید ابوالقاسم، فقه الاعذار الشرعیة والمسائل الطبیة، چاپ اول، قم، دار الصدیقة الشهیدة، ۱۴۲۷ق.
  • رضانیا معلم، محمدرضا، باروری‌های پزشکی از دیدگاه فقه و حقوق، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، قم، ۱۳۸۳ش.
  • سبحانی، جعفر، پایگاه اطلاع رسانی به آدرس: www.tohid.ir
  • سیستانی، سید محمد رضا، وسائل الانجاب الصناعیة، چاپ اول، بیروت، دار المؤرخ العربی، ۲۰۰۴م.
  • سیستانی،سید علی، پایگاه اطلاع رسانی به آدرس: www.sistani.org
  • شبیری زنجانی، سید موسی، پایگاه اطلاع رسانی به آدرس: : www.zanjani.ir
  • شوپایی جویباری، حسین، تقریرات درس خارج فقه (مسائل مستحدثه)، مخطوط، قم، ۱۳۹۲ش.
  • صافی گلپایگانی، لطف الله، جامع الاحکام، چاپ چهارم، قم، انتشارات حضرت معصومه۳، ۱۴۱۷ق.
  • فاضل لنکرانی، محمدجواد، بررسی فقهی، حقوقی تلقیح مصنوعی، چاپ اول، قم، مرکز فقهی ائمه اطهار، [بی تا].
  • فاضل لنکرانی، محمد، احکام پزشکان و بیماران، قم، مرکز فقهی ائمه اطهار، [بی تا].
  • فتاحی معصوم، سید حسین، مجموعه مقالات و گفتارهای سومین همایش دیدگاه‌های اسلام در پزشکی، معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، زمستان ۱۳۸۴ش.
  • فیاض، محمداسحاق، پایگاه اطلاع رسانی به آدرس: www.alfayadh.org
  • مرکز ناباروری حضرت مریم(۳) www.ivfsari.com
  • مکارم شیرازی، ناصر، احکام پزشکی، چاپ اول، قم، مدرسه امیرالمؤمنین(ع)، ۱۴۲۹ق.
  • منتظری، حسینعلی، استفتائات، تهران، نشر سایه، ۱۳۸۵ش.
  • موسوی اردبیلی، سید عبدالکریم، پایگاه اطلاع رسانی به آدرس: www.ardebili.com
  • مؤمن قمی، محمد، کلمات سدیدة فی مسائل جدیدة، قم، موسسه النشر الاسلامی، ۱۴۱۵ق.
  • هاشمی شاهرودی، سید محمود، پایگاه اطلاع رسانی به آدرس: www.hashemishahroudi.com
  • وحید خراسانی، حسین، پایگاه اطلاع رسانی به آدرس: : www.wahidkhorasani.com