کاربر:Reyhani/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Reyhani (بحث | مشارکت‌ها)
←‏عربی: ابرابزار
Reyhani (بحث | مشارکت‌ها)
 
(۲۶۷ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
جنگ روانی (منابع مطالعاتی)
خمس در زمان غیبت   
[[جنگ روانی]] از جنگ نرم جدا شود؟[http://search.mandumah.com/Search/Results?lookfor=%D8%AD%D8%B1%D8%A8+%D9%86%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%A9&type=AllFields&page=12ادامه منابع]


== کتاب ==
'''خمس در زمان غیبت''' از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. مال حاصل از خمس در یک تقسیم کلی به سهم سادات و سهم امام تقسیم می گردد که در خصوص آن در زمان غیبت امام معصوم دیدگاه های مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. پرداخت مستقیم به مستحقان، پرداخت با صلاحدید مجتهد، پرداخت به مجتهد جامع الشرایط و پرداخت به ولی فقیه از جمله اقوالی است که در خصوص سهم سادات مطرح شده است. در خصوص سهم امام نیز نظراتی همانند حلیت برای شیعیان، ساقط شدن پرداخت سهم سادات، وجوب حفظ آن تا ظهور امام، پرداخت بعنوان صدقه و وجوب پرداخت به ولی فقیه از جمله دیدگاه های مطرح شده در خصوص سهم امام در زمان غیبت است. در مقاله پیش رو به طور خلاصه به خمس و جایگاه آن در عصر غیبت پرداخته شده است.  
=== فارسی ===
==جایگاه مساله در فقه معاصر==
# بررسی فقهی جنگ روانی، سید محمدعلی آل‌هاشم، تبریز، نشر مهد آزادی، ۱۳۹۹ش. [https://historylib.com/books/2640/بررسی+فقهی+جنگ+روانی فهرست مطالب کتاب]
# عملیات روانی، یعقوب یوسفوند، تهران، نشر دانشگاه افسری امام علی (ع)، ۱۳۹۸ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/98/98904079.pdf فهرست مطالب کتاب]
# عملیات روانی: بررسی جایگاه جنگ نرم در سیره امام سجاد (ع)، صفیه‌سادات آقایی، تهران، نشر مدبران، ۱۳۹۵ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/95/95906147.pdf فهرست مطالب کتاب] این کتاب در مقاله‌ای به‌قلم حمیدرضا حاتمی معرفی شده است. [http://www.swar.ir/downloads/articles/moarefi%20ketab%20amalyat%20ravani%20baresi%20jaygah%20jang%20narm%20dar%20sireh%20imam%20sajad.doc لینک]


=== عربی ===
با غیبت امام دوازدهم شیعیان از سال 329 ه.ق تا کنون مسائل مرتبط با امامت مانند نظام مالی و وجوهات شرعی که در زمان حضور به امام پرداخت میشود، محل بحث و گفتگو فقیهان و صاحب‌‌نظران قرار گرفته است.از نظرگاه فقه معاصر اهمیت مساله در این است که وظیفه افراد جامعه نسبت به فریضه خمس چگونه است و همچنین در نگاه کلان، نظام مالی جامعه اسلامی چگونه ترسیم شده و وجوهات شرعی نظیر خمس با ساختارهای جدید مالی مانند مالیات بر درآمد چه مناسباتی برقرار می کنند. 
# الحرب النفسیة مفاهیم إعلامیة و أحکام فقهیة، عبدالهادی محمود الزیدی، بیروت، دارالنفائس للنشر و التوزیع، ۲۰۱۰م. [https://www.noor-book.com/book/review/585326 درباره کتاب]
==مفهوم شناسی ==
به لحاظ مفهومی منظور از خمس یک پنجم درآمد و منظور از زمان غیبت دوران غیبت امام معصوم است.خمس در زمان غیبت از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. (ر.ک انفال / ۴۱ و وسایل الشیعه، ۱۴۰۹ق، ج۹، کتاب الخمس)
===غیبت صغری===
پس از  شهادت امام حسن عسگری در سال..، امام دوازدهم به مدت 260 ه.ق سال در میان مردم حضور داشت و پس از آن از سال تا سال غیبت نمود مردم به طور مستقیم به ایشان دسترسی نداشتند. در این وهله ارتباط امام با مردم از طریق نواب خاص ایشان صورت می گرفت. این دوره در مقایسه به دوران غیبت کبری کوتاه تر است و از همین رو غیبت صغری نام گرفته است.
===غیبت کبری===
پس از رحلت چهارمین نائب خاص امام دوازدهم(پاورقی) در سال 329 ه.ق دوران غیبت کبری آغاز گردیده و تا دوران کنونی ادامه یافت.() در دوران غیبت کبری مردم به طور مستقیم به امام دسترسی ندارند و همچنین نائبان خاصی از سوی ایسان معرفی نگردیده است بلکه فقها به عنوان نائب عام از سوی امام معرفی شده اند(). در دوران غیبت کبری اموری مانند خمس،وجوهات شرعی، اقامه حدود قضایی و جهاد که از نگاه فقهی مرتبط با منصب امامت است مورد بحث و بررسی فقها و صاحبنطران قرار گرفته است.  
===خمس===
خمس در زبان عربی به معنای یک پنجم هر چیز و در اصطلاح فقهی به یک پنجم درآمد حاصل از کسب اطلاق می شود که باید به مستحقین آن پرداخت گردد.()


== مقاله‌ها ==
==سهام==
=== فارسی ===
مال حاصل از فریضه خمس بر اساس آیه ۴۱ سوره انفال و تفسیر آن، به شش گروه اختصاص یافته است: خدای تعالی، پیامبر اسلام، امام معصوم، و سادات نیازمند که سه گروه فقرا، ایتام و در راه ماندگان را در برمی‌گیرد. با این وجود از آنجا که علاوه بر سهم امام، سهم خدا و رسول نیز در اختیار امام است می‌توان گفت در مجموع خمس به دو قسم کلی شامل سهم امام و سهم سادات تقسیم می‌گردد.
# عملیات روانی از منظر فقهی، علی‌اکبر مظاهری، پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون، ۱۴۰۰ش. [https://rasekhoon.net/article/show/1345002/عملیات-روانی-از-منظر-فقهی مقاله را اینجا ببینید]
===سهم سادات===
# واکاوی فقهی و حقوقی عملیات روانی، علی مرادی و مرتضی طبیبی جبلی و محمدعلی حیدری، فصلنامه پژوهشنامه حقوق اسلامی، شماره ۲، ۱۳۹۵ش. [http://ensani.ir/fa/article/377931/واکاوی-فقهی-و-حقوقی-عملیات-روانی مقاله را اینجا ببینید]
از میان دو سهم خمس، مالکیت سهم سادات چه در زمان حضور امام و چه در زمان غیبت به سادات نیازمند شیعه اختصاص دارد. با این وجود در خصوص مصارف سهم سادات در زمان غیبت اقوال مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. برخی مانند کاشف‌الغطا بر آنند که سهم سادات را می‌توان در زمان غیبت به طور مستقیم به مستحقین آن پرداخت نمود.(کشف الغطا ج۴. ص۲۱۵ و بحوث فقهیه هامه ناصر مکارم شیرازی ج۱ ص۱۳۱٫۱۳۲برخی دیگر مانند سید محسن حکیم برآندد که به اقتضای قاعده احتیاط، اذن مجتهد جامع الشرایط برای پرداخت سهم سادات لازم است. (شرح عروه ج ۹ ص۵۸۶) همچنین امام خمینی و برخی شاگردان ایشان برآنند که سهم سادات همانند سهم امام از منابع مالی حکومت اسلامی است و صرف آن باید با صلاحدید ولی فقیه انجام پذیرد. (تحرير الوسيلة، امام خمینی، ج۱‌، ص: ۳۶۶. و منتظری کتاب الخمس ص۳۴۴)
# بررسی روش‌ها و تکنیک‌های عملیات روانی در اسلام؛ مطالعه موردی دوران حضرت فاطمه زهرا (س)، محبوبه خزاعی و حسین خاکپور و ولی‌الله حسومی، فصلنامه مطالعات عملیات روانی، دوره ۱۱، شماره ۴۵، ۱۳۹۵ش. [http://www.swar.ir/downloads/articles/baresi%20ravesha%20va%20technichay%20amalyat%20ravani%20dar%20islam.doc مقاله را اینجا ببینید]
===سهم امام===
# عملیات روانی در اسلام؛ بررسی راهکارها و تکنیک‌های عملیات روانی مخالفانِ امام صادق (ع)، محدثه قادری و علیرضا حیدری‌نسب و حسین خاکپور، فصلنامه مطالعات عملیات روانی، دوره ۱۱، شماره ۴۵، ۱۳۹۵ش. [http://www.swar.ir/downloads/articles/amalyat%20ravani%20dar%20islam%20baresi%20rahkarha%20va%20technicha.doc مقاله را اینجا ببینید]
در خصوص مالکیت سهم امام در عصر غیبت دیدگاه های متفاوتی از سوی فقها مطرح شده است. حلیت سهم امام برای شیعیان(بحرانی حدائق/ج۱۲/ ۴۴۸)، وصیت به حفظ آن به‌طور نسل به نسل تا ظهور امام(المقنعة، للشيخ المفيد، ص۲۸۵) و صدقه دادن آن به عنوان مال مجهول المالک(نجفی،جواهر ج۱۶ ص: ۱۷۷.) از جمله نظراتی است که درباره سهم امام در زمان غیبت از سوی فقها مطرح شده است. از میان فقهای معاصر آیت الله خویی پس از نقد آراء مختلف درباره مالکیت سهم امام در زمان غیبت، مصرف آن را در اموری که مورد رضایت امام باشد مانند مصالح عامه و تقویت امور دینی و حوزه‌های علمیه صحیح دانسته و اذن مجتهد جامع الشرایط را برای تصرف در سهم امام لازم دانسته است. (موسوعة الإمام الخوئي، ج۲۵‌، ص: ۳۳۰)
# معرفی کتاب: عملیات روانی: بررسی جایگاه جنگ نرم در سیره امام سجاد (عحمیدرضا حاتمی، فصلنامه مطالعات عملیات روانی، دوره ۱۱، شماره ۴۵، ۱۳۹۵ش. [http://www.swar.ir/downloads/articles/moarefi%20ketab%20amalyat%20ravani%20baresi%20jaygah%20jang%20narm%20dar%20sireh%20imam%20sajad.doc مقاله را اینجا ببینید]
همچنین سید محمد بحرالعلوم از فقهای معاصر بر آن است که در زمان غیبت امام، ولی فقیه نسبت به سهم امام بر دیگران اولویت دارد. ()
# جنگ روانی یهود علیه پیامبر (صلی الله‌علیه‌وآله‌وسلّم)، مریم آقایی بجستانی و نعیمه موحدی، فصلنامه پژوهشنامه تاریخ، دوره ۹، شماره ۳۶، ۱۳۹۳ش. [https://history.bojnourd.iau.ir/article_520119.html مقاله را اینجا ببینید]
==خمس و حکومت ==
# بررسی قلمرو جاسوسی در عملیات روانی از منظر فقه اسلامی، علی مرادی و مرتضی طبیبی جبلی و محمدعلی حیدری و احسان علی اکبری بابوکانی، فصلنامه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دوره ۱۱، شماره ۳، ۱۳۹۷ش. [https://jil.bonab.iau.ir/article_664405.html مقاله را اینجا ببینید]
امام خمینی و جمعی از فقهای معاصر برآنند است که خمس ملک شخص امام نیست بلکه وجه الاماره و مربوط به منصب امام است و در زمان غیبت به ولی فقیه اختصاص دارد. همچنین از این حیث فرقی میان سهم سادات و سهم امام وجود ندارد. از جمله دلائل ایشان بر این مطلب آن است که خمس بر تمام درآمد جامعه اسلامی قرار داده شده و وجوب آن به رفع نیاز از سادات مقید نگردیده است؛ در حالی که اگر غرض از جعل خمس رفع نیاز سادات بود، خمس درآمد یک بازار از بازارهای مسلمین کافی بود. بنابراین خمس از منابع حکومت اسلامی و برای پاسخگویی به مخارج حکومت است و رفع نیاز از سادات نیز یکی از وظایف حاکم اسلامی است. (کتاب البیع ج۲ ص۶۶۴ و۶۵۳) این دیدگاه از سوی برخی دیگر از فقها مانند شهید صدر، سید محمود شاهرودی، محمد مومن و حسینعلی منتظری طرح گردیده است..
# تبیین فقهی جنگ روانی، سید علی حسینی، [[دوفصلنامه مطالعات فقه امامیه]]، دوره ۹۲، شماره ۱، ۱۳۹۲ش. [http://pfe.journals.miu.ac.ir/article_1772.html مقاله را اینجا ببینید]
# مقدمه‌ای بر عملیات روانی از منظر مکتب اسلام، محمدحسین جمشیدی، فصلنامه مطالعات عملیات روانی، دوره ۶، شماره ۲۳، ۱۳۸۸ش. [http://www.swar.ir/downloads/articles/Moghadamee%20bar%20amalyat%20ravani%20az%20manzar%20maktab%20eslam.doc مقاله را اینجا ببینید]
# برخی از مسائل فقهی عملیات روانی، مهدی طائب، فصلنامه مطالعات عملیات روانی، دوره ۶، شماره ۲۱، ۱۳۸۷ش. [http://www.swar.ir/downloads/articles/Barkhi%20az%20masael%20feghhi%20amalyat%20ravani.doc مقاله را اینجا ببینید]
 
=== عربی ===
# الحرب النفسیة فی معرکة الفرقان و دور التربیة الإسلامیة فی مواجهتها، إسماعیل سعید محمد رضوان، مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات الإسلامیة، مجلد ۲۲، عدد ۱، ۲۰۱۴م. [https://journals.iugaza.edu.ps/index.php/IUGJIS/article/view/1245/1195# مقاله را اینجا ببینید]
# الحرب النفسیة الیهودیة فی المدینة المنورة، عبدالهادی محمود الزیدی، مجلة مرکز الدراسات الفلسطینیة، العدد ۱۵، ۲۰۱۲م. [https://search.emarefa.net/ar/detail/BIM-301745-الحرب-النفسية-اليهودية-في-المدينة-المنورة#لینک چکیده مقاله]
# قراءة فی کتاب: الحرب النفسیة مفاهیم إعلامیة وأحکام فقهیة، عبدالهادی محمود الزیدی، مجلة التربیة الأسلامیة، المجلد ۳۸، عدد ۴، ۲۰۱۰م.
# أسالیب القرآن الکریم فی مواجهة الحرب النفسیة، محمدعلی الخطیب، مجلة الوعی الإسلامی، مجلد ۴۶، عدد ۵۲۲، ۲۰۰۹م.
# الحرب النفسیة فی الإسلام: مفهومها و أشکالها قدیماً و حدیثاً و طرق مواجهتها، محمد أحمد حسن محمود، مجلة الدراسات العربیة لجامعة المنیا (مصر)، مجلد ۱، عدد ۱۸، ۲۰۰۸م.
# أسالیب الحرب النفسیة فی الإسلام و خصائصها، علی عیسی عبدالرحمن، مجلة جامعة القرآن الکریم و العلوم الإسلامیة، مجلد ۱۰، عدد ۱۴، ۲۰۰۷م.
# فقه الحرب النفسیة فی ضوء سورة الأنفال، أحمد بن صالح محمد قطران، مجلة جامعة القرآن الکریم و العلوم الإسلامیة (اندونزی)، عدد ۳، ۲۰۰۵م. [http://uqs-ye.info/Journals/DownloadResearch/131 مقاله را اینجا ببینید]
# الحرب النفسیة فی العهد المدنی: دروس و عِبَر لواقعنا المعاصر، عبدالباسط السید مرسی، الثقافة و التنمیة (مصر)، المجلد ۶، عدد ۱۳، ۲۰۰۵م.
# الحرب النفسیة فی العهد النبوی، عبدالرحمن حمادی، الوعی الإسلامی (کویت)، دوره ۴۶، عدد ۵۳۱، ۲۰۰۹م.
# الحرب النفسیة فی عصر النبوه الحلقة الأخیرة: طرق الوقایة من الحرب النفسیة فی الإسلام، عبدالرحمن بن ناصر الهزاع، الجندی المسلم، مجلد ۱۹، عدد ۶۲، ۱۹۹۱م.
# مفهوم الحرب النفسیة فی الإسلام، فهد بن عبدالله المطیر، رسالة الکلیة لکلیة القیادة و الأرکان للقوات المسلحة، مجلد ۴، عدد ۴، ۱۹۹۸م.
# المسلمون و الحرب النفسیة فی أحد، محمد عبدالعزیز داود، المجلة العلمیة لکلیة أصول‌الدین و الدعوة بالزقازیق، عدد ۱، ۱۹۸۸م.
# فی سبیل البعث الإسلامی: من أسالیب الحرب الفکریة و النفسیة، أبوعدنان عبدالقادر البوشیخی، مجلة دعوة الحق، المجلد ۱۶، عدد ۸، ۱۹۷۴م.
# الإسلام و الحرب النفسیة، محمود شیت خطاب، المؤتمر السادس لمجمع البحوث الاسلامیة (مصر)، مجلد ۱۴، عدد ۵، ۱۹۷۱م.
 
== پایان‌نامه‌ها ==
=== فارسی ===
=== عربی ===
# الدعایة و الحرب النفسیة فی القرآن الکریم، عبدالرحمن غازی محمد إبراهیم، پایان‌نامه دکتری، جامعة العلوم الإسلامیة العالمیة، ۲۰۱۵م.
# سیاسة الحرب النفسیة فی الفقه الإسلامی و القانون فی السلم و الحرب، معن بن عبدالحق بن عارف خوتانی، پایان‌نامه دکتری، جامعة أم درمان الاسلامیة (سودان)، ۲۰۰۵م.
# الحرب النفسیة فی عصر النبوة، عبدالرحمن بن ناصر الهزاع، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، کلیة الدعوة و الإعلام، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، ۱۹۸۵م.
# الحرب النفسیة فی صدر الإسلام: العهد المدنی، محمد بن مخلف بن صالح المخلف، کلیة الدعوة و الإعلام، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، ۱۹۸۹م.
 
== منابع دیگر ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۶ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۱۴

خمس در زمان غیبت

خمس در زمان غیبت از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. مال حاصل از خمس در یک تقسیم کلی به سهم سادات و سهم امام تقسیم می گردد که در خصوص آن در زمان غیبت امام معصوم دیدگاه های مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. پرداخت مستقیم به مستحقان، پرداخت با صلاحدید مجتهد، پرداخت به مجتهد جامع الشرایط و پرداخت به ولی فقیه از جمله اقوالی است که در خصوص سهم سادات مطرح شده است. در خصوص سهم امام نیز نظراتی همانند حلیت برای شیعیان، ساقط شدن پرداخت سهم سادات، وجوب حفظ آن تا ظهور امام، پرداخت بعنوان صدقه و وجوب پرداخت به ولی فقیه از جمله دیدگاه های مطرح شده در خصوص سهم امام در زمان غیبت است. در مقاله پیش رو به طور خلاصه به خمس و جایگاه آن در عصر غیبت پرداخته شده است.

جایگاه مساله در فقه معاصر

با غیبت امام دوازدهم شیعیان از سال 329 ه.ق تا کنون مسائل مرتبط با امامت مانند نظام مالی و وجوهات شرعی که در زمان حضور به امام پرداخت میشود، محل بحث و گفتگو فقیهان و صاحب‌‌نظران قرار گرفته است.از نظرگاه فقه معاصر اهمیت مساله در این است که وظیفه افراد جامعه نسبت به فریضه خمس چگونه است و همچنین در نگاه کلان، نظام مالی جامعه اسلامی چگونه ترسیم شده و وجوهات شرعی نظیر خمس با ساختارهای جدید مالی مانند مالیات بر درآمد چه مناسباتی برقرار می کنند.

مفهوم شناسی

به لحاظ مفهومی منظور از خمس یک پنجم درآمد و منظور از زمان غیبت دوران غیبت امام معصوم است.خمس در زمان غیبت از مسائل مورد بحث و اختلاف نظر در میان فقیهان است. تفاوت دیدگاه فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده است. با این وجود در خصوص اصل وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد و فقیهان شیعه بر آنند که به موجب برخی آیات قرآن و روایات اهل بیت، خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد به مستحقین آن تعلق دارد. (ر.ک انفال / ۴۱ و وسایل الشیعه، ۱۴۰۹ق، ج۹، کتاب الخمس)

غیبت صغری

پس از شهادت امام حسن عسگری در سال..، امام دوازدهم به مدت 260 ه.ق سال در میان مردم حضور داشت و پس از آن از سال تا سال غیبت نمود مردم به طور مستقیم به ایشان دسترسی نداشتند. در این وهله ارتباط امام با مردم از طریق نواب خاص ایشان صورت می گرفت. این دوره در مقایسه به دوران غیبت کبری کوتاه تر است و از همین رو غیبت صغری نام گرفته است.

غیبت کبری

پس از رحلت چهارمین نائب خاص امام دوازدهم(پاورقی) در سال 329 ه.ق دوران غیبت کبری آغاز گردیده و تا دوران کنونی ادامه یافت.() در دوران غیبت کبری مردم به طور مستقیم به امام دسترسی ندارند و همچنین نائبان خاصی از سوی ایسان معرفی نگردیده است بلکه فقها به عنوان نائب عام از سوی امام معرفی شده اند(). در دوران غیبت کبری اموری مانند خمس،وجوهات شرعی، اقامه حدود قضایی و جهاد که از نگاه فقهی مرتبط با منصب امامت است مورد بحث و بررسی فقها و صاحبنطران قرار گرفته است.

خمس

خمس در زبان عربی به معنای یک پنجم هر چیز و در اصطلاح فقهی به یک پنجم درآمد حاصل از کسب اطلاق می شود که باید به مستحقین آن پرداخت گردد.()

سهام

مال حاصل از فریضه خمس بر اساس آیه ۴۱ سوره انفال و تفسیر آن، به شش گروه اختصاص یافته است: خدای تعالی، پیامبر اسلام، امام معصوم، و سادات نیازمند که سه گروه فقرا، ایتام و در راه ماندگان را در برمی‌گیرد. با این وجود از آنجا که علاوه بر سهم امام، سهم خدا و رسول نیز در اختیار امام است می‌توان گفت در مجموع خمس به دو قسم کلی شامل سهم امام و سهم سادات تقسیم می‌گردد.

سهم سادات

از میان دو سهم خمس، مالکیت سهم سادات چه در زمان حضور امام و چه در زمان غیبت به سادات نیازمند شیعه اختصاص دارد. با این وجود در خصوص مصارف سهم سادات در زمان غیبت اقوال مختلفی از سوی فقیهان طرح گردیده است. برخی مانند کاشف‌الغطا بر آنند که سهم سادات را می‌توان در زمان غیبت به طور مستقیم به مستحقین آن پرداخت نمود.(کشف الغطا ج۴. ص۲۱۵ و بحوث فقهیه هامه ناصر مکارم شیرازی ج۱ ص۱۳۱٫۱۳۲)، برخی دیگر مانند سید محسن حکیم برآندد که به اقتضای قاعده احتیاط، اذن مجتهد جامع الشرایط برای پرداخت سهم سادات لازم است. (شرح عروه ج ۹ ص۵۸۶) همچنین امام خمینی و برخی شاگردان ایشان برآنند که سهم سادات همانند سهم امام از منابع مالی حکومت اسلامی است و صرف آن باید با صلاحدید ولی فقیه انجام پذیرد. (تحرير الوسيلة، امام خمینی، ج۱‌، ص: ۳۶۶. و منتظری کتاب الخمس ص۳۴۴)

سهم امام

در خصوص مالکیت سهم امام در عصر غیبت دیدگاه های متفاوتی از سوی فقها مطرح شده است. حلیت سهم امام برای شیعیان(بحرانی حدائق/ج۱۲/ ۴۴۸)، وصیت به حفظ آن به‌طور نسل به نسل تا ظهور امام(المقنعة، للشيخ المفيد، ص۲۸۵) و صدقه دادن آن به عنوان مال مجهول المالک(نجفی،جواهر ج۱۶ ص: ۱۷۷.) از جمله نظراتی است که درباره سهم امام در زمان غیبت از سوی فقها مطرح شده است. از میان فقهای معاصر آیت الله خویی پس از نقد آراء مختلف درباره مالکیت سهم امام در زمان غیبت، مصرف آن را در اموری که مورد رضایت امام باشد مانند مصالح عامه و تقویت امور دینی و حوزه‌های علمیه صحیح دانسته و اذن مجتهد جامع الشرایط را برای تصرف در سهم امام لازم دانسته است. (موسوعة الإمام الخوئي، ج۲۵‌، ص: ۳۳۰) همچنین سید محمد بحرالعلوم از فقهای معاصر بر آن است که در زمان غیبت امام، ولی فقیه نسبت به سهم امام بر دیگران اولویت دارد. ()

خمس و حکومت

امام خمینی و جمعی از فقهای معاصر برآنند است که خمس ملک شخص امام نیست بلکه وجه الاماره و مربوط به منصب امام است و در زمان غیبت به ولی فقیه اختصاص دارد. همچنین از این حیث فرقی میان سهم سادات و سهم امام وجود ندارد. از جمله دلائل ایشان بر این مطلب آن است که خمس بر تمام درآمد جامعه اسلامی قرار داده شده و وجوب آن به رفع نیاز از سادات مقید نگردیده است؛ در حالی که اگر غرض از جعل خمس رفع نیاز سادات بود، خمس درآمد یک بازار از بازارهای مسلمین کافی بود. بنابراین خمس از منابع حکومت اسلامی و برای پاسخگویی به مخارج حکومت است و رفع نیاز از سادات نیز یکی از وظایف حاکم اسلامی است. (کتاب البیع ج۲ ص۶۶۴ و۶۵۳) این دیدگاه از سوی برخی دیگر از فقها مانند شهید صدر، سید محمود شاهرودی، محمد مومن و حسینعلی منتظری طرح گردیده است..