کاربر:Ma.sultanmoradi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخهها
خط ۴۴: | خط ۴۴: | ||
===نقد نظریه حداقلی در قلمرو فقه=== | ===نقد نظریه حداقلی در قلمرو فقه=== | ||
[[علی ربانی گلپایگانی]] در این مقاله به ادعای عدم توانایی فقه در پاسخگویی به تمام نیازهای بشر پاسخ دهد. بر اساس نظریه [[دین حداقلی]]، شرایع الهی به بیان حداقلها اکتفا کردهاند و حداکثرها را به عقل بشر واگذار کردهاند. ربانی گلپایگانی معتقد است که فقه اسلامی حداکثری است و در مسائلی همچون روابط اجتماعی جامعیت و پویایی دارد. عقل و دانش بشری نیز صرفاً ابزرا تعیین و تخشخیص موضوعات احکام و همچنین یافتن راهارهای مناسب برای استنباط احکام دینی هستند. | [[علی ربانی گلپایگانی]] در این مقاله به ادعای عدم توانایی فقه در پاسخگویی به تمام نیازهای بشر پاسخ دهد. بر اساس نظریه [[دین حداقلی]]، شرایع الهی به بیان حداقلها اکتفا کردهاند و حداکثرها را به عقل بشر واگذار کردهاند. ربانی گلپایگانی معتقد است که فقه اسلامی حداکثری است و در مسائلی همچون روابط اجتماعی جامعیت و پویایی دارد. عقل و دانش بشری نیز صرفاً ابزرا تعیین و تخشخیص موضوعات احکام و همچنین یافتن راهارهای مناسب برای استنباط احکام دینی هستند. | ||
این مقاله پیشتر در فصلنامه قبسات (شماره 28، دی 1382ش) منتشر شده است. [http://qabasat.iict.ac.ir/article_17232_082890ac92a913bb9e1c4e31a0f82ed1.pdf مقاله را اینجا ببینید.] | |||
===مذاق شریعت=== | ===مذاق شریعت=== | ||
مقاله مذاق شریعت، نوشته محمود حکمتنیابرگرفته از رساله ایشان با عنوان «فقه و حقوق خانواده و فلسفه آن» است. او در این مقاله از چیستی [[مذاق شریعت]] را بحث میکند و نمونههایی از استناد به مذاق شریعت را برمیشمرد. سپس برخی شیوههای دستیابی به مذاق شریعت ( [[اولویتبندی احکام]]، مجموع احکام، آثار احکام، روش عقلی، صفات شارع و...) بررسی میکند و پس از آن اعتبار مذاق شریعت و راههای به دست آوردن آن را میسنجد. | مقاله مذاق شریعت، نوشته محمود حکمتنیابرگرفته از رساله ایشان با عنوان «فقه و حقوق خانواده و فلسفه آن» است. او در این مقاله از چیستی [[مذاق شریعت]] را بحث میکند و نمونههایی از استناد به مذاق شریعت را برمیشمرد. سپس برخی شیوههای دستیابی به مذاق شریعت ( [[اولویتبندی احکام]]، مجموع احکام، آثار احکام، روش عقلی، صفات شارع و...) بررسی میکند و پس از آن اعتبار مذاق شریعت و راههای به دست آوردن آن را میسنجد. |