کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
 
(۳۲۹ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''تکلم عیسی(ع) در گهواره''' سخن‌گفتن اعجازگونه [[عیسی(ع)]] در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام [[زنا]] از [[حضرت مریم(س)|مادرش]] و اعلام [[نبوت|مقام نبوتی]] است که [[خدا|خدای متعال]] برای او در نظر گرفته بود.<ref>صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».</ref> قرآن در سه آیه [[آیه ۴۶ سوره آل‌عمران|۴۶ آل‌عمران]]، [[آیه ۱۱۰ سوره مائده|۱۱۰ مائده]] و [[آیه ۲۹ سوره مریم|۲۹ مریم]] به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.<ref>قرآن کریم.</ref>


[[اقتصاد اسلامی]] یکی از چالشی‌ترین مسائل فقهی چند دهه اخیر جهان اسلام است. فقیهان و اندیشمندان جهان اسلام آثار متعددی را درباره این موضوع ارائه کردند. اقتصاد اسلامی از منظر برخی نه یک دانش که صرفا یک مکتب فکری است.
به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد  ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون [[محمدهادی معرفت]] در [[التمهید فی علوم القرآن (کتاب)|کتاب التمهید]] معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.</ref> معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.</ref>همچنین [[سید احمدخان هندی]] مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.<ref>کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.</ref>
==کتاب‌ها==
===فارسی===
# سیمای اقتصاد اسلامی، جعفر سبحانی تبریزی، قم، موسسه امام صادق ع، ۱۳۸۷ش. [https://www.noorlib.ir/view/fa/book/bookview/image/34080 از اینجا ببینید]
# کتابنامه اقتصاد اسلامی، عباس کیهان فر  و حسن طوسی قوام، مشهد، آستان قدس، ۱۳۷۰ش.[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/23773?SearchText=%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF از اینجا ببینید]
# خطوط اقتصاد اسلامی، ناصر مکارم شیرازی، قم، مدرسه امام علی بن ابی طالب ع، ۱۳۶۰ش. [https://makarem.ir/main.aspx?Reader=1&lid=0&pid=61813&catid=6505 از اینجا ببینید]
# اقتصاد اسلامی، حسین نوری همدانی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۳ش. [https://www.noorlib.ir/View/Fa/Book/BookView/Text/24439 از اینجا ببینید]
# مبانی فقهی اقتصاد اسلامی، جواد ایروانی، مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ۱۳۹۳ ش. [https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/76131 از اینجا ببینید]
# مجموعه مقالات فارسی اولین مجمع بررسیهای اقتصاد اسلامی، محمد واعظ زاده خراسانی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، ۱۳۶۹ش. [https://www.noorlib.ir/view/fa/book/bookview/text/23838 از اینجا ببینید]
#پنجاه درس در اقتصاد اسلامی، محمدعلی تسخیری، تهران، نشر فرهنگ، بی‌تا. [http://el.urd.ac.ir/lms/index.php?option=com_bigbluebutton&view=meetingview&id=145 از اینجا ببینید]
#الفبای اقتصاد اسلامی، سیدمحمد حسینی شیرازی، ترجمه حسین شاهرودی، بی جا، بی‌نا، ۱۳۷۳ش. [https://www.ghbook.ir/index.php?name=الفبای%20اقتصاد%20اسلامی&option=com_dbook&task=readonline&book_id=4647&page=1&chkhashk=18A0AD00E3&Itemid=218&lang=fa&tmpl=component از اینجا ببینید]


===عربی===
بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ [[سوره مریم]] عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به [[نماز]]، [[زکات]] و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر [[قرآن]] این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.<ref>مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.</ref>
# اقتصادنا، سیدمحمدباقر صدر، قم، مكتب الإعلام الإسلامی، ۱۳۸۵ش. [https://lib.eshia.ir/86427/1/2 از اینجا ببینید]
# موسوعه الاقتصاد الاسلامیه فی المصارف و النقود و الاسواق المالیة، رفعت سید عوضی، مصر، المعهد العالمی للفکر الاسلامی، ۱۴۳۰ ق. [https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/28295 از اینجا ببینید]
# الاقتصاد الاسلامی، حسن سری، مصر، مرکز الاسکندریه للکتب، ۲۰۰۷م. [https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/39988 از اینجا ببینید]
# الاسلام و الاقتصاد، عبدالهادی علی نجار، کویت، المجلس الوطنی للثقافه و الفنون و الادب، ۱۹۸۳م. [https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/51377 از اینجا ببینید]
# الاقتصاد فی الفکر الاسلامی، احمد شلبی، قاهره، النهضه المصریه، ۱۹۹۳م. [https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/58697 از اینجا ببینید]
# مستقبل علم الاقتصاد فی منظور اسلامی، محمدعمر شابرا، دمشق، دار الفکر، بی تا.
# الاقتصاد الاسلامی رؤية مقاصدية، محمد الصحري، دار احیاء، ۲۰۱۳م.[https://kantakji.com/files/KIE_rlLHm.pdf از اینجا ببینید]


===زبان‌های دیگر===
# De Gruyter Studies in Islamic Economics, Finance and Business, Abbas Mirakhor and Idris Samawi Hamid. [https://www.degruyter.com/serial/dgsiefb-b/html از اینجا ببینید]
#Islamic Economics and Finance: A Glossary,Muhammad Akram Khan. [https://mbri.ac.ir/userfiles/file/Islamic%20Banking/بانک%20مقالات/Fighi%20and%20Jurisprudential%20issues/islamic%20economics%20and%20finance%20a%20glossary.PDF از اینجا ببینید]


==مقالات==
===فارسی===
#اقتصاد اسلامی(شاخص‌های زمینه ساز در اخلاق اقتصادی بر مبنای قرآن و نهج البلاغه)، حامد فتحعلیانی و سیدحمید حسینی، فصلنامه پژوهشی اعتقادی کلامی، شماره ۲۹، سال ۱۳۹۷ش.[http://kalam.saminatech.ir/WebUsers/kalam/UploadFiles/OK/13970218172214111995-F.pdf از اینجا ببینید]
#اقتصاد اسلامی، محمدعلی تسخیری، نامه فرهنگ، شماره ۲۰، ۱۳۷۴ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/745889 از اینجا ببینید]
#مبانی اندیشه ای اقتصاد اسلامی، سیدعلی اصغر هدایتی، مجله بانک و اقتصاد، شماره ۱۷، سال ۱۳۸۰ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/7257/54/text?q=%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%20%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C&rowNumber=10&score=18.0 از اینجا ببینید]
# مبانی نظری اقتصاد اسلامی و حدود آن در تصور اسلامی، محمدرضا حکیمی، پژوهش‌های نهج البلاغه، شماره ۱۷ و ۱۸، سال ۱۳۸۵ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/7045/76/image?q=%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%20%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C&score=18.0&rownumber=9 از اینجا ببینید]
# فلسفه اقتصاد اسلامی (وجوه معناداری شیوه‌های تکوین رسالت و مسائل پیش رو)، وحید مقدم، معرفت اقتصاد اسلامی، شماره ۳، سال ۱۳۸۹ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/40217/173/image?q=%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%20%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C&rowNumber=5&score=21.0 از اینجا ببینید]
# چیستی و کارکرد مبانی فلسفی اقتصاد اسلامی، محمدجواد توکلی، معرفت اقتصاد اسلامی، شماره ۱۳، پاییز و زمستان ۱۳۹۴ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1163383/%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%db%8c-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1%da%a9%d8%b1%d8%af-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%81%d9%84%d8%b3%d9%81%db%8c-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c?q=%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%20%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C&score=18.0&rownumber=18 از اینجا ببینید]
#مقدمه ای در تبیین روش و فرایند توسعه نظریه پردازی اقتصاد اسلامی(فرایند عبور از مبانی نظری به الگوهای عملیاتی)، حسین عیوضلو، مطالعات اقتصاد اسلامی،شماره ۲۳، سال ۱۳۹۸ش. [https://ies.journals.isu.ac.ir/article_2512_b866172dfeef68aa10f0c32a22e726fb.pdf از اینجا ببینید]
# شفافیت اقتصادی در اقتصاد اسلامی (با پافشاری بر منابع قرآنی و روایی)،  رحمت الله عبدالله زاده و مصعب عبدالهی و حسین غفورزاده، مطالعات اقتصاد اسلامی، شماره ۶۸، سال ۱۳۹۶ش. [http://eghtesad.iict.ac.ir/article_30496_6909f633d5de38bfa52cd322b87670c9.pdf از اینجا ببینید]
# فقه اقتصادی و اقتصاد اسلامی، سیدحسین میرمعزی، مطالعات اقتصاد اسلامی، شماره ۵۹، سال ۱۳۹۴ش. [http://eghtesad.iict.ac.ir/article_15590_078da9d4d31c4fa83ad29acf3ef78157.pdf از اینجا ببینید]
# درآمدی بر روش علم اقتصاد اسلامی، سیدحسین میرمعزی، اقتصاد اسلامی، شماره ۴۲، زمستان ۱۳۹۰ش. [http://eghtesad.iict.ac.ir/article_16781_57de5d751ca4f3385cb73c34c92fca2f.pdf از اینجا ببینید]
#  روش کشف نظام اقتصادی اسلام، سیدحسین میرمعزی، اقتصاد اسلامی، شماره ۳۹، زمستان ۱۳۸۹ش. [http://eghtesad.iict.ac.ir/article_16760_d993902341fa489dbe629b706e4ed603.pdf از اینجا ببینید]
# ترابط فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی، مجید رضایی دوانی محمود متوسلی، اقتصاد اسلامی، شماره ۳۱، زمستان ۱۳۸۷ش. [http://eghtesad.iict.ac.ir/article_16704_0a6ce0dab7642dbde84014f79d898f2a.pdf از اینجا ببینید]
#  علم اقتصاد اسلامی تعریف و روش، منذر کهف و سیدحسین میرمعزی، اقتصاد اسلامی، شماره ۲۳، زمستان ۱۳۸۵ ش. [http://eghtesad.iict.ac.ir/article_16645_19159e39e3586dc7eb689b242608e8e3.pdf از اینجا ببینید]
#روشهای کشف آموزه‌های اقتصاد اسلامی، احمدعلی یوسفی، اقتصاد اسلامی، شماره ۲۲، زمستان ۱۳۸۵ش. [http://eghtesad.iict.ac.ir/article_16638_4d27e904e1835dc5966813c96b026a8c.pdf از اینجا ببینید]
#  مروری بر الگوهای اقتصاد اسلامی، منذر قحف سیدحسین میرمعزی، اقتصاد اسلامی، شماره ۲۱، زمستان ۱۳۸۵ش.[http://eghtesad.iict.ac.ir/article_16632_ac93ac202b74af9676620a2c5ff2c803.pdf از اینجا ببینید]
# دین و اقتصاد: نظام اقتصادی اسلام و علم تحلیل اقتصاد اسلامی، منذر قحف و سیدحسین میرمعزی، اقتصاد اسلامی، شماره ۱۸، زمستان ۱۳۸۴ش. [http://eghtesad.iict.ac.ir/article_16604_c351441a9b4f15bc4ceddd3756b19e08.pdf از اینجا ببینید]
#  نظریه‌پردازی در اقتصاد اسلامی، احمد شوقی و دنیا خداد جلالی، اقتصاد اسلامی، شماره پیاپی ۱۲، زمستان ۱۳۸۲ش. [http://eghtesad.iict.ac.ir/article_16554_4204cd3da890879ef3c592326c8e286c.pdf از اینجا ببینید]
#  شیوه شهید صدر؛ در شناخت مکتب اقتصادی اسلام و پاسخ به منتقدان، محمدعلی تسخیری، اقتصاد اسلامی، شماره ۱۰، زمستان ۱۳۸۲ش.[http://eghtesad.iict.ac.ir/article_16495_ce1cc40599ef4ca4dfd5c8285250e363.pdf از اینجا ببینید]
#  پیوند فقه و اقتصاد، اسماعیل اولیائی، اقتصاد اسلامی، شماره ۸، زمستان ۱۳۸۱ش. [http://eghtesad.iict.ac.ir/article_16486_c5ed7f171bcca126df92a1411bf09cb0.pdf از اینجا ببینید]
#بررسی امکان‌پذیری تمایز اقتصاد اسلامی اثباتی و هنجاری، محمد جواد توکلی، فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی، سال 18، شماره 72، 1397م. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/385068/1D3AA07E36200F09898A03EE4DBA5684.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مم]
#بازخوانی رویکرد شهید صدر در مورد هویت علمی اقتصاد اسلامی، محمد جواد توکلی، فصلنامە روش‌شناسی علوم انسانی، سال 23، شماره 90، 1396ش.
[https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/808512/6D912428188C368167D36B35C2A86612.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مم]
#نظام اقتصاد اسلامی الگویی کامل برای اقتصاد مقاومتی، علی اسدی، فصلنامه سیاست‌های راهبردی وکالى، سال 2، شماره 5، 1393ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/65507/8446D3A761A6C6AD09FEC10910BA9B37.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مم]
#درآمدی بر معرفی ارکان و هستة سخت اقتصاد اسلامی، حسین عیوضلو، دوفصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی، سال 1، شماره 1، 1387ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/348747/F0C0E11123C59B3F241D5F1EC995D486.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مم]
#کاربرد ریاضیات در اقتصاد اسلامی مزایا و محدودیت‌ها، امیرخادم علیزاده و محمدحسین پورکاظمی و محسن کشاورز، دوفصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی، سال 8، شمارة 1ل، پیاپي 51 ، 1395ش.[https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/348698/2A1285FF7397ABD493AF4074D37B71EE.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مم]
#بررسی نسبت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی، محمدجواد توکلی، دوفصلنامه جستارهای اقتصادی ایران، سال 16، شماره 32، 1398ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/813053/DAD488026A8525176EF74E9EEFD0FA5E.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مم]
#روش‌شناسی شهید صدر دربارة شکل‌گیری علم اقتصاد اسلامی و تحقیق نهایی دربارة آن، حسن آقانظری، فصلنامە روش‌شناسی علوم انسانی، سال 15، شماره 61، 1388ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/808365/DC03E7B2AF43AEEB494840CB4AD2DD9D.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مم]
#مطالعه تطبیقی معرفت‌شناسی اقتصاد اسلامی و اقتصاد نهادگرای جدید، امیر خادم علیزاده و رامینه سلیمانزاده‌ آیدیشه، فصلنامه اقتصاد و بانكداری اسلامی، شماره 22، 1397ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/529376/BC0646573C26EE984426F135C946D9CB.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مم]
#درآمدی بر علم اقتصاد اسلامی، سیدحسین میرمعزی، فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی، سال 13 شماره 50، 1392ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/385003/C1807F943348C6FA7CB009AD874F2CFD.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مم]
#تحلیلی بر اقتصاد اسلامی و مؤلفه‌های آن در قرآن کریم، احمد عربشاهی کریزی، فصلنامه مطالعات قرآنی، سال 6، شماره 23، 1394ش.[https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/130716/5182CDC6AFE27D5BAE18659A5BE71EFF.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مم]
#


===عربی===
==پانویس==
#هل قصر الفقهاء المعاصرون فی بیان أصول النظام الاقتصادی الإسلامی، عبدالرزاق سعید بلعباس، مجلة جامعة ملک عبدالعزیز، الاقتصاد الاسلامی، م ۲۱، ۲۰۰۸ م. [https://ia803401.us.archive.org/13/items/economy_0006/economy5783-.pdf از اینجا ببینید]
{{پانویس}}
#عالمیة النظام الاقتصادی الإسلامی ومحددات نفاذه بدیلا عن النظام الرأسمالی فی ضوء دروس الأزمات الاقتصادیة العالمیة، أ.د. فؤاد حمدی بسیسو، المؤتمر العلمی الدولی حول الازمة المالیة و الاقتصادیة العالمیة المعاصرة من منظور اقتصاد اسلامی، عمان _اردن، ۲۰۱۰م.[https://ia801706.us.archive.org/5/items/economy_0005/economy4539-.pdf از اینجا ببینید]
#دور الاقتصاد الإسلامی فی الحد من الأزمات الاقتصادیة، احمد الوادی و ابراهیم الخریس و حسین سمحان، المؤتمر العالمی الدولی السابع، ۲۰۰۹م.[https://ia801700.us.archive.org/8/items/economy_0004/economy3970-.pdf از اینجا ببینید]
#علم الاقتصاد الاسلامی و دور مرکز ابحاث الاقتصاد اسلامی فیه، محمد فهیم خان، مرکز أبحاث الاقتصاد الإسلامی بجامعة العزیز عبدالملك، ۱۴۲۳ق.[http://ieaoi.ir/files/site1/pages/maghalat/arabic/182.pdf از اینجا ببینید]
# نحو منهج للبحث فی الاقتصاد الاسلامی، عبدالهادی علی النجار، مجله حقوق، شماره ۳، ۱۴۰۴ش.[https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/777402/نحو-منهج-للبحث-فی-الاقتصاد-الاسلامی از اینجا ببینید]
===زبان‌های دیگر===
#WHAT IS ISLAMIC ECONOMICS?, Mohammad Umar Chapra, [https://ieaoi.ir/files/site1/pages/ketab/english_book/66.pdf از اینجا ببینید].
# THEORETICAL FOUNDATIONS OF ISLAMIC ECONOMICS ، Habib Ahmed. [http://eprc.sbu.ac.ir/File/Book/Theoretical%20foundations%20of%20islamic%20economics_47566.pdf از اینجا ببینید]
# Islamic Economics: Nature and Need، M. Akram Khan. [https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3118130 از اینجا ببینید]
# ABSTRACTS OF RESEARCHES IN ISLAMIC ECONOMICS، MUHAMMAD ABDUL MANNAN.[https://iei.kau.edu.sa/Files/121/Files/152672_20-MAMannan.pdfاز اینجا ببینید]
#Islamic Economics and the Relevance of Al-Qawā‘id Al-Fiqhiyyah, Daud A. Mustafa, Hashir A. Abdulsalam, and Jibrail B. Yusuf.[https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/2158244016671374از اینجا ببینید]
#Islamic Economics: Nature and Need, Muhammad Akram Khan, Journal of King Abdulaziz University: Islamic Economics, Vol. 1, No. 2, 1984.[https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3118130 از اینجا ببینید]
#The Study of Islam and Islam Economic Thought in China, Ma Yuxiu and Cao Qing Feng.[https://islamic.indiana.edu/research/working-groups/china/the-study-of-islam-and-islam-economic-thought-in-china.pdf از اینجا ببینید]


==منابع دیگر==
==منابع==
===فارسی===
{{منابع}}
# مکانیزم تحقق اقتصاد اسلامی(گفتگو با حجت الاسلام دری نجف آبادی)، مجله اقتصادی سیاسی، شماره ۳، ۱۳۶۵ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/9313/9/text?q=مبانی%20اقتصاد%20اسلامی&rowNumber=2&score=24.0 از اینجا ببینید]
 
===عربی===
* [https://sadeghitehrani.com/?speech=thematic-tafsir-213 شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره]، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله‌العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی.
#المؤتمر العالمی السابع للاقتصاد الاسلامی.[https://iei.kau.edu.sa/Files/121/Files/60499_Confrence_1.pdf از اینجا ببینید]
#دراسات اقتصادیة اسلامية.[http://iesjournal.org/arabic/Docs/4.pdf از اینجا ببینید]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۵۶

تکلم عیسی(ع) در گهواره سخن‌گفتن اعجازگونه عیسی(ع) در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام زنا از مادرش و اعلام مقام نبوتی است که خدای متعال برای او در نظر گرفته بود.[۱] قرآن در سه آیه ۴۶ آل‌عمران، ۱۱۰ مائده و ۲۹ مریم به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.[۲]

به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون محمدهادی معرفت در کتاب التمهید معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.[۳] معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.[۴]همچنین سید احمدخان هندی مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.[۵]

بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ سوره مریم عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به نماز، زکات و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر قرآن این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.[۶]


پانویس

  1. صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».
  2. قرآن کریم.
  3. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.
  4. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.
  5. کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.
  6. مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.

منابع