کاربر:Reyhani/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Reyhani (بحث | مشارکت‌ها)
Reyhani (بحث | مشارکت‌ها)
 
(۸۹ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
فقه اجتماعی (منابع مطالعاتی)
خمس در زمان غیبت   


[[فقه اجتماعی]] در متون معاصر فقهی به معنای احکام مرتبط با اجتماع است که به امور اجتماعی مانند امنیت اجتماعی، روابط اقتصادی افراد با یکدیگر، کنترل بازار، ساخت و ساز شهری، مدیریت حمل و نقل و مسائلی از این دست می‌پردازد. همچنین فقه اجتماعی از سوی برخی صاحبنظران به عنوان نوعی نگاه کل‌نگر به ابواب فقهی تبیین شده که بر استنباط تمام احکام فقهی تاثیرگذار است؛ مطابق این دیدگاه فقه اجتماعی نوعی نگاه به استنباط است و به بخشی از احکام اختصاص ندارد. در بررسی فقه اجتماعی پرسش‌های پیش روی پژوهشگران از این قبیل است: فقه اجتماعی به لحاظ روش استنباط چه تفاوتی با فقه فردی دارد؟ آیا اجتماعی بودن امور بر درک و استنباط حکم آنها تاثیرگذار است یا احکام جمعی مانند احکام فردی استنباط می‌شوند؟ متعلق تکلیف در فقه اجتماعی شخص مکلف است یا جامعه مسلمین؟ داده‌های علوم اجتماعی چه جایگاهی در فقه اجتماعی دارند؟ رابطه فقه سیاسی و فقه اجتماعی چگونه است؟ آیا احکام فقه اجتماعی بر فقه فردی اولویت دارد؟ 
'''خمس در زمان غیبت''' از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. مال حاصل از خمس در یک تقسیم کلی به سهم سادات و سهم امام تقسیم می گردد که در خصوص آن در زمان غیبت امام معصوم دیدگاه های مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. پرداخت مستقیم به مستحقان، پرداخت با صلاحدید مجتهد، پرداخت به مجتهد جامع الشرایط و پرداخت به ولی فقیه از جمله اقوالی است که در خصوص سهم سادات مطرح شده است. در خصوص سهم امام نیز نظراتی همانند حلیت برای شیعیان، ساقط شدن پرداخت سهم سادات، وجوب حفظ آن تا ظهور امام، پرداخت بعنوان صدقه و وجوب پرداخت به ولی فقیه از جمله دیدگاه های مطرح شده در خصوص سهم امام در زمان غیبت است. در مقاله پیش رو به طور خلاصه به خمس و جایگاه آن در عصر غیبت پرداخته شده است
==جایگاه مساله در فقه معاصر==


== کتاب‌ها ==
با غیبت امام دوازدهم شیعیان از سال 329 ه.ق تا کنون مسائل مرتبط با امامت مانند نظام مالی و وجوهات شرعی که در زمان حضور به امام پرداخت میشود، محل بحث و گفتگو فقیهان و صاحب‌‌نظران قرار گرفته است.از نظرگاه فقه معاصر اهمیت مساله در این است که وظیفه افراد جامعه نسبت به فریضه خمس چگونه است و همچنین در نگاه کلان، نظام مالی جامعه اسلامی چگونه ترسیم شده و وجوهات شرعی نظیر خمس با ساختارهای جدید مالی مانند مالیات بر درآمد چه مناسباتی برقرار می کنند. 
=== فارسی ===
==مفهوم شناسی ==
# درآمدی بر فقه اجتماعی، محمدباقر ربانی و قاسم ابراهیمی‌پور و سعید مقدم و محمدرضا ضمیری و حسن غفاری‌فر و محدصادق ربانی، قم، نشر [[مرکز فقهی ائمه اطهار]]، ۱۴۰۰ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/00/1400415194.pdf فهرست مطالب کتاب]
به لحاظ مفهومی منظور از خمس یک پنجم درآمد و منظور از زمان غیبت دوران غیبت امام معصوم است.خمس در زمان غیبت از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. .ک انفال / ۴۱ و وسایل الشیعه، ۱۴۰۹ق، ج۹، کتاب الخمس)
# فقه اجتماعی، محمدجواد ارسطا و محمد مهدی‌فر، قم، نشر مکث اندیشه، ۱۳۹۹ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/99/99b08918.pdf فهرست مطالب کتاب]
===غیبت صغری===
# فقه عفاف جنسی: فقه اجتماعی، حسین بستان، تهران، نشر [[پژوهشگاه حوزه و دانشگاه]]، ۱۳۹۹ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/99/99616937.pdf فهرست مطالب کتاب]
پس از  شهادت امام حسن عسگری در سال..، امام دوازدهم به مدت 260 ه.ق سال در میان مردم حضور داشت و پس از آن از سال تا سال غیبت نمود مردم به طور مستقیم به ایشان دسترسی نداشتند. در این وهله ارتباط امام با مردم از طریق نواب خاص ایشان صورت می گرفت. این دوره در مقایسه به دوران غیبت کبری کوتاه تر است و از همین رو غیبت صغری نام گرفته است.
#فقه و جامعه، محمدباقر ربانی و محمدصادق ربانی، [[مرکز فقهی ائمه اطهار]] (ع)، قم، ۱۳۹۶ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/96/96c09814.pdf فهرست کتاب]
===غیبت کبری===
# فقه اجتماعی (مصاحبه با اساتید حوزه و دانشگاه)، محمدباقر ربانی، قم، نشر مرکز فقهی ائمه اطهار، ۱۳۹۳ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/93/93403827.pdf فهرست مطالب کتاب]
پس از رحلت چهارمین نائب خاص امام دوازدهم(پاورقی) در سال 329 ه.ق دوران غیبت کبری آغاز گردیده و تا دوران کنونی ادامه یافت.() در دوران غیبت کبری مردم به طور مستقیم به امام دسترسی ندارند و همچنین نائبان خاصی از سوی ایسان معرفی نگردیده است بلکه فقها به عنوان نائب عام از سوی امام معرفی شده اند(). در دوران غیبت کبری اموری مانند خمس،وجوهات شرعی، اقامه حدود قضایی و جهاد که از نگاه فقهی مرتبط با منصب امامت است مورد بحث و بررسی فقها و صاحبنطران قرار گرفته است.  
===خمس===
خمس در زبان عربی به معنای یک پنجم هر چیز و در اصطلاح فقهی به یک پنجم درآمد حاصل از کسب اطلاق می شود که باید به مستحقین آن پرداخت گردد.()


=== عربی ===
==سهام==
# فقه الاجتماع السیاسی، کاظم قاضی‌زاده، بیروت، مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الاسلامی، ۲۰۱۰م. [https://alefbalib.com/index.aspx?pid=256&PdfID=467579 کتاب را اینجا ببینید]
مال حاصل از فریضه خمس بر اساس آیه ۴۱ سوره انفال و تفسیر آن، به شش گروه اختصاص یافته است: خدای تعالی، پیامبر اسلام، امام معصوم، و سادات نیازمند که سه گروه فقرا، ایتام و در راه ماندگان را در برمی‌گیرد. با این وجود از آنجا که علاوه بر سهم امام، سهم خدا و رسول نیز در اختیار امام است می‌توان گفت در مجموع خمس به دو قسم کلی شامل سهم امام و سهم سادات تقسیم می‌گردد.
# الفقه الاجتماع، محمد حسینی شیرازی، قم، نشر سیدالشهدا (ع)، ۱۳۶۱ش. [https://ketab.ir/book/d172a296-9ff0-49db-9b96-0905e232f129 فهرست مطالب کتاب]
===سهم سادات===
 
از میان دو سهم خمس، مالکیت سهم سادات چه در زمان حضور امام و چه در زمان غیبت به سادات نیازمند شیعه اختصاص دارد. با این وجود در خصوص مصارف سهم سادات در زمان غیبت اقوال مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. برخی مانند کاشف‌الغطا بر آنند که سهم سادات را می‌توان در زمان غیبت به طور مستقیم به مستحقین آن پرداخت نمود.(کشف الغطا ج۴. ص۲۱۵ و بحوث فقهیه هامه ناصر مکارم شیرازی ج۱ ص۱۳۱٫۱۳۲)، برخی دیگر مانند سید محسن حکیم برآندد که به اقتضای قاعده احتیاط، اذن مجتهد جامع الشرایط برای پرداخت سهم سادات لازم است. (شرح عروه ج ۹ ص۵۸۶) همچنین امام خمینی و برخی شاگردان ایشان برآنند که سهم سادات همانند سهم امام از منابع مالی حکومت اسلامی است و صرف آن باید با صلاحدید ولی فقیه انجام پذیرد. (تحرير الوسيلة، امام خمینی، ج۱‌، ص: ۳۶۶. و منتظری کتاب الخمس ص۳۴۴)
== مقاله‌ها ==
===سهم امام===
=== فارسی ===
در خصوص مالکیت سهم امام در عصر غیبت دیدگاه های متفاوتی از سوی فقها مطرح شده است. حلیت سهم امام برای شیعیان(بحرانی حدائق/ج۱۲/ ۴۴۸وصیت به حفظ آن به‌طور نسل به نسل تا ظهور امام(المقنعة، للشيخ المفيد، ص۲۸۵) و صدقه دادن آن به عنوان مال مجهول المالک(نجفی،جواهر ج۱۶ ص: ۱۷۷.) از جمله نظراتی است که درباره سهم امام در زمان غیبت از سوی فقها مطرح شده است. از میان فقهای معاصر آیت الله خویی پس از نقد آراء مختلف درباره مالکیت سهم امام در زمان غیبت، مصرف آن را در اموری که مورد رضایت امام باشد مانند مصالح عامه و تقویت امور دینی و حوزه‌های علمیه صحیح دانسته و اذن مجتهد جامع الشرایط را برای تصرف در سهم امام لازم دانسته است. (موسوعة الإمام الخوئي، ج۲۵‌، ص: ۳۳۰)
# بررسی دلایل اجتماعی بودن فقه شیعه، مسعود محمدی و عبدالجبار زرگوش نسب و کریم کوخائی زاده، ماهنامه جامعه‌شناسی سیاسی ایران، دوره ۵، شماره ۱۲، ۱۴۰۱ش. [http://jou.spsiran.ir/article_157575.html مقاله را اینجا ببینید]
همچنین سید محمد بحرالعلوم از فقهای معاصر بر آن است که در زمان غیبت امام، ولی فقیه نسبت به سهم امام بر دیگران اولویت دارد. ()
# ظرفیت‌های اجتماعی فقه با تأکید بر آرای [[امام خمینی]] (قدس‌سره) و [[آیت‌الله خویی]]، محمدباقر ربانی، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، دوره ۱۲، شماره ۴، ۱۴۰۰ش. [http://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/477 مقاله را اینجا ببینید]
==خمس و حکومت ==
# ظرفیت‌های مکتب فقهی امام خمینی در تولید فقه اجتماعی، محمدباقر ربانی، [[دوفصلنامه فقه و اجتهاد]]، دوره ۸، شماره ۱۵، ۱۴۰۰ش. [http://mags.markazfeqhi.com/article_252478.html مقاله را اینجا ببینید]
امام خمینی و جمعی از فقهای معاصر برآنند است که خمس ملک شخص امام نیست بلکه وجه الاماره و مربوط به منصب امام است و در زمان غیبت به ولی فقیه اختصاص دارد. همچنین از این حیث فرقی میان سهم سادات و سهم امام وجود ندارد. از جمله دلائل ایشان بر این مطلب آن است که خمس بر تمام درآمد جامعه اسلامی قرار داده شده و وجوب آن به رفع نیاز از سادات مقید نگردیده است؛ در حالی که اگر غرض از جعل خمس رفع نیاز سادات بود، خمس درآمد یک بازار از بازارهای مسلمین کافی بود. بنابراین خمس از منابع حکومت اسلامی و برای پاسخگویی به مخارج حکومت است و رفع نیاز از سادات نیز یکی از وظایف حاکم اسلامی است. (کتاب البیع ج۲ ص۶۶۴ و۶۵۳) این دیدگاه از سوی برخی دیگر از فقها مانند شهید صدر، سید محمود شاهرودی، محمد مومن و حسینعلی منتظری طرح گردیده است..
# ابعاد ورود اندیشهٔ اجتماعی به شریعت و فقه، حسین اژدری‌زاده، فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی، شماره ۲۲، ۱۴۰۰ش. [https://frh.sccsr.ac.ir/article-1-286-fa.html&sw=ابعاد+ورود مقاله را اینجا ببینید]
# درآمدی بر فقه اجتماعی از دیدگاه مکتب اجتهادی [[شهید صدر]]، سید محمدحسین حسینی، [[دوفصلنامه خانواده در آیینه فقه]]، دوره ۵، شماره ۱، ۱۳۹۹ش. [http://fka.journals.miu.ac.ir/article_5590.html مقاله را اینجا ببینید]
# گستره و روش‌شناسی فقه الاجتماع، عبدالحسین خسروپناه و مجید رجبی، [[فصلنامه فقه]]، دوره ۲۷، شماره ۱۰۱، ۱۳۹۹ش. [https://jf.isca.ac.ir/article_68886_2d226e39a87ab53e9daf7aeb7223d5d6.pdf مقاله را اینجا ببینید]
# اجتهاد شیعی و روش‌شناسی فقه اجتماعی، سید روح الله سیدی آقاملکی، فصلنامه فرهنگ پژوهش، دوره ۱۲، شماره ۳۸، ۱۳۹۸ش. [http://fpq.bou.ac.ir/article_69869.html مقاله را اینجا ببینید]
# تأثیر جامعه بر فقه با تأکید بر آرای امام خمینی قدس سره، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، محمدباقر ربانی و محسن میری و حسن غفاری‌فر، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، دوره ۱۰، شماره ۳۸، ۱۳۹۸ش. [http://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/373 مقاله را اینجا ببینید]
# مکانیزم‌ها و نظام کنترل اجتماعی بر اساس فقه امامیه، خدیجه مهدوی همپا و رضا اسلامی و محمد داوری، دوفصلنامه اسلام و علوم اجتماعی، دوره ۱۱، شماره ۲۱، ۱۳۹۸ش. [http://soci.rihu.ac.ir/article_1584.html مقاله را اینجا ببینید]
# بایسته‌های حکم‌شناسی در فقه‌الاجتماع (روش‌شناسی استنباط علم‌الاجتماع از قرآن)، تقریر سید مهدی موسوی از درس خارج فقه [[احمد مبلغی]]، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره ۲۵، ۱۳۹۷ش. [https://sccsr.ac.ir/journal/بایگانی/book/فصلنامه-علوم-انسانی-اسلامی-صدرا-شماره-7 اطلاعات مقاله]
# روش‌شناسی فقه اجتماعی از دوره تأسیس تا دوره تثبیت، محمدباقر ربانی و قاسم ابراهیمی‌پور، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، دوره ۸، شماره۳، ۱۳۹۶ش. [http://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/311 مقاله را اینجا ببینید]
# کنکاشی درفقه اجتماعی با تأکید برحکم معاملات کودک ممیز، عباسعلی سلطانی و مریم غلامی زین‌آباد و نرجس خاتون سرحدی نسب، کنفرانس ملی جهانی سازی حقوق کودکان و نوجوانان ازدیدگاه حقوقی و روانشناسی، ۱۳۹۶ش.
# کنکاشی در چیستی فقه الاجتماع، محمدحسین ملک‌زاده، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره ۲۲، ۱۳۹۶ش. [https://sccsr.ac.ir/journal/بایگانی/book/فصلنامه-علوم-انسانی-اسلامی-صدرا-شم اطلاعات مقاله]
# مقدمه‌ای بر ضرورت و روش فقه الاجتماع از منظر برخی از فقهای معاصر شیعه، سید مهدی موسوی، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره ۲۳، ۱۳۹۶ش. [https://sccsr.ac.ir/journal/بایگانی/book/فصلنامه-علوم-انسانی-اسلامی-صدرا-شم اطلاعات مقاله]
# درآمدی بر جایگاه‌شناسی فقه اجتماعی با تأکید بر دلالت‌های روش‌شناختی آن، مجتبی نامخواه، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره ۲۳، ۱۳۹۶ش. [https://sccsr.ac.ir/journal/بایگانی/book/فصلنامه-علوم-انسانی-اسلامی-صدرا-شم اطلاعات مقاله]
# درآمدی بر جایگاه‌شناسی فقه اجتماعی، احمد مبلغی، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره ۲۳، ۱۳۹۶ش. [https://sccsr.ac.ir/journal/بایگانی/book/فصلنامه-علوم-انسانی-اسلامی-صدرا-شم اطلاعات مقاله]
# تعیینات اجتماعی فقه و قانون، مجید کافی، فصلنامه دین و قانون، شماره ۱۷، ۱۳۹۶ش.
# بازخوانی فضای صدور خطابات شرعی؛ گامی به سوی فقه اجتماعی نظام‌مند، حمیدرضا تمدّن، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره ۲۳، ۱۳۹۶ش. [https://sccsr.ac.ir/journal/بایگانی/book/فصلنامه-علوم-انسانی-اسلامی-صدرا-شم اطلاعات مقاله]
# نقش‌یابی مقاصد شریعت در اصول فقه اجتماعی، علی الهی خراسانی، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره ۲۳، ۱۳۹۶ش. [https://sccsr.ac.ir/journal/بایگانی/book/فصلنامه-علوم-انسانی-اسلامی-صدرا-شم اطلاعات مقاله]
# شاخصه‌های نص گرایی در عرصه فقه اجتماعی، مصطفی دُرّی، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره ۲۳، ۱۳۹۶ش. [https://sccsr.ac.ir/journal/بایگانی/book/فصلنامه-علوم-انسانی-اسلامی-صدرا-شم اطلاعات مقاله]
# ضرورت حکومت دینی با تأکید بر حکومت‌محوری فقه اجتماعی، روح الله شاکری زواردهی و مرضیه عبدلی مسینان، فصلنامه پژوهش‌های انقلاب اسلامی، ۱۳۹۴ش. [http://www.roir.ir/issue_7991_7952.html مقاله را اینجا ببینید]
# واکاوی تاریخی عنصر نص گرایی در روش‌های فقهی امامیه و نقش آن در پیشرفت فقه نظام اجتماعی، بهنام طالبی طادی و حسین بیرشک و نوید امساکی، همایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دوره ۴(ص۴۸۵)، ۱۳۹۴ش. [https://nashr.olgou.ir/sites/default/files/mahnameh/4%20o.pdf مقاله را اینجا ببینید]
# فقه اجتماعی و کاستی‌های جدی روش، سید پیمان غنائی، فصلنامه نقد کتاب فقه و حقوق، دوره ۱، شماره ۲، ۱۳۹۴ش. [https://jlabr.faslnameh.org/article-1-61-fa.html&sw= مقاله را اینجا ببینید]
# ماهیت حق بر تأمین اجتماعی در اسلام، علیرضا میرزایی و زهرا میرزایی، فصلنامه مطالعات حقوق بشر اسلامی، شماره ۸، ۱۳۹۴ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20160828102041-9840-50.pdf مقاله را اینجا ببینید]
# فقه شیعه و سرمایهٔ اجتماعی در ایران، راضیه زارعی و نجف لک‌زایی، فصلنامه شیعه‌شناسی، دوره ۱۱، شماره ۴۳، ۱۳۹۲ش. [https://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/48913924303.pdf مقاله را اینجا ببینید]
# بایسته‌های فقه‌پژوهی در تأمین اجتماعی، حسن آقانظری و الیاس نادران و رضا حسینی، دوفصلنامه اسلام و علوم اجتماعی، دوره ۴، شماره ۸، ۱۳۹۱ش. [http://soci.rihu.ac.ir/article_1002.html مقاله را اینجا ببینید]
# نقدی بر مقاله تأثیر نگاه فردی و اجتماعی به دین در استنباط احکام فقهی، محمد عشایری، فصلنامه فقه، دوره ۱۸، شماره ۷۰، ۱۳۹۰ش. [https://jf.isca.ac.ir/article_3026.html مقاله را اینجا ببینید]
# مقدمه‌ای بر فقه اجتماعی شیعه از نگاه مقام معظم رهبری، عباسعلی مشکانی سبزواری، [[فصلنامه فقه]]، دوره ۱۷، شماره ۶۵، ۱۳۸۹ش. [https://jf.isca.ac.ir/article_3060.html مقاله را اینجا ببینید]
 
=== عربی ===
# المسئولیة الاجتماعیة و التنمیة المستدامة من المنظور الاسلامی دراسة تحلیلیة فی علم الاجتماع الدینی، ولیدة عبد سماوی حسن، مجلة نابو، المجلد ۳۲، العدد ۴۱، ۲۰۲۳م. [https://www.iasj.net/iasj/article/259916 مقاله را اینجا ببینید]
# نظریة الفقه الإجتماعی عند الإمامیة، یوسف جبار الکنانی، مجلة الکلیة الإسلامیة الجامعة، عدد۶۷، الجامعة الإسلامیة، ۲۰۲۲م.
# الفقه الاجتماعی فی السیاسة الشرعیة عند المالکیة: دراسة فی نظم الإمامة و القضاء، علی قمری، مجلة البلاغ الحضاری، عدد ۱۲، لخضر بن یحیی، ۲۰۲۲م.
# فقه الواقع الاجتماعی من خلال القرآن الکریم: الأسرة أنموذجا، نهیلة کاس، مجلة ریحان للنشر العلمی، العدد ۱۵، ۲۰۲۱م.
# التبعیة الفکریة: المفکرون العثمانیون المتأخرون بین الفقه و علم الاجتماع، مجلة تجسیر (قطرالمجلد الأول، العدد ۲، ۲۰۲۰م.[https://qspace.qu.edu.qa/bitstream/handle/10576/15531/Taj-001-001-02-2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y مقاله را اینجا ببینید]
# الإبعاد الاجتماعیة فی فقه الإمام محمد الباقر (علیه السلام)، هیفاء کاظم إسماعیل و دموع کاظم إسماعیل، مجلة القادسیة للعلوم الانسانیة، المجلد ۲۱، العدد ۱، ۲۰۱۸م. [https://www.iasj.net/iasj/article/160471 مقاله را اینجا ببینید]
# من تطبیقات فقه الاجتماع، عبدالرحمن بن عبدالقاد، مجلة البیان، عدد ۳۵۶، ۲۰۱۷م.[https://www.albayan.co.uk/MGZarticle2.aspx?ID=5706 مقاله را اینجا ببینید]
# فقه التکامل الطریق نحو فقه الاجتماع، محمد الأمین مقراوی الوغلیسی، مجلة البیان، عدد ۳۵۶، ۲۰۱۷م. [https://www.albayan.co.uk/MGZarticle2.aspx?ID=5523 مقاله را اینجا ببینید]
# مکانة التکافل الاجتماعی فی الفقه السیاسی الإسلامی، أبوالفضل شکوری، مجلة دراسات فی العلوم الإنسانیة، شماره ۲۲، ۲۰۱۵م. [https://www.sid.ir/fileserver/jf/4034114360106 مقاله را اینجا ببینید]
# أثر مسالک الفهم الاجتماعی فی المعرفة الفقهیة، عبدالامیر کاظم زاهد، مجلة مرکز الدراسات الکوفة، ۲۰۱۴م. [https://journal.uokufa.edu.iq/index.php/ksc/article/download/4702/4331 مقاله را اینجا ببینید]
# ضوابط الاستفادة من العلوم الاجتماعیة فی الاجتهاد الفقهی المعاصر، إبراهیم رحمانی و نورالدین حمادی، مجلة الدراسات و البحوث الاجتماعیة، المجلد ۳، العدد ۱، ۲۰۱۵م. [http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/6664 مقاله را اینجا ببینید]
# ثلة من مبادئ الفقه الاجتماعی الإسلامی، خالد رشید الجمیلی، مجلة الجامعة العراقیة، دوره ۱، شماره ۲۴، ۲۰۱۰م. [https://www.iasj.net/iasj/article/46850 مقاله را اینجا ببینید]
# الضمان الاجتماعی فی الفقه الإسلامی، أحمد محمد إسماعیل برج، مجلة مرکز صالح عبدالله کامل للاقتصاد الاسلامی، مجلد ۹، عدد ۲۷، ۲۰۰۵م.
# فقه الاجتماعی فی حیاة المسلمین: آخر حصون المواجهة مع الغرب، عبدالقادر ابن حرزالله، مجلة الإحیاء (الجزایر)، عدد ۸، ۲۰۰۴م. [https://www.asjp.cerist.dz/en/downArticle/92/6/1/14977 مقاله را اینجا ببینید]
# الفقه و علم الاجتماع، علی محمد حاضری، الحیاة الطیبة، العدد ۵، ۲۰۰۱م.
 
== پایان‌نامه‌ها ==
=== فارسی ===
# بررسی گستره دخالت فقه در امور اجتماعی، روح اله یوسفی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور ساری، ۱۴۰۰ش.
# تأمل فقهی در حکم تقاص با رویکرد فقه اجتماعی، مهدی عبدی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره)، ۱۴۰۰ش.
# تعامل فقه و جامعه با تأکید بر آرای امام خمینی و آیت الله خویی، محمدباقر ربانی خوراسگانی، پایان‌نامه دکتری، جامعة المصطفی العالمیة واحد تهران، ۱۳۹۸ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/1b8e948db560b06b2cee723003ffb65d پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# مصلحت و نقش آن در فقه اجتماعی زن و خانواده، سید علیرضا خشنودی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی گچساران، ۱۳۹۷ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/7e41b87d40979e8980b2f0309b0eba67 پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# بررسی اصل تحفظ و نقش آن در فقه اجتماعی زن و خانواده، رقیه حکمتی‌نیا، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی گچساران، ۱۳۹۷ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/cd999d57f6e751bad96eac59be1a1438 پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# بررسی تطبیقی مسئله رابطه دولت و ملت در اندیشه اجتماعی علامه مجلسی، نائینی و امام خمینی، حامد آزادی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، ۱۳۹۷ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/2155f28b2f802deac15c7806cbbe9cf3 پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# قلمرو فقه در زندگی اجتماعی بشر، محمدحسین بنایی خیرآبادی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه معارف اسلامی قم، ۱۳۹۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/5dd022946d7a185ae81f8af256b7034f پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# تأمین اجتماعی در فقه امامیه و بازتاب آن در قوانین موضوعهٔ ایران، محمدامین پورچنگیز، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ۱۳۹۲ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c7341b19eb7ceee7a617cdc74430a001 پایان‌نامه را اینجا ببینید]
 
=== عربی ===
# مبانی الفقه الاجتماعی فی الشریعة الإسلامیة: دراسة فی الأسس و التطبیق، فارس فضیل عطیوی عبود الکلابی، پایان‌نامه دکتری، جامعة الکوفة، ۲۰۱۷م.
== منابع دیگر ==
# گستره فقه اجتماعی در عصر غیبت، محمدتقی سهرابی‌فر، ۱۳۹۹ش. [http://ijtihadnet.ir/گستره-فقهِ-اجتماعی-در-عصر-غیبت/ لینک]
# نشست علمی جایگاه فقه در علم اجتماعی مسلمین، [[حمید پارسانیا]] و دیگران، ۱۳۹۵ش. [http://vasael.ir/fa/news/5239/جایگاه-فقه-در-علم-اجتماعی-مسلمین گزارش نشست]
# تبیین و تعریف فقه اجتماعی، پایگاه تخصصی وسائل، ۱۳۹۵ش. [http://vasael.ir/fa/news/4301/تعریف-و-تبیین-فقه-اجتماعی-و-مؤلفه‌های-جامعه-اسلامی لینک]
# درآمدی بر فقه اجتماعی، محمدجواد ارسطا. [https://smhi.ir/index.php/note/item/4862-2017-10-17-12-32-09 لینک]
# فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی، محمدجواد ارسطا و دیگران. [https://www.irna.ir/news/84642821/کرسی-فقه-سیاسی-در-آینه-فقه-اجتماعی-در-قم-برگزار-شد لینک]
# فقه الاجتماع، علی‌اکبر رشاد. [https://rashad.ir/tag/فقه-الاجتماع/ لینک]

نسخهٔ کنونی تا ‏۶ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۱۴

خمس در زمان غیبت

خمس در زمان غیبت از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. مال حاصل از خمس در یک تقسیم کلی به سهم سادات و سهم امام تقسیم می گردد که در خصوص آن در زمان غیبت امام معصوم دیدگاه های مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. پرداخت مستقیم به مستحقان، پرداخت با صلاحدید مجتهد، پرداخت به مجتهد جامع الشرایط و پرداخت به ولی فقیه از جمله اقوالی است که در خصوص سهم سادات مطرح شده است. در خصوص سهم امام نیز نظراتی همانند حلیت برای شیعیان، ساقط شدن پرداخت سهم سادات، وجوب حفظ آن تا ظهور امام، پرداخت بعنوان صدقه و وجوب پرداخت به ولی فقیه از جمله دیدگاه های مطرح شده در خصوص سهم امام در زمان غیبت است. در مقاله پیش رو به طور خلاصه به خمس و جایگاه آن در عصر غیبت پرداخته شده است.

جایگاه مساله در فقه معاصر

با غیبت امام دوازدهم شیعیان از سال 329 ه.ق تا کنون مسائل مرتبط با امامت مانند نظام مالی و وجوهات شرعی که در زمان حضور به امام پرداخت میشود، محل بحث و گفتگو فقیهان و صاحب‌‌نظران قرار گرفته است.از نظرگاه فقه معاصر اهمیت مساله در این است که وظیفه افراد جامعه نسبت به فریضه خمس چگونه است و همچنین در نگاه کلان، نظام مالی جامعه اسلامی چگونه ترسیم شده و وجوهات شرعی نظیر خمس با ساختارهای جدید مالی مانند مالیات بر درآمد چه مناسباتی برقرار می کنند.

مفهوم شناسی

به لحاظ مفهومی منظور از خمس یک پنجم درآمد و منظور از زمان غیبت دوران غیبت امام معصوم است.خمس در زمان غیبت از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. (ر.ک انفال / ۴۱ و وسایل الشیعه، ۱۴۰۹ق، ج۹، کتاب الخمس)

غیبت صغری

پس از شهادت امام حسن عسگری در سال..، امام دوازدهم به مدت 260 ه.ق سال در میان مردم حضور داشت و پس از آن از سال تا سال غیبت نمود مردم به طور مستقیم به ایشان دسترسی نداشتند. در این وهله ارتباط امام با مردم از طریق نواب خاص ایشان صورت می گرفت. این دوره در مقایسه به دوران غیبت کبری کوتاه تر است و از همین رو غیبت صغری نام گرفته است.

غیبت کبری

پس از رحلت چهارمین نائب خاص امام دوازدهم(پاورقی) در سال 329 ه.ق دوران غیبت کبری آغاز گردیده و تا دوران کنونی ادامه یافت.() در دوران غیبت کبری مردم به طور مستقیم به امام دسترسی ندارند و همچنین نائبان خاصی از سوی ایسان معرفی نگردیده است بلکه فقها به عنوان نائب عام از سوی امام معرفی شده اند(). در دوران غیبت کبری اموری مانند خمس،وجوهات شرعی، اقامه حدود قضایی و جهاد که از نگاه فقهی مرتبط با منصب امامت است مورد بحث و بررسی فقها و صاحبنطران قرار گرفته است.

خمس

خمس در زبان عربی به معنای یک پنجم هر چیز و در اصطلاح فقهی به یک پنجم درآمد حاصل از کسب اطلاق می شود که باید به مستحقین آن پرداخت گردد.()

سهام

مال حاصل از فریضه خمس بر اساس آیه ۴۱ سوره انفال و تفسیر آن، به شش گروه اختصاص یافته است: خدای تعالی، پیامبر اسلام، امام معصوم، و سادات نیازمند که سه گروه فقرا، ایتام و در راه ماندگان را در برمی‌گیرد. با این وجود از آنجا که علاوه بر سهم امام، سهم خدا و رسول نیز در اختیار امام است می‌توان گفت در مجموع خمس به دو قسم کلی شامل سهم امام و سهم سادات تقسیم می‌گردد.

سهم سادات

از میان دو سهم خمس، مالکیت سهم سادات چه در زمان حضور امام و چه در زمان غیبت به سادات نیازمند شیعه اختصاص دارد. با این وجود در خصوص مصارف سهم سادات در زمان غیبت اقوال مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. برخی مانند کاشف‌الغطا بر آنند که سهم سادات را می‌توان در زمان غیبت به طور مستقیم به مستحقین آن پرداخت نمود.(کشف الغطا ج۴. ص۲۱۵ و بحوث فقهیه هامه ناصر مکارم شیرازی ج۱ ص۱۳۱٫۱۳۲)، برخی دیگر مانند سید محسن حکیم برآندد که به اقتضای قاعده احتیاط، اذن مجتهد جامع الشرایط برای پرداخت سهم سادات لازم است. (شرح عروه ج ۹ ص۵۸۶) همچنین امام خمینی و برخی شاگردان ایشان برآنند که سهم سادات همانند سهم امام از منابع مالی حکومت اسلامی است و صرف آن باید با صلاحدید ولی فقیه انجام پذیرد. (تحرير الوسيلة، امام خمینی، ج۱‌، ص: ۳۶۶. و منتظری کتاب الخمس ص۳۴۴)

سهم امام

در خصوص مالکیت سهم امام در عصر غیبت دیدگاه های متفاوتی از سوی فقها مطرح شده است. حلیت سهم امام برای شیعیان(بحرانی حدائق/ج۱۲/ ۴۴۸)، وصیت به حفظ آن به‌طور نسل به نسل تا ظهور امام(المقنعة، للشيخ المفيد، ص۲۸۵) و صدقه دادن آن به عنوان مال مجهول المالک(نجفی،جواهر ج۱۶ ص: ۱۷۷.) از جمله نظراتی است که درباره سهم امام در زمان غیبت از سوی فقها مطرح شده است. از میان فقهای معاصر آیت الله خویی پس از نقد آراء مختلف درباره مالکیت سهم امام در زمان غیبت، مصرف آن را در اموری که مورد رضایت امام باشد مانند مصالح عامه و تقویت امور دینی و حوزه‌های علمیه صحیح دانسته و اذن مجتهد جامع الشرایط را برای تصرف در سهم امام لازم دانسته است. (موسوعة الإمام الخوئي، ج۲۵‌، ص: ۳۳۰) همچنین سید محمد بحرالعلوم از فقهای معاصر بر آن است که در زمان غیبت امام، ولی فقیه نسبت به سهم امام بر دیگران اولویت دارد. ()

خمس و حکومت

امام خمینی و جمعی از فقهای معاصر برآنند است که خمس ملک شخص امام نیست بلکه وجه الاماره و مربوط به منصب امام است و در زمان غیبت به ولی فقیه اختصاص دارد. همچنین از این حیث فرقی میان سهم سادات و سهم امام وجود ندارد. از جمله دلائل ایشان بر این مطلب آن است که خمس بر تمام درآمد جامعه اسلامی قرار داده شده و وجوب آن به رفع نیاز از سادات مقید نگردیده است؛ در حالی که اگر غرض از جعل خمس رفع نیاز سادات بود، خمس درآمد یک بازار از بازارهای مسلمین کافی بود. بنابراین خمس از منابع حکومت اسلامی و برای پاسخگویی به مخارج حکومت است و رفع نیاز از سادات نیز یکی از وظایف حاکم اسلامی است. (کتاب البیع ج۲ ص۶۶۴ و۶۵۳) این دیدگاه از سوی برخی دیگر از فقها مانند شهید صدر، سید محمود شاهرودی، محمد مومن و حسینعلی منتظری طرح گردیده است..