کاربر:Ma.sultanmoradi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخهها
خط ۱۱۶: | خط ۱۱۶: | ||
این مقاله پیشتر در [[فصلنامه حقوق اسلامی]] (شماره ۳، دی ۱۳۸۳ش) منتشر شده است. [http://hoquq.iict.ac.ir/article_22653_cb568e57dd89d4a67f783e2baa7ffb27.pdf مقاله را اینجا ببینید.] | این مقاله پیشتر در [[فصلنامه حقوق اسلامی]] (شماره ۳، دی ۱۳۸۳ش) منتشر شده است. [http://hoquq.iict.ac.ir/article_22653_cb568e57dd89d4a67f783e2baa7ffb27.pdf مقاله را اینجا ببینید.] | ||
'''اصل اولی در گفتار و رفتار معصومان''' | |||
نویسنده این مقاله حسنعلی علیاکبریان است. این مقاله در پاسخ به این پرسش است که اصل اولی در گفتار و رفتار معصوم چیست. آیا این دو مستند فقهی دلالت بر احکام ثابت دارد یا متغیر؟ در این زمینه، نویسنده چهار قول را بررسی میکند: (۱) هیچ گونه اصل اوّلی وجود ندارد، (۲) اصل اوّلی ثبات است، (۳) اصل اولی تغییر است، (۴) بسته به شأن امام در زمان انجام فعل یا گفتار، اصل اولی متفاوت است. علیاکبریان در نهایت استدلال میکند که اگر فعل معصوم در مقام تبیین دین باشد مستند احکام ثابت فقه خواهد بود؛ اما اگر فعلی که از معصوم صادر شده است در مقام دیگری - همچون مقام حکومت، قضاوت یا شئون شخصی - باشد حکمی موقت و متغیر است. این مقاله پیشتر در فصلنامه قبسات (شماره ۳۲، ۱۳۸۳ش) منتشر شده است. | نویسنده این مقاله حسنعلی علیاکبریان است. این مقاله در پاسخ به این پرسش است که اصل اولی در گفتار و رفتار معصوم چیست. آیا این دو مستند فقهی دلالت بر احکام ثابت دارد یا متغیر؟ در این زمینه، نویسنده چهار قول را بررسی میکند: (۱) هیچ گونه اصل اوّلی وجود ندارد، (۲) اصل اوّلی ثبات است، (۳) اصل اولی تغییر است، (۴) بسته به شأن امام در زمان انجام فعل یا گفتار، اصل اولی متفاوت است. علیاکبریان در نهایت استدلال میکند که اگر فعل معصوم در مقام تبیین دین باشد مستند احکام ثابت فقه خواهد بود؛ اما اگر فعلی که از معصوم صادر شده است در مقام دیگری - همچون مقام حکومت، قضاوت یا شئون شخصی - باشد حکمی موقت و متغیر است. این مقاله پیشتر در فصلنامه قبسات (شماره ۳۲، ۱۳۸۳ش) منتشر شده است. | ||
[http://qabasat.iict.ac.ir/article_17301_7aa96c140a1a618a3710e43bebb446ab.pdf مقاله را اینجا ببینید.] | [http://qabasat.iict.ac.ir/article_17301_7aa96c140a1a618a3710e43bebb446ab.pdf مقاله را اینجا ببینید.] |