رأی اکثریت: تفاوت میان نسخهها
خط ۴۳: | خط ۴۳: | ||
===اعتبار مشروط=== | ===اعتبار مشروط=== | ||
در مقابل دو دیدگاه اعتبار مطلق و عدم اعتبار مطلق رأی اکثریت، پژوهشگرانی معتقدند، اعتبار آرای عمومی و رأی اکثریت در تصمیمگیریهای جمعی بر اساس تفاوت مبنای صاحبنظران، متفاوت خواهد شد. مسعود امامی طی چند مقاله درباره اعتبار یا عدم اعتبار رأی اکثریت<ref> [https://jf.isca.ac.ir/article_3008.htmlاعتبار رأی اکثریت بر مبنای کشف حقیقت] در مجله فقه ۷۲؛ [http://jf.isca.ac.ir/article_178_5ac91f57ec3e90ffe7ef6eca3bec1041.pdf اعتبار رأی اکثریت در پرتو کتاب و سنت] در مجله فقه ۷۷؛ [https://jf.isca.ac.ir/article_2981_9e52e886c4529a1797a033ab76905d27.pdf اعتبار رأی اکثریت بر مبنای کشف حقیقت و سایر مبانی] در مجله فقه ۷۵.</ref> با طرح چند مبنای «حق تعیین سرنوشت»، «کشف حقیقت»، «مشروعیت دینی»، «مصلحت» و «مقبولیت» معتقد است رأی اکثریت بر اساس حق تعیین سرنوشت در همه حوزههای تصمیمگیری جمعی معتبر است ولی بر پایه دیگر مبانی یاد شده فاقد اعتبار است یا اعتبار آن در حوزه محدودی قابل اثبات است.<ref>امامی، «اعتبار رأی اکثریت بر مبنای کشف حقیقت و سایر مبانی»، ص۷۳.</ref> | |||
==جستارهای وابسته== | ==جستارهای وابسته== |