الاسلام یقود الحیاة (کتاب): تفاوت میان نسخهها
جزبدون خلاصۀ ویرایش |
جز (اصلاح ارقام) |
||
خط ۶۳: | خط ۶۳: | ||
* ایجاد دستگاه قضا در هر شهر برای پیگیری شکایات و اجرای احکام قضایی. | * ایجاد دستگاه قضا در هر شهر برای پیگیری شکایات و اجرای احکام قضایی. | ||
===مقایسه بین قانون حکومت در اسلام و نحلههای جدید اجتماعی دیگر=== | ===مقایسه بین قانون حکومت در اسلام و نحلههای جدید اجتماعی دیگر=== | ||
نویسنده معتقد است حکومت اسلامی از ناحیه شکلگیری و پیدایش تاریخی آن، نظریاتی چون قوه و تغلب، واگذاری الهی حکومت به مستکبران، عقد اجتماعی و توسعه حکومت از خانواده را رد میکند و همچنین معتقد است حکومت زاییده انبیاست و از ابتدای حیات بشری با ایشان بوده است. از ناحیه وظیفهء حکومت، اسلام مسلک فردگرایی و سوسیالسیم را رد میکند و معتقد است وظیفه حکومت اجرای شریعت آسمانی است که بین فرد و جامعه تعادل ایجاد میکند. وی اذعان دارد اسلام از جامعه حمایت میکند البته نه جامعهای که در تعریف هگل است که به معنای حمایت در مقابل فرد باشد بلکه جامعهای که از آحاد افراد تشکیل شده است. از ناحیه ظاهر حکومت، قانون باید به بهترین وجه رعایت شود چرا که شریعت به نحو مساوی بر همگان حکومت دارد. اسلام نظام تملیکی، نظام فردی و حکومت اشرافی را نفی میکند و طرحی که دارای نکات مثبتی از نظام دموکراتیک با تفاوتهایی اسلام دوستانه است را ارائه میدهد. نظام اسلامی از ناحیه تعیین روابط بین مسئولین شبیه نظام ریاست جمهوری است لکن نه به نحوی که مقام اجرایی جدا از مقام قانونگذار باشد.(ص۲۴- | نویسنده معتقد است حکومت اسلامی از ناحیه شکلگیری و پیدایش تاریخی آن، نظریاتی چون قوه و تغلب، واگذاری الهی حکومت به مستکبران، عقد اجتماعی و توسعه حکومت از خانواده را رد میکند و همچنین معتقد است حکومت زاییده انبیاست و از ابتدای حیات بشری با ایشان بوده است. از ناحیه وظیفهء حکومت، اسلام مسلک فردگرایی و سوسیالسیم را رد میکند و معتقد است وظیفه حکومت اجرای شریعت آسمانی است که بین فرد و جامعه تعادل ایجاد میکند. وی اذعان دارد اسلام از جامعه حمایت میکند البته نه جامعهای که در تعریف هگل است که به معنای حمایت در مقابل فرد باشد بلکه جامعهای که از آحاد افراد تشکیل شده است. از ناحیه ظاهر حکومت، قانون باید به بهترین وجه رعایت شود چرا که شریعت به نحو مساوی بر همگان حکومت دارد. اسلام نظام تملیکی، نظام فردی و حکومت اشرافی را نفی میکند و طرحی که دارای نکات مثبتی از نظام دموکراتیک با تفاوتهایی اسلام دوستانه است را ارائه میدهد. نظام اسلامی از ناحیه تعیین روابط بین مسئولین شبیه نظام ریاست جمهوری است لکن نه به نحوی که مقام اجرایی جدا از مقام قانونگذار باشد.(ص۲۴-۲۶) | ||
==تصویری از اقتصاد جامعه اسلامی== | ==تصویری از اقتصاد جامعه اسلامی== |