|
|
(۵۶۱ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) |
خط ۱: |
خط ۱: |
| ==کتابها==
| | '''تکلم عیسی(ع) در گهواره''' سخنگفتن اعجازگونه [[عیسی(ع)]] در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام [[زنا]] از [[حضرت مریم(س)|مادرش]] و اعلام [[نبوت|مقام نبوتی]] است که [[خدا|خدای متعال]] برای او در نظر گرفته بود.<ref>صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».</ref> قرآن در سه آیه [[آیه ۴۶ سوره آلعمران|۴۶ آلعمران]]، [[آیه ۱۱۰ سوره مائده|۱۱۰ مائده]] و [[آیه ۲۹ سوره مریم|۲۹ مریم]] به سخنگفتن عیسی در مهد اشاره دارد.<ref>قرآن کریم.</ref> |
| ===فارسی===
| |
| ===عربی===
| |
| #عقد التوريد و تكييفه فى الميزان الفقهى المقارن، عبد الحكيم أحمد محمد عثمان، دار الفكر الجامعى، مصر ، الاسکندریة، ۲۰۰۷م.
| |
| #عقد التوريد في ميزان الفقه الإسلامي، علي محمد علي قاسم، دار الجامعة الجديدة للنشر، مصر، الاسكندرية، ۲۰۰۵.
| |
| #التكييف الفقهي لعقود التوريد دراسة فقهية تحليلية، يوسف صلاح الدين يوسف نصر.
| |
|
| |
|
| ==مقالهها==
| | به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر میبرد. در مقابل این رای برخی مفسران چون [[محمدهادی معرفت]] در [[التمهید فی علوم القرآن (کتاب)|کتاب التمهید]] معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او میگوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارقالعاده دانسته شده است.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاههای تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.</ref> معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزهوار و مادرش از تهمت زنا مبراست.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاههای تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.</ref>همچنین [[سید احمدخان هندی]] مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمیگوید.<ref>کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.</ref> |
| ===فارسی===
| |
| ===عربی===
| |
| #عقد التوريد دراسة شرعية، عبدالله بن محمد بن عبدالرحمن المطلق، مجلة جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، العدد ۱۰، ۱۹۹۳م.
| |
| #عقد التوريد دراسة فقهية، سلمى بنت محمد بن صالح هوساوي، مجلة مركز البحوث و الدراسات الإسلامية (القاهرة)، المجلد ۸، العدد ۲۷، ۲۰۱۲م. [https://ebook.univeyes.com/128091/pdf-%D8%B9%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A9-%D9%81%D9%82%D9%87%D9%8A%D8%A9# مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #عقد التوريد رؤية تأصيلية، عبدالرحمن بن سليمان الربيش، مجلة البحوث الإسلامية، العدد ۹۱، ۲۰۱۰م.
| |
| #عقد التوريد، عبدالسلام أحمد فيغو، منشورات مجلة الحقوق، سلسلة المعارف القانونية و القضائية، الإصدار ۳۹، ۲۰۱۶م.
| |
| #عقد التوريد، فاطمة الفرحانى، مجلة الإقتصاد الإسلامي العالمية، العدد ۷۹، ۲۰۱۸م.
| |
| #عقد التوريد دراسة فقهية مقارنة، محمد بوزيان روابحية، مجلة الدراسات الإسلامية، العدد ۱۱، ۲۰۱۸م. [https://www.asjp.cerist.dz/en/downArticle/454/6/11/83165 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #عقود التوريد دراسة فقهيه، صالح بن محمد الفوزان، حولیة مركز البحوث و الدراسات الإسلامية(القاهرة)، المجلد ۶، العدد ۱۶، ۲۰۱۰م.
| |
| #عقد التوريد في الفقه الإسلامي، أسماء بنت محمد بن إبراهيم آل طالب، مجلة كلية دار العلوم القاهرة، العدد ۸۹، ۲۰۱۶م.
| |
| #عقد توريد المعلومات عبر الانترنت، محمد علي صاحب حسن، مجلة الحقوق، المجلد ۱۱، العدد ۱۳ و ۱۴، ۲۰۱۲م. [https://mhj.uomustansiriyah.edu.iq/index.php/mhj/article/download/164/44/198 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #عقد التوريد دراسة فقهية معاصرة، ابتهال بنت عبدالعزيز بن عبدالرحمن المبرد، مجلة قطر الندى، العدد ۸، ۲۰۱۰م.
| |
| #التکییف الفقهی لعقد التورید دراسة مقارنة، محمد شکری الجمیل العدوى، مجلة كلية الشريعة و القانون بتفهنا الأشراف دقهلية، المجلد ۱۷، العدد ۳، ۲۰۱۵م. [https://jfslt.journals.ekb.eg/article_10494_9ae1d79da88e8f1915a090c7707a7ce5.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #عقود التوريد رؤية فقهية جديدة، عبدالرحمن أجاه أبوه، مجلة الشهاب، المجلد ۷، العدد ۱، ۲۰۲۱م. [https://www.asjp.cerist.dz/en/downArticle/391/7/1/147140 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #حكم عقد التوريد و أثر الغش فيه، سليمان بن فهد بن عيسى العيسى، مجلة الجمعية الفقهية السعودية، العدد ۴۸، ۲۰۱۹م. [https://www.alfiqhia.org.sa/mjalah/48.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #عقد التوريد والمقاولة في ضوء التحديات الاقتصادية المعاصرة رؤية شرعية، أحمد ذياب أحمد شويدح، أعمال مؤتمر الإسلام و التحديات المعاصرة، ۲۰۰۷م.
| |
| #الشرط الجزائي في عقود التوريد: الرأي الفقهي، عمار حمد حريش، مجلة العربي للدراسات و الأبحاث، العدد ۱۳، ۲۰۲۱م.
| |
| #عقد التورید النظر القانونی الاسلامی علی اوصاف واقسام عقدالتورید
| |
| #عقد التوريد و المقاولة في ضوء التحديات الاقتصادية المعاصرة، أحمد ذياب شويدح، عاطف أبو هربيد، بحث مقدم إلى مؤتمر "الإسلام و التحديات المعاصرة" المنعقد بكلية أصول الدين في الجامعة الإسلامية، ۲۰۰۷م. [https://ebook.univeyes.com/132013/pdf-%D8%B9%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%84%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%B6%D9%88%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D9%8A%D8%A7%D8%AA-3# مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| # عقد التوريد وأثر الغش فيه، هيلة بنت عبد الرحمن اليابس. [https://ebook.univeyes.com/124890/pdf-%D8%B9%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D9%88%D8%A3%D8%AB%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%BA%D8%B4-%D9%81%D9%8A%D9%87# مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #عقد التورید دراسة شرعیة، عبدالله بن محمد المطلق، مجلة جامعة الامام بن سعود الاسلامیة، العدد ۱۰، ۱۴۱۴ق. [https://ebook.univeyes.com/119810/pdf-%D8%B9%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A9-%D8%B4%D8%B1%D8%B9%D9%8A%D8%A9# مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #عقد التورید و أثره التحوطي في المصارف الإسلامیة، دایمي محمد و زایدي كریم، حولیات جامعة الجزائر، المجلد ۳۴، العدد ۴، ۲۰۲۰م. [https://www.asjp.cerist.dz/en/downArticle/18/34/5/142263 مقاله را از اینجا بخوانید.]
| |
| #عقود التوريد و المناقصات، رفيق يونس المصري، مركز أبحاث الاقتصاد الإسلامي، جامعة الملك عبد العزيز بجدة، [https://al-maktaba.org/book/8356/23091]
| |
|
| |
|
| ==پایاننامه==
| | بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ [[سوره مریم]] عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی میکند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیرهبخت نیست و از ناحیه الهی به [[نماز]]، [[زکات]] و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر [[قرآن]] این سخنان او با سه سلامی که به خود میدهد تمام میشود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.<ref>مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.</ref> |
| ===فارسی===
| |
| ===عربی===
| |
| #عقد التوريد الادري دراسة مقارنة بين القانونين الاردني و الكويتي، کارشناسی ارشد، خالد سليمان اسود العنزي، جامعة الشرق الأوسط (الاردن)، ۲۰۱۲م.
| |
| #عقد التوريد في الفقه الإسلامي دراسة مقارنة، کارشناسی ارشد، نمر صالح محمود دراغمة، جامعة النجاح الوطنية، ۲۰۰۴م. [https://ebook.univeyes.com/124935/pdf-%D8%B9%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A-2# پایاننامه را از اینجا بخوانید.]
| |
| #سلطة الإدارة في تعديل عقد التوريد دراسة مقارنة، کارشناسی ارشد، عبدالإله بن تركي المصلوخ، جامعة اليرموك، ۲۰۱۵م.
| |
| #النظام القانوني لعقد التوريد الإداري دراسة مقارنة، کارشناسی ارشد، محمود عبدالرحمن عاصي ملحم، جامعة آل البيت، ۲۰۱۸م.
| |
| #الجزاءات و الضمانات في عقد التوريد في الفقه الإسلامي، کارشناسی ارشد، محمد يوسف أبوجزر، الجامعة الإسلامية (غزة)، ۲۰۱۱م.
| |
| #عقد المقاولة و التوريد في الفقه الإسلامي و القانون المدني الأردني دراسة فقهية مقارنة، دکترا، علي عبدالأحمد أبو البصل، الجامعة الاردنية، ۱۹۹۵ش.
| |
| #عقد التوريد الإداري دراسة مقارنة بين القانونين المصري و العراقي، کارشناسی ارشد، حامد محسن عباس الجنابي، جامعة المنصورة، كلية الحقوق، قسم القانون العام، ۲۰۱۶م.
| |
| #عقد التوريد والققود المشابهة له فى الفقة الاسلامى دراسة مقارنة، کارشناسی ارشد، احمد محمد عبد الرحيم محمد، جامعة طنطا، كليةالحقوق، قسم الشريعة الاسلامية، 2014م.
| |
| #عقود التورید، صالح بن محمد الفوزان، 1424ق. [https://ebook.univeyes.com/47474/pdf-%D8%B9%D9%82%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AD-%D8%A8%D9%86-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86# گگ]
| |
| #عقد التورید حقیقته و احکامه فی الفقه الإسلامي، دکترا، عادل بن شاهين بن محمد بن شاهين، جامعة الإمام محمد بن سعود، الاسلامیة كلية الشريعة، قسم الفقـه، ۲۰۰۸م. [https://ebook.univeyes.com/122281/pdf-%D8%B9%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D8%AD%D9%82%D9%8A%D9%82%D8%AA%D9%87-%D9%88%D8%A3%D8%AD%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A# گگ]
| |
| #الجزاءات و الضمانات في عقد التوريد في الفقه الاسلامي، محمد یوسف ابو جزر، جامعة الاسلامیة غزة، کلیة الشریعة و القانون، 2011م. [https://ebook.univeyes.com/122621/pdf-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%B2%D8%A7%D8%A1%D8%A7%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%B6%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%8A-%D8%B9%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A# گگ]
| |
| #نظرية الظروف الطارئة في عقدي التوريد و المقاولة في القانون الاردني دراسة مقارنة، عبدالحميد احمد السعد سلامة و عباس الصراف،
| |
|
| |
|
| ==سایر== | | |
| #عقود التوريد و المناقصات، الاستاذ الشيخ حسن الجواهري. [https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/86041/0 متن را از اینجا بخوانید.]
| | |
| | ==پانویس== |
| | {{پانویس}} |
| | |
| | ==منابع== |
| | {{منابع}} |
| | |
| | * [https://sadeghitehrani.com/?speech=thematic-tafsir-213 شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره]، پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیت اللهالعظمی دکتر محمد صادقی تهرانی. |
تکلم عیسی(ع) در گهواره سخنگفتن اعجازگونه عیسی(ع) در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام زنا از مادرش و اعلام مقام نبوتی است که خدای متعال برای او در نظر گرفته بود.[۱] قرآن در سه آیه ۴۶ آلعمران، ۱۱۰ مائده و ۲۹ مریم به سخنگفتن عیسی در مهد اشاره دارد.[۲]
به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر میبرد. در مقابل این رای برخی مفسران چون محمدهادی معرفت در کتاب التمهید معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او میگوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارقالعاده دانسته شده است.[۳] معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزهوار و مادرش از تهمت زنا مبراست.[۴]همچنین سید احمدخان هندی مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمیگوید.[۵]
بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ سوره مریم عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی میکند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیرهبخت نیست و از ناحیه الهی به نماز، زکات و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر قرآن این سخنان او با سه سلامی که به خود میدهد تمام میشود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.[۶]
پانویس
- ↑ صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».
- ↑ قرآن کریم.
- ↑ منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاههای تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.
- ↑ منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاههای تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.
- ↑ کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.
- ↑ مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.
منابع