کاربر:Salehi/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۱۴۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
جایگاه شورا در حکومت
نظریه ولایت امت بر خویش
==تبین نظریه==
محمدمهدی شمس‌الدین در خلال برخی از آثار خود نکاتی را درباره چگونگی شکل‌گیری دولت در فقه شیعه ارائه داده و مدعی ابداع نظریه ولایت امت است و اینکه قبل از او کسی چنین نظریه‌ای را مطرح نکرده است.<ref>فیاض، نظریات السلطه فی الفکر السیاسی الشیعی المعاصر، ص۲۷۶.</ref> گفته شده شمس‌الدین با طرح این نظریه به دنبال از میان برداشتن جدال همیشگی میان دموکراسی و شریعت بود و اینکه قانون شرع باید بتواند خود را با مقتضیات زمان وفق دهد.<ref>طباطبایی‌فر، «مشروطه شیعی؛ نظریه‌ای برای طرح»، ص۱۰۶.</ref>


به باور شمس‌الدین، احکام ثابت الهی متعلق به نظام عبادات، نظام خانواده، مسائل جنسی و برخی از احکام معاملات است و برای غیر از موارد یاد شده، احکام ثابتی در شریعت وجود ندارد. بنابراین آنچه مربوط به نظام سیاسی و دولت است اعم از روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و روابط خارجی احکام متغیر و زمان‌مندی هستند که اگرچه در فقه ذیل عنوان تبریرات مورد بحث قرار می‌گیرند؛ ولی داخل احکام شرعی نیستند.<ref>طباطبایی‌فر، «مشروطه شیعی؛ نظریه‌ای برای طرح»، ص۱۰۶-۱۰۷.</ref>


==کتاب‌ها==
شمس‌الدین، وظیفه فقیهان را منحصر به بیان احکام شرعی و عهده‌داری منصب قضاوت کرده است و فراتر از این دو مورد از جمله ولایت در سلطه سیاسی را برای آنان نمی‌پذیرد.<ref>طباطبایی‌فر، «مشروطه شیعی؛ نظریه‌ای برای طرح»، ص۱۰۷.</ref>
# شورا و حقوق شهروندی، علیرضا بستانی و خدیجه جوانی و فرضعلی سالاری، قم، نشر آیین محمود، ۱۳۹۶ش.
# تحلیل کارکردهای نهاد شورا در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، فیروز اصلانی و علی سهرابلو، تهران، نشر خرسندی، ۱۳۹۵ش.[https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/95/95b10016.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بخوانید]
# جایگاه تشریع، شورا و بیعت در فقه و حقوق اسلامی، محمد جعفری هرندی، تهران، نشر هفتان، ۱۳۹۵ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/95/95a12202.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بخوانید]
# نقش شورا در اسلام، علی‌محمد محمدصلابی، پیرانشهر، نشر آراس، ۱۳۹۵ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/95/95523138.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بخوانید]
# شوری و جایگاه آن در قانون‌گذاری اسلامی، جمیل تبوراک، سنندج، نشر زانست، ۱۳۹۴ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/97/97229216.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بخوانید]
# بررسی مبانی فقهی و حقوقی شورا و مشورت، سید بهرام پناهنده، تهران، نشر خرسندی، ۱۳۹۴ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/94/94512019.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بخوانید]
# جایگاه شورا در معارف اسلامی، محمدصادق غلام جمشیدی، تهران، شرکت چاپ و نشر بین الملل، ۱۳۸۹ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/89/89221034.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بخوانید]
# شورا و نقش آن در اصلاح افراد و جوامع "از دیدگاه اهل سنت"، مصطفی محمد طحان، مترجم جلیل بهرامی،نیا، تهران، نشر احسان، ۱۳۸۸ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/89/89520011.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بخوانید]
# شورا در قرآن و نهج البلاغه، جعفر سبحانی، قم، موسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق (ع)، ۱۳۸۸ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/88/88827611.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بخوانید]
# مشورت و مشاوران در سنت و سیره پیشوایان، سید محمود سامانی، قم، ژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۷ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/87/87526616.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بخوانید]
# شورا در اسلام، محمد حسینی شیرازی، مترجم علی خنیفرزاده، قم، نشر یاس زهرا، ۱۳۸۷ش.
# شورا سالاری: از خانه تا حکومت، محمد احمدیان، تهران، نشر احسان، ۱۳۸۶ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/86/86619058.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بخوانید]
# مشورت و شورا در قرآن و حدیث، رضا استادی، تهران، نشر قدس، ۱۳۸۶ش.
# جایگاه شورا در نظام مردم‌سالاری دینی، محمدعلی میرعلی، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ۱۳۸۵ش.
# جایگاه شورا در حکومت اسلامی، [[کاظم قاضی‌زاده]]، تهران، موسسه چاپ و نشر عروج و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، ۱۳۸۴ش.
# شورا و آزادی: بحثی در اندیشه سیاسی آیت‌الله طالقانی، علی شیرخانی، قم، نشر آفتاب سبا، ۱۳۸۱ش.
# شورا و مسئوولیت، محمدتقی جعفری تبریزی، قم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۸ش.


==مقاله‌ها==
شمس‌الدین، ولایت منصوص را ویژه معصومان در عصر حضور می‌داند و معتقد است این ولایت مقید به انتخاب نیست؛ ولی در عصر غیبت، ولایت به امت تعلق دارد که از طریق انتخاب و مراجعه به آرای عمومی اعمال می‌شود.<ref>شمس‌الدین، نظام الحکم و الاداره، ۱۹۹۵م، ص۲۰۹ و ۴۴۸.</ref> به گفته او برپایی دولت در عصر غیبت بر اساس ولایت امت بر خویش، امری ضروری است و مشروعیت نظام سیاسی در عصر غیبت بر پایه اراده ملت استوار است.<ref>نظریات السلطه فی الفکر السیاسی الشیعی المعاصر، علی فیاض، بیروت، ۲۰۰۸م. صفحه ۲۷۶.</ref> در نهایت به اعتقاد شمس‌الدین دولت باید با طبیعت جامعه‌ای که از آن جوشیده، تناسب داشته باشد و به عقول مردم ایمان داشته باشد و از تجربه بشری استفاده کند.<ref>طباطبایی‌فر، «مشروطه شیعی؛ نظریه‌ای برای طرح»، ص۱۰۷.</ref>
# اعتبار شورا در فتوا و حکم، [[سید جواد ورعی]]، [[فصلنامه علوم سیاسی]]، شماره ۹۲، ۱۳۹۹ش. [http://psq.bou.ac.ir/article_69810_805f643467d1498c13aa8e8834bd5e57.pdf لینک مقاله]
# کارکرد اجرائی نهاد شورا در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، فیروز اصلانی و علی سهرابلو، فصلنامه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دوره ۵۰، شماره ۲، ۱۳۹۶ش. [https://jjfil.ut.ac.ir/article_65680_6f7fa0eab9cda91d5e00e1a85dfa7926.pdf لینک مقاله]
#نظام سیاسی مطلوب و نامطلوب در قرآن بر اساس تفسیر سید ابوالفضل زنجانی(1279ـ1371ش)، یوسف خان‌محمدی، فصلنامه علوم سیاسی، شمار ه۹۴، ۱۳۹۵ش. [http://psq.bou.ac.ir/article_20359_2dce540728fc5e3d6e2bd39515aacc38.pdf لینک مقاله]
#مقایسه روش اجماع و شورا با نص در خلافت اسلامی، رحیم امرایی و قاسم پورحسن،فصلنامه جستارهای سیاسی معاصر، شماره ۲۲، ۱۳۹۵ش. [https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2394_8a24e6df30fdaad306f1a4a9b883b440.pdf لینک مقاله]
#نقش شورا در مدیریت امور عمومی؛ تصمیم گیر یا تصمیم ساز، علی‌اکبر گرجی‌ازندریانی و محسن ابوالحسنی، فصلنامه دانش حقوق عمومی، شماره ۱۳، ۱۳۹۵ش. [http://mag.shora-rc.ir/article_90_ff1a2a6139d00bd177ca54216a9a39eb.pdf لینک مقاله]
# تحلیل رویکرد علامه فضل الله به «شورا با تاکید بر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران»، مرضیه محصص، فصلنامه حسنا، شماره شماره ۲۴، ۱۳۹۹ش. [http://esteshragh.isca.ac.ir/fa/Article/Detail/24044 لینک مقاله]
# قاعده شورا و مشروعیت حاکم اسلامی از دیدگاه فریقین، عبدالرحیم اخلاقی، فصلنامه مطالعات فقه امامیه، دوره ۹۳، شماره ۲، ۱۳۹۰ش.[https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/889483 لینک مقاله]
# جایگاه مردم در حکومت نبوى، جایگاه مردم در حکومت نبوى، فصلنامه حکومت اسلامی، شماره ۴۲، ۱۳۸۵ش. [http://ensani.ir/fa/article/81610 لینک مقاله]
# مفهوم شورا در تجربه ايراني منصور میراحمدی، فصلنامه سپهر سیاست، شماره ۴، ۱۳۹۴ش. [https://se.qom.iau.ir/article_541009_d399e88fd41bbab0ddcba16ddfec420c.pdf لینک مقاله]
# جایگاه شورا در حکومت اسلامی از دیدگاه محمد رشیدرضا و سیدمحمود طالقانی، یوسف خان‌محمدی و سید نادرجعفری، فصلنامه سیاست متعالیه، شماره ۲۲، ۱۳۹۷ش. [http://sm.psas.ir/article_33548_16732a8d40b79267e6e6691162dc8c71.pdf لینک مقاله]
# اهمیت و جایگاه شورا‌ درنظام اسلامی، علی حیدری، سایت وسائل، تاریخ درج ۹ خرداد ۱۳۹۷ش، تاریخ بازدید ۱ دی ماه ۱۴۰۱ش. [http://vasael.ir/fa/news/8539/ لینک مقاله]
# جایگاه شورا در انتخاب حاکم اسلامی، محسن اراکی، فصلنامه حکومت اسلامی، شماره ۵۲، ۱۳۸۸ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20120419191214-8036-2.pdf لینک مقاله]
#
# نقش شورا در حکومت اسلامی، کاظم قاضی‌زاده، کیهان اندیشه، شماره ۶۱، ۱۳۷۴ش. [http://ensani.ir/fa/article/105428 لینک مقاله]
# مسئولیت های دولت مردم سالار درباره مشارکت سیاسی مردم از منظر قرآن، محمود شفیعی، فصلنامه علوم سیاسی، شماره ۹۳، ۱۳۹۳ش. [http://psq.bou.ac.ir/article_14098_81b9f93c1dff3abf73fca926420228bb.pdf لینک مقاله]
# شورا در اسلام و جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران، سید حسن قاضوی، فصلنامه پژوهش‌های انقلاب اسلامی، شماره ۵، ۱۳۹۲ش. [http://www.roir.ir/article_63410_2b5c2b096c01faa0ee591d3979b4d2a2.pdf لینک مقاله]
# قلمرو شورا در منابع اسلامى، محمدرضا مصطفی‌پور، ماهنامه پاسدار اسلام، شماره ۳۰۵، ۱۳۸۶ش. [http://ensani.ir/fa/article/138943 لینک مقاله]
# شورا و دموکراسی در اندیشه اسلامی معاصر، حیدر ابراهیم علی، مترجم مجید مرادی، فصلنامه علوم سیاسی، شماره ۸، ۱۳۷۹ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/207772 لینک مقاله]
# اصول و مبانی شورا از منظر امام علی (ع)، میرزا محمد علیرضا، دوفصلنامه پژوهش‌نامه علوی، شماره ۲، ۱۳۸۹ش. [https://alavi.ihcs.ac.ir/article_306_e6cdfda2f56676593be59d13b3777133.pdf لینک مقاله]
# تحلیلی بر بایسته های تصمیم گیری مشورتی براساس آموزه های اسلامی، فائزه عظیم‌زاده اردبیلی و منا افضلی قادی، فصلنامه مدیریت اسلامی، دوره ۲۸، شماره ۲، ۱۳۹۹ش. [https://im.ihu.ac.ir/article_205352_e1fea51045701e6a9dff8735e09be854.pdf لینک مقاله]
# شورا؛ بین نص و تجربه تاریخی، رضوان السید و مجید مرادی، فصلنامه علوم سیاسی، شماره ۳۶، ۱۳۸۵. [http://psq.bou.ac.ir/article_11877_8afb4ef0dce848af32445dcc63559590.pdf لینک مقاله]
# مبانی مشورت در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)؛ با تاکید بر قرآن کریم و سیره معصومین (ع)، زاهد غفاري هشجين و قدسي عليزاده سيلاب، فصلنامه مجلس و راهبرد، شماره ۶۹، ۱۳۹۳ش. [https://quran.isca.ac.ir/fa/Article/Detail/15225/ لینک مقاله]
# ادله عقلایی لزوم مشورت در حکومت اسلامی با رویکردی بر سیره امام خمینی (س)، محمدجواد ارسط ا و حسین شیخ الملوک، فصلنامه پژوهشنامه متین، شماره ۷۳، ۱۳۹۵ش. [http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_48107_80e1679a6f5d8eeadfb7725f3dda4ef5.pdf لینک مقاله]
# توفیق محمد الشاوی و نظریه عمومی شوری در اسلام، داوود فیرحی، فصلنامه سیاست، دوره ۳۹، شماره ۱، ۱۳۸۸ش. [https://jpq.ut.ac.ir/article_20149_a4663d6cd5147f5562539780da5f998c.pdf لینک مقاله]
# نقش شورا در مدیریت امور عمومی، تصمیم گیر یا تصمیم ساز، علی‌اکبر گرجی‌ازندریانی و محسن ابوالحسنی، فصلنامه دانش حقوق عمومی، شماره ۱۳، ۱۳۹۵ش. [http://mag.shora-rc.ir/article_90_ff1a2a6139d00bd177ca54216a9a39eb.pdf لینک مقاله]
#
# کارکردهای نهاد شورا در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، فیروز اصلانی و علی سهرابلو، فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران، دوره ۴۵، شماره ۳، ۱۳۹۴ش. [https://jplsq.ut.ac.ir/article_55795_8e664f65a208504e399118be39d318db.pdf لینک مقاله]
# شورا و دموکراسی در اندیشه سیاسی معاصر شیعه، مجتبی عطارزاده و مهدی راستی، فصلنامه رهیافت انقلاب اسلامی، شماره ۲۷، ۱۳۹۳ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1197181/ لینک مقاله]
# بررسی و تبیین اهمیت و جایگاه شورا در نظام سیاسی اسلام، زهرا قاسمی و محمدحسین بهزادی و محمدکاظم کاوه پیشقدم، فصلنامه راهبرد توسعه، شماره ۳۷، ۱۳۹۳ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1048187 لینک مقاله]
# جایگاه شورا در نظام سیاسى اسلام، محمد بن عبدالجبارالعتبی، مترجم حسن قدوسى، ماهنامه معرفت، شماره ۳۶، ۱۳۷۹ش. [http://ensani.ir/fa/article/66564 لینک مقاله]
# تأملی در فقه شورا و مشورت، سید علی میرموسوی، فصلنامه علوم سیاسی، شماره ۴، ۱۳۷۸ش. [http://psq.bou.ac.ir/article_8611_ab6d3896ff13bc8fcf84338091d7040a.pdf لینک مقاله]
# نگاهی فقهی به مبانی شورا، محمدجواد ارسطا، فصلنامه علوم سیاسی، شماره۴، ۱۳۷۸ش. [http://psq.bou.ac.ir/article_7574_d59432e05794cc8f666b8c1f30be76f5.pdf لینک مقاله]


==پایان‌نامه‌ها==
در نظریه ولایت امت با استفاده از مجموعه‌ای از مبانی فقهی و کلامی سعی شده که اثبات شود: ولایت سیاسی در دوره غیبت، حق انحصاری «امت» است و فقیه تنها ازآنرو که عضوی از امت است، حق مشارکت دارد و دارای حق ویژه‌ای نیست.<ref>بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، مجید مرادی رودپشتی، ص۱۶۷</ref> ایشان احکام شریعت را به دو بخش ثابت و متغیر تقسیم می‌کند و اوامر حکومت در شریعت را از دسته دوم قلمداد می‌کند بنابراین آن احکام صرفا برای تنظیم روابط و به اقتضای مصلحت آن زمان وضع شده و در زمان‌های دیگر ثابت نیست. <ref>محسن کدیور، نظریه‌های دولت در فقه شیعه، صفحه ۱۷۱.</ref>
# شورا در اسلام از دیدگاه کتاب و سنت، احسان تاریمرادی، کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات، دانشگاه فرودسی مشهد، ۱۳۷۴ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/e2422d967fb833462b21543a86e5a6cf صفحه پایان‌نامه در سامانه گنج]
 
# نظریه شورا در اندیشه سیاسی معاصر شیعه، مهدی قانعی اردکانی، کارشناسی ارشد، دانشگاه باقرالعلوم، ۱۳۸۲ش.[https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/6f5f56f6e8562f400fd7762112f964c0 صفحه پایان‌نامه در سامانه گنج]
 
# نقش شورا در ساختار نظام سیاسی اسلام به روایت شیعه، محبوب ضیائی، کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، ۱۳۸۴ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/5352170e3964fafa25495c47e2cc9410 صفحه پایان‌نامه در سامانه گنج]
==مبانی و دلایل ولایت امت==
# میزان سازگاری ولایت فقه با مردم‌سالاری دینی با تاکید بر شورا و شوراکراسی، حسین میر، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ۱۳۹۳ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/d49e7f5b8dba6e0b09850dca2d41cd5c صفحه پایان‌نامه در سامانه گنج]
مرادی رودپشتی در مقاله‌ای با عنوان بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، استدلال برای ولایت امت بر خویش را اینچنین بیان می‌کند:
# تحلیل مبانی فقهی شورا از منظر فقهای شیعه و شافعی، حسین بروغنی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه حکیم سبزواری، ۱۳۹۹ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/db6d0d3626897874bf874f4ccbe9b09c صفحه پایان‌نامه در سامانه گنج]
===اصل عدم ولایت===
# تحلیل فقهی حقوقی ماهیت شورا در جمهوری اسلامی ایران، علی سهرابلو، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، ۱۳۹۴ش.[https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/679fc88b70690e7369fd0516c7217279 صفحه پایان‌نامه در سامانه گنج]
اصل اولی عدم الولایة، اصلی فقهی است که اکثر فقها در ابواب مختلف به آن استناد می‌کنند. بر اساس این اصل هیچ شخص یا گروهی بر دیگران ولایت ندارد مگر اینکه با دلیلی قاطع بتوان آن ولایت را اثبات کرد که بر این اساس ولایت خدا و رسول و اهل بیت ثابت است و در صورت شک در دیگر موارد به اصل اولی رجوع می شود. بر اساس این اصل هر گونه اعمال قدرت از سوی افراد یا گروهی بر افراد و گروهی دیگر مشروع نخواهد بود مگر اینکه این اعمال قدرت بر اساس مبنایی قوی ایجاد شده باشد که بنابر نظریه ولایت امت تنها ولایت انبیاء و اولیاء قابل اثبات است و در دیگر موارد همان اصل اولی عمل می‌شود. <ref> مرادی رودپشتی، بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، صفحه ۱۷۲.</ref>
# مطالعه تطبیقی اندیشه‌های آیت‌ا.... طالقانی و شهید بهشتی در ارتباط با شورا و نقش آن در اداره مملکت، سارا بهبهانی، کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ۱۳۹۰ش.[https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/b43c29866fccf17aca7069a089048fc9 صفحه پایان‌نامه در سامانه گنج]
 
# نقش شورا در ساختار نظام اجتماعی اسلام از منظر قرآن و روایات فریقین، محمدعامل عزیزی، جامعه المصطفی العالمیه، واحد گرگان، ۱۴۰۰ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c4ab3152d0540247e57ce4f533e57d75 صفحه پایان‌نامه در سامانه گنج]
===اصل آزادی===
پس از نفی ولایت بر اساس اصل عدم ولایت، این نتیجه حاصل می‌شود که هر انسانی در برابر انسان دیگر آزاد است و هیچ انسانی حق ندارد آزادی انسان دیگر را مقید کند و این بدان معناست که انسان، خود ولی و صاحب اختیار امر خویش است. این معنا از آنجا نشأت می‌گیرد که انسان طبق حکم خداوند مسؤولیت دارد و مسئول بودن بدون ولایت بر خود داشتن محقق نمی‌شود. شمس‌الدین در این زمینه می‌گوید: «انسان بر خویش ولایت دارد و از این حیث اصل در وضعیت انسان نسبت به خویش در هستی، آزادی است و اصل اولی در رابطه انسان با انسان دیگر نیز، آزادی است و این به معنای آن است که انسان به وسیله انسان دیگر مقید نمی‌شود؛ زیرا هرگاه معتقد شدیم اصل در ولایت انسان بر انسان دیگر عدم ولایت است، نتیجه‌اش این خواهد بود که هر انسانی در برابر انسان دیگر آزاد است و هیچ انسانی حق ندارد آزادی انسان دیگر را مقید کند.» <ref>مرادی رودپشتی، بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، صفحه ۱۷۴.</ref>
 
===معطوف بودن امر و تکلیف حکومت به امت===
امت به عنوان واحد سیاسی اسلام  احکامی متفاوت از احکام فردی دارد. بر این اساس پاره‌ای از احکام و به ویژه واجبات کفایی متوجه امت بما هو امت است، نه افراد. از جمله این تکالیف، تکلیف تشکیل حکومت است که متوجه امت است، نه متوجه فقیه؛ زیرا فقیه ازآنرو که جزئی از امت است، مشمول این تکلیف است، نه بما هو فقیه. بنابراین اگر وظایف عمومی جامعه متوجه جماعت و امت است، معنایش این است که امت بر خود ولایت دارد. <ref>مرادی رودپشتی، بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، صفحه ۱۷۴.</ref>
 
===عرفی بودن حکومت حتی در زمان حضور معصوم===
نفوذ احکام ولایی در زمان حضور معصوم نه از باب وحی بوده بلکه از جهت ولایت و قدرت سیاسی معصوم در زمانه خود بوده است از این‌رو در زمان غیبت برای تعیین تکلیف در مواردی که حکمی از سمت شارع وارد نشده است دو نهاد وجود دارد. یکی فقیه که تنها حیطه ولایت او در امور فردی است و یکی خود امت که در روابط بین انسان‌ها و دولت و حکومت نقش دارد. شمس‌الدین در این باب می‌گوید: «بنابر نظریه ولایت امت، همانند نظریه ولایت عامه فقیه، ظواهر از ادله ولایت در عصر غیبت آن است که فقها، مرجع تشریع در منطقة الفراغ هستند؛ اما ولایت فقیه تنها در حد حکم بر موضوعات خارجی و تصرف در نفس و البته مقید به رجوع به اهل خبره است، ولی در مسائل روابط بین انسان‌ها و دولت‌ها و سازمان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه و آنچه در حیطه تدبیر زندگی و جامعه می‌گنجد، ظاهر این است که در این امور، ولایت از آن امت است که از طریق نمایندگان امت در هیئت‌های شورایی اعمال می‌شود.» <ref>مرادی رودپشتی، بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، صفحه ۱۷۵.</ref>
 
به عبارت دیگر بداهت امر حکومت در اسلام به معنای تعبدی بودن امر حکومت نیست بلکه امری عرفی است که اسلام‌گرایان به آن پوستین تعبد پوشانده‌اند. بر این اساس گزاره‌های حکومتی در اسلام نه از باب تعبد بلکه از باب تأکید بر بنای عقلا است. شمس‌الدین بر این باور است که اسلام‌گرایان در روش‌شناسی باب حکومت دچار  فهم غلط شده‌اند و وقایع تاریخی بعد از رحلت پیامبر را به اشتباه دلیل بر دینی بودن حکومت می‌دانند. <ref>مرادی رودپشتی، بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، صفحه ۱۷۵.</ref>
 
===امر حکومت با شوری===
امت و حاکم هر دو ملزم به شورا هستند. امت مکلف است در شورا شرکت کند و حاکم هم ملزم است تن به رأی شورا دهد. طبق این دیدگاه در تبیین استدلال در آیه شریفه "و امرهم شوری بینهم" <ref>سوره شوری آیه ۳۸</ref> می‌توان چنین گفت که: شور و مشورت وصف مؤمنان نیست، بلکه حکمی شرعی و وضعی و تنظیمی است که بر مسلمانان تکلیف می‌کند آن را در زندگی عمومیشان اجرا کنند تا اسلام و ایمانشان کامل شود و اگر در این امر اخلال کنند، اسلام و ایمانشان ناقص است؛ همانگونه که اگر نماز نخوانند یا از آنچه خدا روزیشان کرده، انفاق نکنند، ایمانشان ناقص خواهد بود. در مورد آیه "و شاورهم فی الامر" نیز شبیه این مطلب می‌تواند بیان شود که : خداوند در این آیه به پیامبر دستور می‌دهد با مسلمانان در امور حکومت و سیاست مشورت کند. این آیه پس از جنگ احد نازل شد که در آن مسلمانان شکست خوردند و علت شکست نیز تن دادن پیامبر به نتیجه شورا بود. نظر اکثر مسلمانان این بود که برای مقابله با مشرکان از شهر خارج شوند؛ درحالیکه نظر پیامبر و گروهی از اصحاب این بود که در شهر بمانند و دفاع کنند. با اینکه نتیجه جنگ، خطای نظر شورا و درستی رأی اقلیت را به لحاظ نظامی اثبات کرد، در این آیه بر الزام پیامبر به پیروی از نظر شورا تأکید شده است. از منظر او تنها تفاوت حاکم معصوم و غیرمعصوم در موضوع شورا آن است که معصوم (امام یا پیامبر) به حکم عصمت خویش حق حکومت را هم دارد، ولی سازوکار حکومتش باید بر مبنای شورا باشد؛ اما غیرمعصوم باید منبع مشروعیت قدرتش را نیز از شورا بگیرد و سازوکار دیگری برای مشروعیت حاکم سیاسی در عصر حاضر وجود ندارد. <ref>مرادی رودپشتی، بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، صفحه ۱۷۶.</ref>
 
==پانویس==
{{پانویس}}
==منابع==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۰۳

نظریه ولایت امت بر خویش

تبین نظریه

محمدمهدی شمس‌الدین در خلال برخی از آثار خود نکاتی را درباره چگونگی شکل‌گیری دولت در فقه شیعه ارائه داده و مدعی ابداع نظریه ولایت امت است و اینکه قبل از او کسی چنین نظریه‌ای را مطرح نکرده است.[۱] گفته شده شمس‌الدین با طرح این نظریه به دنبال از میان برداشتن جدال همیشگی میان دموکراسی و شریعت بود و اینکه قانون شرع باید بتواند خود را با مقتضیات زمان وفق دهد.[۲]

به باور شمس‌الدین، احکام ثابت الهی متعلق به نظام عبادات، نظام خانواده، مسائل جنسی و برخی از احکام معاملات است و برای غیر از موارد یاد شده، احکام ثابتی در شریعت وجود ندارد. بنابراین آنچه مربوط به نظام سیاسی و دولت است اعم از روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و روابط خارجی احکام متغیر و زمان‌مندی هستند که اگرچه در فقه ذیل عنوان تبریرات مورد بحث قرار می‌گیرند؛ ولی داخل احکام شرعی نیستند.[۳]

شمس‌الدین، وظیفه فقیهان را منحصر به بیان احکام شرعی و عهده‌داری منصب قضاوت کرده است و فراتر از این دو مورد از جمله ولایت در سلطه سیاسی را برای آنان نمی‌پذیرد.[۴]

شمس‌الدین، ولایت منصوص را ویژه معصومان در عصر حضور می‌داند و معتقد است این ولایت مقید به انتخاب نیست؛ ولی در عصر غیبت، ولایت به امت تعلق دارد که از طریق انتخاب و مراجعه به آرای عمومی اعمال می‌شود.[۵] به گفته او برپایی دولت در عصر غیبت بر اساس ولایت امت بر خویش، امری ضروری است و مشروعیت نظام سیاسی در عصر غیبت بر پایه اراده ملت استوار است.[۶] در نهایت به اعتقاد شمس‌الدین دولت باید با طبیعت جامعه‌ای که از آن جوشیده، تناسب داشته باشد و به عقول مردم ایمان داشته باشد و از تجربه بشری استفاده کند.[۷]

در نظریه ولایت امت با استفاده از مجموعه‌ای از مبانی فقهی و کلامی سعی شده که اثبات شود: ولایت سیاسی در دوره غیبت، حق انحصاری «امت» است و فقیه تنها ازآنرو که عضوی از امت است، حق مشارکت دارد و دارای حق ویژه‌ای نیست.[۸] ایشان احکام شریعت را به دو بخش ثابت و متغیر تقسیم می‌کند و اوامر حکومت در شریعت را از دسته دوم قلمداد می‌کند بنابراین آن احکام صرفا برای تنظیم روابط و به اقتضای مصلحت آن زمان وضع شده و در زمان‌های دیگر ثابت نیست. [۹]


مبانی و دلایل ولایت امت

مرادی رودپشتی در مقاله‌ای با عنوان بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، استدلال برای ولایت امت بر خویش را اینچنین بیان می‌کند:

اصل عدم ولایت

اصل اولی عدم الولایة، اصلی فقهی است که اکثر فقها در ابواب مختلف به آن استناد می‌کنند. بر اساس این اصل هیچ شخص یا گروهی بر دیگران ولایت ندارد مگر اینکه با دلیلی قاطع بتوان آن ولایت را اثبات کرد که بر این اساس ولایت خدا و رسول و اهل بیت ثابت است و در صورت شک در دیگر موارد به اصل اولی رجوع می شود. بر اساس این اصل هر گونه اعمال قدرت از سوی افراد یا گروهی بر افراد و گروهی دیگر مشروع نخواهد بود مگر اینکه این اعمال قدرت بر اساس مبنایی قوی ایجاد شده باشد که بنابر نظریه ولایت امت تنها ولایت انبیاء و اولیاء قابل اثبات است و در دیگر موارد همان اصل اولی عمل می‌شود. [۱۰]

اصل آزادی

پس از نفی ولایت بر اساس اصل عدم ولایت، این نتیجه حاصل می‌شود که هر انسانی در برابر انسان دیگر آزاد است و هیچ انسانی حق ندارد آزادی انسان دیگر را مقید کند و این بدان معناست که انسان، خود ولی و صاحب اختیار امر خویش است. این معنا از آنجا نشأت می‌گیرد که انسان طبق حکم خداوند مسؤولیت دارد و مسئول بودن بدون ولایت بر خود داشتن محقق نمی‌شود. شمس‌الدین در این زمینه می‌گوید: «انسان بر خویش ولایت دارد و از این حیث اصل در وضعیت انسان نسبت به خویش در هستی، آزادی است و اصل اولی در رابطه انسان با انسان دیگر نیز، آزادی است و این به معنای آن است که انسان به وسیله انسان دیگر مقید نمی‌شود؛ زیرا هرگاه معتقد شدیم اصل در ولایت انسان بر انسان دیگر عدم ولایت است، نتیجه‌اش این خواهد بود که هر انسانی در برابر انسان دیگر آزاد است و هیچ انسانی حق ندارد آزادی انسان دیگر را مقید کند.» [۱۱]

معطوف بودن امر و تکلیف حکومت به امت

امت به عنوان واحد سیاسی اسلام احکامی متفاوت از احکام فردی دارد. بر این اساس پاره‌ای از احکام و به ویژه واجبات کفایی متوجه امت بما هو امت است، نه افراد. از جمله این تکالیف، تکلیف تشکیل حکومت است که متوجه امت است، نه متوجه فقیه؛ زیرا فقیه ازآنرو که جزئی از امت است، مشمول این تکلیف است، نه بما هو فقیه. بنابراین اگر وظایف عمومی جامعه متوجه جماعت و امت است، معنایش این است که امت بر خود ولایت دارد. [۱۲]

عرفی بودن حکومت حتی در زمان حضور معصوم

نفوذ احکام ولایی در زمان حضور معصوم نه از باب وحی بوده بلکه از جهت ولایت و قدرت سیاسی معصوم در زمانه خود بوده است از این‌رو در زمان غیبت برای تعیین تکلیف در مواردی که حکمی از سمت شارع وارد نشده است دو نهاد وجود دارد. یکی فقیه که تنها حیطه ولایت او در امور فردی است و یکی خود امت که در روابط بین انسان‌ها و دولت و حکومت نقش دارد. شمس‌الدین در این باب می‌گوید: «بنابر نظریه ولایت امت، همانند نظریه ولایت عامه فقیه، ظواهر از ادله ولایت در عصر غیبت آن است که فقها، مرجع تشریع در منطقة الفراغ هستند؛ اما ولایت فقیه تنها در حد حکم بر موضوعات خارجی و تصرف در نفس و البته مقید به رجوع به اهل خبره است، ولی در مسائل روابط بین انسان‌ها و دولت‌ها و سازمان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه و آنچه در حیطه تدبیر زندگی و جامعه می‌گنجد، ظاهر این است که در این امور، ولایت از آن امت است که از طریق نمایندگان امت در هیئت‌های شورایی اعمال می‌شود.» [۱۳]

به عبارت دیگر بداهت امر حکومت در اسلام به معنای تعبدی بودن امر حکومت نیست بلکه امری عرفی است که اسلام‌گرایان به آن پوستین تعبد پوشانده‌اند. بر این اساس گزاره‌های حکومتی در اسلام نه از باب تعبد بلکه از باب تأکید بر بنای عقلا است. شمس‌الدین بر این باور است که اسلام‌گرایان در روش‌شناسی باب حکومت دچار فهم غلط شده‌اند و وقایع تاریخی بعد از رحلت پیامبر را به اشتباه دلیل بر دینی بودن حکومت می‌دانند. [۱۴]

امر حکومت با شوری

امت و حاکم هر دو ملزم به شورا هستند. امت مکلف است در شورا شرکت کند و حاکم هم ملزم است تن به رأی شورا دهد. طبق این دیدگاه در تبیین استدلال در آیه شریفه "و امرهم شوری بینهم" [۱۵] می‌توان چنین گفت که: شور و مشورت وصف مؤمنان نیست، بلکه حکمی شرعی و وضعی و تنظیمی است که بر مسلمانان تکلیف می‌کند آن را در زندگی عمومیشان اجرا کنند تا اسلام و ایمانشان کامل شود و اگر در این امر اخلال کنند، اسلام و ایمانشان ناقص است؛ همانگونه که اگر نماز نخوانند یا از آنچه خدا روزیشان کرده، انفاق نکنند، ایمانشان ناقص خواهد بود. در مورد آیه "و شاورهم فی الامر" نیز شبیه این مطلب می‌تواند بیان شود که : خداوند در این آیه به پیامبر دستور می‌دهد با مسلمانان در امور حکومت و سیاست مشورت کند. این آیه پس از جنگ احد نازل شد که در آن مسلمانان شکست خوردند و علت شکست نیز تن دادن پیامبر به نتیجه شورا بود. نظر اکثر مسلمانان این بود که برای مقابله با مشرکان از شهر خارج شوند؛ درحالیکه نظر پیامبر و گروهی از اصحاب این بود که در شهر بمانند و دفاع کنند. با اینکه نتیجه جنگ، خطای نظر شورا و درستی رأی اقلیت را به لحاظ نظامی اثبات کرد، در این آیه بر الزام پیامبر به پیروی از نظر شورا تأکید شده است. از منظر او تنها تفاوت حاکم معصوم و غیرمعصوم در موضوع شورا آن است که معصوم (امام یا پیامبر) به حکم عصمت خویش حق حکومت را هم دارد، ولی سازوکار حکومتش باید بر مبنای شورا باشد؛ اما غیرمعصوم باید منبع مشروعیت قدرتش را نیز از شورا بگیرد و سازوکار دیگری برای مشروعیت حاکم سیاسی در عصر حاضر وجود ندارد. [۱۶]

پانویس

  1. فیاض، نظریات السلطه فی الفکر السیاسی الشیعی المعاصر، ص۲۷۶.
  2. طباطبایی‌فر، «مشروطه شیعی؛ نظریه‌ای برای طرح»، ص۱۰۶.
  3. طباطبایی‌فر، «مشروطه شیعی؛ نظریه‌ای برای طرح»، ص۱۰۶-۱۰۷.
  4. طباطبایی‌فر، «مشروطه شیعی؛ نظریه‌ای برای طرح»، ص۱۰۷.
  5. شمس‌الدین، نظام الحکم و الاداره، ۱۹۹۵م، ص۲۰۹ و ۴۴۸.
  6. نظریات السلطه فی الفکر السیاسی الشیعی المعاصر، علی فیاض، بیروت، ۲۰۰۸م. صفحه ۲۷۶.
  7. طباطبایی‌فر، «مشروطه شیعی؛ نظریه‌ای برای طرح»، ص۱۰۷.
  8. بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، مجید مرادی رودپشتی، ص۱۶۷
  9. محسن کدیور، نظریه‌های دولت در فقه شیعه، صفحه ۱۷۱.
  10. مرادی رودپشتی، بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، صفحه ۱۷۲.
  11. مرادی رودپشتی، بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، صفحه ۱۷۴.
  12. مرادی رودپشتی، بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، صفحه ۱۷۴.
  13. مرادی رودپشتی، بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، صفحه ۱۷۵.
  14. مرادی رودپشتی، بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، صفحه ۱۷۵.
  15. سوره شوری آیه ۳۸
  16. مرادی رودپشتی، بررسی و نقد مبانی نظریه سیاسی ولایت امت بر خویش، صفحه ۱۷۶.

منابع