کاربر:Hamzeahmadi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخهها
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۸۰: | خط ۸۰: | ||
بر این اساس میتوان گفت آن دسته از فقیهانی که در حکم مجسمهسازی موجودات جاندار قائل به حرمت شدهاند، صرفاً عناوینی که در لسان ادله وارد شده را موضوع حکم قرار داده و آن را غرض شارع دانستهاند و بیشتر فقهایی که به جواز مجسمهسازی قائلند، عناوین موجود در ادله را استقلالی ندانسته و عناوین کلیتری نظیر «اضلال عن سبیل الله» و ملاکاتی چون «بتپرستی»، «حکایتگری و تشبه به فعل خالق» یا «تشبه به مشرکان» را در نظر گرفتهاند و در صورت فقدان این عناوین و ملاکات به جواز مجسمهسازی فتوا دادهاند. | بر این اساس میتوان گفت آن دسته از فقیهانی که در حکم مجسمهسازی موجودات جاندار قائل به حرمت شدهاند، صرفاً عناوینی که در لسان ادله وارد شده را موضوع حکم قرار داده و آن را غرض شارع دانستهاند و بیشتر فقهایی که به جواز مجسمهسازی قائلند، عناوین موجود در ادله را استقلالی ندانسته و عناوین کلیتری نظیر «اضلال عن سبیل الله» و ملاکاتی چون «بتپرستی»، «حکایتگری و تشبه به فعل خالق» یا «تشبه به مشرکان» را در نظر گرفتهاند و در صورت فقدان این عناوین و ملاکات به جواز مجسمهسازی فتوا دادهاند. | ||
==سایر مسائل== | |||
در کنار بحث از حکم شرعی مجسمهسازی، فقها به بررسی حکم شرعی مسائلی نظیر «خرید و فروش مجسمه» و «از بین بردن مجسمه» نیز پرداختهاند: | |||
==سایر فرقههای اسلامی== | ==سایر فرقههای اسلامی== | ||
مطابق دیدگاه مذاهب چهارگانه اهل سنت؛ یعنی مالکی، شافعی، حنفی و حنبلی، ساختن مجسمه موجودات جاندار (ذی روح) مانند انسان و حیوان حرام است.<ref>جزیری، کتاب الفقه علی المذاهب الاربعة، ۱۴۲۴ق، ج۲، ص۴۰-۴۱. | مطابق دیدگاه مذاهب چهارگانه اهل سنت؛ یعنی مالکی، شافعی، حنفی و حنبلی، ساختن مجسمه موجودات جاندار (ذی روح) مانند انسان و حیوان حرام است.<ref>جزیری، کتاب الفقه علی المذاهب الاربعة، ۱۴۲۴ق، ج۲، ص۴۰-۴۱. |