کاربر:Khoshnudi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Khoshnudi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Khoshnudi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵۵۸ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۴ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
==بیماری‌های همه‌گیر (منابع مطالعاتی)==
[[همزادسازی انسان]]
==کتاب‌ها==
===فارسی===


===عربی===
== کتاب‌ها ==
===زبان‌های دیگر===
== مقاله‌ها ==
==مقاله‌ها==
# بررسی ابعاد فقهی همزادسازی و بدل سازی انسانی، سیدمحسن مرتضوی و مجتبی نوروزی، دوفصلنامه آموزه‌های فقه مدنی، شماره ۱۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. [http://ensani.ir/file/download/article/1562042243-9836-18-5.pdf مقاله را از اینجا ببینید]
=== فارسی ===
# بررسی حکم فقهی تکثیر سلولهای تلقیحی و ایجاد چند قلوهای مشابه، صدیقه نوروزی، کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد حقوق و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. [https://civilica.com/doc/1905635/ اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید]
# مسوولیت مدنی دولت در قبال بیماری‌های واگیر مانند کرونا،
# مبانی فقهی حقوقی تکالیف دولت در وجوب پیشگیری و کنترل بیماری‌های مسری (مطالعه موردی کرونا)، سیدمهدی جوکار، مجله [[حقوق پزشکی]]، ۱-۱۴۰۰ش، شماره۵۶. [https://ijmedicallaw.ir/article-1-1102-fa.html مقاله را اینجا ببینید.]
# واکاوی فقهی مسوولیت حکومت در بلایا و بیماری‌های واگیردار، محمد صادق رجبی، فصلنامه حکومت اسلامی، ۱۴۰۰ش، شماره۲. [http://mag.rcipt.ir/article_139949.html مقاله را اینجا ببینید.]
# تسامح قانون جدید مستأجر- موجر در شرایط کرونایی و مقارنه آن با اصول حقوق انسانی،‌ نرگس آریان نژاد، علیرضا عسگری، سید حسن عابدیان، مجله [[مطالعات حقوق بشر اسلامی]]، ۱۴۰۰ش، شماره ۲۰. [https://www.pfbaj.ir/article_134076_0ecbaa24ecf8d888311e7ea5d14a5e03.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
# ضمان دیه فوت ناشی از تزریق واکسن، علی رحمانی فرد سبزواری، [[مطالعات فقه امامیه]]، ۱۴۰۰ش، شماره ۲. [http://journals.miu.ac.ir/article_6752.html مقاله را اینجا ببینید.]
# مسئولیت مدنی ناشی از تزریق واکسن کوید ۱۹، طاهر علی محمدی، حمزه نظرپور، نادیا نظرپور صمصامی، دوفصلنامه [[فقه پزشکی]]، ۱۴۰۰ش، شماره ۴۳. [https://journals.sbmu.ac.ir/mf/article/download/34522/27677 مقاله را اینجا ببینید.]
# ضمان قهری ناشی از سرایت ویروس کرونا در رابطه میان زوجین، حسن شاه ملک پور، رضا دریائی، فصلنامه [[خانواده‌پژوهی]]، ۱۴۰۰ش، شماره۳. [https://jfr.sbu.ac.ir/article_101857_b406d562fe9d3f573e1a636d12332286.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
# تحلیل میراث اجتماعی بیماری کرونا با نگاهی به الزامات فقهی حقوقی،‌ زهرا محدثی، حسین ناصری مقدم، علیرضا عابدی سرآسیا، فصلنامه اسلام و علوم اجتماعی، ۱۴۰۰ش، شماره ۲۶. [http://ensani.ir/fa/article/search/advance-search?AdvanceSearch%5BpageSize%5D=20&AdvanceSearch%5BscientificRank%5D=&AdvanceSearch%5BscientificRank%5D=4&AdvanceSearch%5BjournalId%5D=&AdvanceSearch%5Byear%5D=&AdvanceSearch%5BfieldId%5D=&AdvanceSearch%5Blanguage%5D=&AdvanceSearch%5BoneWordMatch%5D=%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7+%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7+%DA%A9%D9%88%DB%8C%D8%AF+%DA%A9%D9%88%D9%88%DB%8C%D8%AF+crona+krona+korona+covid+corona مقاله را اینجا ببینید.]
# واکاوی فقهی - حقوقی «حق بر سلامت» و «مسئولیت دولت» در شرایط شیوع بیماری کرونا، حسین جوان آراسته، سمیه رحمانی، دوفصلنامه فقه پزشکی، ۱۳۹۹ش، شماره ۴۲. [https://journals.sbmu.ac.ir/mf/article/view/33667/27222 مقاله را اینجا ببینید.]
# تزاحم رفتارهای دینی با الزامات بهداشتی در دوران کرونا، وریا حفیدی، دوفصلنامه [[مطالعات تطبیقی فقه و اصول]]، ۱۳۹۹ش، شماره۱. [https://mfu.uok.ac.ir/article_61780_b9170f8a5ea8d3793b30369308704202.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
# پرسش‌های فقهی عزاداری در دوران کرونا، محمدجواد فاضل لنکرانی، فصلنامه پاسخ، ۱۳۹۹ش، شماره۱۹. [https://www.pasokh.org/fa/Book/View/47509/50852/%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D8%B9%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%83%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7 مقاله را اینجا ببینید.]
# مسئولیت هزینه های درمان بیماران مبتلا به کرونا در فرض تقصیر کادر درمان، محمد هادی معینی، زهرا گلزار، دوفصلنامه فقه پزشکی، ۱۳۹۹ش، شماره ۴۲. [https://journals.sbmu.ac.ir/mf/article/view/33661/26957 مقاله را اینجا ببینید.]
# کرونا، احکام ثانویه، پزشکی مدرن روز، تعامل یا تقابل؟، سید حسین توکلی، [[جستارهایی در فقه پزشکی]]، ۱۳۹۹ش، شماره ۵. [http://jfp.journals.miu.ac.ir/article_5353.html مقاله را اینجا ببینید.]
#  تأثیر علم و قصد بر مسؤولیت مدنی ناقل بیماری‌های واگیردار،‌ حسین هوشمند، دوفصلنامه فقه پزشکی، ۱۳۹۹ش، شماره ۴۲. [https://journals.sbmu.ac.ir/mf/article/view/33421/26887 مقاله را اینجا ببینید.]
# تعظیم شعائر دینی و نسبت آن با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا،‌ سید محمد مهدی غمامی، دوفصلنامه فقه پزشکی، ۱۳۹۹ش، شماره ۴۲. [https://journals.sbmu.ac.ir/mf/article/view/34563/27080 مقاله را اینجا ببینید.]
#  مناسبات دولت اسلامی و خانواده در کنترل بیماری‌ کرونا، سید موسی موسوی، جواد حبیبی تبار، دوفصلنامه فقه پزشکی، ۱۳۹۹ش، شماره ۴۲. [https://journals.sbmu.ac.ir/mf/article/view/33850/27176 مقاله را اینجا ببینید.]
# تبیین فقهی مسئولیت دولت در رویارویی با بیماری کرونا،‌ منصور غریب پور، دوفصلنامه فقه پزشکی، ۱۳۹۹ش، شماره ۴۲. [https://journals.sbmu.ac.ir/mf/article/view/32630/26731 مقاله را اینجا ببینید.]
# امکان سنجی رفع مسئولیت مدنی ناقلان بیماریهای همه‌گیر (کرونا) در پرتو قاعده تحذیر، حسین هوشمندفیروزآبادی، فصلنامه حقوق اسلامی، ۱۳۹۹ش، شماره۶۴. [https://www.sid.ir/FileServer/JF/4022413996407.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#  مطالعه تطبیقی تاثیر کرونا ویروس (کووید۱۹) بر تعهدات، جلیل قنواتی، فصلنامه حقوق اسلامی ۱۳۹۹ش- شماره ۶۴. [https://www.sid.ir/FileServer/JF/4022413996408.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
# مبانی اخلاقی، فقهی و حقوقی الگوی مواجهه ملی با بیماریهای همه‌گیر با تاکید بر کرونا، محمود حکمت نیا، فصلنامه حقوق اسلامی ۱۳۹۹ش- شماره ۶۴. [http://ensani.ir/fa/article/449206/%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7 مقاله را اینجا ببینید.]
#  آثار بیماری های واگیردار در حقوق زناشویی،  فرج الله هدایت نیا، فصلنامه حقوق اسلامی ۱۳۹۹ش،‌ شماره ۶۴. [https://www.sid.ir/FileServer/JF/4022413996409.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
# ابعاد فقهی و حقوقی بیماری های واگیرِ خطرناک و سریع الانتشار (کرونا) از منظر قاعده وجوب دفع ضرر محتمل، [[احمد احسانی فر]]، فصلنامه حقوق اسلامی ۱۳۹۹ش،‌ شماره ۶۴. [https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=565892 مقاله را اینجا ببینید.]
# مسئولیت ناشی از انتقال بیماری واگیر و ویروس، علی محمدی جورکویه، فصلنامه حقوق اسلامی ۱۳۹۹ش،‌ شماره ۶۴. [https://www.sid.ir/FileServer/JF/4022413996405.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#  عدم رعایت بهداشت در برابر بیماری های واگیر (به ویژه کرونا) از نگاه فقه و حقوق،‌  اکبر محمودی، فصلنامه حقوق اسلامی، ۱۳۹۹ش، شماره ۶۴. [http://ensani.ir/fa/article/449214/%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%B1%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82 مقاله را اینجا ببینید.]
#  نظام مداخلات حمایتی دولت از گروه های آسیب پذیر در وضعیت های بحرانی و اضطراری، سید احمد حبیب نژاد، زهرا عامری، فصلنامه حقوق اسلامی ۱۳۹۹ش- شماره ۶۴. [http://ensani.ir/fa/article/journal-number/50721/%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%87%D9%81%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1-1399-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-64 مقاله را اینجا ببینید.]
# ضمان قتل ناشی از جماع در فقه و حقوق کیفری ایران، مدیحه هاشم پور، هادی عظیمی، سید رضا احسانپور، مجله پژوهش های فقه و حقوق اسلامی، ۱۳۹۹ش، شماره ۶۱. [https://journals.iau.ir/article_678164_ca88c332c284252a41e9f7a7458a62f8.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
# رویکردی فقهی به حکم تعطیلی مساجد در شرایط ویروس کرونا، فاطمه زند اقطاعی، (International Multidisciplinary Journal of Pure Life)، ۱۳۹۹ش، شماره۲۱. [http://ensani.ir/fa/article/442306/%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%DA%A9%D9%85-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%AC%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7 مقاله را اینجا ببینید.]
# میزان اختیارات و مسئولیت دولت در ایجاد محدودیت برای بیماران مبتلا به كرونا و مبانی آن، حسین زروندی رحمانی، فصلنامه پاسخ، ۱۳۹۹ش،‌ شماره ۱۸. [https://www.pasokh.org/fa/Book/View/47508/50849/%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A8%D8%AA%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%83%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D9%86 مقاله را اینجا ببینید.]
# کاووشی فقهی حقوقی درباره کتمان بیماری‌های واگیردار به‌ویژه کرونا، اکبر محمودی، فصلنامه [[مطالعات فقه اقتصادی]]، ۱۳۹۸ش، شماره۲. [http://journal.ihrci.ir/article_111570.html مقاله را اینجا ببینید.]
# هنجارهای آغاز سنتی ارتباطات میان‌فردی در شرایط بیماری‌زایی مسری (با تأکید بر COVID-19) از منظر فقه ارتباطات سلامت، مصطفی همدانی، دوفصلنامه [[فقه و اجتهاد]]،  ۱۳۹۸ش، شماره۱۲. [http://mags.markazfeqhi.com/article_245855.html?lang=fa مقاله را اینجا ببینید.]
# بررسی فقهی و حقوقی بیوتروریسم، احمد مرادخانی، فاطمه رحمانی،‌ مجله [[پژوهش های فقه و حقوق اسلامی]]، ۱۳۹۷ش، شماره۵۲. [https://ijrj.babol.iau.ir/article_541396.html مقاله را اینجا ببینید.]
#  بررسی فقهی- حقوقی مسئله قیادت با نگاهی به تأثیر جرائم نوظهور بر سبک زندگی جوانان، بهرام رمضانی، حمیدرضا تمدن، [[پژوهشنامه میان رشته ای فقهی]]، ۱۳۹۴ش، شماره۱. [https://irj.journals.isu.ac.ir/article_2023_ca7628ea0def33cd89c043adf9b6559c.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
# نحوه احراز مسووليت كيفری در بيماری های واگيردار و جرائم قابل انتساب، فضل‌ الله فروغی، محمد میرزایی، امیر باقرزادگان، محسن صوفی زمرد، مجله حقوق پزشکی، ۱۳۹۴ش، شماره۳۵. [https://ijmedicallaw.ir/article-1-388-fa.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
# مسئولیت مدنی بیماران مبتلا به بیماری های واگیردار، علیرضا یزدانیان، مریم ثقفی، [[آموزه‌های فقه مدنی]]، ۱۳۹۳ش،‌ شماره۱۰. [https://cjd.razavi.ac.ir/?_action=article&au=10749&_au=%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%85++%D8%AB%D9%82%D9%81%DB%8C مقاله را اینجا ببینید.]
# کاربرد قاعده لاضرر و لاضرار در بررسی فقهی ایدز، علی الهی خراسانی، فصلنامه فقه، ۱۳۹۱ش، سال نوزدهم - شماره۲. [https://jf.isca.ac.ir/article_3005.html مقاله را اینجا ببینید.]
# سلسله نشست های مسائل فقهی - حقوقی: فقه ایدز، فصلنامه فقه، ۱۳۸۹ش، شماره ۳. [https://jf.isca.ac.ir/article_3065.html مقاله را اینجا ببینید.]
# بررسی فقهی و حقوقی و حدود مسئولیت مدنی و کیفری ناقلین ایدز با رویکردی بر نظریات حضرت [[امام خمینی]] (س)، [[سید محمد موسوی بجنوردی]]، شیده ناهیدی، فصلنامه نامه الهیات، ۱۳۸۷ش، شماره۲. [http://ensani.ir/fa/article/188793/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%88-%DA%A9%DB%8C%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%82%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%B2-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B3- مقاله را اینجا ببینید.]
# بررسی فقهی - حقوقی مسئولیت کیفری ناقل ایدز در قتل؛ با تکیه بر انتقال از طریق تماس جنسی، فاروق یزدانی آزاد، امیر سماواتی پیروز، مجله [[حقوق پزشکی]]، ۱۳۸۸ش، شماره۱۰. [https://ijmedicallaw.ir/article-1-456-fa.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
# ادله ی جواز فسخ نکاح در بیماری ایدز از دیدگاه فقیهان،  مصطفی رجائی پور، ملیحه قنبریان، فصلنامه [[فقه و تاریخ تمدن]]، ۱۳۸۸ش، شماره ۲۰. [http://ensani.ir/fa/article/260514/%D8%A7%D8%AF%D9%84%D9%87-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%B3%D8%AE-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AD-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%B2-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87%D8%A7%D9%86 مقاله را اینجا ببینید.]
#  برص، لک و پیس یا . . .؟، اسدالله جمشیدی، فصلنامه علوم حدیث، ۱۳۸۸ش، شماره ۵۲. [https://www.sid.ir/FileServer/JF/74813885206.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
# بررسی فقهی و حقوقی و حدود مسئولیت مدنی و کیفری ناقلین ایدز با رویکردی بر نظریات حضرت [[امام خمینی]] (س): بخش دوم، سید محمد موسوی بجنوردی، شیده ناهیدی، فصلنامه نامه الهیات، ۱۳۸۷ش، شماره۳. [http://ensani.ir/file/download/article/20120326103941-1095-10.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
# مسئولیت کیفری ناشی از انتقال ایدز و عوامل رافع آن؛ مطالعة تطبیقی در حقوق ایران، کانادا و فقه امامیه، سید مصطفی مصطفوی، سید رضا احسان‌پور، پژوهشنامه حقوق اسلامی، ۱۳۸۶ش، شماره۲. [https://ilr.journals.isu.ac.ir/article_1282.html مقاله را اینجا ببینید.]
# مسئولیت کیفری انتقال ایدز، سید رضا احسان پور، فصلنامه گواه، ۱۳۸۳ش و ۱۳۸۴ش، شماره ۲ و ۳. [http://ensani.ir/fa/article/224908/%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%DB%8C%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%B2 مقاله را اینجا ببینید.]
# احکام فقهی ایدز، ترجمه و تلخیص محمد امجد، ‌ نشریه تحقیقات اسلامی، ۱۳۷۶ش، شماره۱و۲. [http://ensani.ir/file/download/article/20101027173409-156.pdf مقاله را اینجا ببینید.]


===عربی===
  صفحه اصلی
# قرارات وتوصيات مؤتمر معالجات الشريعة الإسلامية لآثار جائحة كورونا كوفيد ۱۹ COVID-19، هيئة التحرير، مجلة الشريعة والدراسات الإسلامية، ۱۴۴۲ق، ۲۰۲۰م، شماره ۱۲۲.
  مرور
# الأحكام الفقهية المتعلقة بصلاة الجماعة في فترة وباء کورونا المستجد (کوفید-19) دراسة مقارنة، مریم بنت علی بن محی الشمرانی، الجامعة العراقية السنة، ۲۰۲۰م، شماره ۴۷(جزء الثانی). [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1715048/%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%82%D9%87-%D8%A8%D8%B5%D9%84%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%85%D8%A7%D8%B9%D9%87-%D9%81%DB%8C-%D9%81%D8%AA%D8%B1%D9%87-%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%A1-%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D8%AF-%DA%A9%D9%88%D9%81%DB%8C%D8%AF-19-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%B1%D9%86%D9%87 مقاله را اینجا ببینید.]
  اطلاعات نشریه
# أثر فيروس كورونا في اختلال التوازن العقدي وطرائق معالجته في عقد الإجارة دراسة فقهية قانونية (الأردن أنموذجًا)، إياد فلاح الضمور، دراسات: علوم الشريعة والقانون، المجلّد۴۹، عدد۲، ۲۰۲۲م. [https://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Law/article/download/1514/161 مقاله را اینجا ببینید.]
  راهنمای نویسندگان
# الأحكام الفقهية المتعلقة بالمصاب بفيروس كورونا في الصلاة والصيام والحج نموذجا، أسماء محمود محمدي،‌ مجلة كلية الشريعة والقانون بتفهنا الأشراف، شماره ۲۲،‌ ۲۰۲۰م.
  ارسال مقاله
https://search.mandumah.com/Databasebrowse/Tree?searchfor=&db=&cat=&o=2021&page=1&from=
  داوران
  تماس با ما


===زبان‌های دیگر===
  ورود به سامانه
  English


==پایان‌نامه‌ها==
بررسی حقوقی مسألة شبیه‌سازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی (س)
===فارسی===
# مسئولیت کیفری انتقال ویروس ایدز، علی رضا امام دادی، کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، دانشکده علوم انسانی، ۱۳۹۰ش.


===عربی===
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
# المسؤولية الجنائية لناقل العدوى بفيروس كورونا، سماهر محمود محمد خليل، رسالة ماجستير، جامعة الاسراء الخاصة، ۲۰۲۱م.


===زبان‌های دیگر===
نویسندگان
==دیگر منابع==
===فارسی===
===عربی===
# مجمع الفقه التابع لمنظمة التعاون الإسلامي يصدر توصيات ندوة «فيروس كورونا المستجد وما يتعلق به من معالجات طبية وأحكام شرعية»، التاريخ: ۲۰/۰۴/۲۰۲۰. [https://www.oic-oci.org/topic/?t_id=23343&t_ref=13985&lan=ar متن را از اینجا بخوانید.]


=== زبان‌های دیگر===
  سید محمد موسوی بجنوردی ۱ نگار علیزاده


[[شبیه‌سازی اعضای بدن انسان]]
گنجینه معارف
موضوع: دانشنامه / بهداشت و سلامت / پزشکی و سلامت / فقه و حقوق پزشکی / فقه شبیه‌سازی
نگاهی به پدیده شبیه‌سازی انسان


== کتاب ==
منبع: فصلنامه رواق اندیشه، شماره ۳۷ , پورقهرمانی، بابک(۱)


=== فارسی ===
== کتاب‌ها ==
# اذن خروج: تاملی در مسئله اذن خروج زن از منزل در دیدگاه مذاهب اسلامی، طیبه گل‌دوزها، قم، امتداد حکمت، ۱۴۰۰ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/00/1400907259.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا ببینید]
== یادداشت ==
# واکاوی فقهی اذن زوج، امینه عماد‌الدین، قم، انتشارات جامعه الزهرا (س)، ۱۳۹۶ش.
{| class="wikitable"
|+
!حسابهای FREE
!تک مرحله
!دو مرحله
!بدون چالش
|-
|تارگت مرحله اول
|۸٪
|۱۰٪
| -
|-
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
| -
|-
|ریل
|
|
|
|-
|درودان روزانه
|۴٪
|۵٪
|
|-
|درودان کل
|۸٪
|۱۵٪
|۵٪
|-
|ریسک شناور
| -
| -
| -
|-
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|نامحدود
|-
|حداقل زمان
|-
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
| -
|-
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|۵۰
|-
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|-
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|۵۰٪
|-
|هزینه
|
|
|
|}


=== عربی ===
{| class="wikitable"
!حسابهای FREE
!تک مرحله
!دو مرحله
!
!حسابهای RISK
!تک مرحله
!دو مرحله
!
|-
|تارگت مرحله اول
|۶٪
|۱۰٪
|
|تارگت مرحله اول
|۸٪
|۱۰٪
|
|-
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
|
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
|
|-
|ریل
|
|
|
|ریل
|
|
|
|-
|درودان روزانه
|۳٪
|۵٪
|
|درودان روزانه
|۴٪
|۶٪
|
|-
|درودان کل
|۶٪
|۱۲٪
|
|درودان کل
|۸٪
|۱۵٪
|
|-
|ریسک شناور
| -
| -
|
|ریسک شناور
|۲٪
|۲٪
|
|-
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|
|-
|حداقل زمان
|
|حداقل زمان
|
|-
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
|
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
|
|-
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|
|-
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|
|-
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|
|-
|برداشت
|هر هفته
|یکشنبه
|
|هزینه
|هر هفته
|یکشنبه
|
|}
{| class="wikitable"
!
!
!
!
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|}


== مقاله ==
==مقدمه==
*آیه قران
وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ ﴿۱۲۲﴾


=== فارسی ===
*امشب در مورد دین و اهمیت و مطلب پیرامونش صحبت میکنیم


# تحلیل فقهی حقوقی استیذان زن از شوهر در خروج از منزل با تأکید بر قاعدۀ معروف، محمد نوذری فردوسیه، فصلنامه پژوهش های فقهی شماره ۴، دوره ۱۷، زمستان ۱۴۰۰ش. [http://ensani.ir/file/download/article/1644214427-9467-1400-4-12.pdf مقاله را از اینجا ببینید]
در مورد نقش امامان در دین و رابطه امامان با دین مختصری
# شرط تعدیل تمکین زوجه شاغل از زوج در فقه امامیه، بهنام قنبرپور، دوفصلنامه مبانی فقهی حقوق اسلامی، شماره ۱، سال ۱۴، بهار و تابستان ۱۴۰۰ش. [http://ensani.ir/file/download/article/1637652445-10478-1400-182.pdf مقاله را از اینجا ببینید]
# بررسی فقهی وحکم تکلیفی اذن زن از شوهر هنگام خروج از منزل، خلیل الله احمدوند و ستاره آزادی، فصلنامه قانون یار، شماره ۱۵، دوره ۴، پاییز ۱۳۹۹ش. [http://ensani.ir/file/download/article/1621228503-10125-15-15.pdf مقاله را از اینجا ببینید]
# خروج زن از منزل و اذن شوهر از منظر فقه امامیه، زین العابدین نجفی، دوفصلنامه فقه و مبانی حقوق اسلامی، شماره ۲، سال ۴۵، پاییز و زمستان ۱۳۹۱ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20150203090119-9906-29.pdf مقاله را از اینجا ببینید]
# بازپژوهی خروج از منزل بدون اذن شوهر از منظر قاعده لاضرر، ابوالقاسم علیدوست و محمد عشایری منفرد، فضلنامه مطالعات راهبردی زنان، شماره ۵۱، بهار ۱۳۹۰ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20121212085001-9626-2.pdf مقاله را از اینجا ببینید]
=== عربی ===


== پایان‌نامه ==
خصوصا در مورد امام زمان تا به معنای نیاز به امام زمان برسیم
*عده ای از شما دنبال فهم دین بروند. مطالب رو به اونها یاد بدند. بلکه عمل کنند.


=== فارسی ===
*ای اقا شب تاسوعا الان چه ربطی به این حرفا داره.
# مبانی فقهی وظایف زوجه در منزل در فقه اهل سنت، سید عبدالسلام حسینی، کارشناسی ارشد، دانشگاه کردستان، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، ۱۴۰۰ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/19510df143f93aa7774a9126a72c7e3d اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
۱. این مطالبی که من اقلا ده سال فکر کردم و دوست داشتم کامل میشد و اگر کسی ازم بپرسه شما ۲۰ سال طلبه هستی خلاصه اون رو بمن بگو بگم خلاصه ش اینه و بینش جدیدی به شما میده
# بررسی فقهی حقوقی اشتغال زنان خارج از خانه، مژگان محمدی، کارشناسی ارشد، دانشگاه ایلام، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ۱۴۰۰ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/6ad986813cbae99b91ae676304b6b75d اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
۲. اتفاقا بعد که برای بیان مرتبش میکردم دیدم اصلا مناسب ترین موردش همین شب تاسوعا و عاشوراست که بعدا میگم چرا
# بررسی فقهی وحقوقی وجوب یا عدم وجوب استیذان در دوران عقد، صدیقه اخلاصی، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد گچساران، دانشکده علوم انسانی، ۱۳۹۹ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/295d83e098f0c8eca180d50107be3744 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
۳. مطالب زیاد گسترده عمیق و سخت . و شاید واقعا بشه ۲۰ ۳۰ جلسه در موردش صحبت کرد. نسبت به هر بخشی
# لزوم اذن زوج در خروج زوجه از منزل در فقه نظام خانواده، عاطفه عظیمی وحید، کارشناسی ارشد، دانشکده رفاه، گروه فقه و مبانی فقه حقوق اسلامی، ۱۳۹۸ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/487ae77da39c24d1364fc19c35f5c990 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
اما دو تا مساله هست. اولیش رو از خودمون بگم. که ماها این مسایل رو نگفتیم حالا به هر دلیلی ... خودم هم یکم مردد بودم. بعد دیدم قسمت همین شد که این مطالب رو بگم حالا جهت تردید رو هم میگم. دومش اینکه خب نمیشه ۲۰ جلسه برای کسی صحبت کردو از حوصله خارج ه
# بررسی مصداقی موارد نیاز به اذن، رضایت یا اجازه در روابط زوجین در فقه امامیه، موسی سلیمانی کیاسری، کارشناسی ارشد، دانشگاه قرآن و حدیث، پردیس تهران، ۱۳۹۷ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/f4c571bde93a65b1da1edbcd6294e314 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
*من امشب میخام تیتر بگم فقط. و مطالبی که بعضیش رو میدونستید فقط به هم اتصال بدم.
# مبانی فقهی و حقوقی محدودیت صدور گذرنامه برای بانوان متأهل ایرانی، جلیل خوگانی، کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران جنوب، ۱۳۹۶ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/5ceb7625cf0fc612830b052b3c1adfcd اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
این  نقشه وقتی تو ذهنمون باشه خیلی موثره. دیگه غفلتمون کمتر میشه.
# بررسی فقهی و حقوقی مسکن زوجه، بتول ملائی کاشی، کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ۱۳۹۶ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/bd2315bac449c34803f96162a01c1200 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# بررسی فقهی قلمرو ولایت زوج بر همسر و فرزندان، لیلا رجایی، کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ۱۳۹۴ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/824d7bd844f042c56b97319314d38675 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# ملاک و گستره حضور زنان در اجتماع از دیدگاه فقه امامیه و حقوق ایران، فاطمه پورمقدم، کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید مطهری، گروه فقه و اصول، ۱۳۹۲ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/b2694e92aec0011c487e80095aa0b14d اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# تحلیل و بررسی اذن زوج در خروج زوجه از منزل از منظر فقه مذاهب اسلامی، طیبه گلدوزها، کارشناسی ارشد، دانشگاه قرآن و حدیث، دانشکده علوم و معارف قرآن، ۱۳۹۲ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/109cc3fb2dd82a647aef26f5cb91cd9a اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# بررسی موارد موکول به اذن شوهر در فقه اسلامی، سمیه درخشان، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ۱۳۹۰ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/4dd62dcebe1868272a252019f6a29fd5 پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# بررسی حق اشتغال زنان در خارج از منزل و تزاحم آن با حق شوهر از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی، شکراله لطیف‌پور، کارشناسی ارشد، مرکز پیام نور تهران، دانشکده علوم انسانی، ۱۳۸۸ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/a7c5372abbc427a3f33292fb12f75fdf اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]


=== عربی ===
*نکته دیگر هر گفتمانی نیاز به پیشفرض داره. ما داریم در مورد کسی صحبت میکنیم که خدا پیامبر امامان را قبول دارد. با این شخص چنین مکالمه میکنیم. کما اینکه در مسایل دیگه ... از اول صحبت نمیکنیم. با بقیه باید صحبتهای دیگری بکنیم که به این نقطه برسیم بعد این مطالب رو بگیم
 
==دین==
===دین چیست؟===
کل مطالبی که خدا اورده
 
===اهمیت دین چقدره چیست؟===
هیچی مهمتر از دین نیست.
اقا قمر بنی هاشم انی احامی ابدا عن دینی
حضرت زینب قربانی را از ما قبول کن. قربانی در راه دین خدا
امام حسین اگر دین جدم به این حادثه چه باکی
حضرت زهرا در راه دین خدا شهید شدند
امیر المومنین در شهادت حضرت زهرا صبر کردند
بارها جان خودشون رو فدای دین کردند. پیامبر در جنگ عمرو ین عبدود فرمورد تمام ایمان در برابر تمام کفر
پیامبر؟ بله حتی پیامبر. باید دین را ابلاغ کنی اگر نکنی؟ فما بلغت رسالته
«وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْاَقاویلِ، لَاَخَذْنا مِنْهُ بِالْیَمینِ، ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتین؛ [۱]
اگر او سخنی دروغ بر ما می‌بست، ما او را با قدرت می‌گرفتیم، سپس رگ قلبش را قطع می‌کردیم.»
 
===وظیفه ما در مورد دین چیست؟===
یادگیری . عمل . یاددادن ‌. دفاع
 
حضرت عباس. فقیه بود. زینب فقیه. معصوم. معلم بود.
دفاع انی احامی
 
یادگیری مهمترین . برای همین گفتن
وظیفه همه است. لذا اصحاب و راویان احادیث میبینیم.
میثم تمار. خباز. بزار. جصاص. مشاغل محاف داشتند اما راوی حدیث بودند.
حالا بعضی ها هم اختصاصی از اصحاب بودند
 
===دین کامل یا کامل نیست؟===
با این بحث مطمینم روش اگر عنایت بشه ۹۰ درصد سوالات و شبهات حل میشه.
این همون بحث مهم که برخی مصلحت نمیدونن که بگن
و شاید واقعا درست بیان کردن این و جا افتادنش هم سخت باشه. حالا ما امتحان میکنیم
بنظر من دیگه جامعه جوانان با هوش شدن. نمیتونیم با نگفتن به این بهانه که شایددد مثلا برداشت صحیح از حرفامون نشه ما حقایق رو نگیم.
بنظر من باید حقایق رو بگیم. و اتفاقا در مواردی که خودم داشتم و اون واقعیتهای وضعیت موجود رو گفتم نتیجه گرفته.
اما بصورت نسیتا عمومی اولین باره ... خدا کمک کنه.
هم کامل هم کامل نیست
در علم و قدرت خدا شک نداریم. اما ظرفیت و شرایط که باید مهیا باشه؟
۱.دین وقت نکرده
۲.خیلی مسایل و موضوعات اونم موقع نبوده . پزشکی و شهرسازی. اقتصاد. و ....
۳. شرایطش تغییرش نبوده. وقتی شما در یک جامعه برده دار زندگی می‌کنی روز اول نمیکنی کلن همه چیز رو بپاشونی
وقتی شراب مرسومه یک روزه نمیتونی بگی نخور. بد موقع نماز نخور. حرام است
 
 
پس من میام یک اپدیت براش میذارم.
امیرالمومنین اسب هم زکات گرفت.
بارها خمس گرفتند و خمس بخشیدند.
 
بلاتشبیه هر برنامه قانون و نرافزار چطور براش اپدیت میاد؟
برای دین هم اپدیت میاد. اپدیت دو نوع . یک وقتی وقتی اپیدت میکنی مینویسه باگها و اشکالات قبلی بر طرف شد.
اپدیت دیگر اینه که با توجه به نیازها و شرایط جدید که میاد امکانات و احکام جدید به ما میده.
 
===ما چقدر از دین میدانیم؟===
بسم الله الرحمن الرحیم. بدون اغراق قطره در برابر دریا.
 
ما به نوشته ها ایمان آوردیم!!!
پیامبر فرمود خوش بحال برادرانم! شما اصحاب من هستید.
نیاز ما به امام زمان که دین را بما بگوید
====من دین واقعی و امان زمان واقعی رو دوست ندارم. اون ساخته ذهن خودم رو دوست دارم====
====اینا که مراجه علما میگن چیه پس؟====
 
==نقش امامان==
امامان
معلمان و آپدیت دین هستن
هدایت. هادی
 
امامان راهکار گذاشتن . وظیفه عملیه.
 
 
حالا برگردیم مطالبی که مراجع میگن.
بعضی مسلمات دین
بعضی را نمیدانند. صریح گفتند فتوی نمیدیم.
و بسیار در رساله ها میبیند نوشتند احتیاط واجب اولی اقوی
اشکال کردن بسی آسان. من از شما بیشتر .
 
حجت داریم. یعنی جواب محکمه پسند داریم
اما دین واقعی خدا رو نمی‌دانیم
 
.به دین چجوری عمل کنیم!!!
بگیم همه چی تعطیل حالا که معلم نیست بریم زنگ ورزش!
یا بگیم نه آقا حالا ما تلاش بکنیم با توجه به همون مطالبی که معلم گفته سعیمون باشه نزدیکترین رو پیدا کنیم.
 
مرجع با تقوی خدا ترس عادل صحبت میکنیم
ایا اب چاه پاک میکنه یا نه. علامه حلی . دستور داد چاه خونش رو پر ککردند . بعد بررسی کرد و فتوی داد.
 
==اشکالات به دین==
بخاط این که امام نیست
 
اشکالاتی که به دین میشه.
 
تو نمیتونی به یک کتاب یا یک مدرک یا چیزی که مال دو قرن قبل بوده بگی عه اشتباه کرد. سطح زندگی و درک مردم همین بوده.
.
من تو موقعیت خودم تونستم بهترین مطالب رو بیارم. لذا امام رضا فرمود مردم اگر محاسن کلام ما را بدانند.
.
چند همسری. ۲۰۰ سال قبل طبیعی بود کاملا. حالا شما برو به ۱۴۰۰ سال قبل .
بین متدین هم نه . در جهان طبیعی بوده.
.
کسانی که شبهه دارند. سوال دارند. و ...
یک راه حل.
بشرطی وسط بمونیم!
این خیلی مهمه
نمیتونیم بگیم پس نه نیست!
قطعا همدنیمتونیم بگیم هست.
باید صبر کنیم امام زمان. آپدیت جدید دین رو بدن. ببینیم چی میشه. لذا ما قطعیت ندارم . میگم شاید شما درست بگی.
.
اما به این معنا نه که عمل نکنیم!
قدیم میگفتن خب ازدواج مستحب. این الله سیستانی میگن نه مستحب نیست.
.
امام صادق فرمود .روابط ولو حلال نداشته باشید. زناتون رو به من امام صادق بدبین میکنین. فحشش رو ما میخوریم.
.
بر خلاف تصورات اسلام خیری جاها آزادی گذاشته. اتفاقا دست و پا نبسته که .
ولی آداب هر چیزی رو هم گفته. بعضی چیزها هم به زمان و مکان و شرایط فرق میکرده.
 
شاید امام زمان بیاد اصلا نکنید. شاید بیان بگن بکنید.
 
در آخر اشکالاتی که شما میکنید ده برابرش رو‌ما میدونین. علما مراجع می‌دونن. انصافا زشته نگین از خودش در آورده . با کمال دقت صحبت کردند. گفتند حجم این است. احتیاط. فتوی نمی‌دهد.
 
==ویژه امام زمام==
خدا هادی را از ما گرفت و غیبته منا
ظلم کردیم
 
 
ما نیاز به امام زمان نمیدانیم
فکر کردین چرا امام زمان نمیبینیم؟ این همه نقل شده افرادی دیدند. همش که دروغ و توهم نیست؟
قصه بحرین. حاکم بحرین. مضطر شدند امام زمان امد
ما اضطراری نداریم. همین الان بگن امام زمان خونه کناری هستند. خدا وکیلی چه حاجتی داریم؟ چه حرفی داریم؟
.
به ما نگفتیند. خودمون هم بفکرش نبودیم دنبال نرفتیم. و الا دغدغه میشد خواب رو از چشمامون میگرفت.
باب اضطرار الی الحجت
اضطرار
می‌دونی یعنی چی یعنی بچت رو‌دستت
.
اضطرار فرع بر آگاهی.
.
اگر ندونی چه اتفاقی افتاده. مضطر نمیشی.
کما اینکه من نشدم.
. سر به بیابون میذاشت. الان کو؟
 
پدر مهربان . از همه مهربان تر. بخیل نیست. آقاست و ..
حاشا با کرمش اگر نیاد
 
آب کمجو
آیینه شو جمال پری طلعتان طلب
جاروب کن خانه را
 
امام صادق زجه میزد. سیدی سیدی ...
اگر درکش میکردم تمام عمرم را خدمتش میکردم.
 
 
=وظیفه ما=
قلب
لسان
یده. زمان . قدرت. پول .
در دوران ها مشخص میشه.
 
اصحاب سید الشهدا. بعضی لحظات اخر رفتن؟
 
قلب گول میزنه.
 
 
 
۱. حکومت و بروز دین الهی.
چون زندگی معمولی داریم نمی‌فهمیم
شرایط بحرانی نداریم. میگیم هر وقت امام زمان امد خب حکومت میشه دیگه خوبه.
حاجت که از امام رضا میگیریم
 
۲. غیبت و ابتلا مردم.
ما نمی‌فهمیم چون هنوز به اون ابتلا نرسیدیم.
قوم موسی ۳۰۰ سال دعا میکردن از ظلم فراعنه
 
۳. امام زمان تنها هادی من است
 
 
=ادب حضرت عباس=
یکی از وظایف ما اطاعت
السلام علیک یا عبد الصالج المطیع
ما یک ادب و اطلاعت شنیدیم
در حادثع کربلا اصلا اثری از حضرت عباس نیست
ما اگر چیزی بلد باشیم نظ

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۰۰

همزادسازی انسان

کتاب‌ها

مقاله‌ها

  1. بررسی ابعاد فقهی همزادسازی و بدل سازی انسانی، سیدمحسن مرتضوی و مجتبی نوروزی، دوفصلنامه آموزه‌های فقه مدنی، شماره ۱۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. مقاله را از اینجا ببینید
  2. بررسی حکم فقهی تکثیر سلولهای تلقیحی و ایجاد چند قلوهای مشابه، صدیقه نوروزی، کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد حقوق و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید
 صفحه اصلی
 مرور
 اطلاعات نشریه
 راهنمای نویسندگان
 ارسال مقاله
 داوران
 تماس با ما
 ورود به سامانه
 English

بررسی حقوقی مسألة شبیه‌سازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی (س)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

 سید محمد موسوی بجنوردی ۱ نگار علیزاده

شبیه‌سازی اعضای بدن انسان

گنجینه معارف

موضوع: دانشنامه / بهداشت و سلامت / پزشکی و سلامت / فقه و حقوق پزشکی / فقه شبیه‌سازی نگاهی به پدیده شبیه‌سازی انسان

منبع: فصلنامه رواق اندیشه، شماره ۳۷ , پورقهرمانی، بابک(۱)

کتاب‌ها

یادداشت

حسابهای FREE تک مرحله دو مرحله بدون چالش
تارگت مرحله اول ۸٪ ۱۰٪ -
تارگت مرحله دوم - ۵٪ -
ریل
درودان روزانه ۴٪ ۵٪
درودان کل ۸٪ ۱۵٪ ۵٪
ریسک شناور - - -
زمان چالش نامحدود نامحدود نامحدود
حداقل زمان ۱ ۱ ۱
اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰ -
اهرم ریل ۵۰ ۵۰ ۵۰
ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪ ـ
تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪ ۵۰٪
هزینه
حسابهای FREE تک مرحله دو مرحله حسابهای RISK تک مرحله دو مرحله
تارگت مرحله اول ۶٪ ۱۰٪ تارگت مرحله اول ۸٪ ۱۰٪
تارگت مرحله دوم - ۵٪ تارگت مرحله دوم - ۵٪
ریل ریل
درودان روزانه ۳٪ ۵٪ درودان روزانه ۴٪ ۶٪
درودان کل ۶٪ ۱۲٪ درودان کل ۸٪ ۱۵٪
ریسک شناور - - ریسک شناور ۲٪ ۲٪
زمان چالش نامحدود نامحدود زمان چالش نامحدود نامحدود
حداقل زمان ۱ ۱ حداقل زمان ۱ ۱
اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰ اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰
اهرم ریل ۵۰ ۵۰ اهرم ریل ۵۰ ۵۰
ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪ ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪
تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪ تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪
برداشت هر هفته یکشنبه هزینه هر هفته یکشنبه

مقدمه

  • آیه قران

وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ ﴿۱۲۲﴾

  • امشب در مورد دین و اهمیت و مطلب پیرامونش صحبت میکنیم

در مورد نقش امامان در دین و رابطه امامان با دین مختصری

خصوصا در مورد امام زمان تا به معنای نیاز به امام زمان برسیم

  • عده ای از شما دنبال فهم دین بروند. مطالب رو به اونها یاد بدند. بلکه عمل کنند.
  • ای اقا شب تاسوعا الان چه ربطی به این حرفا داره.

۱. این مطالبی که من اقلا ده سال فکر کردم و دوست داشتم کامل میشد و اگر کسی ازم بپرسه شما ۲۰ سال طلبه هستی خلاصه اون رو بمن بگو بگم خلاصه ش اینه و بینش جدیدی به شما میده ۲. اتفاقا بعد که برای بیان مرتبش میکردم دیدم اصلا مناسب ترین موردش همین شب تاسوعا و عاشوراست که بعدا میگم چرا ۳. مطالب زیاد گسترده عمیق و سخت . و شاید واقعا بشه ۲۰ ۳۰ جلسه در موردش صحبت کرد. نسبت به هر بخشی اما دو تا مساله هست. اولیش رو از خودمون بگم. که ماها این مسایل رو نگفتیم حالا به هر دلیلی ... خودم هم یکم مردد بودم. بعد دیدم قسمت همین شد که این مطالب رو بگم حالا جهت تردید رو هم میگم. دومش اینکه خب نمیشه ۲۰ جلسه برای کسی صحبت کردو از حوصله خارج ه

  • من امشب میخام تیتر بگم فقط. و مطالبی که بعضیش رو میدونستید فقط به هم اتصال بدم.

این نقشه وقتی تو ذهنمون باشه خیلی موثره. دیگه غفلتمون کمتر میشه.

  • نکته دیگر هر گفتمانی نیاز به پیشفرض داره. ما داریم در مورد کسی صحبت میکنیم که خدا پیامبر امامان را قبول دارد. با این شخص چنین مکالمه میکنیم. کما اینکه در مسایل دیگه ... از اول صحبت نمیکنیم. با بقیه باید صحبتهای دیگری بکنیم که به این نقطه برسیم بعد این مطالب رو بگیم

دین

دین چیست؟

کل مطالبی که خدا اورده

اهمیت دین چقدره چیست؟

هیچی مهمتر از دین نیست. اقا قمر بنی هاشم انی احامی ابدا عن دینی حضرت زینب قربانی را از ما قبول کن. قربانی در راه دین خدا امام حسین اگر دین جدم به این حادثه چه باکی حضرت زهرا در راه دین خدا شهید شدند امیر المومنین در شهادت حضرت زهرا صبر کردند بارها جان خودشون رو فدای دین کردند. پیامبر در جنگ عمرو ین عبدود فرمورد تمام ایمان در برابر تمام کفر پیامبر؟ بله حتی پیامبر. باید دین را ابلاغ کنی اگر نکنی؟ فما بلغت رسالته «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْاَقاویلِ، لَاَخَذْنا مِنْهُ بِالْیَمینِ، ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتین؛ [۱] اگر او سخنی دروغ بر ما می‌بست، ما او را با قدرت می‌گرفتیم، سپس رگ قلبش را قطع می‌کردیم.»

وظیفه ما در مورد دین چیست؟

یادگیری . عمل . یاددادن ‌. دفاع

حضرت عباس. فقیه بود. زینب فقیه. معصوم. معلم بود. دفاع انی احامی

یادگیری مهمترین . برای همین گفتن وظیفه همه است. لذا اصحاب و راویان احادیث میبینیم. میثم تمار. خباز. بزار. جصاص. مشاغل محاف داشتند اما راوی حدیث بودند. حالا بعضی ها هم اختصاصی از اصحاب بودند

دین کامل یا کامل نیست؟

با این بحث مطمینم روش اگر عنایت بشه ۹۰ درصد سوالات و شبهات حل میشه. این همون بحث مهم که برخی مصلحت نمیدونن که بگن و شاید واقعا درست بیان کردن این و جا افتادنش هم سخت باشه. حالا ما امتحان میکنیم بنظر من دیگه جامعه جوانان با هوش شدن. نمیتونیم با نگفتن به این بهانه که شایددد مثلا برداشت صحیح از حرفامون نشه ما حقایق رو نگیم. بنظر من باید حقایق رو بگیم. و اتفاقا در مواردی که خودم داشتم و اون واقعیتهای وضعیت موجود رو گفتم نتیجه گرفته. اما بصورت نسیتا عمومی اولین باره ... خدا کمک کنه.

هم کامل هم کامل نیست در علم و قدرت خدا شک نداریم. اما ظرفیت و شرایط که باید مهیا باشه؟ ۱.دین وقت نکرده ۲.خیلی مسایل و موضوعات اونم موقع نبوده . پزشکی و شهرسازی. اقتصاد. و .... ۳. شرایطش تغییرش نبوده. وقتی شما در یک جامعه برده دار زندگی می‌کنی روز اول نمیکنی کلن همه چیز رو بپاشونی وقتی شراب مرسومه یک روزه نمیتونی بگی نخور. بد موقع نماز نخور. حرام است


پس من میام یک اپدیت براش میذارم. امیرالمومنین اسب هم زکات گرفت. بارها خمس گرفتند و خمس بخشیدند.

بلاتشبیه هر برنامه قانون و نرافزار چطور براش اپدیت میاد؟ برای دین هم اپدیت میاد. اپدیت دو نوع . یک وقتی وقتی اپیدت میکنی مینویسه باگها و اشکالات قبلی بر طرف شد. اپدیت دیگر اینه که با توجه به نیازها و شرایط جدید که میاد امکانات و احکام جدید به ما میده.

ما چقدر از دین میدانیم؟

بسم الله الرحمن الرحیم. بدون اغراق قطره در برابر دریا.

ما به نوشته ها ایمان آوردیم!!! پیامبر فرمود خوش بحال برادرانم! شما اصحاب من هستید. نیاز ما به امام زمان که دین را بما بگوید

من دین واقعی و امان زمان واقعی رو دوست ندارم. اون ساخته ذهن خودم رو دوست دارم

اینا که مراجه علما میگن چیه پس؟

نقش امامان

امامان معلمان و آپدیت دین هستن هدایت. هادی

امامان راهکار گذاشتن . وظیفه عملیه.


حالا برگردیم مطالبی که مراجع میگن. بعضی مسلمات دین بعضی را نمیدانند. صریح گفتند فتوی نمیدیم. و بسیار در رساله ها میبیند نوشتند احتیاط واجب اولی اقوی اشکال کردن بسی آسان. من از شما بیشتر .

حجت داریم. یعنی جواب محکمه پسند داریم اما دین واقعی خدا رو نمی‌دانیم

.به دین چجوری عمل کنیم!!! بگیم همه چی تعطیل حالا که معلم نیست بریم زنگ ورزش! یا بگیم نه آقا حالا ما تلاش بکنیم با توجه به همون مطالبی که معلم گفته سعیمون باشه نزدیکترین رو پیدا کنیم.

مرجع با تقوی خدا ترس عادل صحبت میکنیم ایا اب چاه پاک میکنه یا نه. علامه حلی . دستور داد چاه خونش رو پر ککردند . بعد بررسی کرد و فتوی داد.

اشکالات به دین

بخاط این که امام نیست

اشکالاتی که به دین میشه.

تو نمیتونی به یک کتاب یا یک مدرک یا چیزی که مال دو قرن قبل بوده بگی عه اشتباه کرد. سطح زندگی و درک مردم همین بوده. . من تو موقعیت خودم تونستم بهترین مطالب رو بیارم. لذا امام رضا فرمود مردم اگر محاسن کلام ما را بدانند. . چند همسری. ۲۰۰ سال قبل طبیعی بود کاملا. حالا شما برو به ۱۴۰۰ سال قبل . بین متدین هم نه . در جهان طبیعی بوده. . کسانی که شبهه دارند. سوال دارند. و ... یک راه حل. بشرطی وسط بمونیم! این خیلی مهمه نمیتونیم بگیم پس نه نیست! قطعا همدنیمتونیم بگیم هست. باید صبر کنیم امام زمان. آپدیت جدید دین رو بدن. ببینیم چی میشه. لذا ما قطعیت ندارم . میگم شاید شما درست بگی. . اما به این معنا نه که عمل نکنیم! قدیم میگفتن خب ازدواج مستحب. این الله سیستانی میگن نه مستحب نیست. . امام صادق فرمود .روابط ولو حلال نداشته باشید. زناتون رو به من امام صادق بدبین میکنین. فحشش رو ما میخوریم. . بر خلاف تصورات اسلام خیری جاها آزادی گذاشته. اتفاقا دست و پا نبسته که . ولی آداب هر چیزی رو هم گفته. بعضی چیزها هم به زمان و مکان و شرایط فرق میکرده.

شاید امام زمان بیاد اصلا نکنید. شاید بیان بگن بکنید.

در آخر اشکالاتی که شما میکنید ده برابرش رو‌ما میدونین. علما مراجع می‌دونن. انصافا زشته نگین از خودش در آورده . با کمال دقت صحبت کردند. گفتند حجم این است. احتیاط. فتوی نمی‌دهد.

ویژه امام زمام

خدا هادی را از ما گرفت و غیبته منا ظلم کردیم


ما نیاز به امام زمان نمیدانیم فکر کردین چرا امام زمان نمیبینیم؟ این همه نقل شده افرادی دیدند. همش که دروغ و توهم نیست؟ قصه بحرین. حاکم بحرین. مضطر شدند امام زمان امد ما اضطراری نداریم. همین الان بگن امام زمان خونه کناری هستند. خدا وکیلی چه حاجتی داریم؟ چه حرفی داریم؟ . به ما نگفتیند. خودمون هم بفکرش نبودیم دنبال نرفتیم. و الا دغدغه میشد خواب رو از چشمامون میگرفت. باب اضطرار الی الحجت اضطرار می‌دونی یعنی چی یعنی بچت رو‌دستت . اضطرار فرع بر آگاهی. . اگر ندونی چه اتفاقی افتاده. مضطر نمیشی. کما اینکه من نشدم. . سر به بیابون میذاشت. الان کو؟

پدر مهربان . از همه مهربان تر. بخیل نیست. آقاست و .. حاشا با کرمش اگر نیاد

آب کمجو آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب کن خانه را

امام صادق زجه میزد. سیدی سیدی ... اگر درکش میکردم تمام عمرم را خدمتش میکردم.


وظیفه ما

قلب لسان یده. زمان . قدرت. پول . در دوران ها مشخص میشه.

اصحاب سید الشهدا. بعضی لحظات اخر رفتن؟

قلب گول میزنه.


۱. حکومت و بروز دین الهی. چون زندگی معمولی داریم نمی‌فهمیم شرایط بحرانی نداریم. میگیم هر وقت امام زمان امد خب حکومت میشه دیگه خوبه. حاجت که از امام رضا میگیریم

۲. غیبت و ابتلا مردم. ما نمی‌فهمیم چون هنوز به اون ابتلا نرسیدیم. قوم موسی ۳۰۰ سال دعا میکردن از ظلم فراعنه

۳. امام زمان تنها هادی من است


ادب حضرت عباس

یکی از وظایف ما اطاعت السلام علیک یا عبد الصالج المطیع ما یک ادب و اطلاعت شنیدیم در حادثع کربلا اصلا اثری از حضرت عباس نیست ما اگر چیزی بلد باشیم نظ