کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
 
(۱۸۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
تشهیر مجرمان
'''تکلم عیسی(ع) در گهواره''' سخن‌گفتن اعجازگونه [[عیسی(ع)]] در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام [[زنا]] از [[حضرت مریم(س)|مادرش]] و اعلام [[نبوت|مقام نبوتی]] است که [[خدا|خدای متعال]] برای او در نظر گرفته بود.<ref>صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».</ref> قرآن در سه آیه [[آیه ۴۶ سوره آل‌عمران|۴۶ آل‌عمران]]، [[آیه ۱۱۰ سوره مائده|۱۱۰ مائده]] و [[آیه ۲۹ سوره مریم|۲۹ مریم]] به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.<ref>قرآن کریم.</ref>


==کتاب‌ها==
به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد  ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون [[محمدهادی معرفت]] در [[التمهید فی علوم القرآن (کتاب)|کتاب التمهید]] معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.</ref> معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.</ref>همچنین [[سید احمدخان هندی]] مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.<ref>کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.</ref>
===فارسی===
===عربی===
==مقاله‌ها==
===فارسی===
#تشهیر شاهد زور، لیلا زمانی و حسین ابویی و علی تولایی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، سال ۴۴، شماره ۲، ۱۳۹۰ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/335722 مم]
#نقد کیفرشناختی تشهیر رسانه ای،  علی مراد حیدری، حقوق اسلامی سال دهم، شماره ۳۸، ۱۳۹۲ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/335527 مم]  
#گستره کیفر تشهیر در حقوق کیفری ایران، سید سجاد کاظمی، دوفصلنامه مطالعات حقوق بشر اسلامی سال هشتم، شماره ۱۶، ۱۳۹۸ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/449276 مم]  
#بررسی جایگاه فقهی و حقوقی مجازات تشهیر در ایجاد امنیت عمومی و ارتقاء حقوق شهروندی، صدیقه شجاعی و محمدرسول آهنگران و محمد روحانی مقدم، فصلنامه دانش انتظامی، سال ۲۳، شماره ۲، پیاپی ۹۱، ۱۴۰۰ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/476005 مم]
#نگرشی بر مجازات تشهیر در فقه شیعه با نگاهی به قوانین موضوعه ایران، زهرا محدثی و عباسعلی سلطانی، مجله پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی، دوره ۱۳، شماره ۴۹، ۱۳۹۶ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/308874/8654556AB80ED489ADB7D88F1771DD15.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مم]
#انتشار احکام قطعی در فقه و حقوق ایران، پویا ایزدی و محمدرضا غلامپور، فقه و تاریخ تمدّن، دوره ۳، ۱۳۹۶ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/262882/0D381C98D4C9906ED9513CE07C9313C6.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مم]
#بررسی معناشناختی شهادت زور و ضرورت معرفی عمومی مرتکب آن در فقه مذاهب خمسه، احمد مرتاضی و علی‌اصغر موسوی رکنی و عادل ساریخانی و محسن ملک افضلی، مجله پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی، دوره ۱۰، شماره ۳۵، ۱۳۹۳ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/308746/DC328DC309DBE16D78E19E4CF91EF3D5.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مم]
#شهادت دروغ، آرمان رستم‌پور و ابراهیم یاقوتی، فصلنامه فقه و تاریخ تمدن، دوره ۱، ۱۳۹۴ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/262868/F9747EB29F4E15BD4E679E3CA2D29236.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مم]
#مجازات تشهیر در تعزیرات (با رویکرد تطبیقی به مجازات‌های مبتنی بر شرمساری در ایالات متحده)، علی غلامی و محمد حسین مجتهدی و محمدحسن طهماسبی، فصلنامه حقوقی دادگستری، دوره ۸۲، شماره ۱۰۴، ۱۳۹۷ش. [http://www.jlj.ir/article_34684_a3106d219e78fa50c005a31d46a5da55.pdf مم]
#مقارنه قاعده تشهیر در حقوق اسلام و حقوق غرب از منظر هزینه های دولتی و دادرسی، پیمان حاج محمودعطار و بتول پاکزاد و فتح‌الله رحیمی، تحقیقات حقوقی بین المللی، 1401ش. [https://alr.ctb.iau.ir/article_690511_4ca880c127ee5c3c4796ea6733087ae2.pdf مم]
#تشهیر در سیاست جنایی اسلام در قبال جرائم اقتصادی، مریم لطیفی بنماران و اسدالله پازکیان، 1399ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/709709/9842152409F25D694CF9770129B905CD.pdf?sequence=-1 مم]


===عربی===
بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ [[سوره مریم]] عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به [[نماز]]، [[زکات]] و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر [[قرآن]] این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.<ref>مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.</ref>
==پایان‌نامه‌ها==
 
===فارسی===
 
===عربی===
 
==سایر منابع==
==پانویس==
#بررسی تشهیر مفسدان و مجرمان با نگاهی به قانون مجازات اسلامی و دادرسی کیفری، شاهرخ صالحی کرهرودی، 1401ش. [https://www.yasa.co/teshayir-corruption-and-criminals-review-by-looking-at-islamic-penal-code-and-criminal-procedure/ مم]
{{پانویس}}
#تشهیر بزهکاران، رحیم نوبهار، مصاحبه در هفته نامه حریم امام، سال 8، شماره ۴۲۸، ۱۳۹۹ش. [https://www.rnobahar.ir/fa/?p=1482 مم]
 
==منابع==
{{منابع}}
 
* [https://sadeghitehrani.com/?speech=thematic-tafsir-213 شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره]، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله‌العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی.

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۵۶

تکلم عیسی(ع) در گهواره سخن‌گفتن اعجازگونه عیسی(ع) در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام زنا از مادرش و اعلام مقام نبوتی است که خدای متعال برای او در نظر گرفته بود.[۱] قرآن در سه آیه ۴۶ آل‌عمران، ۱۱۰ مائده و ۲۹ مریم به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.[۲]

به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون محمدهادی معرفت در کتاب التمهید معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.[۳] معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.[۴]همچنین سید احمدخان هندی مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.[۵]

بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ سوره مریم عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به نماز، زکات و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر قرآن این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.[۶]


پانویس

  1. صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».
  2. قرآن کریم.
  3. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.
  4. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.
  5. کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.
  6. مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.

منابع