فقه و عقل (کتاب): تفاوت میان نسخهها
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) نوشتن شناسه و اصلاح متن |
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) افزودن لینک |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
کتاب فقه و | '''کتاب فقه و عقل'''، نوشتهٔ [[ابوالقاسم علیدوست]]، کتابی به زبان فارسی است که تلاش کرده با ارائۀ ویژگیهای عقل در شناخت احکام اسلامی، کاربرد عقل در استنباط احکام شرعی را توسعه بخشد. علیدوست، بر خلاف برخی اصولیان معاصر، قاعدۀ ملازمه میان حکم عقل و حکم شرع را پذیرفته است. | ||
به باور ابوالقاسم علیدوست، استاد دروس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم، عقل میتواند با رعایت چارچوبها و ضوابط اجتهاد مرسوم حوزوی، مناط احکام شرع را تشخیص دهد و نیز با استفاده از قرآن و حدیث، مقاصد شریعت را کشف کند؛ در نتیجه این امکان وجود دارد که احکام در نظام و پیکرهای درک شود که اجزای آن با یکدیگر هماهنگاند. کتاب در پی آن است که با ارتقای جایگاه مستقل عقل در استخراج احکام، پاسخگویی شریعت را به مسائل متنوعتری گسترش دهد و آن را در قالب نظامی منسجم بازخوانی کند. | به باور ابوالقاسم علیدوست، استاد دروس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم، عقل میتواند با رعایت چارچوبها و ضوابط اجتهاد مرسوم حوزوی، مناط احکام شرع را تشخیص دهد و نیز با استفاده از قرآن و حدیث، مقاصد شریعت را کشف کند؛ در نتیجه این امکان وجود دارد که احکام در نظام و پیکرهای درک شود که اجزای آن با یکدیگر هماهنگاند. کتاب در پی آن است که با ارتقای جایگاه مستقل عقل در استخراج احکام، پاسخگویی شریعت را به مسائل متنوعتری گسترش دهد و آن را در قالب نظامی منسجم بازخوانی کند. | ||
خط ۸: | خط ۸: | ||
==نویسنده== | ==نویسنده== | ||
ابوالقاسم علیدوست از اساتید درس خارج فقه (از سال ۱۳۸۲ش) و اصول فقه (از سال ۱۳۷۵ش) در حوزه علمیه قم است. برخی از کتابهای او عبارتند از: | [[ابوالقاسم علیدوست]] از اساتید درس خارج فقه (از سال ۱۳۸۲ش) و اصول فقه (از سال ۱۳۷۵ش) در حوزه علمیه قم است. برخی از کتابهای او عبارتند از: فقه و عقل، [[فقه و عرف (کتاب)|فقه و عرف]]، [[فقه و مصلحت (کتاب)|فقه و مصلحت]]، [[فقه و حقوق قراردادها: ادلۀ عام قرآنی (کتاب)|فقه و حقوق قراردادها: ادلۀ عام قرآنی]]، [[فقه و حقوق قراردادها: ادلۀ عام روایی (کتاب)|فقه و حقوق قراردادها: ادلۀ عام روایی]] و [[سلسبیل فی أصول التجزئة والإعراب (کتاب)|سلسبیل فی أصول التجزئة والإعراب]]. | ||
کتاب فقه و مصلحت اثر برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۹ شناخته شد. او هماکنون عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رئیس انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس کرسی علوم نقلی دبیرخانه حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره است. | کتاب فقه و مصلحت اثر برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۹ شناخته شد. او هماکنون عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رئیس انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس کرسی علوم نقلی دبیرخانه حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره است. | ||
خط ۲۳: | خط ۲۳: | ||
#کلیات عقل: در این بخش، کاربرد مفهوم عقل در منابع دینی (قرآن و روایات) و نیز کاربرد آن در علوم اسلامی (کلام، اخلاق، منطق، فلسفه و فقه) توضیح داده شده است. سپس تقسیمات گوناگون عقل از جمله تقسیم به عقل نظری و عملی شرح داده شده و پس از آن، آثار عقل در درک حسن و قبح را بررسی نموده است. | #کلیات عقل: در این بخش، کاربرد مفهوم عقل در منابع دینی (قرآن و روایات) و نیز کاربرد آن در علوم اسلامی (کلام، اخلاق، منطق، فلسفه و فقه) توضیح داده شده است. سپس تقسیمات گوناگون عقل از جمله تقسیم به عقل نظری و عملی شرح داده شده و پس از آن، آثار عقل در درک حسن و قبح را بررسی نموده است. | ||
#کاربرد استقلالی عقل در استنباط احکام شرع: در این بخش قاعده ملازمه حکم عقل با حکم شرع در دو فصل شرح داده شده است؛ فصل اول بیان کلیات و کبرای قاعده ملازمه اثبات شده و معنای موردنظر علیدوست روشن شده است، و در فصل دوم، صغرای قاعده از دو منظر طرح شده است: یکی از منظر نقش عقل در ملاکات احکام شرعی، و دومی از منظر نقش عقل در ملازمات احکام شرعی. | #کاربرد استقلالی عقل در استنباط احکام شرع: در این بخش [[قاعده ملازمه حکم عقل با حکم شرع]] در دو فصل شرح داده شده است؛ فصل اول بیان کلیات و کبرای قاعده ملازمه اثبات شده و معنای موردنظر علیدوست روشن شده است، و در فصل دوم، صغرای قاعده از دو منظر طرح شده است: یکی از منظر نقش عقل در ملاکات احکام شرعی، و دومی از منظر نقش عقل در ملازمات احکام شرعی. | ||
#کاربرد غیراستقلالی عقل: در این بخش، بر کاربرد ابزاری و غیراستقلالی عقل در سه فصل تمرکز شده است: ۱. کاربرد ابزاری عقل در اثبات حجتهای اصولی، تفسیر ادله شرعی مفهومگیری از ادله، تشکیل قیاسهای معتبر، و بررسی اسناد روایات، ۲. بیان کاربرد ترخیصی و تأمینی عقل، و تشریح حکم عقل در وقایع خالی از حکم و وقایع مجهولالحکم، در ضمن بحث از دو نظریه «قبح عقاب بلا بیان» و «حق الطاعه». ۳. کاربردهای تسبیبی عقل در استنباط و اجتهاد. | #کاربرد غیراستقلالی عقل: در این بخش، بر کاربرد ابزاری و غیراستقلالی عقل در سه فصل تمرکز شده است: ۱. کاربرد ابزاری عقل در اثبات حجتهای اصولی، تفسیر ادله شرعی مفهومگیری از ادله، تشکیل قیاسهای معتبر، و بررسی اسناد روایات، ۲. بیان کاربرد ترخیصی و تأمینی عقل، و تشریح حکم عقل در وقایع خالی از حکم و وقایع مجهولالحکم، در ضمن بحث از دو نظریه «قبح عقاب بلا بیان» و «حق الطاعه». ۳. کاربردهای تسبیبی عقل در استنباط و اجتهاد. | ||
#آسیبشناسی و پاسخ به شبههها و پرسشها: در این بخش، ابتدا آسیبهای کاربست عقل در استنباط بررسی شده و سپس راههای مبارزه با این آسیبها بیان شده است. سپس شبهههایی در راستای زیر سؤال بردن اعتبار ادراکات عقل و احکام عقلی بیان شده است. پس از این، به نسبت میان حکم عقل و بنای عقلا پرداخته شده است. | #آسیبشناسی و پاسخ به شبههها و پرسشها: در این بخش، ابتدا آسیبهای کاربست عقل در استنباط بررسی شده و سپس راههای مبارزه با این آسیبها بیان شده است. سپس شبهههایی در راستای زیر سؤال بردن اعتبار ادراکات عقل و احکام عقلی بیان شده است. پس از این، به نسبت میان حکم عقل و بنای عقلا پرداخته شده است. | ||
خط ۴۵: | خط ۴۵: | ||
====نتایج توجه به اهداف شریعت==== | ====نتایج توجه به اهداف شریعت==== | ||
کتاب در بخش کاربرد استقلالی عقل در استنباط احکام شرع، شواهدی از نصوص قرآنی و روایی اقامه کرده است تا روشن سازد توجه به اهداف و مقاصد شریعت تا چه اندازه مهم است؛ از جمله: | کتاب در بخش کاربرد استقلالی عقل در استنباط احکام شرع، شواهدی از نصوص قرآنی و روایی اقامه کرده است تا روشن سازد توجه به اهداف و مقاصد شریعت تا چه اندازه مهم است؛ از جمله: | ||
* اموال یتیمان: ابوالقاسم علیدوست با اشاره به نزول آیات ۱۰ سوره نساء و ۱۵۲ سوره انعام در نهی از دست بردن در اموال یتیم، به رفتار برخی از مسلمانان اشاره کرده که پس از نزول این آیات بهانگیزه فرار از مسئولیت سرپرستی ایتام، خوراک و غذای آنان را از زندگی خود جدا کردند و همین امر موجب نزول آیه ۲۲۰ سوره بقره شد که بر اساس آن، اراده خداوند بر آن قرار گرفته است تا سرپرستی ایتام و اموال ایتام به بهترین شکل انجام شود. بر این اساس، گرچه خداوند رعایت مصالح ایتام را لازم میشمرد، اما این احتیاط هرگز نباید منجر به سستشدن انگیزه سرپرستان شود. بنابراین آیات مذکور حاکی از آن هستند که قرآن کریم، هم به روح و حقیقت حکم، یعنی فریضه سرپرستی ایتام، و هم به مجموعه شریعت و احکام توجه نموده است. به باور علیدوست، بیتوجهی به رعایت همزمان دو وجه مذکور، میتواند به صدور احکامی سختگیرانه و تکلفآمیز منجر شود. | * اموال یتیمان: [[ابوالقاسم علیدوست]] با اشاره به نزول آیات ۱۰ سوره نساء و ۱۵۲ سوره انعام در نهی از دست بردن در اموال یتیم، به رفتار برخی از مسلمانان اشاره کرده که پس از نزول این آیات بهانگیزه فرار از مسئولیت سرپرستی ایتام، خوراک و غذای آنان را از زندگی خود جدا کردند و همین امر موجب نزول آیه ۲۲۰ سوره بقره شد که بر اساس آن، اراده خداوند بر آن قرار گرفته است تا سرپرستی ایتام و اموال ایتام به بهترین شکل انجام شود. بر این اساس، گرچه خداوند رعایت مصالح ایتام را لازم میشمرد، اما این احتیاط هرگز نباید منجر به سستشدن انگیزه سرپرستان شود. بنابراین آیات مذکور حاکی از آن هستند که قرآن کریم، هم به روح و حقیقت حکم، یعنی فریضه سرپرستی ایتام، و هم به مجموعه شریعت و احکام توجه نموده است. به باور علیدوست، بیتوجهی به رعایت همزمان دو وجه مذکور، میتواند به صدور احکامی سختگیرانه و تکلفآمیز منجر شود. | ||
====تقسیمبندی نصوص دینی==== | ====تقسیمبندی نصوص دینی==== |