کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
 
(۱۰۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[بیماری‌های روانی]] موجب رفتار غیر عادی، تغییر در تلقی از پدیده‌های پیرامون و ناتوانی در تشخیص حقائق در شخص بیمار می‌شود. این افراد در فقه و حقوق به خاطر شرايط حساس روانی در قبال اعمالشان مسئوليتی ندارند و مورد مواخذه قرار نمی‌گيرند. جلوگیری از اجرای مجازات‌های کیفری، حجر به معنای منع از تصرف در اموال و بطلان یا فسخ عقود از عواقبی است که ممکن است برای این افراد پدید آید.  
'''تکلم عیسی(ع) در گهواره''' سخن‌گفتن اعجازگونه [[عیسی(ع)]] در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام [[زنا]] از [[حضرت مریم(س)|مادرش]] و اعلام [[نبوت|مقام نبوتی]] است که [[خدا|خدای متعال]] برای او در نظر گرفته بود.<ref>صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».</ref> قرآن در سه آیه [[آیه ۴۶ سوره آل‌عمران|۴۶ آل‌عمران]]، [[آیه ۱۱۰ سوره مائده|۱۱۰ مائده]] و [[آیه ۲۹ سوره مریم|۲۹ مریم]] به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.<ref>قرآن کریم.</ref>


==کتاب==
به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد  ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون [[محمدهادی معرفت]] در [[التمهید فی علوم القرآن (کتاب)|کتاب التمهید]] معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.</ref> معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.</ref>همچنین [[سید احمدخان هندی]] مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.<ref>کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.</ref>
===فارسی===
#نگهداری بیماران روانی در خانواده از منظر علم پزشکی، مهدی اکبری، نشر مرکز نشر کتاب، قم، ۱۴۰۱ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/01/14010428022.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#عملیات روانی از منظر فقه و مصادیق تاریخی آن، عمران منصوری‌طلب، نشر میراث فرهیختگان، تهران، ۱۴۰۱ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/01/14010418205.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#موضوع‌شناسی اختلالات روانی از منظر فقه و حقوق، حمید ستوده، نشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، قم، ۱۳۹۹ش. [https://ketab.ir/book/0349315f-6fbe-405b-b477-4018d6421ab7 ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#بررسی فقهی حقوقی مرز جنون و عقل با رویکرد حقوق و تکالیف زوجه‌ی مبتلا به اختلالات روانی، احمدرضا خزایی و زینب مشهودی، نشر میزان، تهران، ۱۳۹۸ش. [http://adminshop.mizan-law.ir/Content/upload/Untitled%20Extract%20Pages(0)(9)(5).pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]
#احکام فقهی حقوقی تاثیر جنون در فسخ نکاح، مریم زارع‌یزدی و فروزان علایی‌نوین، نشر لاهیجی، قم، ۱۳۹۷ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/97/97502938.pdf ابتدای کتاب را از اینجا بخوانید.]


===عربی===
بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ [[سوره مریم]] عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به [[نماز]]، [[زکات]] و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر [[قرآن]] این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.<ref>مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.</ref>


==مقاله==
===فارسی===
#اختلال انحراف جنسی زوج و تأثیر آن بر لزوم تمکین زوجه، مهدی محمدی‌نسب و جواد حبیبی‌تبار، فقه و مبانی حقوق اسلامی، دوره ۱۰، شماره ۲، ۱۴۰۰ش.[https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/914555/CAFBE36F1203B77080F605826DB19F33.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مقاله را از اینجا بخوانید.]
#تاثیر جنون، عته و سفه بر مسئولیت کیفری بزهکار با رویکردی بر قوانین ایران، حسین جمعه‌پور، فصلنامه فقه و حقوق نوین، سال ۲، شماره ۵، ۱۴۰۰ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/465613 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#بررسی فقهی حقوقی جنون با تأکید بر راهنماهای تشخیصی و آماری، سیامک ره‌پیک و مهدی هادی، فصلنامه حقوقی دادگستری، دوره ۸۵، شماره ۱۱۳، ۱۴۰۰ش. [http://www.jlj.ir/article_242919_77e107a6d8452ef45ad40360e2dda3ff.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#گسترش مصادیق جنون با توجه به مفهوم و ملاک جنون از منظر فقه، قانون و علم روان‌شناسی، شهلا میرالوندی و زهرا فهرستی و ابراهیم یاقوتی، فصلنامه حقوق پزشکی، دوره ۱۴، شماره ۵۴، ۱۳۹۹ش. [https://ijmedicallaw.ir/article-1-997-fa.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#اعتبار نظر پزشک متخصص در سقوط یا تبدیل مجازات محارب و مفسد فی الارض دارای اختلالات روحی روانی، علی‌اکبر محمدزاده و محمدعلی حیدری و احمدرضا توکلی،  فصلنامه علمی پژوهشی حقوق پزشکی، دوره ۱۴، شماره ۵۵، ۱۳۹۹ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/746733/B34DB4987B8A8948768F9FA6449CB3EF.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مقاله را از اینجا بخوانید.]
#تأملی در جریان قاعده درأ در صورت تردید در صِغَر و یا جنون جانی با رویکردی بر نظر امام خمینی(ره)، سیف‌الله احدی و سید سجاد محمدی و شفیع عباسی اصل، پژوهش‌های فقهی، دوره ۱۶، شماره ۳، ۱۳۹۹ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/424510 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#مقایسه جنون در فقه و حقوق ایران و افغانستان و روانپزشکی، سید محمد موسوی، دوفصلنامه تخصصی گفتمان حقوقی، سال ۸، شماره ۱۶، ۱۳۹۸ش. [http://ild.journals.miu.ac.ir/article_6771_8ba646abaf039e37a06b918371b915bb.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#تکاليف بيماران روانی ازديدگاه فقه فريقين و عرفان اسلامی، راضيه فتحعلی‌زاده و سيد محمدمهدی احمدی، عرفان اسلامی (اديان و عرفان)، دوره ۱۶، شماره ۶۲، ۱۳۹۸ش. [https://www.sid.ir/FileServer/JF/6002113986211.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#بررسی مفهوم جنون در فقه فریقین با تأملی در نگرش قانون مجازات اسلامی، محسن ملکی افضلی و مینا سعیدی، پژوهش‎‌های فقهی دوره ۱۵، شماره ۲، ۱۳۹۸ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/401833 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#تاملی فقهی در قاعده عدم تأخیر اجرای حد با عارض شدن جنون (نقدی بر تبصره ۱ ماده ۱۵۰ قانون مجازات اسلامی سال ۹۲)، علی‌اکبر ایزدی‌فرد و سید مجتبی حسین‌نژاد و حامد عابدی فیروزجایی، فصلنامه فقه و اصول، سال ۵۰، شماره ۱۱۴، ۱۳۹۷ش.
#اختلال شخصیت دوقطبی از منظر حدود مسئولیت کیفری، سید منصور میرسعیدی و نبی‌الله غلامی، پژوهش حقوق کیفری، سال ۶، شماره ۲۲، ۱۳۹۷ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/389396 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#بررسی تطبیقی جنون در فقه و روانشناسی، حمید رفیعی هنر، پژوهش‌های فقهی تا اجتهاد، سال ۲، شماره ۳، ۱۳۹۷ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/427650 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#بررسی تطبیقی جنگ روانی از دیدگاه فقه امامیه و عامه، سید حسن چاوشی و سید محمدمهدی احمدی، فصلنامه علوم اجتماعی شوشتر، سال ۱۱، ۱۳۹۶ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/379418 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#بررسی فقهی آسیب‎‌ها به سلامت روانی و مسئله تعیین ارش، عبدالرضا فرهادیان، فقه و مبانی حقوق اسلامی، دوره ۱۰، شماره ۲، ۱۳۹۶ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/22527/BAB1C90A9AEE96737B5B887D8980FD2A.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مقاله را از اینجا بخوانید.]
#کاربرد اصول و قواعد فقهی در پیشگیری از اختلال اضطرابی وسواس فکری عملی، پژمان برزعلی و اميرحمزه سالارزايی و فرشته ابراهيم‌آبادی، پژوهش‌های فقهی، دوره ۱۳، شماره ۴، ۱۳۹۶ش. [https://jorr.ut.ac.ir/article_65276_4dced2e4a3e4fdc91da60d95b6a85421.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#بررسی فقهی حقوقی اختلال دوقطبی در روانپزشکی، علی غیاثیان، کنفرانس بین المللی علوم انسانی و مطالعات رفتاری، ۱۳۹۳ش.
#گستره جنون در فقه و حقوق، محمدرضا علمی و کاوه قبادی، پژوهش‌های فقهی، دوره ۱۰، شماره ۴، ۱۳۹۳ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/342577 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#مانع یا رافع بودن صغر، جنون و عوامل مشابه آن نسبت به مسئولیت کیفری، علی غلامی، دوفصلنامه حقوق اسلامی، سال ۱۴، شماره ۱، پیاپی ۳۷، ۱۳۹۲ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/335477 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#تاثیر حدوث جنون پس از ارتکاب جرم بر مجازات، عادل ساریخانی و اسماعیل آقابابائی بنی، حقوق اسلامی (فقه و حقوق)، سال ۷، شماره ۲۶، ۱۳۸۹ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/304819 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#اثر جنون در انحلال نکاح، سعید ابراهیمی و محسن اسماعیلی، فقه و حقوق خانواده (ندای صادق)، سال ۱۳، شماره ۵۰، ۱۳۸۸ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/299732 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#سقوط مجازات با عارض شدن جنون، رضا استادی، فقه اهل بیت، شماره ۵۴، ۱۳۸۷ش.
#تعامل مفاهیم حقوقی و روانپزشکی جنون، تهمورث بشیریه، فصلنامه حقوق، شماره ۳، ۱۳۸۷ش.
#جنون از دیدگاه حقوق کیفری ایران، محمدجعفر حبیب زاده و انور احمدی، دادرسی، شماره ۵۵، ۱۳۸۵ش. [http://ensani.ir/fa/article/130299 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#احکام جنون در حقوق کیفری ایران، عباس منصورآبادی، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره ۲۴، ۱۳۷۶ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/176226 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#نیاز سنجی پژوهشی در فقه روان‌شناسی، حمید مهدی‌زاده، مجموعه مقالات پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی. [https://icih.ir/wp-content/uploads/2022/02/icih5g7m5.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]


===عربی===
#الأعراض الهستيرية ومدى تأثيرها على التكليف بالأحكام الشرعية، السيد أبو المجد عرابي محمد، مجلة كلية الشريعة و القانون بأسيوط، المجلد ۳۳، العدد ۵، ۲۰۲۱م. [https://jfsu.journals.ekb.eg/article_179729_041cf968f614c7de58f66f9a2c99bac8.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#الفصام العقلي و أثره على العلاقة الزوجية في الفقه الإسلامي دراسة فقهية معاصرة، حسن محمود عبدالرؤف محمد، حولية کلية الدراسات الإسلامية و العربية للبنات بالإسکندرية، العدد ۳۶، المجلد ۵، ۲۰۲۰م. [https://bfda.journals.ekb.eg/article_105784_2dae706d893b9822a8f0f8b8aacf30fa.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#الأحكام الشرعية و النظامية لمرضي الزهايمر، أسماء بنت محمد التركي، مجلة العلوم الإسلامية، المجلد ۲، العدد ۲، ۲۰۱۹م. [https://journals.ajsrp.com/index.php/jis/article/view/1222/1165 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#أثر القرائن في إثبات الأهلية النفسية في الفقه الاسلامي، محمود محمد بهجت عبدالرحمن محمد، مجلة الدراسات العربية، المجلد ۳۶، العدد ۸، ۲۰۱۷م.
#الأمراض العقلية و النفسية و أثرها في عقد النكاح بالطلاق أو الفسخ، السيد أحمد عبدالله منصور، حولية کلية الدراسات الإسلامية و العربية للبنات بالإسکندرية، المجلد ۳۲، العدد ۱، ۲۰۱۶م. [https://bfda.journals.ekb.eg/article_28914_7c2341fd178b7806a60ed9bf820c9196.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#الذهان و أثره في عقد النكاح، توفيق بن على بن أحمد الشريف، المجلة العلمية لكلية أصول الدين و الدعوة بالزقازيق، العدد ۲۸، ج۲، ۲۰۱۶م. [https://fraz.journals.ekb.eg/article_6927_235eca1a416b54be8fba5efcd708b67b.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#أحكام بيع المريض في التشريع المدني المغربي دراسة مقارنة بآراء الفقه الإسلامي، عبدالقادر العرعارى، الإحياء، العدد ۱۰، ۱۹۹۷م.
#أثر الأمراض النفسية و العقلية على المسؤولية الجنائية في الشريعة، محمد نعیم یاسین، مجلة الشریعة و القانون، العدد ۱۶، ۲۰۰۲م. [https://ebook.univeyes.com/43584# مقاله را از اینجا بخوانید.]


==پایان‌نامه==
==پانویس==
===فارسی===
{{پانویس}}
#مطالعه تطبیقی مبحث جنون در قانون جزای ایران، فقه امامیه و قانون جزای فرانسه، کارشناسی ارشد، طیبه رمضانی، موسسه آموزش عالی رضویه، گروه حقوق، ۱۴۰۰ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/cd32444f422e5b6cdd8087413f7d5a16/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#مسئولیت کیفری معتوه در حقوق ایران و مصر، دکتری تخصصی، سجاد سلیمانی، دانشگاه مازندران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۹۹ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/167e692b62304327b0b86468314e5301/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#ازدواج بیمار روانی و پیامدهای آن در قوانین عراق، کارشناسی ارشد، زهراء علی مهدی الاماره، جامعه المصطفی العالمیه، موسسه آموزش عالی علوم و معارف، ۱۳۹۹ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/5f17c99ecef520e433bb71ebc27c15d7/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#عوامل رافع مسولیت کیفری در قانون جدید مجازات افغانستان فقه جعغری و حنفی، کارشناسی ارشد، ذاکرحسین احمدی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی، ۱۳۹۸ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c372d9468324273fa6e8db9d3da7ea33/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#ادله وعوامل رافع مسئولیت کیفری بیماران دوقطبی، کارشناسی ارشد، مریم بهاریه یزدی، دانشگاه آیت‌ الله حائری میبد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ۱۳۹۷ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/0d19e66e50b642959a02cb1244852215/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#محدوده تأثیر بیماری روانی بر مسئولیت جنایی در فقه اسلامی و قانون عراق، دکتری تخصصی، عمار الجویبراوی، جامعه المصطفی العالمیه، مجتمع آموزش عالی فقه، مدرسه عالی فقه و اصول، ۱۳۹۶ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/60bdde5ced7351e81eff3a951a3eff36/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#بیماری مجرم و تاثیرآن بر اجرای کیفر، کارشناسی ارشد، زینب وردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، دانشکده علوم انسانی، ۱۳۹۶ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/833de10de918af6b1fbd7fd3b84f3e06/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#مطالعه تطبیقی خشونت روانی در فقه امامیه و حقوق کیفری ایران و حقوق فرانسه، کارشناسی ارشد، وحید شمس‌الدینی دزدان، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده حقوق و الهیات، ۱۳۹۶ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/d0e44558144f0b7086e4edcfefa8bdb7/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#تأثیر اختلالات روانی برمسئولیت کیفری از دیدگاه فقه اهل بیت(ع) با تأکید بر عقب ماندگی ذهنی، دلیریوم، دمانس، اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روان پریشی، کارشناسی ارشد، سید محمدرضا حسینی،  جامعه المصطفی العالمیه، دانشکده حقوق و معارف اسلامی، ۱۳۹۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/9af322e418c6d2968db6846b45d1f9e6/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#تحولات قانون مجازات اسلامی در خصوص مسئولیت کیفری ناشی از اختلالات روانی، کارشناسی ارشد، بهاره مروجی، دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد شاهرود، دانشکده علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/fe945807cbdb1e20620243fb92d11022/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#بررسی اختلالات روانی در طلاق از دیدگاه فقه وحقوق، کارشناسی ارشد، رویا سعیدی مقدم، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، دانشکده حقوق و الهیات، ۱۳۹۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/d8deaff9b18d63f24f3161654193ef48/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#بررسی تطبیقی مسقطات حضانت در مذاهب اسلامی، کارشناسی ارشد، رقیه افخمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/a353c6916bdec9b019a9e80f2c6be556/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#بررسی مسئولیت کیفری بیماران روانی در حقوق ایران و مصر، کارشناسی ارشد، احسان صادق زاده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندر انزلی، ۱۳۹۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/e6e6473407471f8d0118637856330bbd/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#معیار و ملاکات تشخیص جنون در فقه امامیه و حقوق موضوعه، کارشناسی ارشد، مهرداد مهدوی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/7d9d0d964fab84a7360e3767750734a4/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#بررسی ویژگی‌ها و شرایط عیوب روانی موجب فسخ نکاح در فقه و حقوق موضوعه ایران، کارشناسی ارشد، راضیه درزی رامندی، دانشکده اصول الدین، دانشکده اصول الدین مرکز قم، ۱۳۹۴ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c125ff7bff4ce24db361d823b42258c2/search/5c68c13a224b59b7c71bec3166135485 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#بررسی تطبیقی سلب حضانت در فقه اسلامی، کارشناسی ارشد، سیده‌سمانه موسوی مقدم، دانشگاه یزد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ۱۳۹۲ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/63dfbdba0b98b4e7f5c2ec1e387c43f6/search/b8695492301b4338e5a48e706dd3e613 پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#تأثیر بیماری‌های جسمی و روحی بر سلب حضانت در فقه و حقوق ایران، سطح ۳، حسن فردین، حوزه علمیه خراسان،
#بررسی خودکشی از دیدگاه فقه و روانشناسی، فهیمه آقابابایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ۱۳۹۲ش.
#مسئولیت مدنی نقص ناشی از درمان بیماری‌های روانی در فقه وحقوق، کارشناسی ارشد، مریم جهانی‌فر، دانشگاه آزاد اسلامی نراق، ۱۳۹۱ش.
#اختلال روانی از نظر فقه و حقوق و روانپزشکی، کارشناسی ارشد، عسگر مهدوی‌نیا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده حقوق، ۱۳۸۹ش.
#بررسی تطبیقی ماهیت و ملاک عیوب و بیماری‌های جسمی و روانی مردان در فسخ نکاح از منظر فقه و حقوق موضوعه ایران، کارشناسی ارشد، مینا ملکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ۱۳۹۴ش.


===عربی===
==منابع==
#أحكام المريض النفسي في الفقه الإسلامي، دکترا، خلود بنت عبد الرحمن المهيزع، جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامیة، کلیة الشریعة بالریاض، قسم الفقه، 1432ق. [https://ebook.univeyes.com/130373# پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
{{منابع}}


==سایر منابع==
* [https://sadeghitehrani.com/?speech=thematic-tafsir-213 شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره]، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله‌العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی.
#نقش دين و مذهب در پيشگيری و درمان بيماری‌ها به چه صورت است؟، داوود عرفانی‌فر، پژوهشکده باقرالعلوم ع، ۱۳۹۴ش. [http://pajoohe.ir/نقش-دين-و-مذهب-در-پيشگيري-و-درمان-بيماري-ها-به-چه-صورت-است؟__a-2689.aspx متن را از اینجا بخوانید.]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۵۶

تکلم عیسی(ع) در گهواره سخن‌گفتن اعجازگونه عیسی(ع) در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام زنا از مادرش و اعلام مقام نبوتی است که خدای متعال برای او در نظر گرفته بود.[۱] قرآن در سه آیه ۴۶ آل‌عمران، ۱۱۰ مائده و ۲۹ مریم به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.[۲]

به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون محمدهادی معرفت در کتاب التمهید معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.[۳] معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.[۴]همچنین سید احمدخان هندی مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.[۵]

بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ سوره مریم عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به نماز، زکات و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر قرآن این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.[۶]


پانویس

  1. صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».
  2. قرآن کریم.
  3. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.
  4. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.
  5. کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.
  6. مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.

منابع