کاربر:Salehi/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخهها
خط ۷۷: | خط ۷۷: | ||
==تطبیق با نصوص و مسائل دینی== | ==تطبیق با نصوص و مسائل دینی== | ||
یکی از اهداف مهم [[فلسفه اسلامی]] و یکی از دغدغههای [[حکیمان مسلمان]] تطبیق [[آموزههای اسلامی]] با نظریههای فلسفی است. بر این اساس [[فلاسفه]] برخی از آموزههای دینی را با مبحث افلاک پیوند دادهاند، ازجمله: ۱. تطبیق برخی آیات قرآن کریم چون «کلٌّ فی فَلَک یسْبَحُونَ»<ref>(انبیاء، ۳۳؛ ← زمانی، اخترشناسان، ۱۹۰؛ حسینی اردکانی، مرآت الأکوان، ۳۲۱ ـ ۳۲۲.)</ref> و «أَوْحى فی کلِّ سَماءٍ أَمْرَها» (فصلت، ۱۲) بر اینکه فلک دارای نفس است؛<ref>(فخر رازی، المباحث المشرقیه، ۲/۱۰۲.)</ref> نیز آیه «فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ الْجَوارِ الْکنَّسِ» (تکویر، ۱۵ ـ ۱۶) که مربوط به پنج ستاره متحیر است؛<ref>(فخر رازی، یواقیت العلوم، ۲۳۳؛ انواری و دادبه، نظریه افلاک و تأثیر آن بر فلاسفه اسلامی، ۷۲ ـ ۷۳.)</ref> ۲. تطبیق افلاک با جایگاه کتاب محو و اثبات؛<ref>(شیخ اشراق، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ۳/۱۷۷؛ سبزواری، شرح المنظومه، ۵/۲۰۹؛ سبزواری، اسرار الحکم، ۲۵۵.)</ref> ۳. چگونگی معراج جسمانی پیامبر؛<ref>(رفیعی قزوینی، غوصی در بحر معرفت، ۶۸ ـ ۶۹.)</ref> ۴. شناخت | یکی از اهداف مهم [[فلسفه اسلامی]] و یکی از دغدغههای [[حکیمان مسلمان]] تطبیق [[آموزههای اسلامی]] با نظریههای فلسفی است. بر این اساس [[فلاسفه]] برخی از آموزههای دینی را با مبحث افلاک پیوند دادهاند، ازجمله: ۱. تطبیق برخی آیات قرآن کریم چون «کلٌّ فی فَلَک یسْبَحُونَ»<ref>(انبیاء، ۳۳؛ ← زمانی، اخترشناسان، ۱۹۰؛ حسینی اردکانی، مرآت الأکوان، ۳۲۱ ـ ۳۲۲.)</ref> و «أَوْحى فی کلِّ سَماءٍ أَمْرَها» (فصلت، ۱۲) بر اینکه فلک دارای نفس است؛<ref>(فخر رازی، المباحث المشرقیه، ۲/۱۰۲.)</ref> نیز آیه «فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ الْجَوارِ الْکنَّسِ» (تکویر، ۱۵ ـ ۱۶) که مربوط به پنج ستاره متحیر است؛<ref>(فخر رازی، یواقیت العلوم، ۲۳۳؛ انواری و دادبه، نظریه افلاک و تأثیر آن بر فلاسفه اسلامی، ۷۲ ـ ۷۳.)</ref> ۲. تطبیق افلاک با جایگاه کتاب محو و اثبات؛<ref>(شیخ اشراق، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ۳/۱۷۷؛ سبزواری، شرح المنظومه، ۵/۲۰۹؛ سبزواری، اسرار الحکم، ۲۵۵.)</ref> ۳. چگونگی معراج جسمانی پیامبر؛<ref>(رفیعی قزوینی، غوصی در بحر معرفت، ۶۸ ـ ۶۹.)</ref> ۴. شناخت فرشتگان؛<ref>(میرداماد، القبسات، ۴۰۱؛ لاهیجی، گوهر مراد، ۳۳۸.)</ref> ۵. جایگاه برخی از پیامبران الهی در افلاک.<ref>(اخوانالصفاء، رسائل اخوان الصفاء و خلان الوفاء، ۳/۷۸ و ۱۴۱؛ انواری و دادبه، نظریه افلاک و تأثیر آن بر فلاسفه اسلامی، ۷۴ ـ ۷۵.)</ref> | ||
امامخمینی نیز برخی نصوص و مسائل دینی بر اساس نظریه افلاک تبیین کرده است؛ ازجمله: | امامخمینی نیز برخی نصوص و مسائل دینی بر اساس نظریه افلاک تبیین کرده است؛ ازجمله: |