کاربر:Khoshnudi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
(←‏عربی: عدد انگلیسی، اصلاح ارقام)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۹۸۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۶ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
==کتاب‌ها==
[[فقه روابط بین‌الملل]]
===فارسی===
#واکاوی فقهی سبدگردانی نهادهای مالی در بازار سرمایه، سید علیرضا امین، میراث ماندگار، ‏‫۱۴۰۰ش.
#فقه بورس و اوراق بهادار، آیت الله علی عندلیبی، مقرر علی ظهیری. مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه،‫۱۴۰۰ش.
#بورس‌بازی در نگاه شریعت، محمد توحیدی، [[سید عباس موسویان]]، انتشارات بورس، ‏‫۱۳۹۹ش.‬
#تحلیل فقهی و حقوقی معاملات سلف در بورس (عملی- کاربردی)، خدیجه رضائی، مهر کلام‏‫، ۱۳۹۹ش.
#مجموعه مقالات فقهی بازار سرمایه و بورس، اهتمام شیرین منوچهریان، در مسیر آفتاب‏‫، ۱۳۹۹ش.‬
#فقه مسائل نوپدید: قرارداد آتی و اختیار معامله، مرتضی ترابی، توحید قم‏‫، ۱۳۹۸ش.
#بررسی فقهی و حقوقی معاملات بورس اوراق بهادار در ایران، ناصر بیرامی‌ فارفار، حمیده زرعی، گلزار ادب، ‏‫۱۳۹۷ش.‬
#خیارات در معاملات سهام، رضا میرزاخانی، سخنوران‏‫، ۱۳۹۷ش.‬
#ابزار مشتقه اختیار معامله در بورس ایران، دیدگاه‌های فقهی و راه‌های تصحیح آن، هوشنگ مومنی‌ وصالیان، ندا رنج‌ اندیش، عباس پاکاری، انتشارات صالحیان‏‫، ۱۳۹۷ش.
#آشنایی با بازار سرمایه اسلامی (بورس)، سید عباس موسویان، ابوذر سروش، کانون اندیشه جوان‏‫، ۱۳۹۳ش.‬
#مصوبات کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار: جلسات یک تا هشتاد و دو، دبیرخانه کمیته تخصصی فقهی مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار،انتشارات بورس، ‏‫۱۳۹۳ش.‬
#بانکداری اسلامی: بررسی احکام شرعی سهام، اوراق و قراردادهای گونه‌گون رایج در بازارهای بورس، محمداسحاق فیاض، ‏مترجم موسی دانش، بنیاد پژوهشهای اسلامی، ‏‫۱۳۹۲ش.
#مسائل کنونی پول، بانک و مشارکت در شرکتها؛ گزارشی از همایش بانک توسعه اسلامی/ با همکاری مؤسسه آموزش و تحقیقات اسلامی و مجمع فقه اسلامی جده،  گردآوری منذر قحف، مترجم غلامرضا مصباحی‌مقدم، دانشگاه امام صادق (ع)‏‫، ۱۳۸۵ش.


===عربی===
== کتاب‌ها ==
# فقه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارات مجلس افروز، ۱۴۰۳ش.
# فقه روابط بین‌الملل: مروری بر نظرات فقهی ۶ فقیه شیعه در حوزه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارت مجلس افروز، ۱۳۹۸ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/98/98630112.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید]
# بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی، سیدجواد ورعی، قم، انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۰ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/90/90c10806.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید]
# صلح و منازعه در روابط خارجی دولت اسلامی، حسین ارجینی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ۱۳۸۷ش.
# فقه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارات مجلس افروز، ۱۴۰۳ش.
# فقه روابط بین‌الملل: مروری بر نظرات فقهی ۶ فقیه شیعه در حوزه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارت مجلس افروز، ۱۳۹۸ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/98/98630112.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید]
# بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی، سیدجواد ورعی، قم، انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۰ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/90/90c10806.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید]
# صلح و منازعه در روابط خارجی دولت اسلامی، حسین ارجینی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ۱۳۸۷ش.{| class="wikitable"
|+
!حسابهای FREE
!تک مرحله
!دو مرحله
!بدون چالش
|-
|تارگت مرحله اول
|۸٪
|۱۰٪
| -
|-
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
| -
|-
|ریل
|
|
|
|-
|درودان روزانه
|۴٪
|۵٪
|
|-
|درودان کل
|۸٪
|۱۵٪
|۵٪
|-
|ریسک شناور
| -
| -
| -
|-
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|نامحدود
|-
|حداقل زمان
|-
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
| -
|-
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|۵۰
|-
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|-
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|۵۰٪
|-
|هزینه
|
|
|
|}


==مقاله‌ها==
===فارسی===
#تاملی فقهی و حقوقی در عین انگاری سهام شرکت های تجاری، سید عبدالمطلب احمدزاده بزاز، مرتضی محمدی، محمدرضا مرواریدی، آموزه هاي فقه مدني، ۱۳۹۹ش. [https://www.sid.ir/FileServer/JF/4014013992202.pdf لینک مقاله]
#بررسی و تحلیل فقهی بورس بازی مبتنی بر دستکاری قیمت در بازار اوراق بهادار، محمد توحیدی محمد، سیدعباس موسویان، بورس اوراق بهادار،۱۳۹۷ش. [https://www.sid.ir/FileServer/JF/4001613974404.pdf لینک مقاله]
#جریان خیارات در معاملات سهام، سید عباس موسویان، رضا میرزاخانی، ۱۳۹۶ش. [http://ensani.ir/file/download/article/1560746247-9455-39-5.pdf لینک مقاله]
#ماهیت فقهی- حقوقی عمل کارگزاری در معاملات بورسی، سید مرتضی شهیدی، نصرالله جعفری خسروآبادی، دانشنامه حقوق اقتصادی، ۱۳۹۶ش. [http://ensani.ir/file/download/article/1561956551-9933-12-2.pdf لینک مقاله]
#چارچوب قرارداد آتی و اختیار معامله سبد سهام با کارکردهای قرارداد آتی و اختیار معامله شخص، [[سید عباس موسویان]]، رضا نجارزاده، مهران محمدی، علی صالح آبادی، تحقیقات مالی اسلامی، ۱۳۹۵ش. [https://ifr.journals.isu.ac.ir/article_1853_8c7d96be2f75393c777e4ceffdd08e24.pdf?lang=en لینک مقاله]
#قراردادهای (مؤجّل) آتی در بورس اوراق بهادار، مرتضی چیت سازیان، مژگان نوع پرور، ۱۳۹۵ش. [http://ensani.ir/file/download/article/1637649801-10478-1400-96.pdf لینک مقاله]
#بررسي حقوقي- فقهي قراردادهاي آتي در بورس انرژي، عليرضا مشهدي زاده، ۱۳۹۵ش. [https://www.sid.ir/FileServer/JF/6007213951707.pdf لینک مقاله]
#بازپژوهی فقهی - حقوقی ماهیت اوراق سهام و قرارداد واگذاری آن، نصرالله جعفری خسروآبادی، سید مرتضی شهیدی، تحقیقات مالی - اسلامی، ۱۳۹۴ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20161015050645-9982-53.pdf لینک مقاله]
# تاملی فقهی در بورس مقاله، طباطبایی، سید صادق، فقه و اجتهاد، ۱۳۹۴ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1422809/%D8%AA%D8%A7%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3 لینک مقاله]
#بررسی تطبیقی معاملات بازار بورس با عقود اسلامی، سید سجاد علم الهدی، مهناز اکبری، اقتصاد تطبیقی، ۱۳۹۴ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20151018155934-9728-51.pdf لینک مقاله]
#بررسی روایی قبض در معاملات آتی بورس،حسین ناصری مقدم, داریوش بخردیان, اردوان ارژنگ، ۱۳۹۲ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20140831122952-9836-18.pdf لینک مقاله]
#مدیریت ریسک های اوراق بهادار مضاربه با تأکید بر فقه امامیه، سید عباس موسویان، حسین شیرمردی احمدآباد، ۱۳۹۱ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20150518140107-9982-16.pdf لینک مقاله]
#تطبیق قرارداد آتی با بیع کلَی، حسین پاشازاده، حجت خباز خدائی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، ۱۳۹۰ش. [http://jil.bonabiau.ac.ir/article_525126_c8e21e870c80187b7cfd459dcf369966.pdf لینک مقاله]
#تحلیل فقهی اقتصادی بورس بازی، محمدامین علینقی لنگری، تحقیقات مالی - اسلامی، ۱۳۹۰ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20150518135916-9982-3.pdf لینک مقاله]
#اوراق اختیار معامله در بورس و نظر فقه امامیه، زهرا علویان خلیل آباد، مصطفی رجائی پور، فقه و تاریخ تمدن ملل اسلامی، ۱۳۹۰ش. [https://tyb.ir/wp-content/uploads/2019/06/%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%D9%88-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%87.pdf لینک مقاله]
#بررسي فقهي قرارداد استصناع در بازار بورس، سید محمدرضا آیتی، علی آل بویه، مبانی فقهی حقوق اسلامی، ۱۳۸۹ش. [http://ensani.ir/file/download/article/1637649183-10478-1400-20.pdf لینک مقاله]
#بررسی فقهی شیوه‌های موسوم به بازاریابی در بورس اوراق بهادار تهران، رضا تهرانی، حسین خضوعی، غلامرضا مصباحی مقدم، چشم انداز مدیریت، ۱۳۸۶ش. لینک مقاله
#بررسی فقهی-نظری اوراق بهادار اسلامی (صکوک)، سید روح الله احمدی حاجی آبادی، ۱۳۸۶ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20101210205202-156.pdf لینک مقاله]
#مبانی شرعی اوراق بهادار اسلامی ( صکوک )، محمدعلی تسخیری، منبع: اقتصاد اسلامی ، ۱۳۸۶ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20120328125826-2003-82.pdf لینک مقاله]
#بررسی حقوقی اوراق اختیار معامله در بازار بورس اوراق بهادار، راضیه عبدالصمدی، محمد تقی رفیعی، اندیشه های حقوقی، ۱۳۸۵ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20100925150105-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%D9%8A%20%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%D9%8A%20%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%82%20%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%8A%D8%A7%D8%B1%20%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D9%87%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%20%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3%20%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%82%20%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1.pdf لینک مقاله]
#امکان سنجی فقهی تأسیس بورس آتی نفت در جمهوری اسلامی ایران، حجت الله غنیمی فرد، محمد آرام بنیار، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق، ۱۳۸۴ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20101111113320-160.pdf لینک مقاله]
#معاملات بازار بورس فلزات و محصولات کشاورزی در آیینه و فقه اسلامی، مجید رضایی، اقتصاد اسلامی،۱۳۸۴ش. لینک مقاله
#بورس‌ه‍ای‌ ج‍ه‍ان‌ اس‍لام‌، نایجل دادل‍ی‌، حمیدرضا ف‍ت‍اح‍ی‌، ش‍رق‌، ۱۳۸۳ش. لینک مقاله
#بورس‌بازی از دی‍دگ‍اه‌ ف‍ق‍ه‍ی، س‍ج‍اد س‍ی‍اح‌، رس‍ال‍ت‌، ۱۳۸۳ش. لینک مقاله
#بررسي اجمالي فقهي بورس اوراق بهادار از منظر فقه اماميه، سید سجاد علم الهدي، دانش پژوهان، ۱۳۸۲ش. [https://tyb.ir/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%ac%d9%85%d8%a7%d9%84%db%8c-%d9%81%d9%82%d9%87%db%8c-%d8%a8%d9%88%d8%b1%d8%b3-%d8%a7%d9%88%d8%b1%d8%a7%d9%82-%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%b1/ لینک مقاله]
#بورس‌بازی از دیدگاه فقه،سید حسین میرمعزی، اقتصاد اسلامی، ۱۳۸۲ش. [http://ensani.ir/fa/article/30063/%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%89-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%81%D9%82%D9%87 لینک مقاله]
#بورس بازی در بازار سهام از دیدگاه اسلام، علی صالح آبادی، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق، ۱۳۸۲ش. [http://ensani.ir/file/download/article/20101111103139-113.pdf لینک مقاله]


===عربی===
{| class="wikitable"
#الضوابط الشرعية للمنافسة في البورصة، سلطانة كباهم، مجلة الاجتهاد القضائي، ش11، ۲۰۱۶م. [http://search.mandumah.com/Download?file=xrbyWc5N3efrSH1AfSixGo9W+CYVqILgPiz2OIJMGqM=&id=821106 لینک مقاله]
!حسابهای FREE
#عمليات البورصة في ميزان الفقه الإسلامي: دراسة مقارنة، السيد رمضان عبدالله الصاوي‌، مجلة المعيار، ش۴، ۲۰۱۵م.
!تک مرحله
#مدى مشروعية أعمال البورصة: دراسة فقهية مقارنة، مصطفى عبدالجواد أحمد رشوان، مجلة كلية أصول الدين والدعوة بأسيوط، ش۳۲، ج۱، ۲۰۱۴م.
!دو مرحله
#باب الاقتصاد الإسلامى : حكم أعمال البورصة فى الفقة الاسلامى، علي أحمد السالوس، التوحيد، ش۵۰۰، ۲۰۱۳م.
!
#الغرر وأثره على العمليات العاجلة والأجلة في بورصة الأوراق المالية، على جمال محمد يوسف،المصدر، ش۲۲، ج۵، ۲۰۱۰م.
!حسابهای RISK
#فقه البورصة بن الجائز والمطلوب : رؤية منهجية للحالة الإسلامية بأوروبا، محمد النوري، المجلة العلمية للمجلس الأوروبي للإفتاء والبحوث، ش۶، ۲۰۰۵م.
!تک مرحله
#أسواق الأوراق المالية البورصة في ميزان الفقه الإسلامي، عصام عبدالهادي أحمد أبو النصر، حصاد الفكر، ش۲۰۱، ۲۰۰۹م.
!دو مرحله
#جرائم البورصة النظامية وأحكامها الفقهية، أحمد بن محمد الخليل، مجلة العلوم الشرعية، ش۷، ۲۰۰۸م. [http://search.mandumah.com/Download?file=WUtOZhi6goZIJ0hjcgI2HaBb+kWtg7ZRyLvi1e9tzec=&id=153383 لینک مقاله]
!
#فقه البورصة، ابن بية عبدالله بن الشيخ المحفوظ، المجلة العلمية للمجلس الأوروبي للإفتاء والبحوث ش۱، ۲۰۰۲م.
|-
#دراسة صحة القبض في سوق البورصة
|تارگت مرحله اول
#من صور البورصة : ( القسم الثاني )،السعودية، الرئاسة العامة للبحوث العلمية والإفتاء، اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء مجلة البحوث الإسلامية، ش۴۷ِ، ۱۹۹۶م. [http://search.mandumah.com/Download?file=S2JDQOnISMh2PWwecj0UHUf0/7MI/cu0LDWQPnZ5RsI=&id=110763 لینک مقاله]
|۶٪
#من صور البورصة : ( القسم الثاني )،السعودية، الرئاسة العامة للبحوث العلمية والإفتاء، اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء مجلة البحوث الإسلامية، ش۴۸، ۱۹۹۶م. [http://search.mandumah.com/Download?file=L7l2ngF2ZljKAljV2Qr261PyDkeHjkU27nvFjtc/YJQ=&id=111209 لینک مقاله]
|۱۰٪
#
|
#
|تارگت مرحله اول
|۸٪
|۱۰٪
|
|-
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
|
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
|
|-
|ریل
|
|
|
|ریل
|
|
|
|-
|درودان روزانه
|۳٪
|۵٪
|
|درودان روزانه
|۴٪
|۶٪
|
|-
|درودان کل
|۶٪
|۱۲٪
|
|درودان کل
|۸٪
|۱۵٪
|
|-
|ریسک شناور
| -
| -
|
|ریسک شناور
|۲٪
|۲٪
|
|-
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|
|-
|حداقل زمان
|
|حداقل زمان
|
|-
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
|
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
|
|-
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|
|-
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|
|-
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|
|-
|برداشت
|هر هفته
|یکشنبه
|
|هزینه
|هر هفته
|یکشنبه
|
|}


==پایان‌نامه‌ها==
===فارسی===
#بررسی بورس کالا از دیدگاه فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران، هدی صادقی‌ للردی، دانشگاه پیام نور، ۱۳۹۶ش.
#بررسی فقهی و حقوقی معاملات بازار بورس، فریبا غنوی، دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۳۹۴ش. [https://dl.nlai.ir/UI/cb9306b5-5aa5-4503-a61f-25ef39c903f7/Catalogue.aspx لینک پایان‌نامه]
#طراحی شرکت تعاونی قابل‌ عرضه در بورس بر اساس فقه امامیه، محمدهادي حبيب اللهي، دانشگاه امام صادق(ع)، ۱۳۹۳ش.
#بررسی فقهی- حقوقی قراردادهایآتی در بورس، محمدروف ارضرومی، دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۳۹۳ش.
#بررسی فقهی و حقوقی بازار بورس، محمد قراباغلو شهابی، دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۳۹۳ش. [https://dl.nlai.ir/UI/9ddcd8b6-d95a-44aa-b547-f001b90f1796/Catalogue.aspx لینک پایان‌نامه]
#بررسي فقهی معاملات آتی، ابراهيم‏ لوسي‌ ياموزنگو، مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي، ۱۳۹۱ش.
#بررسی فقهی بازار بورس با تأکید بر ابزارهای مشتقه، غلامعلی معصومی نیا، مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهش حوزه های علمیه، ۱۳۹۰ش.
#تاثیر بورس‌بازی بر معاملات بازار بورس در فقه امامیه و حقوق ایران با مطالعه تطبیقی در حقوق فرانسه، میثم نظری علوم، دانشگاه امام صادق(ع)، ۱۳۸۸ش.
#بررسی تطبیقی مشتقات اعتباری با فقه امامیه با هدف مدیریت ریسک اعتباری در بانکداری اسلامی، محمدمهدی موسوی‌ بیوکی، دانشگاه امام صادق(ع)، ۱۳۸۸ش.
#معاملات مبتنی بر بوررس بازی از دیدگاه فقه اسلامی (مطالعه موردی بورس اوراق بهادر تهران)،معاملات مبتنی بر بوررس بازی از دیدگاه فقه اسلامی (مطالعه موردی بورس اوراق بهادر تهران)، علیرضا قدرتی،دانشگاه امام صادق(ع)، ۱۳۸۵ش.
#قراردادهای اختیار معامله سهام و مقایسه آن با قواعد عمومی قراردادها در حقوق ایران و فقه اسلامی، پرویز شیری‌زاده، دانشگاه امام صادق(ع)، ۱۳۸۴ش.
#امکان سنجی راه اندازی بازار آتی سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (با تاکید بر مسائل شرعی و نیازمندیهای بازار سهام)، علی ص‍ال‍ح‌آب‍ادی‌، ع‍ل‍ی‌، دانشگاه امام صادق(ع)، ۱۳۸۱ش.
#


===عربی===
 
 
 
 
 
بایسته های فقه اقتصاد
 
۱-فقه اقتصاد چیست و بایسته ها
 
۲- تفاوت فقه اقتصاد با اتقصاد اسلامی
 
۳-سرفصلها مسایل و فرارو
 
نظریه پردازی در زمینه موضوعات گوناگون اقتصاد اسلامی به گونه ای که در مجامع علمی داخلی و خارجی قابل طرح باشد؛
 
2. تشویق فاضلان حوزة علمیه، استادان دانشگاه و دانشجویان به پرداختن موضوعات اقتصاد اسلامی و نگارش مقاله در این باره. موضوعات گوناگون اقتصاد اسلامی لازم است بخش قابل توجهی از کرسی های درس و بحث فقیهان حوزه، رساله سطوح عالیه محققان حوزوی و پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری دانشجویان رشته های اقتصاد، حقوق و سایر رشته های مربوط و تحقیقات مراکز پژوهشی را تشکیل دهد. نتیجه این تحقیقات می تواند در فصلنامه منتشر شود.
 
3. توجه به موضوعات اقتصاد ایران با نگرش اسلامی. این کار می تواند به صورت نقد سیاست ها، راهبردها و قوانین اقتصادی اقتصاد ایران از دیدگاه اسلام، ارائة مدل های عملی جهت سیاستگذاری و تصویب قوانین و طرح در مجامع علمی و کلاس های درس اقتصاد ایران در دانشگاه ها باشد.
 
4. ارتباط با مجامع علمی بین المللی. همان طور که در آغاز گفته شد، دانشمندان برجسته ای در دنیای اسلام در زمینه اقتصاد اسلامی فعالیت دارند و مجلات متعددی نیز منتشر می شود. پی گیری راه های ارتباط با این نشریات و صاحبنظران و مبادله اندیشه از جمله بایسته های مورد توجه است.
 
5. فراهم آوردن زمینه برای نشر مجلات در سطوح متفاوتی برای موضوعات اقتصاد اسلامی. بسیاری از دانشجویان و محققان علاقه مند به اقتصاد اسلامی، مقالاتی می نویسند که چون فاقد معیارهای داوری مقالات علمی هستند، پذیرفته نمی شوند و در اغلب موارد ممکن است به دلسردی این افراد بینجامد. مجلات دیگری در همین موضوع می توانند این خلا را پر کنند و این افراد پس از درج چند مقاله در این مجلات، تجربه لازم را برای نگارش مقاله در مجلات علمی بیابند. فصلنامه کوشیده است با رعایت معیارهای علمی از برخورد حذفی با این گونه افراد خودداری کند و تا حد امکان، راهکارهای اصلاح مقاله و تقویت آن را به افراد بنمایاند.
 
6. مهم ترین چالش موجود در پیشرفت مقاصد مطرح شده، کمبود بالفعل کسانی است که در موضوعات اقتصاد اسلامی توانایی قلم زدن و نظریه پردازی داشته باشند؛ زیرا افرادی می توانند به تحلیل عمیق موضوعات اقتصاد اسلامی بپردازند که اقتصاد را خوب فهمیده، با مبانی، اصول و ارزش های اسلامی نیز آشنا باشند. هرچه قدرت افراد در این دو زمینه بیشتر باشد، توانایی آنان در نظریه پردازی در این موضوعات نیز افزون تر می شود.
 
از طرفی، افراد موجود هم به لحاظ اشتغالات متعددی که در زمینه تدریس و امور مدیریتی و اجرایی دارند، فرصت کمی برای اندیشیدن و نوشتن در این باره می یابند. ضمن این که این افراد برای ترفیعات علمی خود ناگزیر به نوشتن در مجلاتی هستند که دارای درجه علمی پژوهشی باشد و مقررات دست و پا گیر و برخی مشکلات دیگر سبب شده به رغم این که این فصلنامه یگانه مجله موجود در این زمینه است و به اعتراف استادان و صاحبنظران، توانایی های خود را نشان داده، هنوز به دریافت این امتیاز موفق نشده و امید است با مساعدت های لازم به زودی به این هدف نیز نائل شویم.
 
در پایان، همان گونه که روش فصلنامه این بوده است، دوباره مساعدت ارباب فکر و اصحاب قلم را طلبیده، و هر گونه همکاری اعم از ارائه مقاله، نقد و پیشنهاد را دربارة مجله خودشان، با جان و دل پذیراییم.
 
 
==کتاب==
کتاب فقه و عرف نوشته ابوالقاسم علیدوست است و در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. اهمیت عرف و قواعد عرفی، در نظام های حقوقی بر کسی پوشیده نیست. نظام های حقوقی، همه در محیط عرف شکل گرفته و به مدد اندیشه ها و نظریه های فلسفی حقوقی رشد و توسعه یافته اند. هرچند وجود تطوراتی چون روی آوران به قوانین نوشته در برخی نظام های حقوقی از اهمیت عرف کاسته، اما هنوز هم باقی مانده آن گسترده و با اهمیت است. نظام های حقوقی فقهی اسلام نیز از این امر برکنار نمانده است.
 
نقش عرف، در نظام حقوقی اسلام چه در مقام استنباط احکام و چه در مقام تطبیق و اجرای قواعد، بسی والا و ارزنده است.
در این میان آن چه اهمیت دارد، کاویدن مرزهای دقیق و کاربردهای ظریف عرف و زدودن برخی برداشت های ناروا از کاربرد عرف است.پژوهش حاضر در کتاب فقه و عرف، کاری از گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی است که به منظور بررسی رابطه عرف با شریعت و نقش آن در استنباط احکام به نگارش درآمده است.
 
کتاب فقه و عرف به قلم ابوالقاسم علیدوست در سه بخش با ساختاز زیر تدوین شده است:
بخش نخست، به بیان کلیات، تحلیل مفاهیم تحقیق و واژه های همسو می پردازد.
بخش دوم، از کارایی های عرف در استنباط احکام شرع دردو فصل بحث می نماید. در فصل نخست از کارایی استقلالی گفتگو نموده، آن را غیر قابل قبول می داند و در فصل دوم به بیان کارایی ابزاری و موارد آن پرداخته است.
بخش سوم، به بحث از پرسش ها، پاسخ ها و آسیب های موجود در مسیر کاربرد عرف در فقه، اجتهاد و شریعت می پردازد.
کتاب فقه و عرف رابطه عرف را با شریعت و نقش آن را در استنباط احکام به دور از افراط و تفریط بیان می نماید. افزون بر این برخی از آشفتگی ها که در بیان سهم عرف در شریعت و فقه به وجود آمده، یادآوری کند؛ آسیب ها و شبهاتی که در موضوع مورد بحث وجود دارد، شناسایی نماید و به سئوالات مطرح در این زمینه پاسخ دهد، مسائلی که در مورد «فقه و عرف» وجود دارد و تا کنون مورد بحث جدّی قرار نگرفته است، مطمح نظر قرار دهد؛ برخی از نسبت ها که در زمینه مرجعیت، عرف و بنای عقلا به دانشمندان اصول فقه قرار داده شده، بررسی و صحّت یا عدم صحّت این نسبت ها را روشن و با فراغ از صحّت یا بطلان نسبت ها، مطلب را بررسی و فحص نماید. این کتاب در سه بخش با ساختاز زیر تدوین شده است:
 
بخش نخست، به بیان کلیات، تحلیل مفاهیم تحقیق و واژه های همسو می پردازد.
 
بخش دوم، از کارایی های عرف در استنباط احکام شرع دردو فصل بحث می نماید. در فصل نخست از کارایی استقلالی گفتگو نموده، آن را غیر قابل قبول می داند و در فصل دوم به بیان کارایی ابزاری و موارد آن پرداخته است.
 
بخش سوم، به بحث از پرسش ها، پاسخ ها و آسیب های موجود در مسیر کاربرد عرف در فقه، اجتهاد و شریعت می پردازد.
كتاب حاضر كه به عنوان متن آموزشي و پژوهشي جهت دانشجويان و محققان عرصه فقه و حقوق نگاشته شده است؛ نقل و كاركرد عرف در سطوح مختلف استنباط و اجرا در قالب كاركرد استقلالي و ابزاري عرف را مورد بحث و بررسي قرار داده است.
ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه‌هاي اسلامي
ناشر اصلي: قم
قطع: شوميز
تعداد صفحات: 484
نوبت و سال انتشار: چهارم 1388ش
چكيده:
كتاب حاضر كه به عنوان متن آموزشي و پژوهشي جهت دانشجويان و محققان عرصه فقه و حقوق نگاشته شده است؛ نقل و كاركرد عرف در سطوح مختلف استنباط و اجرا در قالب كاركرد استقلالي و ابزاري عرف را مورد بحث و بررسي قرار داده است.
توضيحات:
كتاب حاضر كه به عنوان متن آموزشي و پژوهشي جهت دانشجويان و محققان عرصه فقه و حقوق نگاشته شده است؛ نقل و كاركرد عرف در سطوح مختلف استنباط و اجرا در قالب كاركرد استقلالي و ابزاري عرف را مورد بحث و بررسي قرار داده است. و نظريه‌هاي گوناگون ساير مذاهب فقهي را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. نگارنده، نخست به رابطه فقه با عرف و انگيزه مطرح كردن عرف در فقه اشاره و سپس ديدگاه مذاهب مختلف فقهي مانند شيعه اماميه، مذهب مالكي، فقه حنبلي، حنفي و شافعي را در اين زمينه بررسي نموده است. آنگاه به بررسي معناي فقه و عرف در لغت و اصطلاح ديني آنها مي‌پردازد و نمودهاي مختلف عرف در عرصه اجتهاد را بررسي مي نمايد. پس از بيان كلياتي از تحليل مفاهيم و واژه‌هاي همسو، در بخش دوم كتاب كاركردهاي عرف در استنباط احكام شرع را بيان مي‌كند. در فصل نخست، نويسنده از كارايي استقلالي گفتگو مي كند و آن را غير قابل قبول مي داند. سپس به عنوان ابزار فقه درباره عرف سخن گفته و در اين فرض عرف را يكي از اموري دانسته است كه در استنباط حكم شرع كارايي دارد. در بخش سوم كتاب به بررسي برخي از شبهه‌ها و آسيب‌هاي موجود در مسير كاركرد عرف در فقه، اجتهاد و شريعت پرداخته شده است. و برخي از ديدگاههاي نادرست در اين زمينه تصحيح گرديده است. سعي نگارنده، بر اين است كه كليه فرضيه‌ها و نظريات مختلف در موضوع كتاب را گردآوري كند. سپس بعضي از آنها را نقل و برخي ديگر را نقد نمايد. وي با استفاده از ادله فقهي به اثبات نقش عرف در اجتهاد و صدور احكام شرعي پرداخته و رابطه عرف با اجماع و رابطه آن با بناي عقلاء را بررسي نموده است. وي عرف را به عنوان سندي مستقل در اجتهاد نپذيرفته است و ادله اثبات عرف به عنوان يك سند غير مستقل و ابزاري را از آيات، روايات و دليل عقلي استخراج نموده است. وي همچنين مواردي را كه امام معصوم(ع) افراد را به سيره و عرف اجتماعي ارجاع داده است؛ برشمرده است. و به موارد مراجعه به عرف در مفاهيم مفردات و موضوعات و هيأت‌هاي بكاررفته در دليل شرعي اشاره و پاي‌بندي شرع به قواعد حاكم بر محاورات و سيره اجتماعي مردم را منعكس نموده است. نگارنده، به بيان ديدگاه‌هاي مخالف كارايي عرف در شرع نيز اشاره كرده و ادله آنان مبني بر عدم كارايي عرف، نه به نحو استقلالي و نه به عنوان غير استقلالي(آلي) را مطرح و نقد نموده است. از نظر وي عرف از آن جهت كه عرف است سند كشف شريعت نيست. بنابراين بسياري از عرف‌ها نشأت گرفته از عقل حساب‌گر و مصلحت‌سنج است و بر شخص فقيه و مجتهد لازم است كه با گسست اين عرف‌ها از عرف نشأت گرفته از غير عقل، در استنباط فقهي خويش بهره گيرد. و به عنوان سند كاشف از شريعت به آنها بنگرد. زيرا اين قبيل از عرف‌ها تجسمي از درك عقل است و سنديت عقل مقبول همه فقهاي شيعه و سني است.
 
کتاب فقه و عرف نوشته ابوالقاسم علیدوست است و در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. اهمیت عرف و قواعد عرفی، در نظام های حقوقی بر کسی پوشیده نیست. نظام های حقوقی، همه در محیط عرف شکل گرفته و به مدد اندیشه ها و نظریه های فلسفی حقوقی رشد و توسعه یافته اند. هرچند وجود تطوراتی چون روی آوران به قوانین نوشته در برخی نظام های حقوقی از اهمیت عرف کاسته، اما هنوز هم باقی مانده آن گسترده و با اهمیت است. نظام های حقوقی فقهی اسلام نیز از این امر برکنار نمانده است. نقش عرف، در نظام حقوقی اسلام چه در مقام استنباط احکام و چه در مقام تطبیق و اجرای قواعد، بسی والا و ارزنده است. در این میان آن چه اهمیت دارد، کاویدن مرزهای دقیق و کاربردهای ظریف عرف و زدودن برخی برداشت های ناروا از کاربرد عرف است.پژوهش حاضر در کتاب فقه و عرف، کاری از گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی است که به منظور بررسی رابطه عرف با شریعت و نقش آن در استنباط احکام به نگارش درآمده است. کتاب فقه و عرف به قلم ابوالقاسم علیدوست در سه بخش با ساختاز زیر تدوین شده است: بخش نخست، به بیان کلیات، تحلیل مفاهیم تحقیق و واژه های همسو می پردازد. بخش دوم، از کارایی های عرف در استنباط احکام شرع دردو فصل بحث می نماید. در فصل نخست از کارایی استقلالی گفتگو نموده، آن را غیر قابل قبول می داند و در فصل دوم به بیان کارایی ابزاری و موارد آن پرداخته است. بخش سوم، به بحث از پرسش ها، پاسخ ها و آسیب های موجود در مسیر کاربرد عرف در فقه، اجتهاد و شریعت می پردازد.

نسخهٔ کنونی تا ‏۵ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۵۷

فقه روابط بین‌الملل

کتاب‌ها

  1. فقه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارات مجلس افروز، ۱۴۰۳ش.
  2. فقه روابط بین‌الملل: مروری بر نظرات فقهی ۶ فقیه شیعه در حوزه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارت مجلس افروز، ۱۳۹۸ش. صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید
  3. بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی، سیدجواد ورعی، قم، انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۰ش. صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید
  4. صلح و منازعه در روابط خارجی دولت اسلامی، حسین ارجینی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ۱۳۸۷ش.
  5. فقه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارات مجلس افروز، ۱۴۰۳ش.
  6. فقه روابط بین‌الملل: مروری بر نظرات فقهی ۶ فقیه شیعه در حوزه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارت مجلس افروز، ۱۳۹۸ش. صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید
  7. بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی، سیدجواد ورعی، قم، انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۰ش. صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید
  8. صلح و منازعه در روابط خارجی دولت اسلامی، حسین ارجینی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ۱۳۸۷ش.{| class="wikitable"

|+ !حسابهای FREE !تک مرحله !دو مرحله !بدون چالش |- |تارگت مرحله اول |۸٪ |۱۰٪ | - |- |تارگت مرحله دوم | - |۵٪ | - |- |ریل | | | |- |درودان روزانه |۴٪ |۵٪ | |- |درودان کل |۸٪ |۱۵٪ |۵٪ |- |ریسک شناور | - | - | - |- |زمان چالش |نامحدود |نامحدود |نامحدود |- |حداقل زمان |۱ |۱ |۱ |- |اهرم چالش |۱۰۰ |۱۰۰ | - |- |اهرم ریل |۵۰ |۵۰ |۵۰ |- |ریفاند |۱۰۰٪ |۱۰۰٪ |ـ |- |تقسیم سود |۸۰٪ |۸۰٪ |۵۰٪ |- |هزینه | | | |}


حسابهای FREE تک مرحله دو مرحله حسابهای RISK تک مرحله دو مرحله
تارگت مرحله اول ۶٪ ۱۰٪ تارگت مرحله اول ۸٪ ۱۰٪
تارگت مرحله دوم - ۵٪ تارگت مرحله دوم - ۵٪
ریل ریل
درودان روزانه ۳٪ ۵٪ درودان روزانه ۴٪ ۶٪
درودان کل ۶٪ ۱۲٪ درودان کل ۸٪ ۱۵٪
ریسک شناور - - ریسک شناور ۲٪ ۲٪
زمان چالش نامحدود نامحدود زمان چالش نامحدود نامحدود
حداقل زمان ۱ ۱ حداقل زمان ۱ ۱
اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰ اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰
اهرم ریل ۵۰ ۵۰ اهرم ریل ۵۰ ۵۰
ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪ ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪
تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪ تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪
برداشت هر هفته یکشنبه هزینه هر هفته یکشنبه




بایسته های فقه اقتصاد

۱-فقه اقتصاد چیست و بایسته ها

۲- تفاوت فقه اقتصاد با اتقصاد اسلامی

۳-سرفصلها مسایل و فرارو

نظریه پردازی در زمینه موضوعات گوناگون اقتصاد اسلامی به گونه ای که در مجامع علمی داخلی و خارجی قابل طرح باشد؛

2. تشویق فاضلان حوزة علمیه، استادان دانشگاه و دانشجویان به پرداختن موضوعات اقتصاد اسلامی و نگارش مقاله در این باره. موضوعات گوناگون اقتصاد اسلامی لازم است بخش قابل توجهی از کرسی های درس و بحث فقیهان حوزه، رساله سطوح عالیه محققان حوزوی و پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری دانشجویان رشته های اقتصاد، حقوق و سایر رشته های مربوط و تحقیقات مراکز پژوهشی را تشکیل دهد. نتیجه این تحقیقات می تواند در فصلنامه منتشر شود.

3. توجه به موضوعات اقتصاد ایران با نگرش اسلامی. این کار می تواند به صورت نقد سیاست ها، راهبردها و قوانین اقتصادی اقتصاد ایران از دیدگاه اسلام، ارائة مدل های عملی جهت سیاستگذاری و تصویب قوانین و طرح در مجامع علمی و کلاس های درس اقتصاد ایران در دانشگاه ها باشد.

4. ارتباط با مجامع علمی بین المللی. همان طور که در آغاز گفته شد، دانشمندان برجسته ای در دنیای اسلام در زمینه اقتصاد اسلامی فعالیت دارند و مجلات متعددی نیز منتشر می شود. پی گیری راه های ارتباط با این نشریات و صاحبنظران و مبادله اندیشه از جمله بایسته های مورد توجه است.

5. فراهم آوردن زمینه برای نشر مجلات در سطوح متفاوتی برای موضوعات اقتصاد اسلامی. بسیاری از دانشجویان و محققان علاقه مند به اقتصاد اسلامی، مقالاتی می نویسند که چون فاقد معیارهای داوری مقالات علمی هستند، پذیرفته نمی شوند و در اغلب موارد ممکن است به دلسردی این افراد بینجامد. مجلات دیگری در همین موضوع می توانند این خلا را پر کنند و این افراد پس از درج چند مقاله در این مجلات، تجربه لازم را برای نگارش مقاله در مجلات علمی بیابند. فصلنامه کوشیده است با رعایت معیارهای علمی از برخورد حذفی با این گونه افراد خودداری کند و تا حد امکان، راهکارهای اصلاح مقاله و تقویت آن را به افراد بنمایاند.

6. مهم ترین چالش موجود در پیشرفت مقاصد مطرح شده، کمبود بالفعل کسانی است که در موضوعات اقتصاد اسلامی توانایی قلم زدن و نظریه پردازی داشته باشند؛ زیرا افرادی می توانند به تحلیل عمیق موضوعات اقتصاد اسلامی بپردازند که اقتصاد را خوب فهمیده، با مبانی، اصول و ارزش های اسلامی نیز آشنا باشند. هرچه قدرت افراد در این دو زمینه بیشتر باشد، توانایی آنان در نظریه پردازی در این موضوعات نیز افزون تر می شود.

از طرفی، افراد موجود هم به لحاظ اشتغالات متعددی که در زمینه تدریس و امور مدیریتی و اجرایی دارند، فرصت کمی برای اندیشیدن و نوشتن در این باره می یابند. ضمن این که این افراد برای ترفیعات علمی خود ناگزیر به نوشتن در مجلاتی هستند که دارای درجه علمی پژوهشی باشد و مقررات دست و پا گیر و برخی مشکلات دیگر سبب شده به رغم این که این فصلنامه یگانه مجله موجود در این زمینه است و به اعتراف استادان و صاحبنظران، توانایی های خود را نشان داده، هنوز به دریافت این امتیاز موفق نشده و امید است با مساعدت های لازم به زودی به این هدف نیز نائل شویم.

در پایان، همان گونه که روش فصلنامه این بوده است، دوباره مساعدت ارباب فکر و اصحاب قلم را طلبیده، و هر گونه همکاری اعم از ارائه مقاله، نقد و پیشنهاد را دربارة مجله خودشان، با جان و دل پذیراییم.


کتاب

کتاب فقه و عرف نوشته ابوالقاسم علیدوست است و در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. اهمیت عرف و قواعد عرفی، در نظام های حقوقی بر کسی پوشیده نیست. نظام های حقوقی، همه در محیط عرف شکل گرفته و به مدد اندیشه ها و نظریه های فلسفی حقوقی رشد و توسعه یافته اند. هرچند وجود تطوراتی چون روی آوران به قوانین نوشته در برخی نظام های حقوقی از اهمیت عرف کاسته، اما هنوز هم باقی مانده آن گسترده و با اهمیت است. نظام های حقوقی فقهی اسلام نیز از این امر برکنار نمانده است.

نقش عرف، در نظام حقوقی اسلام چه در مقام استنباط احکام و چه در مقام تطبیق و اجرای قواعد، بسی والا و ارزنده است. در این میان آن چه اهمیت دارد، کاویدن مرزهای دقیق و کاربردهای ظریف عرف و زدودن برخی برداشت های ناروا از کاربرد عرف است.پژوهش حاضر در کتاب فقه و عرف، کاری از گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی است که به منظور بررسی رابطه عرف با شریعت و نقش آن در استنباط احکام به نگارش درآمده است.

کتاب فقه و عرف به قلم ابوالقاسم علیدوست در سه بخش با ساختاز زیر تدوین شده است: بخش نخست، به بیان کلیات، تحلیل مفاهیم تحقیق و واژه های همسو می پردازد. بخش دوم، از کارایی های عرف در استنباط احکام شرع دردو فصل بحث می نماید. در فصل نخست از کارایی استقلالی گفتگو نموده، آن را غیر قابل قبول می داند و در فصل دوم به بیان کارایی ابزاری و موارد آن پرداخته است. بخش سوم، به بحث از پرسش ها، پاسخ ها و آسیب های موجود در مسیر کاربرد عرف در فقه، اجتهاد و شریعت می پردازد. کتاب فقه و عرف رابطه عرف را با شریعت و نقش آن را در استنباط احکام به دور از افراط و تفریط بیان می نماید. افزون بر این برخی از آشفتگی ها که در بیان سهم عرف در شریعت و فقه به وجود آمده، یادآوری کند؛ آسیب ها و شبهاتی که در موضوع مورد بحث وجود دارد، شناسایی نماید و به سئوالات مطرح در این زمینه پاسخ دهد، مسائلی که در مورد «فقه و عرف» وجود دارد و تا کنون مورد بحث جدّی قرار نگرفته است، مطمح نظر قرار دهد؛ برخی از نسبت ها که در زمینه مرجعیت، عرف و بنای عقلا به دانشمندان اصول فقه قرار داده شده، بررسی و صحّت یا عدم صحّت این نسبت ها را روشن و با فراغ از صحّت یا بطلان نسبت ها، مطلب را بررسی و فحص نماید. این کتاب در سه بخش با ساختاز زیر تدوین شده است:

بخش نخست، به بیان کلیات، تحلیل مفاهیم تحقیق و واژه های همسو می پردازد.

بخش دوم، از کارایی های عرف در استنباط احکام شرع دردو فصل بحث می نماید. در فصل نخست از کارایی استقلالی گفتگو نموده، آن را غیر قابل قبول می داند و در فصل دوم به بیان کارایی ابزاری و موارد آن پرداخته است.

بخش سوم، به بحث از پرسش ها، پاسخ ها و آسیب های موجود در مسیر کاربرد عرف در فقه، اجتهاد و شریعت می پردازد. كتاب حاضر كه به عنوان متن آموزشي و پژوهشي جهت دانشجويان و محققان عرصه فقه و حقوق نگاشته شده است؛ نقل و كاركرد عرف در سطوح مختلف استنباط و اجرا در قالب كاركرد استقلالي و ابزاري عرف را مورد بحث و بررسي قرار داده است. ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه‌هاي اسلامي ناشر اصلي: قم قطع: شوميز تعداد صفحات: 484 نوبت و سال انتشار: چهارم 1388ش چكيده: كتاب حاضر كه به عنوان متن آموزشي و پژوهشي جهت دانشجويان و محققان عرصه فقه و حقوق نگاشته شده است؛ نقل و كاركرد عرف در سطوح مختلف استنباط و اجرا در قالب كاركرد استقلالي و ابزاري عرف را مورد بحث و بررسي قرار داده است. توضيحات: كتاب حاضر كه به عنوان متن آموزشي و پژوهشي جهت دانشجويان و محققان عرصه فقه و حقوق نگاشته شده است؛ نقل و كاركرد عرف در سطوح مختلف استنباط و اجرا در قالب كاركرد استقلالي و ابزاري عرف را مورد بحث و بررسي قرار داده است. و نظريه‌هاي گوناگون ساير مذاهب فقهي را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. نگارنده، نخست به رابطه فقه با عرف و انگيزه مطرح كردن عرف در فقه اشاره و سپس ديدگاه مذاهب مختلف فقهي مانند شيعه اماميه، مذهب مالكي، فقه حنبلي، حنفي و شافعي را در اين زمينه بررسي نموده است. آنگاه به بررسي معناي فقه و عرف در لغت و اصطلاح ديني آنها مي‌پردازد و نمودهاي مختلف عرف در عرصه اجتهاد را بررسي مي نمايد. پس از بيان كلياتي از تحليل مفاهيم و واژه‌هاي همسو، در بخش دوم كتاب كاركردهاي عرف در استنباط احكام شرع را بيان مي‌كند. در فصل نخست، نويسنده از كارايي استقلالي گفتگو مي كند و آن را غير قابل قبول مي داند. سپس به عنوان ابزار فقه درباره عرف سخن گفته و در اين فرض عرف را يكي از اموري دانسته است كه در استنباط حكم شرع كارايي دارد. در بخش سوم كتاب به بررسي برخي از شبهه‌ها و آسيب‌هاي موجود در مسير كاركرد عرف در فقه، اجتهاد و شريعت پرداخته شده است. و برخي از ديدگاههاي نادرست در اين زمينه تصحيح گرديده است. سعي نگارنده، بر اين است كه كليه فرضيه‌ها و نظريات مختلف در موضوع كتاب را گردآوري كند. سپس بعضي از آنها را نقل و برخي ديگر را نقد نمايد. وي با استفاده از ادله فقهي به اثبات نقش عرف در اجتهاد و صدور احكام شرعي پرداخته و رابطه عرف با اجماع و رابطه آن با بناي عقلاء را بررسي نموده است. وي عرف را به عنوان سندي مستقل در اجتهاد نپذيرفته است و ادله اثبات عرف به عنوان يك سند غير مستقل و ابزاري را از آيات، روايات و دليل عقلي استخراج نموده است. وي همچنين مواردي را كه امام معصوم(ع) افراد را به سيره و عرف اجتماعي ارجاع داده است؛ برشمرده است. و به موارد مراجعه به عرف در مفاهيم مفردات و موضوعات و هيأت‌هاي بكاررفته در دليل شرعي اشاره و پاي‌بندي شرع به قواعد حاكم بر محاورات و سيره اجتماعي مردم را منعكس نموده است. نگارنده، به بيان ديدگاه‌هاي مخالف كارايي عرف در شرع نيز اشاره كرده و ادله آنان مبني بر عدم كارايي عرف، نه به نحو استقلالي و نه به عنوان غير استقلالي(آلي) را مطرح و نقد نموده است. از نظر وي عرف از آن جهت كه عرف است سند كشف شريعت نيست. بنابراين بسياري از عرف‌ها نشأت گرفته از عقل حساب‌گر و مصلحت‌سنج است و بر شخص فقيه و مجتهد لازم است كه با گسست اين عرف‌ها از عرف نشأت گرفته از غير عقل، در استنباط فقهي خويش بهره گيرد. و به عنوان سند كاشف از شريعت به آنها بنگرد. زيرا اين قبيل از عرف‌ها تجسمي از درك عقل است و سنديت عقل مقبول همه فقهاي شيعه و سني است.

کتاب فقه و عرف نوشته ابوالقاسم علیدوست است و در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. اهمیت عرف و قواعد عرفی، در نظام های حقوقی بر کسی پوشیده نیست. نظام های حقوقی، همه در محیط عرف شکل گرفته و به مدد اندیشه ها و نظریه های فلسفی حقوقی رشد و توسعه یافته اند. هرچند وجود تطوراتی چون روی آوران به قوانین نوشته در برخی نظام های حقوقی از اهمیت عرف کاسته، اما هنوز هم باقی مانده آن گسترده و با اهمیت است. نظام های حقوقی فقهی اسلام نیز از این امر برکنار نمانده است. نقش عرف، در نظام حقوقی اسلام چه در مقام استنباط احکام و چه در مقام تطبیق و اجرای قواعد، بسی والا و ارزنده است. در این میان آن چه اهمیت دارد، کاویدن مرزهای دقیق و کاربردهای ظریف عرف و زدودن برخی برداشت های ناروا از کاربرد عرف است.پژوهش حاضر در کتاب فقه و عرف، کاری از گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی است که به منظور بررسی رابطه عرف با شریعت و نقش آن در استنباط احکام به نگارش درآمده است. کتاب فقه و عرف به قلم ابوالقاسم علیدوست در سه بخش با ساختاز زیر تدوین شده است: بخش نخست، به بیان کلیات، تحلیل مفاهیم تحقیق و واژه های همسو می پردازد. بخش دوم، از کارایی های عرف در استنباط احکام شرع دردو فصل بحث می نماید. در فصل نخست از کارایی استقلالی گفتگو نموده، آن را غیر قابل قبول می داند و در فصل دوم به بیان کارایی ابزاری و موارد آن پرداخته است. بخش سوم، به بحث از پرسش ها، پاسخ ها و آسیب های موجود در مسیر کاربرد عرف در فقه، اجتهاد و شریعت می پردازد.