|
|
(۵۲۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) |
خط ۱: |
خط ۱: |
| خسارت معنوی
| | '''تکلم عیسی(ع) در گهواره''' سخنگفتن اعجازگونه [[عیسی(ع)]] در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام [[زنا]] از [[حضرت مریم(س)|مادرش]] و اعلام [[نبوت|مقام نبوتی]] است که [[خدا|خدای متعال]] برای او در نظر گرفته بود.<ref>صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».</ref> قرآن در سه آیه [[آیه ۴۶ سوره آلعمران|۴۶ آلعمران]]، [[آیه ۱۱۰ سوره مائده|۱۱۰ مائده]] و [[آیه ۲۹ سوره مریم|۲۹ مریم]] به سخنگفتن عیسی در مهد اشاره دارد.<ref>قرآن کریم.</ref> |
| ==کتاب==
| |
| ===فارسی===
| |
| ===عربی===
| |
| ==مقاله==
| |
| === فارسی ===
| |
| #نقد اصل قابلیت جبران کلیه خسارات در حقوق مسؤولیت مدنی ایران، ایرج بابایی، پژوهش حقوق و سیاست، شماره ۱۵ و ۱۶، ۱۳۸۴ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/431064/52DD31B045473C3320BCD219914AA37C.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #جبران خسارات ناشی از صدمات بدنی در حقوق مسؤولیت مدنی ایران، ایرج بابائی پژوهش حقوق و سیاست، شماره ۲۸، ۱۳۸۹ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/221380 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| # جبران خسارت معنوی در حقوق ایران، فخرالدین اصغری آقمشهدی، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران سال سوم، شماره ۹ و ۱۰، ۱۳۸۲ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/286133 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #جبران مالی خسارت معنوی در طلاق ناشی از سوء رفتار، هما داوودی، فقه و حقوق خانواده (ندای صادق) سال شانزدهم، شماره ۵۴، ۱۳۹۰ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/320259 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #خسارت معنوی در روابط زوجین و مسئولیت ناشی از آن، علی شهسواری و فهیمه سادات رضوی، فقه و حقوق خانواده (ندای صادق) سال بیستم، شماره ۶۲، ۱۳۹۴ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/342809 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #بررسی فرهنگی حقوقی زیانهای معنوی ناشی از رسانهها بر نهاد خانواده، خیرالله پروین و سید محمدمهدی خلیلزاده و علی اصغر فرجپور اصلمرندی، دین و ارتباطات سال ۲۲، شماره ۲، پیاپی ۴۸، ۱۳۹۴ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/354946 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #شیوههای جبران خسارت معنوی در زندگی مشترک زوجین، حسن مرادزاده و فهیمه سادات رضوی، فقه و حقوق خانواده (ندای صادق)، سال ۲۱، شماره ۶۴، ۱۳۹۵ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/357404 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #دعاوی بازماندگان برای مطالبه خسارت معنوی ناشی از صدمات جسمانی، عاطفه آجری آیسک، حقوقی دادگستری، سال ۸، شماره ۹۶، ۱۳۹۵ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/377840 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| # مطالبه خسارت معنوی و عدم النفع از سوی بیمار در صورت أخذ برائت پزشک، مریم اشرف زاده فرسنگی، قانون یار، دوره ۲، شماره ۵، ۱۳۹۷ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/379009 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #تأثیر قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ بر امکان مطالبه خسارات معنوی و عدم نفع در نظام حقوقی ایران، پژمان محمدی و امیر مرادپورشاد و حجت مبین، پژوهش حقوق خصوصی سال ۶، شماره ۲۴، ۱۳۹۷ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/389390 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #مطالعه تطبیقی خسارت معنوی در حقوق ایران و مصر از منظر اخلاقی، حسن اژدری و نجادعلی الماسی و ایرج پورعرفان، پژوهشهای اخلاقی، سال ۹، شماره ۱، پیاپی ۳۳، ۱۳۹۷ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/399336 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #نقدی بر ماده ۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری، ابوالفضل هدایتیمحبوب و محمدحسن اسدی، پژوهش حقوق خصوصی سال ۷، شماره ۲۶، ۱۳۹۸ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/402627 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| # عذرخواهی به عنوان یکی از شیوه های جبران خسارت معنوی در مسئولیت مدنی، منصور اکبری آرایی و رضا نیکخواه سرتقی و سیامک جعفرزاده، حقوقی دادگستری سال ۸۴، شماره ۱۰۹، ۱۳۹۹ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/433769 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #جبران خسارت بزه دیده مدعی تجاوز جنسی پس از تبرئه متهم در حقوق ایران، محمود اسپانلو و کیومرث کلانتری، حقوقی دادگستری، سال ۸۴، شماره ۱۱۰، ۱۳۹۹ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/433779 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #رویکرد دیوان کیفری بین المللی به خسارت معنوی قربانیان تعرضات جنسی، جمال بیگی و الناز کتانچی، مطالعات بین المللی، سال ۱۵، شماره ۲، پیاپی ۵۸، ۱۳۹۷ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/442812 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #مفهوم مسئولیت مدنی، ایرج بابایی، دانشنامههای حقوقی، دوره ۳، شماره ۶، ۱۳۹۹ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/449452 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #تحلیل دو رأی درباره زیان معنوی ناشی از نقض تعهدات قراردادی، عباس میرشکاری و محمد ارضی، دانشنامههای حقوقی، دوره ۴، شماره ۱۰، ۱۴۰۰ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/457389 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #رویکرد اخلاقی جبران خسارت معنوی ناشی از زوال عقل در فقه و حقوق موضوعه ایران، محمد فردوسیپور و محمدرضا کاظمی گلوردی و حسین احمری، پژوهش های اخلاقی سال ۱۱، شماره ۴، پیاپی ۴۴، ۱۴۰۰ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/461530 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #مطالعه تطبیقی مسؤولیت مدنی ناشی از شوک عصبی در نظام حقوقی ایران و انگلیس، زینب تاری و ابراهیم عزیزی و مرتضی شهبازینیا، پژوهشهای حقوق تطبیقی، سال ۲۵، شماره ۱، ۱۴۰۰ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/463609 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #قاعدهی لاضرر و جبران خسارت معنوی به خانواده، سید ابوالقاسم نقیبی، مبانی فقهی حقوق اسلامی پژوهشنامه فقه و حقوق اسلامی، سال ۴، شماره ۱، پیاپی ۷، ۱۳۹۰ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/470671 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #جبران خسارت معنوی در فقه و حقوق، زهره نیک فرجام، مبانی فقهی حقوق اسلامی، سال ۶، شماره ۱، پیاپی ۱۱، ۱۳۹۲ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/470701 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #ارزیابی و ارزش گذاری و جبران پایاپای خسارات معنوی در تصمیمات قضایی، مبانی فقهی حقوق اسلامی، سال ۱۳، شماره ۱، پیاپی ۲۵، ۱۳۹۹ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/470793 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #واکاوی معیار و میزان جبران خسارت معنوی، جمشید میرزایی و بهنام تیرافکن، پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، سال ۳، شماره ۳۱، ۱۴۰۰ش. [http://ensani.ir/fa/article/download/483156 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #خسارت معنوی ناشی از نقض قرارداد در فقه حقوق ایران و حقوق انگلیس، فاطمه نخعی و فریبا سنجری مقدم، مطالعات فقهی و فلسفی، دوره ۱۲، شماره ۴۵، ۱۴۰۰ش. []
| |
| #جایگاه و روشهای جبران خسارت معنوی در حقوق مصر، حسن اژدری و نجادعلی الماسی و ایرج پورعرفان، تحقیقات حقوقی تطبیقی ایران و بین الملل، دوره ۱۲، شماره ۴۳، ۱۳۹۸ش. [https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/423593/F093317B97EEEDDCD58F3A5154CCC1DC.pdf?sequence=-1&isAllowed=y مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
|
| |
|
| ===عربی===
| | به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر میبرد. در مقابل این رای برخی مفسران چون [[محمدهادی معرفت]] در [[التمهید فی علوم القرآن (کتاب)|کتاب التمهید]] معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او میگوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارقالعاده دانسته شده است.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاههای تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.</ref> معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزهوار و مادرش از تهمت زنا مبراست.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاههای تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.</ref>همچنین [[سید احمدخان هندی]] مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمیگوید.<ref>کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.</ref> |
| ==پایاننامه==
| |
| ===فارسی===
| |
| #خسارت معنوی، کارشناسی ارشد، محمد حصارکوشکی، دانشگاه شیراز، ۱۳۷۶ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/e7aabb0376ca7b99c234beadaa71a935/search/bc9ee07dd8a8f8bca27bbc38972407e4 پایاننامه را از اینجا بخوانید.]
| |
| #خسارت معنوی در حقوق کنونی، کارشناسی ارشد، غلامرضا حاجینوری، دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۷۹ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/79b9d066682ae6d1e4b8be195a845408/search/bc9ee07dd8a8f8bca27bbc38972407e4 کک]
| |
| #مطالبه خسارت معنوی متوفی زیان دیده توسط وراث، کارشناسی ارشد، سیده طیبه فلاح حسینی، موسسه آموزش عالی کار قزوین، ۱۳۹۸ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/b0deed2c500abc7b8347778588751032/search/bc9ee07dd8a8f8bca27bbc38972407e4 کک]
| |
| #شاخص های کمی کردن خسارت معنوی در محکومیت های کیفری، کارشناسی ارشد، مهدی برادران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده حقوق، ۱۳۹۸ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/0f73d865458ff00d2df826a688d3f1fc/search/2ea31a7dfad44247f4e64b84496aa61a کک]
| |
| #خسارت معنوی در حقوق ایران و اسلام، کارشناسی ارشد، شبیر توپا ابراهیمی، دانشگاه تهران، 1377ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/e1edfa37b45891ac68c66af56e548ab1/search/2ea31a7dfad44247f4e64b84496aa61a کک]
| |
| #شیوههای جبران خسارت معنوی، کارشناسی ارشد، فاطمه عبدالهزاده، مرکز پیام نور تهران، دانشکده حقوق، 1389ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/8e2a55b23181d0135e6043fbd7629128/search/2ea31a7dfad44247f4e64b84496aa61a کک]
| |
| #تعیین خسارت معنوی ناشی از جرم، کارشناسی ارشد آزیتا اسدپور مرکز پیام نور تهران، دانشکده حقوق 1388
| |
|
| |
|
| ===عربی=== | | بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ [[سوره مریم]] عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی میکند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیرهبخت نیست و از ناحیه الهی به [[نماز]]، [[زکات]] و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر [[قرآن]] این سخنان او با سه سلامی که به خود میدهد تمام میشود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.<ref>مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.</ref> |
| ==سایر منابع== | | |
| | |
| | |
| | ==پانویس== |
| | {{پانویس}} |
| | |
| | ==منابع== |
| | {{منابع}} |
| | |
| | * [https://sadeghitehrani.com/?speech=thematic-tafsir-213 شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره]، پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیت اللهالعظمی دکتر محمد صادقی تهرانی. |
تکلم عیسی(ع) در گهواره سخنگفتن اعجازگونه عیسی(ع) در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام زنا از مادرش و اعلام مقام نبوتی است که خدای متعال برای او در نظر گرفته بود.[۱] قرآن در سه آیه ۴۶ آلعمران، ۱۱۰ مائده و ۲۹ مریم به سخنگفتن عیسی در مهد اشاره دارد.[۲]
به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر میبرد. در مقابل این رای برخی مفسران چون محمدهادی معرفت در کتاب التمهید معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او میگوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارقالعاده دانسته شده است.[۳] معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزهوار و مادرش از تهمت زنا مبراست.[۴]همچنین سید احمدخان هندی مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمیگوید.[۵]
بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ سوره مریم عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی میکند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیرهبخت نیست و از ناحیه الهی به نماز، زکات و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر قرآن این سخنان او با سه سلامی که به خود میدهد تمام میشود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.[۶]
پانویس
- ↑ صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».
- ↑ قرآن کریم.
- ↑ منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاههای تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.
- ↑ منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاههای تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.
- ↑ کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.
- ↑ مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.
منابع