|
|
(۵ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) |
خط ۹: |
خط ۹: |
| }} | | }} |
| {{جعبه اطلاعات کتاب | | {{جعبه اطلاعات کتاب |
| | عنوان = پیشگیری از بارداری و سقط جنین در آیینه فقه | | | عنوان = جراحی زیبایی از منظر فقه |
| | تصویر = | | | تصویر = |
| | اندازه تصویر = | | | اندازه تصویر = |
| | توضیح_تصویر = | | | توضیح_تصویر = |
| | نامهای دیگر = | | | نامهای دیگر = |
| | نویسنده = سیدمحسن مرتضوی | | | نویسنده = محمدعلی قاسمی و علی جهانیان |
| | تاریخ نگارش = ۱۳۸۷ش | | | تاریخ نگارش = |
| | موضوع = فقه پزشکی | | | موضوع = فقه پزشکی |
| | سبک = گزارشی- تحلیلی، فقه استدلالی | | | سبک = گزارشی- تحلیلی، فقه استدلالی |
خط ۲۵: |
خط ۲۵: |
| | طراح جلد = | | | طراح جلد = |
| | تعداد جلد = | | | تعداد جلد = |
| | تعداد صفحات = ۲۳۸ | | | تعداد صفحات = ۴۷۷ |
| | قطع = | | | قطع = |
| | مجموعه = | | | مجموعه = |
| | ترجمه به دیگر زبانها = | | | ترجمه به دیگر زبانها = |
| | ناشر = حوزه علمیه خراسان | | | ناشر = مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام |
| | محل نشر = مشهد | | | محل نشر = قم |
| | تاریخ نشر = بهار ۱۴۰۰ شمسی | | | تاریخ نشر = ۱۴۰۰ شمسی |
| | نوبت چاپ = دوم | | | نوبت چاپ = اول |
| | شمارگان = | | | شمارگان = |
| | شابک = | | | شابک = |
خط ۴۴: |
خط ۴۴: |
|
| |
|
| * '''چکیده''' | | * '''چکیده''' |
| '''پیشگیری از بارداری و سقط جنین در آیینه فقه''' | | '''جراحی زیبایی از منظر فقه''' |
|
| |
|
| ==مطلوبیت تکثیر نسل== | | ==معرفی و گزارش ساختار کتاب== |
| به گفته سیدمحسن مرتضوی [[مطلوبیت تکثیر نسل]](فرزند آوری) از موضوعاتی است که برخی آیات<ref>کهف، ۴۶؛ نحل، ۷۲ و نوح، ۱۰-۱۲.</ref> و روایات متعدد باب تشویق به فرزندآوری همچون «أَكْثِرُوا الْوَلَدَ أُكَاثِرْ بِكُمُ الْأُمَمَ غَداً؛ فرزندان زیادی داشته باشید تا در قیامت بوسیله زیادی شما بر امتهای دیگر، افتخار کنم»<ref>کلینی، کافی، ج۶، ص۲، کتاب العقیقة، باب فضل الولد، ح۳.</ref> و احادیث نهی از [[عزل]](پیشگیری از انعقاد نطفه) بر آن دلالت میکند(ص۲۰-۲۳). وی در ادامه میگوید فرزندآوری و تکثیر نسل به طور مطلق و در همه زمانها مطلوب است؛ اما در مقابل، برخی مطلوبیت تولید نسل را مخصوص زمان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) میدانند (ص۲۴-۲۵).
| |
|
| |
|
| نگارنده سه اشکال درباره مطلوبیت تولید نسل زیاد مطرح میکند:
| | ==دلایل جراحی زیبایی== |
| ===اشکال اول=== | | ===مخالفان جراحی زیبایی=== |
| در گذشته فرزند زیاد نشانه قدرت و مایه افتخار مردم بود ولی امروزه این اثر برای تولید نسل زیاد وجود ندارد؛ لذا تکثیر نسل در همه زمانها مطلوب نیست؟
| |
|
| |
|
| مولف در جواب میگوید همیشگی بودن فرزندآوری زیاد از ظاهر آیات و روایات معلوم میشود و دلیلی هم نداریم که از این ظهور دست برداریم؛ ثانیا برخی روایات مثل حدیث نبوی <ref>کلینی، کافی، ج۶، ص۲، کتاب العقیقة، باب فضل الولد، ح۳.</ref> دلالت دارد که افتخار به زیادی مسلمانان در برابر امتهای دیگر، اختصاص به صدر اسلام ندارد بلکه در همه زمانها، مصداق دارد.(ص۲۵-۲۶)
| | ===موافقان حراجی زیبایی=== |
|
| |
|
| ===اشکال دوم=== | | ==احکام ملازمات جراحی زیبایی== |
| در برخی روایات همچون «قِلَّةُ الْعِيَالِ أَحَدُ الْيَسَارَيْن؛ کمی اعضای خانواده، یکی از دو راحتی است»<ref>صدوق، خصال، ص۴۴۷، ح۹.</ref> کم بودن فرزند توصیه شده است که با تکثیر نسل منافات دارد.
| |
|
| |
|
| مرتضوی پاسخ میدهد که اولا بین کمی اعضای خانوار و خرج کم، ملازمه ای نیست بلکه ممکن است یک خانواه پر جمعیت به واسطه زیادی فرزند رزق زیادی داشته و راحت باشند؛ ثانیا واژه «عیال» شامل همسر و فرزند میشود و روایات تکثیر فرزند، این روایات را تقیید کند و بگوییم کمی همسر، یکی از دو راحتی است.(ص۲۷) ثالثا روایات کثرت فرزند در مقام بیان مطلوبیت شرعی زیادی نسل است؛ ولی این روایات، واقعیت خارجی را بیان میکند که کمی اعضای خانواده موجب آسایش و راحتی است؛ پس بین دو دسته روایات تعارض نیست (ص۲۸).
| | ==احکام نشان دادن چهره بعد از جراحی== |
|
| |
|
| ===اشکال سوم=== | | ==موجبات ضمان پزشک== |
| اگر فرزند زیاد مطلوب شرعی است پس چرا در برخی دعاها،<ref>کلینی، کافی، ج۲، ص۱۴۰، کتاب الایمان و الکفر، باب الکفاف، ح۳.</ref> برای دشمنان در مقام نفرین
| |
| زیادی اولاد درخواست شده است؟
| |
|
| |
|
| نویسنده در جواب میگوید کثرت فرزند برای دشمنان که در گمراهی هستند، وزر و وبال است و مسئولیت آنها را بیشتر میکند؛ لذا در برخی دعاها، عقیم شدن دشمنان طلب شده تا مسلمانان از شرّ و اذیت آنها در امان باشند؛ پس درخواست کثرت فرزند دشمنان مطلوب حقیقی اهل بیت(ع) نبوده است؛ ولی زیاد شدن مسلمانان، سبب خشنودی پیامبر(ص) و تقویت مسلمانان است (ص۲۹-۳۰).
| | ==مسقطات ضمان پزشک== |
|
| |
|
| ===اشکال چهارم=== | | ==مسئولیت پزشک جراح زیبایی== |
| در برخی آیات<ref>انفال، ۲۸.</ref> فرزند، به عنوان فتنه معرفی شده است. فتنه بودن فرزند چگونه با مطلوبیت تکثیر فرزندان سازگار است؟
| |
| | |
| محسن مرتضوی میگوید طبق برخی آیات<ref>نوح، ۱۲.</ref> فرزند از نعمتهای الهی است و فتنه هم به معنای آزمایش است؛ لذا اولاد زیاد با فتنه بودن آنها منافات ندارد؛ چون تکثیر نسل، مطلوب شرعی است ولی پدر و مادر بوسیله فرزندان آزمایش میشوند (ص۳۱).
| |
| | |
| ===محدود کردن فرزندآوری===
| |
| نگارنده بعد از پاسخ به اشکالات تکثیر نسل، می گوید با اینکه زیاد بودن اولاد در شریعت، مطلوب است؛ ولی دلیل نداریم که در همه شرایط، بر زن و شوهر واجب باشد که فرزندانشان را زیاد کنند و حق ندارند مانع فرزندآوری شوند؛ بلکه اصل اولی، مطلوبیت تکثیر نسل است ولی در برخی موارد، پیشگیری جایز است. جواز جلوگیری از باروری از برخی روایات<ref>کلینی، کافی، ج5، ص504، کتاب النکاح، باب العزل، ح1و3.</ref> به دست می آید (ص33).
| |
| | |
| ==مشروعیت تحدید نسل==
| |
| | |
| ==احکام تکلیفی راههای پیشگیری از بارداری==
| |
| ===پیشگیری طبیعی===
| |
| ===پیشگیری با داروهای گیاهی===
| |
| ===پیشگیری با ابزار جدید پزشکی===
| |
| ===بستن لوله های مردان===
| |
| | |
| ===برداشتن رحم زنان===
| |
| | |
| ==سقط جنین==
| |
| | |
| ==پانویس==
| |
| {{پانویس}}
| |
| | |
| ==منابع==
| |
| {{منابع}}
| |
| * الخصال، ابن بابويه، محمد بن على، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، قم، جامعه مدرسين، چاپ اول، ۱۳۶۲ش.
| |
| * الكافی، كلينى، محمد بن يعقوب، محقق/مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، تهران، دار الكتب الإسلامية، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
| |
| {{پایان}}
| |