فقه معاصر:شیوهنامه/کلیات: تفاوت میان نسخهها
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) |
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) |
||
(۳۰ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۳: | خط ۳: | ||
در این دانشنامه فقه معاصر عبارت است از: | در این دانشنامه فقه معاصر عبارت است از: | ||
== دایره موضوعات == | |||
* در دانشنامه فقه معاصر فقط درباره عناوینی مقاله نوشته میشود که در دایره فقه معاصر قرار دارند. بنابر این درباره مفاهیم فقهی و اصولی پرکاربرد که در سرتاسر فقه حضور دارند مقالهای نوشته نخواهد شد. | |||
==معیارهای مدخل گزینی== | |||
* عنوان مدخل باید از مسائل فقه معاصر باشد. | |||
** تبصره: عناوین قدیمی فقه به شرطی در دانشنامه نوشته میشوند که در دوران جدید با چالش روبهرو شده باشند. | |||
* از بین چند اصطلاح که بر یک موضوع دلالت میکنند عنوان مشهورتر و علمیتر عنوان مقاله خواهد شد و سایر عناوین تغییرمسیر به مدخل اصلی داده میشوند. | |||
* همپوشانی مباحث دو یا چند مدخل مانع اختصاص مدخل به آنها نیست. | |||
* عناوین باید در عین کلی بودن در حد امکان ریز و جزئی نیز باشد. البته نباید در حد یک فرع فقهی باشند. | |||
* قابلیت قرار گرفتن ذیل یکی از عناوین کلیتر فقه معاصر را داشته باشد. | |||
* | |||
* اشخاص معرفی شده باید در عرصه فقه معاصر سرشناس باشند اعم از سرشناسی عمومی یا تخصصی. | |||
** تبصره: سرشناسی در اشخاص به این معناست که آن فرد صاحب اثر تأثیرگذار، یا صاحب نظریه، یا صاحب اثری مفصل در حوزه فقه معاصر باشد. | |||
* کتابها و آثاری که عنوان مدخل قرار میگیرند باید سرشناس باشند اعم از سرشناسی عمومی یا تخصصی. | |||
** تبصره: کتاب یا اثر سرشناس کتابی است که یا معروف باشد، یا تأثیر روشنی در اندیشه دیگران در دانش فقه معاصر داشته باشد. | |||
* برخی از مدخلها به فهرست منابع مطالعاتی یک موضوع اختصاص دارند. عنوان این مدخلها تابع عنوان مدخل اصلی است. | |||
* در برخی موارد ممکن است به علت حجم زیاد یک مطلب یا طولانی بودن فهرست منابع یک موضوع مدخلهای فرعیتری ایجاد شود. | |||
==شیوهنامههای نگارشی== | ==شیوهنامههای نگارشی== | ||
* شیوه نگارش متون بر اساس شیوهنامه | * شیوه نگارش متون بر اساس شیوهنامه مصوب فرهنگستان ادب فارسی خواهد بود. و ویرایش متون نیز بر همین اساس است. | ||
* استفاده از نویسههای عربی به جز در اسامی خاص و متون عربی (آیات، روایات و نقل قولهای مستقیم) ممنوع است. | |||
== شیوهنامه ارجاعات== | == شیوهنامه ارجاعات== | ||
* برای ارجاعات از شیوه پانویس | * برای ارجاعات در فایل word از شیوه درونمتنی استفاده میشود . | ||
* ارجاعات در نسخه منتشرشده در پایگاه دانشنامه به صورت پانویس خواهد بود. | |||
* شیوه ارجاع در منابع به صورت تفصیلی است تا نیاز پژوهشگران به جستجو کمتر باشد. | |||
===ارجاع درونمتنی=== | |||
* '''قرآن:''' سوره، آیه: بقره، ۱۳. | |||
* '''نهجالبلاغه:''' عنوان، خطبه یا نامه، ص: نهجالبلاغه، خطبه ۳۱، ص۱۴۰. | |||
* '''کتاب تألیفی:''' فامیل، عنوان، ج، ص: امام خمینی، تحریر الوسیله، ج۲، ص۱۱۲. | |||
* '''کتاب حدیثی:''' فامیل، عنوان ج، ص، کتاب، باب، ح: کلینی، الکافی، ج۲، ص۴۷، کتاب الایمان و الکفر، باب خصال المؤمن، ح۳. | |||
* '''مقاله:''' فامیل، «عنوان»، ص: وردیزاده و دیگران، «ارث زوجه در فقه امامیه و حقوق ایران»، ص۳. | |||
* '''لغتنامه:''' فامیل، عنوان، ذیل واژه: فراهیدی، العین، ذیل واژه الماء. | |||
* مقالههایی که در کتابهای مجموعه مقاله منتشر شدهاند همانند مقالههای مجلات ارجاع داده میشوند؛ نام فامیل، نام مقاله، صفحه. سپس در فهرست منابع به صورت تفصیلی معرفی میشود. | |||
: * تبصره۱: در منابعی که دو نویسنده دارند: نام فامیل ۱، و نام فامیل۲، عنوان، ص. | |||
: * تبصره۲: در منابعی که بیش از دو نویسنده دارند، نام فامیل ۱ و دیگران، عنوان، ص. | |||
===فهرست منابع=== | |||
قرآن و نهج البلاغه در ابتدای فهرست ذکر شود. | |||
* کتاب و لغتنامه: فامیل، اسم، عنوان، مترجم، شهر، ناشر، سال. | |||
* مقاله: فامیل، اسم، «عنوان»، مجله، شماره، سال. | |||
* نهج البلاغه: عنوان (مصحح و تبویبکننده)، شهر، ناشر، سال. | |||
:*تبصره: منابعی که چند نویسنده دارند: | |||
::نام فامیل، اسم؛ نام فامیل، اسم؛ نام فامیل، اسم، عنوان کتاب یا مقاله، .... | |||
== درج تاریخها== | |||
* در مقالات دانشنامه فقه معاصر همه تاریخها تا قبل از سال ۱۳۰۰ شمسی بر اساس سالهای قمری و بعد از آن بر اساس سالهای شمسی درج میشود. | |||
* برای سالهای قمری فقط از نویسه (ق) و برای سالهای شمسی فقط از نویسه (ش)استفاده میشود. | |||
== مالکیت معنوی== | == مالکیت معنوی== | ||
* جهت حفظ مالکیت معنوی | * جهت حفظ مالکیت معنوی مقالات دانشنامه، اسامی نویسندگان مقاله، ارزیابان، و همکارانی که متن را برای دانشنامه مناسبسازی میکنند نیز درج میشود. | ||
== ساختار == | == ساختار == | ||
* ساختار مقالات هر گروه از عناوین را پژوهشگاه تعریف میکند. | * مقالات دانشنامه باید گزارشی باشند. این مقالات نمایانگر یافتههای علمی فقیهان و پژوهشگران است و نویسندگان مقالات دانشنامه از اظهار نظر فقهی خودداری میکنند. | ||
* ارائه تحلیل در متن مقالات مانعی ندارد. | |||
* ساختار مقالات هر گروه از عناوین را پژوهشگاه تعریف میکند. | |||
* مقالات بیش از آنکه جنبه متنی داشته باشند باید در کادرهای مشخص شده تفکیک شوند./ غلبه در متن مقالات با متن یکپارچه است و استفاده از کادرها در حد اقل خواهد بود. | * مقالات بیش از آنکه جنبه متنی داشته باشند باید در کادرهای مشخص شده تفکیک شوند./ غلبه در متن مقالات با متن یکپارچه است و استفاده از کادرها در حد اقل خواهد بود. | ||
* از به کاربردن عناوین حوزوی و دانشگاهی برای صاحب نظران پرهیز میشود ولی از توصیف جایگاه آنان برای معرفی استفاه میشود مثلاً: سید موسی شبیری زنجانی، مرجع تقلید معاصر و مدرس عالی دروس خارج فقه و اصول و رجالشناس. | * در این دانشنامه استفاده از عناوین حوزوی برای اشخاص تابع مصوبات هیئت علمی پژوهشگاه است. | ||
* از به کاربردن عناوین حوزوی و دانشگاهی برای صاحب نظران پرهیز میشود ولی از توصیف جایگاه آنان برای معرفی استفاه میشود مثلاً: سید موسی شبیری زنجانی، مرجع تقلید معاصر و مدرس عالی دروس خارج فقه و اصول و رجالشناس. | |||
* در عنوان مدخل از به کار بردن عناوین حوزوی و دانشگاهی پرهیز میشود ولی در متن و به خصوص در شناسه متن، از عنوان رایج و شناخته شده برای شخص استفاده میشود. | |||
* هر مسئله از منظر هر مذهب به صورت مقالهای مستقل بررسی میشود./ هر مسئله و عنوان فقه معاصر فقط یک مقاله خواهد داشت که در آن آراء همه صاحبنظران همه مذاهب اسلامی معرفی میشود. | * هر مسئله از منظر هر مذهب به صورت مقالهای مستقل بررسی میشود./ هر مسئله و عنوان فقه معاصر فقط یک مقاله خواهد داشت که در آن آراء همه صاحبنظران همه مذاهب اسلامی معرفی میشود. | ||
== معرفی کتابها و مجلات== | == معرفی کتابها و مجلات== | ||
خط ۴۰: | خط ۸۷: | ||
* تمام منابع هر موضوع فهرست شوند. اهم آنها در صفحه همان موضوع ذکر میشوند و سایر در صفحات فهرستها بیایند و منابع ارزشمند تبدیل به مدخل شوند. (در مواردی که منابع فراواناند فقط به منابع ارزشمند اکتفا میشود) | * تمام منابع هر موضوع فهرست شوند. اهم آنها در صفحه همان موضوع ذکر میشوند و سایر در صفحات فهرستها بیایند و منابع ارزشمند تبدیل به مدخل شوند. (در مواردی که منابع فراواناند فقط به منابع ارزشمند اکتفا میشود) | ||
== لینکهای درونی== | |||
* عبارتهای داخل لینک باید بدون اعراب و نشانهگذاری باشند. | |||
* از لینک کردن بخشی بخشی از عنوان کتاب یا مجله یا مقاله بود پرهیز کنید. | |||
==ردهبندی== | |||
* در ردهبندی مقالات هم ردههای عام به کار میرود هم ردههای خاص و اخص. این کار برای گزارشگیری مناسبتر است. | |||
[[رده:شیوهنامههای دانشنامه فقه معاصر]] |
نسخهٔ کنونی تا ۳ نوامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۵۶
دانشنامه فقه معاصر دانشنامهای است برخط که تلاش میکند واژگان علمی مرتبط با فقه معاصر را به صورت مقاله/مدخلهای گزارشی معرفی کند این دانشنامه در گام نخست اطلاعات موجود در فقه معاصر را گردآوری خواهد کرد در این دانشنامه فقه معاصر عبارت است از:
دایره موضوعات
- در دانشنامه فقه معاصر فقط درباره عناوینی مقاله نوشته میشود که در دایره فقه معاصر قرار دارند. بنابر این درباره مفاهیم فقهی و اصولی پرکاربرد که در سرتاسر فقه حضور دارند مقالهای نوشته نخواهد شد.
معیارهای مدخل گزینی
- عنوان مدخل باید از مسائل فقه معاصر باشد.
- تبصره: عناوین قدیمی فقه به شرطی در دانشنامه نوشته میشوند که در دوران جدید با چالش روبهرو شده باشند.
- از بین چند اصطلاح که بر یک موضوع دلالت میکنند عنوان مشهورتر و علمیتر عنوان مقاله خواهد شد و سایر عناوین تغییرمسیر به مدخل اصلی داده میشوند.
- همپوشانی مباحث دو یا چند مدخل مانع اختصاص مدخل به آنها نیست.
- عناوین باید در عین کلی بودن در حد امکان ریز و جزئی نیز باشد. البته نباید در حد یک فرع فقهی باشند.
- قابلیت قرار گرفتن ذیل یکی از عناوین کلیتر فقه معاصر را داشته باشد.
- اشخاص معرفی شده باید در عرصه فقه معاصر سرشناس باشند اعم از سرشناسی عمومی یا تخصصی.
- تبصره: سرشناسی در اشخاص به این معناست که آن فرد صاحب اثر تأثیرگذار، یا صاحب نظریه، یا صاحب اثری مفصل در حوزه فقه معاصر باشد.
- کتابها و آثاری که عنوان مدخل قرار میگیرند باید سرشناس باشند اعم از سرشناسی عمومی یا تخصصی.
- تبصره: کتاب یا اثر سرشناس کتابی است که یا معروف باشد، یا تأثیر روشنی در اندیشه دیگران در دانش فقه معاصر داشته باشد.
- برخی از مدخلها به فهرست منابع مطالعاتی یک موضوع اختصاص دارند. عنوان این مدخلها تابع عنوان مدخل اصلی است.
- در برخی موارد ممکن است به علت حجم زیاد یک مطلب یا طولانی بودن فهرست منابع یک موضوع مدخلهای فرعیتری ایجاد شود.
شیوهنامههای نگارشی
- شیوه نگارش متون بر اساس شیوهنامه مصوب فرهنگستان ادب فارسی خواهد بود. و ویرایش متون نیز بر همین اساس است.
- استفاده از نویسههای عربی به جز در اسامی خاص و متون عربی (آیات، روایات و نقل قولهای مستقیم) ممنوع است.
شیوهنامه ارجاعات
- برای ارجاعات در فایل word از شیوه درونمتنی استفاده میشود .
- ارجاعات در نسخه منتشرشده در پایگاه دانشنامه به صورت پانویس خواهد بود.
- شیوه ارجاع در منابع به صورت تفصیلی است تا نیاز پژوهشگران به جستجو کمتر باشد.
ارجاع درونمتنی
- قرآن: سوره، آیه: بقره، ۱۳.
- نهجالبلاغه: عنوان، خطبه یا نامه، ص: نهجالبلاغه، خطبه ۳۱، ص۱۴۰.
- کتاب تألیفی: فامیل، عنوان، ج، ص: امام خمینی، تحریر الوسیله، ج۲، ص۱۱۲.
- کتاب حدیثی: فامیل، عنوان ج، ص، کتاب، باب، ح: کلینی، الکافی، ج۲، ص۴۷، کتاب الایمان و الکفر، باب خصال المؤمن، ح۳.
- مقاله: فامیل، «عنوان»، ص: وردیزاده و دیگران، «ارث زوجه در فقه امامیه و حقوق ایران»، ص۳.
- لغتنامه: فامیل، عنوان، ذیل واژه: فراهیدی، العین، ذیل واژه الماء.
- مقالههایی که در کتابهای مجموعه مقاله منتشر شدهاند همانند مقالههای مجلات ارجاع داده میشوند؛ نام فامیل، نام مقاله، صفحه. سپس در فهرست منابع به صورت تفصیلی معرفی میشود.
- * تبصره۱: در منابعی که دو نویسنده دارند: نام فامیل ۱، و نام فامیل۲، عنوان، ص.
- * تبصره۲: در منابعی که بیش از دو نویسنده دارند، نام فامیل ۱ و دیگران، عنوان، ص.
فهرست منابع
قرآن و نهج البلاغه در ابتدای فهرست ذکر شود.
- کتاب و لغتنامه: فامیل، اسم، عنوان، مترجم، شهر، ناشر، سال.
- مقاله: فامیل، اسم، «عنوان»، مجله، شماره، سال.
- نهج البلاغه: عنوان (مصحح و تبویبکننده)، شهر، ناشر، سال.
- تبصره: منابعی که چند نویسنده دارند:
- نام فامیل، اسم؛ نام فامیل، اسم؛ نام فامیل، اسم، عنوان کتاب یا مقاله، ....
درج تاریخها
- در مقالات دانشنامه فقه معاصر همه تاریخها تا قبل از سال ۱۳۰۰ شمسی بر اساس سالهای قمری و بعد از آن بر اساس سالهای شمسی درج میشود.
- برای سالهای قمری فقط از نویسه (ق) و برای سالهای شمسی فقط از نویسه (ش)استفاده میشود.
مالکیت معنوی
- جهت حفظ مالکیت معنوی مقالات دانشنامه، اسامی نویسندگان مقاله، ارزیابان، و همکارانی که متن را برای دانشنامه مناسبسازی میکنند نیز درج میشود.
ساختار
- مقالات دانشنامه باید گزارشی باشند. این مقالات نمایانگر یافتههای علمی فقیهان و پژوهشگران است و نویسندگان مقالات دانشنامه از اظهار نظر فقهی خودداری میکنند.
- ارائه تحلیل در متن مقالات مانعی ندارد.
- ساختار مقالات هر گروه از عناوین را پژوهشگاه تعریف میکند.
- مقالات بیش از آنکه جنبه متنی داشته باشند باید در کادرهای مشخص شده تفکیک شوند./ غلبه در متن مقالات با متن یکپارچه است و استفاده از کادرها در حد اقل خواهد بود.
- در این دانشنامه استفاده از عناوین حوزوی برای اشخاص تابع مصوبات هیئت علمی پژوهشگاه است.
- از به کاربردن عناوین حوزوی و دانشگاهی برای صاحب نظران پرهیز میشود ولی از توصیف جایگاه آنان برای معرفی استفاه میشود مثلاً: سید موسی شبیری زنجانی، مرجع تقلید معاصر و مدرس عالی دروس خارج فقه و اصول و رجالشناس.
- در عنوان مدخل از به کار بردن عناوین حوزوی و دانشگاهی پرهیز میشود ولی در متن و به خصوص در شناسه متن، از عنوان رایج و شناخته شده برای شخص استفاده میشود.
- هر مسئله از منظر هر مذهب به صورت مقالهای مستقل بررسی میشود./ هر مسئله و عنوان فقه معاصر فقط یک مقاله خواهد داشت که در آن آراء همه صاحبنظران همه مذاهب اسلامی معرفی میشود.
معرفی کتابها و مجلات
- در مقالات معرفی کتابها، مجلات و مقالهها اطلاعات کتابشناختی غیرمحتوایی (مثل اطلاعات فیپا و ردهبندی و ...) در جعبه اطلاعات منعکس شده و متن به محتوا اختصاص مییابد.
- هر شماره از نشریات مرتبط با حوزه فقه معاصر یک مقاله به خود اختصاص میدهد/ یک مجله با تمام شمارههایش یک مقاله به خود اختصاص میدهد.
- منابع فقهی، حقوقی، و یا اصولی که اختصاص به فقه معاصر ندارند، با نگاه ارتباط به فقه معاصر گزارش میشوند و مطالب غیر مرتبط آن منابع منعکس نمیشود.
- منابع مرتبط با هر بحث باید کامل استقصاء شده و به تفکیک ذکر شوند. در زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی / (در صورتی که زبان دیگری مد نظر است اضافه شود)
- منابع مرتبط با هر بحث از هر مذهب باید کامل استقصاء شده و به تفکیک ذکر شوند.
استفاده از تصویر
- برای اشخاص از تصاویر رسمی افراد استفاده شود./ اصلا لازم نیست عکس استفاده شود
- عکسها (مثل تصاویر اشخاص یا جلد کتابها یا ...)باید با رعایت حق کپی رایت باشد. / چون ایران عضو قانون کپیرایت نیست پس رعایت این قانون لازم نیست.
- نامگذاری آیات و روایات چطور باشد؟ پیشنهاد میشود آیات با شماره آیه و سوره عنوان شوند و اسامی مشهوری اگر باشد به عنوان تغییرمسیر ساخته شود.
- احادیث نیز به صورت شماره و باب/کتاب عنوان شوند. و سایر معرفهای حدیث در تغییرمسیرها قرار گیرند.
- تمام منابع هر موضوع فهرست شوند. اهم آنها در صفحه همان موضوع ذکر میشوند و سایر در صفحات فهرستها بیایند و منابع ارزشمند تبدیل به مدخل شوند. (در مواردی که منابع فراواناند فقط به منابع ارزشمند اکتفا میشود)
لینکهای درونی
- عبارتهای داخل لینک باید بدون اعراب و نشانهگذاری باشند.
- از لینک کردن بخشی بخشی از عنوان کتاب یا مجله یا مقاله بود پرهیز کنید.
ردهبندی
- در ردهبندی مقالات هم ردههای عام به کار میرود هم ردههای خاص و اخص. این کار برای گزارشگیری مناسبتر است.