کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
 
(۵۶۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
==کتاب‌ها==
'''تکلم عیسی(ع) در گهواره''' سخن‌گفتن اعجازگونه [[عیسی(ع)]] در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام [[زنا]] از [[حضرت مریم(س)|مادرش]] و اعلام [[نبوت|مقام نبوتی]] است که [[خدا|خدای متعال]] برای او در نظر گرفته بود.<ref>صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».</ref> قرآن در سه آیه [[آیه ۴۶ سوره آل‌عمران|۴۶ آل‌عمران]]، [[آیه ۱۱۰ سوره مائده|۱۱۰ مائده]] و [[آیه ۲۹ سوره مریم|۲۹ مریم]] به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.<ref>قرآن کریم.</ref>
===فارسی===
===عربی===
#عقد التوريد و تكييفه فى الميزان الفقهى المقارن، عبد الحكيم أحمد محمد عثمان، دار الفكر الجامعى، مصر ، الاسکندریة، 2007م.
#عقد التوريد في ميزان الفقه الإسلامي، علي محمد علي قاسم، دار الجامعة الجديدة للنشر، مصر، الاسكندرية، 2005.


==مقاله‌ها==
به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد  ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون [[محمدهادی معرفت]] در [[التمهید فی علوم القرآن (کتاب)|کتاب التمهید]] معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.</ref> معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.<ref>منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.</ref>همچنین [[سید احمدخان هندی]] مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.<ref>کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.</ref>
===فارسی===
===عربی===
#عقد التوريد دراسة شرعية، عبدالله بن محمد بن عبدالرحمن المطلق، مجلة جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، العدد 10، 1993م.
#عقد التوريد دراسة فقهية، سلمى بنت محمد بن صالح هوساوي، مجلة مركز البحوث و الدراسات الإسلامية (القاهرة)، المجلد 8، العدد 27، 2012م. [https://ebook.univeyes.com/128091/pdf-%D8%B9%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A9-%D9%81%D9%82%D9%87%D9%8A%D8%A9# مقاله را از اینجا بخوانید.]
#عقد التوريد رؤية تأصيلية، عبدالرحمن بن سليمان الربيش، مجلة البحوث الإسلامية، العدد 91، 2010م.
#عقد التوريد، عبدالسلام أحمد فيغو، منشورات مجلة الحقوق، سلسلة المعارف القانونية و القضائية، الإصدار 39، 2016م.
#عقد التوريد، فاطمة الفرحانى، مجلة الإقتصاد الإسلامي العالمية، العدد 79، 2018م.
#عقد التوريد دراسة فقهية مقارنة، محمد بوزيان روابحية، مجلة الدراسات الإسلامية، العدد 11، 2018م. [https://www.asjp.cerist.dz/en/downArticle/454/6/11/83165 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#عقود التوريد دراسة فقهيه، صالح بن محمد الفوزان، حولیة مركز البحوث و الدراسات الإسلامية(القاهرة)، المجلد 6، العدد 16، 2010م.
#عقد التوريد في الفقه الإسلامي، أسماء بنت محمد بن إبراهيم آل طالب، مجلة كلية دار العلوم القاهرة، العدد 89، 2016م.
#عقد توريد المعلومات عبر الانترنت، محمد علي صاحب حسن، مجلة الحقوق، المجلد 11، العدد 13 و 14، 2012م. [https://mhj.uomustansiriyah.edu.iq/index.php/mhj/article/download/164/44/198 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#عقد التوريد دراسة فقهية معاصرة، ابتهال بنت عبدالعزيز بن عبدالرحمن المبرد، مجلة قطر الندى، العدد 8، 2010م.
#التکییف الفقهی لعقد التورید دراسة مقارنة، محمد شکری الجمیل العدوى، مجلة كلية الشريعة و القانون بتفهنا الأشراف دقهلية، المجلد 17، العدد 3، 2015م. [https://jfslt.journals.ekb.eg/article_10494_9ae1d79da88e8f1915a090c7707a7ce5.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#عقود التوريد رؤية فقهية جديدة، عبدالرحمن أجاه أبوه، مجلة الشهاب، المجلد 7، العدد 1، 2021م. [https://www.asjp.cerist.dz/en/downArticle/391/7/1/147140 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#حكم عقد التوريد و أثر الغش فيه، سليمان بن فهد بن عيسى العيسى، مجلة الجمعية الفقهية السعودية، العدد 48، 2019م. [https://www.alfiqhia.org.sa/mjalah/48.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#عقد التوريد والمقاولة في ضوء التحديات الاقتصادية المعاصرة رؤية شرعية، أحمد ذياب أحمد شويدح، أعمال مؤتمر الإسلام و التحديات المعاصرة، 2007م.
#الشرط الجزائي في عقود التوريد: الرأي الفقهي، عمار حمد حريش، مجلة العربي للدراسات و الأبحاث، العدد 13، 2021م.
#عقد التورید النظر القانونی الاسلامی علی اوصاف واقسام عقدالتورید
#عقد التوريد و المقاولة في ضوء التحديات الاقتصادية المعاصرة، أحمد ذياب شويدح، عاطف أبو هربيد، بحث مقدم إلى مؤتمر "الإسلام و التحديات المعاصرة" المنعقد بكلية أصول الدين في الجامعة الإسلامية، 2007م. [https://ebook.univeyes.com/132013/pdf-%D8%B9%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%84%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%B6%D9%88%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D9%8A%D8%A7%D8%AA-3# مقاله را از اینجا بخوانید.]
# عقد التوريد وأثر الغش فيه، هيلة بنت عبد الرحمن اليابس. [https://ebook.univeyes.com/124890/pdf-%D8%B9%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D9%88%D8%A3%D8%AB%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%BA%D8%B4-%D9%81%D9%8A%D9%87# مقاله را از اینجا بخوانید.]
#عقد التورید دراسة شرعیة، عبدالله بن محمد المطلق، مجلة جامعة الامام بن سعود الاسلامیة، العدد 10، 1414ق. [https://ebook.univeyes.com/119810/pdf-%D8%B9%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A9-%D8%B4%D8%B1%D8%B9%D9%8A%D8%A9# مقاله را از اینجا بخوانید.]


==پایان‌نامه==
بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ [[سوره مریم]] عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به [[نماز]]، [[زکات]] و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر [[قرآن]] این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.<ref>مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.</ref>
===فارسی===
===عربی===
#عقد التوريد الادري دراسة مقارنة بين القانونين الاردني و الكويتي، کارشناسی ارشد، خالد سليمان اسود العنزي، جامعة الشرق الأوسط (الاردن)، ۲۰۱۲م.
#عقد التوريد في الفقه الإسلامي دراسة مقارنة، کارشناسی ارشد، نمر صالح محمود دراغمة، جامعة النجاح الوطنية، ۲۰۰۴م. [https://ebook.univeyes.com/124935/pdf-%D8%B9%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A-2# پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#سلطة الإدارة في تعديل عقد التوريد دراسة مقارنة، کارشناسی ارشد، عبدالإله بن تركي المصلوخ، جامعة اليرموك، ۲۰۱۵م.
#النظام القانوني لعقد التوريد الإداري دراسة مقارنة، کارشناسی ارشد، محمود عبدالرحمن عاصي ملحم، جامعة آل البيت، ۲۰۱۸م.
#الجزاءات و الضمانات في عقد التوريد في الفقه الإسلامي، کارشناسی ارشد، محمد يوسف أبوجزر، الجامعة الإسلامية (غزة)، ۲۰۱۱م.
#عقد المقاولة و التوريد في الفقه الإسلامي و القانون المدني الأردني دراسة فقهية مقارنة، دکترا، علي عبدالأحمد أبو البصل، الجامعة الاردنية، ۱۹۹۵ش.
#عقد التوريد الإداري دراسة مقارنة بين القانونين المصري و العراقي، کارشناسی ارشد، حامد محسن عباس الجنابي، جامعة المنصورة، كلية الحقوق، قسم القانون العام، ۲۰۱۶م.
#عقد التوريد والققود المشابهة له فى الفقة الاسلامى دراسة مقارنة، کارشناسی ارشد، احمد محمد عبد الرحيم محمد، جامعة طنطا، كليةالحقوق، قسم الشريعة الاسلامية، 2014م.
#عقود التورید، صالح بن محمد الفوزان، 1424ق. [https://ebook.univeyes.com/47474/pdf-%D8%B9%D9%82%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AD-%D8%A8%D9%86-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86# گگ]
#عقد التورید حقیقته و احکامه فی الفقه الإسلامي، دکترا، عادل بن شاهين بن محمد بن شاهين، جامعة الإمام محمد بن سعود، الاسلامیة كلية الشريعة، قسم الفقـه، ۲۰۰۸م. [https://ebook.univeyes.com/122281/pdf-%D8%B9%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%AF-%D8%AD%D9%82%D9%8A%D9%82%D8%AA%D9%87-%D9%88%D8%A3%D8%AD%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A# مقاله را از اینجا بخوانید.]


==سایر==
 
 
==پانویس==
{{پانویس}}
 
==منابع==
{{منابع}}
 
* [https://sadeghitehrani.com/?speech=thematic-tafsir-213 شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره]، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله‌العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی.

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۵۶

تکلم عیسی(ع) در گهواره سخن‌گفتن اعجازگونه عیسی(ع) در مقابل عالمان یهود برای رفع اتهام زنا از مادرش و اعلام مقام نبوتی است که خدای متعال برای او در نظر گرفته بود.[۱] قرآن در سه آیه ۴۶ آل‌عمران، ۱۱۰ مائده و ۲۹ مریم به سخن‌گفتن عیسی در مهد اشاره دارد.[۲]

به گفته پژوهشگران بنا بر نظر مشهور مراد از مهد ایامی است که طفل بیشتر در آغوش مادر یا گهواره به سر می‌برد. در مقابل این رای برخی مفسران چون محمدهادی معرفت در کتاب التمهید معتقد به بازگشت مریم(س) چند سال بعد از ولادت عیسی به شهر است. او می‌گوید منظور از مهد خردسالی عیسی است. به باور او وجه اعجاز در اصلِ تکلم نبوده است بلکه شیوه تکلم عیسی و آن عبارات، در آن سن مورد تعجب و خارق‌العاده دانسته شده است.[۳] معرفت معتقد است تکلم عیسی با آن وزانت و تعقل خاصی که در آن بود بر همگان ثابت کرد که تولد او معجزه‌وار و مادرش از تهمت زنا مبراست.[۴]همچنین سید احمدخان هندی مفسر قرآن و اندیشمند مسلمان معتقد است تکلم عیسی در زمان خردسالی او بوده است نه وقتی که نوزاد انسان سخن نمی‌گوید.[۵]

بنا بر آیه ۳۰ تا ۳۴ سوره مریم عیسی در این سخنان خود را بنده خدا، صاحب کتاب، پیامبر الهی، و مایه برکت معرفی می‌کند. همچنن او بیان میکند فردی زورگو و تیره‌بخت نیست و از ناحیه الهی به نماز، زکات و محبت به مادرش توصیه شده است. بنا بر قرآن این سخنان او با سه سلامی که به خود می‌دهد تمام می‌شود. سلام بر من روزی که متولد شدم، روزی که مرگم فرا خواهد رسید و روزی که در جهان آخرت دوباره زنده خواهم شد.[۶]


پانویس

  1. صادقی تهرانی، «شرح سخنان عیسی مسیح در گهواره».
  2. قرآن کریم.
  3. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص210.
  4. منصوری، شورگشتی، «بررسی دیدگاه‌های تفسیری مفسران درباره آیات تکلم حضرت عیسی علیّه السلام در مهد»، ص212.
  5. کاظمی، «نقدی بر اندیشه های سید احمدخان هندی پیرامون اعجاز»، ص138.
  6. مکارم شیرازی، ترجمه قرآن، 1373ش، ص307.

منابع