فقه معاصر:پیش‌نویس اهدای تخمک: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۲۹: خط ۲۹:
نظریه سوم : تفصیل بین موردی که زن صاحب تخمک همسر دیگر مرد صاحب اسپرم باشد (چه دائم و چه موقت ) که در این صورت جایز است  یا اینکه اجنبی باشد که در این صورت حرام است. آیات مکارم شیرازی<ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه مکارم شیرازی به نشانی makarem.ir بخش استفتائات.</ref>  و سبحانی<ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه سبحانی به نشانی tohid.ir، سؤال ۱۳۰۰.</ref>  به این نظریه تصریح کرده‌اند. البته در صورت جواز نیز باید از مقدمات حرام اجتناب شود .
نظریه سوم : تفصیل بین موردی که زن صاحب تخمک همسر دیگر مرد صاحب اسپرم باشد (چه دائم و چه موقت ) که در این صورت جایز است  یا اینکه اجنبی باشد که در این صورت حرام است. آیات مکارم شیرازی<ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه مکارم شیرازی به نشانی makarem.ir بخش استفتائات.</ref>  و سبحانی<ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت اللّه سبحانی به نشانی tohid.ir، سؤال ۱۳۰۰.</ref>  به این نظریه تصریح کرده‌اند. البته در صورت جواز نیز باید از مقدمات حرام اجتناب شود .


با توجه به ادله نظریه اول و دوم وجه تفصیل در نظریه سوم نیز روشن شد و آن اینکه در استفاده از تخمک اهدایی همسر دیگر صاحب اسپرم وجوه حرمت از جمله تولد فرزند از غیر مسیر علقه زوجیت نخواهد آمد ،لذا اخذ تخمک از همسر دیگر شوهر جایز می‌باشد و اگر تخمک اهدایی از زن اجنبیه باشد این عملیات بخاطر وجوه متقدمه حرمت جایز نمی‌باشد .
با توجه به ادله نظریه اول و دوم وجه تفصیل در نظریه سوم نیز روشن شد و آن اینکه در استفاده از تخمک اهدایی همسر دیگر صاحب اسپرم وجوه حرمت از جمله تولد فرزند از غیر مسیر علقه زوجیت نخواهد آمد ،لذا اخذ تخمک از همسر دیگر شوهر جایز می‌باشد و اگر تخمک اهدایی از زن اجنبیه باشد این عملیات بخاطر وجوه متقدمه حرمت جایز نمی‌باشد.<ref>مرتضوی، تلقیح مصنوعی در آینه فقه ص۳۹۲.</ref>
 
==پانویس==
==پانویس==
{{پانویس}}
{{پانویس}}