دیه زن (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخهها
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{منابع مطالعاتی}} | {{منابع مطالعاتی}} | ||
[[دیه زن]] طبق نظر مشهور فقها نصف دیه مرد است. کتاب و سنت از مستندات این قول مشهور است. با | [[دیه زن]] طبق نظر مشهور فقها نصف دیه مرد است. کتاب و سنت از مستندات این قول مشهور است. در دوران معاصر و با رشد نقش حضور سیاسی و اقتصادی و اجتماعی زنان در جامعه، بحثهای حقوق بشری و .... نصف بودن دیه زن حکمی چالشی به حساب میآید. از نقدهایی که به این حکم وارد شده میتوان به مخالفت با عدالت اشاره کرد. در قانون مجازات اسلامی ایران دیه زن برابر با دیه مرد است اما مبلغ مابه التفاوت را دولت اسلامی پرداخت میکند. | ||
باتوجه به قرار گیری عدل در میان اصول اولیه دین و عدالت محوری به عنوان قانونی عام در اسلام، تفاوت دیه زن و مرد چگونه قابل توجیه است؟ آیا میتوان ادعا کرد این حکم با توجه به شرائط زمان شارع وضع شده است؟ آیا در قراردادهای بیمه امکان تعهد پرداخت بیشتر از دیه شرعی وجود دارد؟ در این صفحه انواع منابع مطالعاتی با رویکرد فقهی و حقوقی درباره دیه زن | از این رو فقه معاصر به دنبال پاسخ سؤالات ذیل است: باتوجه به قرار گیری عدل در میان اصول اولیه دین و عدالت محوری به عنوان قانونی عام در اسلام، تفاوت دیه زن و مرد چگونه قابل توجیه است؟ آیا میتوان ادعا کرد این حکم با توجه به شرائط زمان شارع وضع شده است؟ آیا در قراردادهای بیمه امکان تعهد پرداخت بیشتر از دیه شرعی وجود دارد؟ آیا تفاوت نقش اقتصادی زنان در زمان شارع و عصر حاضر در حکم مسأله تأثیر دارد؟ | ||
از فقهای معاصر آقای [[یوسف صانعی]] با بیان دلایلی قائل به تساوی دیه زن و مرد است. | |||
در این صفحه انواع منابع مطالعاتی با رویکرد فقهی و حقوقی درباره دیه زن جمعآوری شده است. | |||
==کتابها== | ==کتابها== |