فقه و حکمرانی حزبی (کتاب): تفاوت میان نسخهها
(←اهمیت و جایگاه در فقه معاصر: اصلاح نشانی وب) |
(اصلاح نشانی وب) |
||
خط ۵۰: | خط ۵۰: | ||
فقه و حکمرانی حزبی از نخستین کتابهایی است که مسئله حزب و حکمرانی حزبی را از منظر فقهی بررسی کرده است. به گفته فیرحی، تحزب و حکمرانی حزبی از ارکان دولت مدرن است و بررسی ماهیت آن، تمایز آن با سایر انواع حکمرانی، معیارهای صحیح از ناصحیح و نسبت آن با دانش فقه ضروری است. همچنین به باور او، وجود احزاب بدون حکمرانی حزبی باعث عوارضی چون ایجاد هزینههای بیحاصل، انجام فعالیتهای هیجانی و فصلی و در نهایت اختلال در افکار عمومی میشود؛ بههمین دلیل برای استقرار حکمرانی حزبی باید پژوهشهای گستردهای در این زمینه صورت گیرد و این کتاب در همین راستا نوشته شده است. (ص۴۹۱-۴۹۳) | فقه و حکمرانی حزبی از نخستین کتابهایی است که مسئله حزب و حکمرانی حزبی را از منظر فقهی بررسی کرده است. به گفته فیرحی، تحزب و حکمرانی حزبی از ارکان دولت مدرن است و بررسی ماهیت آن، تمایز آن با سایر انواع حکمرانی، معیارهای صحیح از ناصحیح و نسبت آن با دانش فقه ضروری است. همچنین به باور او، وجود احزاب بدون حکمرانی حزبی باعث عوارضی چون ایجاد هزینههای بیحاصل، انجام فعالیتهای هیجانی و فصلی و در نهایت اختلال در افکار عمومی میشود؛ بههمین دلیل برای استقرار حکمرانی حزبی باید پژوهشهای گستردهای در این زمینه صورت گیرد و این کتاب در همین راستا نوشته شده است. (ص۴۹۱-۴۹۳) | ||
کتاب فقه و حکمرانی حزبی اثر شایسته تقدیر در حوزه علوم سیاسی در چهارمین دوره جشنواره کتاب سال اعضای هیئت علمی دانشگاههای سراسر کشور شد<ref>[https://nashreney.com/content/فقه-و-حکمرانی-حزبی/فقه و حکمرانی حزبی]، سایت نشر نی.</ref> و مورد استقبال و نقد پژوهشگران علوم سیاسی و فقه سیاسی واقع شد. منتقدان، مهمترین ویژگی این کتاب را ایجاد ارتباط میان پدیدههای مدرن و علم فقه دانستهاند و اینکه چگونه میتوان بین مصالح جامعه از یک طرف و اصول مذهبی و احزاب سیاسی از سوی دیگر ارتباط برقرار کرد. <ref>[http://ijtihadnet.ir/چگونه-میتوان-در-یک-نظام-مذهبی-حزب-را-م/ چگونه میتوان در یک نظام مذهبی حزب را مطرح کرد؟]، سایت اجتهاد.</ref> | کتاب فقه و حکمرانی حزبی اثر شایسته تقدیر در حوزه علوم سیاسی در چهارمین دوره جشنواره کتاب سال اعضای هیئت علمی دانشگاههای سراسر کشور شد<ref>[https://nashreney.com/content/فقه-و-حکمرانی-حزبی/فقه و حکمرانی حزبی]، سایت نشر نی.</ref> و مورد استقبال و نقد پژوهشگران علوم سیاسی و فقه سیاسی واقع شد. منتقدان، مهمترین ویژگی این کتاب را ایجاد ارتباط میان پدیدههای مدرن و علم فقه دانستهاند<ref>[https://mobahesat.ir/16238 نقد کتاب فقه و حکمرانی حزبی]، سایت مباحثات.</ref> و اینکه چگونه میتوان بین مصالح جامعه از یک طرف و اصول مذهبی و احزاب سیاسی از سوی دیگر ارتباط برقرار کرد. <ref>[http://ijtihadnet.ir/چگونه-میتوان-در-یک-نظام-مذهبی-حزب-را-م/ چگونه میتوان در یک نظام مذهبی حزب را مطرح کرد؟]، سایت اجتهاد.</ref> | ||
به گفته ابوالفضل شکوری استاد دانشگاه، این کتاب در مسیر کاربردی کردن فقه سیاسی است و میتواند به نجات اصل تحزب در ایران کمک کند.<ref>[https://fa.shafaqna.com/news/1260086شکوری: نظریه دکتر فیرحی نجات بخش اصل تحزب در ایران است]، سایت شفقنا.</ref> | به گفته ابوالفضل شکوری استاد دانشگاه، این کتاب در مسیر کاربردی کردن فقه سیاسی است و میتواند به نجات اصل تحزب در ایران کمک کند.<ref>[https://fa.shafaqna.com/news/1260086شکوری: نظریه دکتر فیرحی نجات بخش اصل تحزب در ایران است]، سایت شفقنا.</ref> | ||
خط ۱۳۸: | خط ۱۳۸: | ||
* [https://www.tabnak.ir/fa/news/377132/5 5 برگزیده جایزه کتاب سال معرفی شدند]، سایت تابناک، تاریخ درج مطلب: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ش. | * [https://www.tabnak.ir/fa/news/377132/5 5 برگزیده جایزه کتاب سال معرفی شدند]، سایت تابناک، تاریخ درج مطلب: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ش. | ||
* [https://mobahesat.ir/16238 نقد کتاب فقه و حکمرانی حزبی]، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مندرج در سایت مباحثات، تاریخ درج: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ش. | * [https://mobahesat.ir/16238 نقد کتاب فقه و حکمرانی حزبی]، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مندرج در سایت مباحثات، تاریخ درج: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ش. | ||
* [https://nashreney.com/content/فقه-و-حکمرانی-حزبی/ فقه و حکمرانی حزبی]، مندرج در سایت نشر نی، تاریخ بازدید ۲۸ دی ۱۴۰۰ش. | |||
* [http://ijtihadnet.ir/چگونه-میتوان-در-یک-نظام-مذهبی-حزب-را-م/ چگونه میتوان در یک نظام مذهبی حزب را مطرح کرد؟]، مندرج در سایت اجتهاد، تاریخ درج ۲۷ دی ۱۳۹۷ش، تاریخ بازدید ۲۸ دی ۱۴۰۰ش. | |||
* [https://fa.shafaqna.com/news/1260086 شکوری: نظریه دکتر فیرحی نجات بخش اصل تحزب در ایران است]، مندرج در سایت شفقنا، تاریخ درج ۱۹ آبان ۱۴۰۰ش، تاریخ بازدید ۲۸ دی ۱۴۰۰ش. | |||
{{پایان}} | {{پایان}} | ||