کاربر:Abbasi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخهها
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) (اصلاح تا ساختار کتاب) |
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۲۲: | خط ۲۲: | ||
ساختار کتاب بهگونهای است که مطالب در فصلهای مختلف تکرار شده است. علاوه بر این، بخشی از متن کتاب، مطالبی است که ارتباط مستقیمی با موضوع کتاب ندارد؛ به عنوان مثال: جایگاه زن در اسلام، تاریخچه ارتباط و تأثیر متقابل عرب جاهلی با یهود، بررسی انتساب کتاب اختصاص به شیخ مفید، تعاریف متعدد واژگان و اصطلاحات از منابع مختلف و... که حجم زیادی از کتاب را فرا گرفته است. | ساختار کتاب بهگونهای است که مطالب در فصلهای مختلف تکرار شده است. علاوه بر این، بخشی از متن کتاب، مطالبی است که ارتباط مستقیمی با موضوع کتاب ندارد؛ به عنوان مثال: جایگاه زن در اسلام، تاریخچه ارتباط و تأثیر متقابل عرب جاهلی با یهود، بررسی انتساب کتاب اختصاص به شیخ مفید، تعاریف متعدد واژگان و اصطلاحات از منابع مختلف و... که حجم زیادی از کتاب را فرا گرفته است. | ||
== | ==اصل عدم ولایت در قضاوت== | ||
بررسی فقهی شرط مرد بودن در قضاوت، مبتنی بر [[اصل عدم ولایت]] است که دو تبیین فقهی درباره آن وجود دارد: | |||
#گروهی برآنند که با استناد به ادله کلامی، تنها خداوند و کسانی که خدا تعیین میکند حق حاکمیت دارند. بهگفته نویسنده کتاب، فقیهانی مانند [[شیخ طوسی]] نیز شاید بر همین اساس، نبود دلیل بر قضاوت زنان را دال بر عدم جواز دانستهاند. | |||
#گروهی دیگر با اتکا به آزادی فطری انسان، برآنند که تصرفهای تحمیلی و محدودکننده آزادی قابل پذیرش نیست، و بر اساس این اصل، جواز قضاوت بر دیگران نیازمند دلیل است (ص۵۹-۶۱). | |||
نویسنده در این باره به مدعایی اشاره کرده که بر اساس آن، اصل عدم ولایت مربوط به دوره ارباب-رعیتی بوده و با تغییر ماهوی حکومتها، جایگاه خود را از دست داده است. وی در ادامه این مدعا را نقد میکند: اولاً ولایت، بر اساس نگاه توحیدی، مختص خداوند است، و ثانیاً اصل عدم ولایت با اصول دیگری مانند [[اصل عدم سلطنت]] و [[اصل عدم نفوذ تصرفات]] پشتیبانی میشود و تغییر ماهیت حکومتها تأثیری در آن ایجاد نمیکند (ص۶۱-۶۳). | |||
==آیات مورد استناد برای عدم جواز قضاوت زن == | ==آیات مورد استناد برای عدم جواز قضاوت زن == |