نمایش چهره شخصیتهای دینی (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{منابع مطالعاتی}} | {{منابع مطالعاتی}} | ||
[[نمایش چهره شخصیتهای دینی]] در سریالها و فیلمها از مسائلی است که با ورود صنعت فیلم و سینما به حوزههای دینی پیشروی فقه قرار گرفته است. در این باره پرسشهایی در فقه معاصر طرح شده | [[نمایش چهره شخصیتهای دینی]] در سریالها و فیلمها از مسائلی است که با ورود صنعت فیلم و سینما به حوزههای دینی پیشروی فقه قرار گرفته است. در این باره پرسشهایی در فقه معاصر طرح شده است؛ از جمله: آیا منبع واقعی برای طراحی چهره معصومین یا اولیا الله وجود دارد؟ در صورت وجود چنین منابعی، آیا از نظر فقهی مجوزی برای تصویرگری این اشخاص وجود دارد؟ بر اساس کدام دلائل فقهی میتوان قائل به جواز یا عدم جواز نمایش تصویر معصومان یا اولیای الهی شد؟ در صورت عدم جواز تصویرگری چهره معصومان با بازیگران واقعی، آیا میتوان از تکنیک پویانمایی برای این کار استفاده کرد؟ آیا نمایش چهرهها با مقدس بودن ایشان منافات دارد؟ منابع تاریخی در این موضوع چه میگوید؟ حکم حرمت به تصویر کشیدن از احکام اولیه است یا ثانوی؟ | ||
مقدس بودن شخصیتهای دینی در بین پیروان ادیان تا حدی است که در بسیاری از مواقع نمایش چهرههای این اشخاص را برنمیتابند؛ به همین دلیل فیلمسازان در نمایش این چهرهها از افکتهای نور و مانند آن استفاده میکنند. در این میان، بسیاری از فقها به دلیل امکان وهن شخصیتهای دینی با نمایش چهره آنها در فیلمها و سریالها با این موضوع مخالفت کرده و آن را حرام دانستهاند. در مقابل، تعدادی از فقها مانند سید علی سیستانی و سید علی خامنهای با شرط حفظ شأن شخصیت دینی و عدم هتک وجه آنان، تصویرگری چهره آنان را بلا مانع دانستهاند. | مقدس بودن شخصیتهای دینی در بین پیروان ادیان تا حدی است که در بسیاری از مواقع نمایش چهرههای این اشخاص را برنمیتابند؛ به همین دلیل فیلمسازان در نمایش این چهرهها از افکتهای نور و مانند آن استفاده میکنند. در این میان، بسیاری از فقها به دلیل امکان وهن شخصیتهای دینی با نمایش چهره آنها در فیلمها و سریالها با این موضوع مخالفت کرده و آن را حرام دانستهاند. در مقابل، تعدادی از فقها مانند سید علی سیستانی و سید علی خامنهای با شرط حفظ شأن شخصیت دینی و عدم هتک وجه آنان، تصویرگری چهره آنان را بلا مانع دانستهاند. |