کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
 
(۷۳۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
==کتاب‌ها==
'''تکلم عیسی(ع) در گهواره''' سخن‌گفتن اعجازگونه [[عیسی(ع)]] در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام [[زنا]] از [[حضرت مریم(س)|مادرش]] و اعلام [[نبوت|مقام نبوتی]] است که [[خدا|خدای متعال]] برای او در نظر گرفته بود.<ref>صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».</ref> قرآن در سه آیه [[آیه ۴۶ سوره آل‌عمران|۴۶ آل‌عمران]]، [[آیه ۱۱۰ سوره مائده|۱۱۰ مائده]] و [[آیه ۲۹ سوره مریم|۲۹ مریم]] به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.<ref>قرآن کریم.</ref>
===فارسی===
#خرید و فروش اسکناس بررسی فقهی، احمدعلی یوسفی، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،چاپ اول، ۱۳۸۹ش.
#خ‍ری‍د و ف‍روش‌ اس‍ک‍ن‍اس‌، م‍ح‍م‍د ب‍ی‍س‍ت‍ون‍ی‌، ه‍م‍گ‍ام‍ان‌ چاپ، چاپ اول، ۱۳۷۸ش.


===عربی===
به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد  ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون [[محمدهادی معرفت]] در [[التمهید فی علوم القرآن (کتاب)|کتاب التمهید]] معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است.  او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.</ref> معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.</ref>همچنین [[سید احمدخان هندی]] مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.<ref>کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.</ref>
#الأوراق النقدية حقيقتها وحكمها في الفقه الإسلامي، أحمد بن صالح بن علي بافضل، الطبعة الاولی، ۲۰۰۷م. [https://www.noor-book.com/book/internal_download/dd187b364077e86d97f8201090a1626c/3/358dbfcfe55fe044265bf1178fa554b9/ZDdmMjMwZTk5NDIzNThhYmNhY2E3ZmJlNmQ2NzcxNTRmYzhiNGMxNDQ3OTc4YjIwMGNkNzA4NmEyMTY0NWZiYWE3N2MwNjgzY2IzZDdhODI1YWI5ZGE3MzE5YTY1MjM3Mjg1YWUxNDAxNjYyYmY4NmNlNDM0NDQ2ZjM4MzhhYzFCbExmYUpweGNnU3ZqT0FCTm5IaTZuY3E3bUhRRjR6ZkNIbHVTVkczQXFwZEFsak5XKzVnYjRoTUFOQ1o3OHNG کتاب را از اینجا بخوانید.]


==مقاله‌ها==
بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ [[سوره مریم]] عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به [[نماز][[زکات]] و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر [[قرآن]] این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.<ref>مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.</ref>
===فارسی===
#بیع اسکناس، فخرالدین اصغری‌آق‌مشهدی ، حسین بهرامی، فصلنامه مطالعات حقوق تطبیقی، دوره ۷، شماره ۱۳، ۱۳۹۵ش. [https://law.tabrizu.ac.ir/article_6693_897705acb9f58ad75e121e431c889668.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#بررسی فقهی خرید و فروش پول اعتباری(اسکناس)، احمدعلی یوسفی، مجله فقه و حقوق، سال سوم، شماره ۱۲، بهار ۱۳۸۶ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/360405/8B8144CAB0DE0FEACFA6C59635C2CA05.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مقاله را از اینجا بخوانید.]
#پول‌های کاغذی، سیدمحسن خرازی، مجله فقه اهل‌بیت‌ع، شماره ۴۷، پاييز ۱۳۸۵ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/214577 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#پول و پرسشهای جدید فقهی، عبدالرضا ایزدپناه، مجله فقه اهل‌بیت‌ع، شماره ۷، ۱۳۷۵ش.


===عربی===
 
==پایان‌نامه‌ها==
 
===فارسی===
==پانویس==
===عربی===
{{پانویس}}
==سایر منابع==
 
#شرح فقه المعاملات المالية المعاصرة الأوراق النقدية، موقع جامع شیخ الاسلام ابن تیمیة. [https://taimiah.net/index.aspx?function=item&id=923&node=2453 متن را از اینجا بخوانید.]
==منابع==
{{منابع}}
 
* [https://sadeghitehrani.com/?speech=thematic-tafsir-213 شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره]، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله‌العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی.

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۵۶

تکلم عیسی(ع) در گهواره سخن‌گفتن اعجازگونه عیسی(ع) در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام زنا از مادرش و اعلام مقام نبوتی است که خدای متعال برای او در نظر گرفته بود.[۱] قرآن در سه آیه ۴۶ آل‌عمران، ۱۱۰ مائده و ۲۹ مریم به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.[۲]

به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون محمدهادی معرفت در کتاب التمهید معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.[۳] معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.[۴]همچنین سید احمدخان هندی مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.[۵]

بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ سوره مریم عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به نماز، زکات و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر قرآن این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.[۶]


پانویس

  1. صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».
  2. قرآن کریم.
  3. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.
  4. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.
  5. کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.
  6. مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.

منابع