فقه معاصر:پیشنویس فقه و عرف (کتاب): تفاوت میان نسخهها
خط ۱۸۷: | خط ۱۸۷: | ||
=== یادآوری === | === یادآوری === | ||
با ختم بحث از مفاهیم و واژهها، بایسته است بدانیم ما هر چند محور مباحث را فقه و عرف قرار دادهایم و از فرق عرف و عادت، عرف و سیره، عرف و بنای عقلا و امثال آن صحبت کردیم، در متون فقهی نیز مکرر از عرف سخن به میان میآید. لیک قصد اصلی به ویژه در مباحث آینده، بیان رابطه فقه با | با ختم بحث از مفاهیم و واژهها، بایسته است بدانیم ما هر چند محور مباحث را فقه و عرف قرار دادهایم و از فرق عرف و عادت، عرف و سیره، عرف و بنای عقلا و امثال آن صحبت کردیم، در متون فقهی نیز مکرر از عرف سخن به میان میآید. لیک قصد اصلی به ویژه در مباحث آینده، بیان رابطه فقه با عرف، عادت، بنای عقلا و امثال آن است. به جز مواردی مانند اجماع و قانون - که بحث خاص خود را دارند - همه این مفاهیم در حریم بحث داخلاند و واژه «عرف» نماینده آنهاست. | ||
=== چکیده بخش یکم === | === چکیده بخش یکم === | ||
خط ۱۹۸: | خط ۱۹۸: | ||
«اجتهاد» عملی است که به انگیزه استخراج شریعت از مستندات آن صورت میگیرد. | «اجتهاد» عملی است که به انگیزه استخراج شریعت از مستندات آن صورت میگیرد. | ||
«مبنا» بر بنیانهای حکم، ملاک و مناط بر علت غایی آن؛ «محور» بر نیروی الزامآور؛ «منبع» بر اراده الاهی و سرچشمه حکم و مدرک، دلیل و سند اطلاق میگردد. | «مبنا» بر بنیانهای حکم، ملاک و مناط بر علت غایی آن؛ «محور» بر نیروی الزامآور؛ «منبع» بر اراده الاهی و سرچشمه حکم و مدرک، دلیل و سند اطلاق میگردد. اجتهاد به اقسام ملاکزدا،ملاکزا، ملاکگرا و مدرکگرا تقسیم میگردد. | ||
«عادت» در استعمال معروفش بر امور نهاده شده در نفوس آدمیان که بر اساس آن زیست میکنند و از اقبال اندیشهها و فطرتهای سالم برخوردار است، اطلاق میگردد. | «عادت» در استعمال معروفش بر امور نهاده شده در نفوس آدمیان که بر اساس آن زیست میکنند و از اقبال اندیشهها و فطرتهای سالم برخوردار است، اطلاق میگردد. |