اعتبار رأی اکثریت در حکومت: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۷: خط ۱۷:


==قائلان و دلایل==
==قائلان و دلایل==
همزمان با نهضت مشروطه در ایران و ورود مفاهیم نوپدید به جوامع مسلمان و شیعی، مفهوم رأی اکثریت نیز مورد ارزیابی فقهای شیعه در دوره معاصر قرار گرفت. [[محمدحسین غروی نائینی]] در کتاب [[تنبیه الامه و تنزیه المله]]، شیخ اسماعیل محلاتی در رساله اللئالی المربوطه فی بیان وجوب المشروطه، [[حسینعلی منتظری]] در کتاب [[دراسات فی ولایة الفقیه و فقه الدولة الاسلامیة]]، [[محمدهادی معرفت]] در کتاب جامعه مدنی، [[نعمت الله صالحی نجف‌آبادی]] در کتاب ولایت فقیه حکومت صالحان، [[سید کاظم حسینی حائری]] در کتاب ولایة الأمر فی عصر الغیبة‌ و [[محمد سند بحرانی]] در کتاب أسس النظام السیاسی عند الإمامیة‌ ازجمله فقهایی هستند که به اعتبار رأی اکثریت در مسائل حکومتی باور دارند.
باورمندان به حجیت و مشروعیت رأی اکثریت در سامان‌دهی به امور حکومتی، برای مستندسازی نظریه خود چند دلیل ارائه کرده‌اند که در دو دسته دلایل عقل و نقلی تقسیم‌بندی می‌شود:
باورمندان به حجیت و مشروعیت رأی اکثریت در سامان‌دهی به امور حکومتی، برای مستندسازی نظریه خود چند دلیل ارائه کرده‌اند که در دو دسته دلایل عقل و نقلی تقسیم‌بندی می‌شود:


خط ۳۵: خط ۳۷:
==پانویس==
==پانویس==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
==منابع==